Rzędowska: Czy samochody elektryczne są za ciche?

2 marca 2018, 07:30 Energia elektryczna

– Idea dodania do pojazdów, które są zbyt ciche jakiegoś systemu zaznaczające ich obecność na przykład w okolicy przejścia dla pieszych pojawiła się około 2000 roku. Wtedy to rozpoczęła się masowa sprzedaż samochodów hybrydowych. Głównym powodem podjęcia samego tematu była chęć zapewnienia bezpieczeństwa osobom niewidomym – pisze Agata Rzędowska, redaktor BiznesAlert.pl.

samochód elektryczny elektromobilność
fot. cleantechrevolution.co

Zmiany od 2020 roku

Reuters podaje, że Departament Transportu USA po latach konsultacji sformułował zasady według, których samochody elektryczne czy hybrydowe poruszające się z niewielką prędkością będą musiały emitować dźwięki. Dotyczyć to będzie jazdy z prędkością do 30 km/h i obowiązywać od 2020 roku.

Szybsza jazda powoduje wystarczający szum

Według ekspertyz szum opon i oporu powietrza, który wytwarzany jest w trakcie jazdy szybszej niż 30 km/h pozwala usłyszeć samochód elektryczny. Co ciekawe sami producenci samochodów elektrycznych poruszali w USA kwestie związane z bezpieczeństwem pieszych i dźwiękiem, który emitują ich pojazdy. Niektórzy mówili o prędkości 20 km/h jako granicznej.

Mało danych

Dane dotyczące obrażeń jakie odnoszą piesi nie słyszący nadjeżdżających pojazdów elektrycznych na razie nie są pełne, ale w związku z rozwojem całego sektora tego typu pojazdów działanie podjęte przez Departament Transportu wydają się słuszne.

Smart City dla wszystkich

Problem bezpieczeństwa pieszych w Smart City w ciągu dekady prawdopodobnie zostanie rozwiązany. Jak przewidują naukowcy czujniki pozwalające na komunikację autonomicznych pojazdów z miejskimi systemami będą mogły jednocześnie wysyłać odpowiednie sygnały do urządzeń sterujących ruchem pieszych czy wprost to urządzeń, z których będą korzystali niewidomi czy niesłyszący piesi. Od wielu lat podejmowane są działania mające na celu przygotowywanie miast, otwieranie ich na osoby z różnymi potrzebami.

ONZ ma pakiet narzędzi

W maju 2017 roku został opublikowany materiał prezentujący zestaw narzędzi mający pozwolić osobom niepełnosprawnym i starszym na swobodne poruszanie się w inteligentnych miastach. Globalna inicjatywa na rzecz promocji takich rozwiązań nazywa się G3ict i jest efektem działań Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Program opiera się na wykorzystaniu technologii informatycznych i udostępniania osobom starszym bądź niepełnosprawnym usług i rozwiązań w oparciu o dane przetwarzane w inteligentnych miastach. Można powiedzieć, że podstawą jest integracja cyfrowa i na jej bazie budowanie sposobów komunikacji i reagowania na potrzeby osób wymagających wsparcia.

Najpierw infrastruktura, potem samochody elektryczne. O elektromobilności i smogu (RELACJA)