Aktualności

To pierwsza katastrofa Dreamlinera, choć awarie zdarzały się już wcześniej

Boeing 787 Dreamliner. Fot. FlightRadar.

Katastrofa Boeinga 787-8 Dreamlinera, do której doszło w czwartek w Indiach, to pierwsze tego typu zdarzenie w historii tych samolotów. Na całym świecie eksploatowano 1116 maszyn tego modelu. LOT posiada 15 Dreamlinerów w dwóch wersjach.

Wczesnym popołudniem w czwartek czasu miejscowego samolot linii lotniczych Air India z Ahmadabadu do Londynu rozbił się tuż po starcie z lotniska w największym mieście stanu Gudźarat; samolot runął na ziemię w gęsto zabudowanej części miasta. Oprócz 230 pasażerów Boeinga 787-8 Dreamlinera, 10 osób personelu pokładowego i dwóch pilotów.

Boeing 787 Dreamliner to rodzina szerokokadłubowych samolotów zaprojektowanych do długodystansowych, w tym międzykontynentalnych, połączeń. Obejmuje trzy wersje: 787-8, 787-9 i 787-10, różniące się długością kadłuba, liczbą pasażerów oraz zasięgiem lotu.

W przeszłości doszło do kilku incydentów z udziałem tej maszyny.

W styczniu awaria w USA

24 stycznia 2025 roku samolot 787-8 linii United Airlines, lecący z Lagos do Waszyngtonu, gwałtownie zmniejszył wysokość. W wyniku zdarzenia 15 osób odniosło lekkie obrażenia, a jedna wymagała hospitalizacji. Maszyna zawróciła i bezpiecznie wylądowała w Lagos.

W październiku 2024 roku Boeing 787-8 kolumbijskich linii Avianca, lecący z Bogoty do Madrytu, stracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie lądował na wyspie Sao Miguel na Azorach.

W sierpniu 2024 roku 787-10 United Airlines na trasie Tel Awiw – Newark podczas lądowania napotkał silne turbulencje. 20 pasażerów odniosło obrażenia, a 7 z nich trafiło do szpitala. Maszyna awaryjnie wylądowała na lotnisku Stewart w Nowym Jorku.

Rok wcześniej w Australii

W marcu 2024 roku 787-9 australijskich linii LATAM lecący z Sydney do Santiago de Chile niespodziewanie obniżył pułap o ok. 90 metrów. W zdarzeniu ucierpiało 50 osób, z czego 12 wymagało hospitalizacji. Samolot wylądował w Auckland.

W 2018 roku na lotnisku w Stambule Boeing 787-8 Royal Air Maroc podczas kołowania uderzył w ogon zaparkowanego Boeinga 777-300 Turkish Airlines.

W 2017 roku Boeing 787-9 British Airways lecący z Londynu do Delhi nad Belgią utracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie wylądował w Brukseli.

Pierwszy lot testowy samolotu Dreamliner 787-8 odbył się w grudniu 2009 r. Maszyna otrzymała certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w sierpniu 2011 roku, wówczas uruchomiono produkcję seryjną. Pierwszym przewoźnikiem, który włączył do swojej floty 787-8 był japoński All Nippon Airways (ANA).

787-9 ma dłuższy kadłub niż wcześniejsza wersja, w efekcie czego zabiera na pokład więcej pasażerów. W zależności od konfiguracji miejsc w poszczególnych klasach, to od 280 do 296 osób (w przypadku 787-8 to od 242 do 248). Ta wersja otrzymała certyfikat FAA w 2014 roku i również wtedy roku ruszyła jej produkcja.

787-10 jest większy od poprzedników. W konfiguracji dwuklasowej (business i ekonomicza) zabiera na pokład 318 pasażerów, natomiast w jednoklasowej – nawet 429. Produkcja seryjna tych maszyn ruszyła w 2017 roku, a certyfikację FAA wydała w styczniu 2018 r.

Air India, właściciel maszyny, która rozbiła się w czwartek rano obecnie ma 33 Dreamlinery. LOT posiada 8 sztuk 787-8 oraz 7 sztuk 787-9. Samoloty te obsługują regularne połączenia z Warszawy do Nowego Jorku, Chicago, Toronto, Pekinu, Tokio, Seulu, Singapuru, Delhi, Dubaju, Bangkoku, Hongkongu, Ho Chi Minh, Hanoi oraz Male (Malediwy – PAP).

Dreamlinery to pierwsze szerokokadłubowe samoloty, których kadłub i skrzydła wykonano w większości z włókien węglowych (w przypadku innych konstrukcji to głównie aluminium). Dzięki temu obniżono wagę maszyny, a pośrednio – zmniejszono zużycie paliwa i wydłużono jej zasięg.

Najdłuższym regularnym połączeniem rejsowym bez międzylądowania realizowanym z wykorzystaniem Dreamlinera (w wersji 787-9) jest lot z Melbourne w Australii do Dallas w Teksasie (USA) obsługiwany przez linie Quantas. To prawie 15 tys. kilometrów, a lot trwa prawie 18 godzin.

PAP / Biznes Alert


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Ukraiński wywiad znokautował Gazprom. Wyczyścił wszystkie dane

Ukraiński wywiad wojskowy (HUR) przeprowadził atak na infrastrukturę informatyczną rosyjskiego Gazpromu. Państwowy gigant miał zostać „cofnięty do technologicznego średniowiecza”. Jak...

Rekonstrukcja rządu. Zabrakło rozmów między liderami

W przyszłym tygodniu zostanie przedstawiony plan rekonstrukcji rządu. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przekazała, że w mijającym tygodniu nie odbyło się spotkanie...
flagi Unii Europejskiej, Fot. PAP/Radek Pietruszka

Jest zgoda na nowe sankcje. Tak przykręcą śrubę Rosji

Unia Europejska przyjęła kolejny, 18. pakiet sankcji przeciwko Rosji. Obejmuje on 105 statków w tzw. floty cieni, zakaz działalności Nord...

Udostępnij:

Facebook X X X