Scale up, czyli jak pomóc Poczcie Polskiej

27 lutego 2017, 07:15 Alert

Do końca miesiąca trwa konkurs dla firm, które chcą swoje usługi zaproponować Poczcie Polskiej. Aby stać się uczestnikiem programu akceleracyjnego trzeba wykazać się umiejętnościami, wiedzą i posiadać na tyle rokujące innowacyjne rozwiązanie, żeby przekonać do siebie specjalistów z HardGamma Ventures Sp. zo.o.

Poczta Polska. Fot. Poczta Polska
Poczta Polska. Fot. Poczta Polska

HardGamma Ventures jest wybranym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości Akceleratorem ScaleUp. Program GammaRebels, który jest wynikiem współpracy między tymi dwiema instytucjami ma się przyczynić do unowocześnienia i uzupełnienia rozwiązań wykorzystywanych w Poczcie Polskiej. Jakich obszarów mają dotyczyć innowacje? Mogą wykorzystywać infrastrukturę (szczególnie cyfrową) Poczty Polskiej, mają wesprzeć działania marketingowe i rozszerzać współpracę z podmiotami zewnętrznymi, e-Government, optymalizować i dawać nowe formy dostaw przesyłek, promować rozwiązania cyfrowe dla placówek pocztowych.

Konkurs będzie dwuetapowy. Pierwszy etap właśnie wchodzi w fazę wyłonienia podmiotów mogących przygotować demo swoich produktów. W dalszy proces powstawania modelowych przedsięwzięć zaangażowani będą mentorzy i doradcy oraz osoby odpowiadające za dany obszar w Poczcie Polskiej. Każda ze spółek, które zakwalifikują się do programu będzie mogła otrzymać wsparcie non-equity o wartości 200.000 zł.

Tyle teorii, a jak wygląda ten program w praktyce mówi Tomasz Kowalczyk, odpowiedzialny w HardGamma za program akceleracyjny: Polacy mają wiele pomysłów na biznes, niewiele z nich staje się start upami. Położenie dużego nacisku na współpracę dużych firm ze start upami jest bardzo ważne, ale polskie przedsiębiorstwa muszą zmienić tryb myślenia z: robimy coś taniej niż nasi konkurencji na robimy coś w tej samej cenie co nasi konkurenci, ale lepiej. Państwo w każdym zakątku świata lewaruje takie przedsięwzięcia, zarówno w USA czy Izraelu finansowanie ryzykownych pomysłów odbywa się w ten sposób. Polski Fundusz Rozwoju ma mieć w tym duży dział i być może mocno wstrząśnie rynkiem. Platforma zarządzana przez Agencja Rozwoju Przemysłu, w której spółki skarbu państwa dzieli się swoimi rozwiązaniami jest ciekawym miejscem. My koncentrujemy się na działaniach, które będą mogły być sprzedane dalej. Poroszę pomyśleć mówmy o rozwiązaniach dla firmy, która ma blisko 40 milionów klientów. Jeśli coś się tutaj sprawdzi, może być zastosowane nie tylko w Polsce”.

Poczta Polska od lat współpracuje z ARP a od niedawna także z PARP chcąc poprawić jakość swoich usług. Obecność na Platformie Transferu Technologii zarządzanej przez ARP pozwoliła na spojrzenie na firmę w nowy sposób, efektem tego jest prawdopodobnie udział w przedsięwzięciu PARP ScaleUp. Na efekty współpracy z HardGamma Ventures przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać, ale już warto śledzić kolejne działania w programach akceleracyjnych, bo współpraca małych firm w gigantami to w Polsce stosunkowo nowy trend, bardzo silnie wspierany przez agencje rządowe. Dobrym tego przykładem są prowadzone przez ARP cyklicznie Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów.