Specustawa powodziowa nie wprowadza rozwiązań dotyczących projektów unijnych
– W projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, nad którym pracuje Sejm, nie znalazły się zagadnienia związane z realizacją przez przedsiębiorców projektów dofinansowanych z funduszy europejskich – zauważa Konfederacja Lewiatan.
Konfederacje Lewiatan opublikowała opracowanie „Projekty unijne w specustawie”. Ekspertka zauważa, że specustawa dotycząca usuwania skutków powodzi zawiera wiele korzystnych rozwiązań. Przepisy odnoszą się tylko w ograniczonym stopniu do ustawy wdrożeniowej, która skupiała się na realizacji programów unijnych w latach 2021-2027. Zawierają temat trybu zmiany programów i sposobu wyboru projektów, których celem będzie usuwanie skutków powodzi. Zdaniem ekspertki tylko w niewielkim zakresie dotyczą przedsiębiorców.
– Tymczasem w okresie pandemii COVID-19 istniały specjalne rozwiązania związane z realizacją projektów unijnych. Firmy zwracają uwagę na konieczność wprowadzenia przejściowych przepisów. Przykład: zgodnie z tzw. ustawą wdrożeniową wnioskodawca ma 14 dni na wniesienie protestu od wyników negatywnej oceny projektu. Jest to termin ustawowy, a brak przejściowych przepisów o możliwości jego wydłużenia może uniemożliwić firmom skorzystanie z odwołania. Inny przykład: przedsiębiorca ma podpisaną umowę pożyczkową ze środków unijnych na maksymalny okres siedmiu lat, ale nie jest w stanie teraz spłacać pożyczki. Wykorzystał już okres karencji. Tylko dzięki dodatkowym przepisom będzie mógł wydłużyć okres spłaty bądź skorzystać z dodatkowej karencji z związku ze skutkami powodzi – mówi Agnieszka Lewandowska, ekspertka Konfederacji Lewiatan.
W opracowaniu czytamy, że istnieje więcej przydatnych rozwiązań. Konfederacja twierdzi, że dużym ułatwieniem może być możliwość uruchomienie dodatkowych konkursów z funduszami na rozwój firmy przy pominięciu planowania jakie narzuca ustawa. Innym wsparcie byłoby możliwość wydłużenia terminu składania wniosków o dofinansowani lub terminu rozliczania projektów.
– Trzeba mieć także na uwadze, że cześć infrastruktury powstałej z funduszy unijnych mogła ulec zniszczeniu. Beneficjenci tych środków mogą oczywiście powoływać się na wystąpienie siły wyższej, ale części z nich może zależeć na wsparciu w odbudowie czy utrzymaniu efektów dofinansowanych projektów – czytamy.
– Niektóre rozwiązania wspierające wnioskodawców i beneficjentów środków unijnych mogą być wprowadzone przez odpowiednie instytucje zarządzające funduszami. Ważne jest jednak danie impulsu do ich wdrożenia. Ponadto część obowiązków wynika wprost z ustawy – wtedy konieczne jest wprowadzenie przepisów przejściowych w celu ich zmiany – dodaje Agnieszka Lewandowska.
Konfederacja Lewiatan na koniec zauważa, że w czasie pandemii Covid-19 funkcjonowały specjalne rozwiązania związana z realizacją projektów unijnych. Były one ujęte w ustawie, która została przyjęta miesiąc po specustawie covidowej. Lewiatan rozważa czy analogicznej sytuacji nie będzie w sytuacji omawianego aktu prawnego.
Opracował: Marcin Karwowski
Unijna pomoc pełni istotną rolę w zapewnieniu praworządności na Ukrainie