Statek na LNG zacumował w Gdyni

25 stycznia 2016, 14:45 Alert
Dźwigi portowe Dźwigi portowe

(PGNiG)

Pierwszy w historii portu statek z napędem na gaz (LNG) – m/v „Greenland zawinął do portu gdyńskiego w minioną niedzielę – tj. 24 stycznia br. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Bułgarskim.

„Greenland” jest pierwszym na świecie statkiem z napędem LNG do przewozu cementu oraz innych ładunków proszkowych – takich jak m.in. szlaka (żużel) czy popiół. Statek o długości blisko 110 m i szerokości 15 m został zbudowany w 2015 roku i pływa pod banderą Bahama. Jego nośność to 5.875 DWT oraz pojemność 3.600 GRT. Statek jest wyposażony w pełni zautomatyzowany system załadunku i rozładunku cementu. M/v „Greenland” przybył do Gdyni po ładunek cementu z Przemiałowni Cemex Polska zlokalizowanej przy Nabrzeżu Bułgarskim
i opuści port we wtorek.

Pobyt statku w gdyńskim porcie był okazją do  wizyty na jednostce przedstawicieli PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. – lidera  na rynku sprzedaży paliwa gazowego i handlowej obsługi klientów oraz grupy Wartsila – wiodącego światowego producenta silników okrętowych zasilanych LNG. W czasie  spotkania PGNiG Obrót Detaliczny, reprezentowany przez Prezesa Zarządu Pana Tomasza Bukowskiego, przedstawił możliwość bunkrowania statków paliwem gazowym. Biorąc pod uwagę perspektywę  rozwoju rynku LNG, PGNiG Obrót Detaliczny oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podjęli decyzję o powołaniu zespołu, w skład którego wejdą przedstawiciele obu spółek, w celu wypracowania standardów oraz procedur obsługi bunkrowania statków LNG w Porcie Gdynia.