Tauron ostrzega: Oszuści wykorzystują koronawirusa do kradzieży

16 marca 2020, 17:15 Alert

Tauron ostrzega przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe smsy na temat epidemii koronawirusa i kradną tożsamość z wykorzystaniem fałszywych map. Podszywali się pod tę firmę.

Wielu użytkowników telefonów komórkowych otrzymuje wiadomości tekstowe z niebezpiecznym linkiem, służącym do kradzieży danych osobowych oraz danych logowania do banku. Fałszywe SMS-y mogą wyglądać, jak poniżej:

Fałszywy SMS na temat epidemii koronawirusa. Fot. Tauron

Fałszywy SMS na temat epidemii koronawirusa. Fot. Tauron

– SMS o treści podobnej  do powyższych przykładów to oszustwo. Nie należy klikać w link, bo można w ten sposób dać dostęp do konta bankowego – radzi Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy Tauron Polska Energia. – Jeżeli jednak ktoś kliknie w link, powinien natychmiast skontaktować się ze swoim bankiem i poinformować go o zaistniałej sytuacji. W ostatnich tygodniach oszuści podszywali się pod TAURON, i mogą to zrobić znowu w związku z naszym przejściem na zdalną obsługę klientów – dodaje Łukasz Zimnoch.

Tauron informuje, że w oparciu o rekomendację otrzymaną od Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego CSIRT GOV, ostrzegamy też przed wiadomościami e-mail, zawierającymi złośliwe oprogramowanie o nazwie AZORult, które ułatwia wykorzystanie zainfekowanego komputera.

Spółka ostrzega również, że popularne stało się śledzenie za pomocą specjalnej aplikacji mapy przedstawiającej skalę zakażenia koronawirusem na świecie. – Wykorzystali to cyberprzestępcy. Mapa, która na pierwszy rzut oka nie różni się od oryginału, może okazać się źródłem złośliwych infekcji. Pobiera ona losowe pliki „*.exe”, zawierające szkodliwe oprogramowanie typu malware. Fałszywa mapa jest obecnie dostępna w wersji aplikacyjnej, lecz niebawem może również pojawić się jej wersja przeglądarkowa – informuje Tauron.

Poniżej przykład „złośliwej” mapy:

Fałszywa mapa zarażeń koronawirusem. Fot. Tauron

Fałszywa mapa zarażeń koronawirusem. Fot. Tauron

Tauron zareagował także zawieszeniem pracy fizycznych Punktów Obsługi Klienta. Serwis będzie wykonywany tylko w uzasadnionych przypadkach. – Większość pracowników biurowych została oddelegowana do pracy zdalnej lub zachęcona do skorzystania z opieki nad dziećmi lub wykorzystania zaległego urlopu. Powołano również interdyscyplinarne zespoły do reagowania na zmieniającą się sytuację, dotyczącą rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 – informuje.

 

Tauron/Wojciech Jakóbik