Lotos czeka z terminalem LNG małej skali na ten większy Gaz-Systemu

9 kwietnia 2021, 12:00 Alert

Mija prawie rok od czasu zakończenia prac na studium wykonalności projekt terminala LNG małej skali opracowanego przez Grupę Lotos. Projekt nadal czeka na finalną decyzję inwestycyjną, a tę spółka uzależnia od budowy innego, większego obiektu, w tym samym regionie, a więc pływającego gazoportu Gaz-Systemu w Zatoce Gdańskiej. Decyzja inwestycyjna dla obiektu Lotosu możliwe jest w przyszłym roku.

Wizualizacja projektu LNG małej skali w Gdańsku.Grafika: Grupa Lotos
Wizualizacja projektu LNG małej skali w Gdańsku.Grafika: Grupa Lotos

Decyzja inwestycyjna w 2022 roku

W maju 2020 roku Grupa Lotos poinformowała o zakończeniu studium wykonalności projektu budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku. Dotyczyć on ma rynku lądowego małej skali oraz bunkrowanie statków paliwem LNG. Kolejnym krokiem miała być decyzja inwestycyjna. Od blisko roku projekt nie zmienił jednak swojego statusu i nadal jest na etapie zakończonego studium. Lotos uzależnia dalsze losy tego projektu od większego obiektu, terminalu FSRU realizowanego przez operatora Systemu Przesyłowego Gaz-System.

– Kolejna faza, czyli uzyskanie korporacyjnych decyzji inwersyjnych dla terminala, będzie możliwe po zakomunikowaniu przez Gaz-System harmonogramu budowy projektu terminala pływającego LNG w Zatoce Gdańskiej przy jednoczesnym spełnieniu warunku wzrostu rynku LNG małej skali (ląd i morze ) w Polsce – podkreśla Lotos w odpowiedzi na pytania redakcji portalu. W 2020 roku rynek LNG małej skali był w Polsce wart mniej niż 200 mln zł.

Lotos zaznacza, że prawdopodobny termin wystąpienia o wspomniane decyzje to druga połowa 2022 roku.

Sawicki: Czy Orlen wejdzie na rynek LNG dzięki projektowi Lotosu?

Jak wyglądają prace nad FSRU w Gdańsku?

Gaz-System z kolei w odpowiedzi na pytania o losy pływającego terminala LNG w Gdański podkreśla, że jeśli chodzi o część lądową projektu, to obecnie trwa projektowanie gazociągów lądowych relacji Kolnik – Gdańsk i Gustorzyn – Wicko, które w przyszłości rozprowadzą po Polsce gaz dostarczony przez jednostkę FSRU, która będzie znajdowała się w Zatoce Gdańskiej. Więcej o roli tego obiektu może być mowa w projekcie Krajowego Dziesięcioletniego Planu Rozwoju (KDPR) systemu przesyłowego na lata 2022 – 2031. Terminal FSRU ma być przystosowany do odbioru co najmniej 4,5 mld m sześc. gazu rocznie, z możliwością zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w 2026/2027 roku.

Bartłomiej Sawicki

Gaz-System rozmawia z Amerykanami o FSRU w Gdańsku