Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku. Potencjał, bariery i szanse (ANALIZA)

18 grudnia 2020, 14:30 Infrastruktura
,,Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku. Analiza potencjału, bariery i szanse” – premiera raportu PITD
mockups-design.com

W piątek, 18 grudnia Polski Instytut Transportu Drogowego zorganizował konferencję prasową, podczas której zaprezentował swoją najnowszą publikację ,,Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku. Analiza potencjału, bariery i szanse”. Raport zawiera najważniejsze zagadnienia dotyczące transportu intermodalnego i Nowego Jedwabnego Szlaku. Publikacja zawiera informacje dotyczące zintegrowanych jednostek ładunkowych i środków transportu. Przyjrzała się wszystkim korytarzom Nowego Jedwabnego Szlaku i Inicjatyw Wspierających, w tym m.in. Inicjatywie Trójmorza. Raport wzbogacony został także o opinie ekspertów z branży TSL.

Mocne i słabe strony

– Z wielką przyjemnością oddajemy w Państwa ręce publikację, którą można traktować jako kompendium wiedzy o transporcie intermodalnym oraz Nowym Jedwabnym Szlaku. Oba tematy są przedmiotem zainteresowania opinii publicznej, przedsiębiorców i polityków, a wszystko wskazuje na to, że z upływem czasu zainteresowanie to będzie wzrastać. Publikacja może stać się cennym źródłem wiedzy zarówno dla studentów i osób interesujących się transportem intermodalnym, jak i przedstawicieli biznesu czy administracji publicznej – mówi Marcin Wolak, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Raport składa się z dwóch części. W pierwszej autorzy wyjaśniają czym jest transport intermodalny, omawiają przebieg jego procesu, wymieniają konkretne rozwiązania proponowane przez producentów i sięgają po statystyki. Wspominają również o koronawirusie i jego wpływie na transport intermodalny. Ponadto, omówione zostały wyniki finansowe armatorów, a na podstawie własnych badań autorzy omówili problemy w organizacji przewozów intermodalnych. Druga część dotyczy Nowego Jedwabnego Szlaku. Przedstawiono w niej inwestycje i projekty, przyglądając się infrastrukturze, interesariuszom, wolumenie i strukturze towarów. Autorzy raportu dokonują analizy słabych i mocnych stron poszczególnych odcinków, a na koniec wraz z ekspertami przyjrzeli się temu, jaki potencjał dla Polski kryje się w Inicjatywie Pasa i Szlaku.

– O barierach w transporcie intermodalnym mówi się od wielu lat. Niedostosowanie infrastruktury kolejowej, niska prędkość handlowa, a także słabo rozwinięta sieć terminali lądowych – to tylko niektóre z nich. W czasie pandemii zwiększyła się świadomość zalet tego rodzaju transportu. Podczas koronawirusa pojawiła się szansa rozwoju cyfryzacji i transportu intermodalnego, a dzięki wykorzystaniu ich potencjału, cały łańcuch dostaw będzie bardziej niezawodny. Tematyka publikacji jak najbardziej wpisała się w trend rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku.  Branża na bieżąco powinna dostosowywać się do dynamicznych zmian i inwestować w nowe rozwiązania – podsumowuje publikację dr inż. Justyna Świeboda, koordynator merytoryczny i współautor raportu.

Raport można bezpłatnie pobrać na stronie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Źródło: Polski Instytut Transportu Drogowego

Będą obowiązkowe strefy czystego transportu. Resort klimatu chce przyspieszyć rozwój elektromobilności