Statek transportujący ukraińskie zboże został odnaleziony w Syrii

16 sierpnia 2022, 12:00 Alert

Ukraiński statek transportujący zboże, mający żeglować do tureckiego portu, został zauważony niedaleko syryjskiego wybrzeża. Przewoźnik nie uruchomił urządzenia pozwalającego na komunikację.

Statek badający dno morskie na potrzeby Harmony Link. Fot. Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
Statek badający dno morskie na potrzeby Harmony Link. Fot. Polskie Sieci Elektroenergetyczne.

Od początku rosyjskiej napaści na Ukrainę w czarnomorskich portach utknęło wiele statków. Zablokowało to eksport ukraińskich zbóż i wywołało kryzys żywnościowy. W następstwie tej sytuacji rozpoczęto negocjacje dotyczące porozumienia między Rosją a Ukrainą dotyczące wznowienia eksportu zbóż w których pośrednikiem jest ONZ.

Pierwszy statek, który za sprawą porozumienia mającego na celu wznowienie eksportu zbóż z Ukrainy wypłynął z portu dwa tygodnie temu, pojawił się w niedzielę w syryjskim porcie Tartus. Statek żeglował bez uruchomienia swojego transpondera (urządzenia służącego do komunikacji). Statek Razoni pływający pod banderą Sierra Leone wypłynął z Odessy pierwszego sierpnia w wyniku porozumienia między Moskwą a Kijowem, któremu pośredniczyła ONZ i Turcja.

Ładunek 26 tysięcy ton kukurydzy pierwotnie miał zostać dostarczony do Libanu, który doświadczał gospodarczego kryzysu i za jego sprawą około połowa populacji tego kraju znalazła się w obliczu zagrożenia brakiem wystarczającej ilości żywności. Jednakże pierwotny kupiec odrzucił dostawę z powodu obaw o jakość dostarczanego zboża i dlatego statek popłynął do tureckiego Mersin dnia 11 sierpnia.

Ukraińskie zboże znalezione w Syrii

Gdy następnego dnia ponownie rozpoczął żeglugę, nie włączył swojego transpondera. Jak podają dwa źródła, jedno z nich znajdujące się w Tartus, potwierdziło, że statek zbliżał się do Północno-Wschodniego syryjskiego portu. Ukraina przedtem oskarżyła Syrię o import co najmniej 150 tysięcy ton zbóż, skradzionych z ukraińskich magazynów po rosyjskiej inwazji w Lutym. Rosja odrzuciła zarzuty skierowane w swoją stronę wobec kradzieży ukraińskiego zboża.

Ukraina zerwała stosunki dyplomatyczne z Syrią w czerwcu, po uznaniu przez Damaszek Ługańskiej Republiki Ludowej i Donieckiej Republiki Ludowej, które znajdują się na terytoriach wschodniej Ukrainy. Ukraińska ambasada w Libanie wysłała komunikat ministerstwa transportu, w którym stwierdziła, że nie ponosi odpowiedzialności za towar, po opuszczeniu przez niego Ukrainy, tym bardziej po opuszczeniu przez niego zagranicznego portu.  – Naszym zadaniem było ponowne otwarcie portów dla ładunku zbóż i zostało to zrobione – poinformowała i dodała, że nie posiada informacji o miejscu w którym znajduje się statek, ani jego miejscu docelowym.

Pierwsze wsparcie żywnościowe dla Afryki

W międzyczasie, ONZ wyczarterowała statek Brave Commander. – Jest to pierwszy statek z żywnościową pomocą humanitarną dla Afryki, który wiezie 23 tysiące ton ukraińskiej pszenicy dla mieszkańców Etiopii. Wypłynął on z portu Piwdennyj na Ukrainie – podało ukraińskie ministerstwo infrastruktury. To będzie pierwsza pomoc humanitarna w postaci ładunku zbóż dla Afryki od kiedy rosyjskie wojska wkroczyły na Ukrainę, w ramach czarnomorskiej inicjatywy zbożowej.

Statek Brave Commander kieruje się do portu w Dżibuti, a pszenica ma ostatecznie trafić do Etiopii. – Ministerstwo i ONZ pracują nad sposobami zwiększenia dostaw żywności dla społecznie wrażliwych grup mieszkańców Afryki – poinformował resort.  – Od zawarcia umowy w sprawie odblokowania eksportu ukraińskiej żywności drogą morską z ukraińskich portów wypłynęło łącznie 17 statków przewożących ponad 475 tysięcy ton produktów rolno-spożywczych – podano w komunikacie.

Porozumienie o odblokowaniu eksportu zbóż z portów ukraińskich zawarto 22 lipca. Ukraina i Rosja w osobnych umowach podpisanych z Turcją i ONZ zobowiązały się do zapewnienia bezpiecznych korytarzy morskich z trzech portów. Wcześniej eksport blokowała atakująca Ukrainę Rosja.

Reuters/Polska Agencja Prasowa/Jakub Sadowski

Jóźwicki: Czy Rosja dotrzyma umowy odnośnie do transportu zboża ukraińskiego?