Witecki: Dokończenie A2 będzie finansowane spoza budżetu

12 grudnia 2013, 09:05 Drogi

– W ramach nowej unijnej perspektywy finansowej przewidujemy wydatkowanie otrzymanych środków (prawdopodobnie ok. 11-12 mld euro) przede wszystkim na budowę dróg ekspresowych i obwodnic. Oznacza to, że autostrada A2 na wschód od Warszawy sięgnie do 2020 r. realnie nie dalej niż do Mińska Mazowieckiego. Na to zadanie GDDKiA będzie mogła wydać ok. 600 mln zł – przyznał Lech Witecki, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W jego opinii ruch pojazdów w kierunku wschodniej granicy jest zbyt mały by ewentualne inwestycje w ciąg dalszy A2 do granicy z Białorusią były w najbliższych latach wystarczająco opłacalne. – Wchodzi jednak w grę wydłużenie autostrady A1 o 120-km odcinek Tuszyn k. Łodzi do podkatowickich Pyrzowic – kontynuuje szef GDDKiA. – Realizacja tego zadania będzie podzielona na siedem odcinków. Tyle, że w celu realizacji tej inwestycji musi zostać uchwalona specjalna ustawa, która uwzględniałaby szczególny rodzaj finansowania tego przedsięwzięcia. Chodzi o to, by wydatki na ten cel nie zwiększały długu publicznego. Zatem by było to finansowanie pozabudżetowe – wyjaśnia Witecki.

Tłumaczy on, że GDDKiA przewiduje dla realizacji 120-km odcinka A1 powstanie zupełnie nowego rodzaju spółki. – Trwają prace w GDDKiA nad opracowaniem szczegółowych zasad jej działania – tłumaczy dalej Witecki. – Funkcjonowałaby ona po części w formule spółki partnerstwa publiczno-prywatnego z uwzględnieniem wytycznych Eurostatu. Powinna działać na zasadzie samofinansowania się.

– Ponadto w pierwszym rzędzie przewidujemy na brakującym odcinku A1 realizację obwodnicy Częstochowy, o długości 2 km. Do chwili wybudowania wspomnianych 120 km autostrady kierowcy, udający się z centrum Polski na południe, będą mogli dalej korzystać ze stosunkowo komfortowej „gierkówki” – kończy Witecki.