Woźniak: Polityka cenowa PGNiG przynosi poprawę wyników

3 lutego 2017, 15:20 Energetyka

Stały wzrost sprzedaży, dziesiątki tysięcy nowych klientów, sprzedaż gazu i prądu oraz rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji z odbiorcami – tak w skrócie można podsumować wstępne wyniki sprzedaży 2016 roku w wykonaniu PGNiG.

Polski gigant skutecznie osadził się na pozycji lidera i świetnie radzi sobie na konkurencyjnym liberalizującym się rynku gazu, dostosowując elastycznie swoją ofertę do zmieniających się potrzeb klientów.

Wyniki w 2016 roku pokazują dynamiczny wzrost wolumenu sprzedaży gazu w całej Grupie PGNiG. Sprzedaż ogółem wzrosła o 6% w porównaniu z rokiem 2015. Jeszcze lepiej prezentuje się wzrost sprzedaży do największych odbiorców, który wyniósł 10%. Sprzedaż gazu na Towarowej Giełdzie Energii zwiększyła się o 11%. Podobną dynamikę wzrostu osiągnęła spółka zależna PGNiG Supply&Trading (PST), działająca głównie na rynkach niemieckim i holenderskim. W 2016 roku PST podwoiło liczbę klientów detalicznych i zawarło ponad 60 tys. nowych umów na dostawy prądu i gazu na lata 2017 i 2018.

Bardzo dobre wyniki sprzedaży odnotowało PGNiG S.A., którego oferta skierowana jest do największych odbiorców przemysłowych gazu oraz do klientów hurtowych, kupujących gaz do dalszej odsprzedaży. Dzięki wprowadzaniu programów rabatowych oraz rynkowych mechanizmów zakupu, w 2016 r. zawarto kilka strategicznych nowych umów średnio- i długoterminowych. Znalazły się wśród nich m.in. kontrakty z takimi kluczowymi klientami jak: Grupa Azoty, PGE, PKN ORLEN, EDF Toruń.

PGNiG S.A. systematycznie rozwija także działalność handlową LNG i rozpoczęła eksport gazu na Ukrainę, który w 2016 r. wyniósł prawie 0,4 mld m3.

– Stosowanie europejskich mechanizmów kontraktowania, elastyczność wobec zmieniających się potrzeb rynku ora indywidualne podejście do klienta. Właśnie to czyni naszą ofertą bardzo konkurencyjną – przypomniał Maciej Woźniak wiceprezes PGNiG S.A. ds. handlowych.

W sprzedaży do mniejszych klientów spółka PGNiG Obrót Detaliczny notuje rewelacyjne wyniki. Tylko w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 r., w samym segmencie małych i średnich przedsiębiorstw, PGNiG Obrót Detaliczny rozpoczął dostawy gazu dla nowych klientów o łącznym zapotrzebowaniu 84 mln m3 rocznie.

To o ponad 20% więcej, niż w analogicznym okresie w 2015 roku. W 2016 roku nowa polityka sprzedażowa sprawiła, że spółka co miesiąc zyskiwała średnio o 10 mln m3 więcej zamówionego wolumenu gazu niż traciła. PGNiG Obrót Detaliczny odwrócił negatywny trend z 2015 roku, kiedy to średnio w każdym miesiącu tracił wśród klientów biznesowych zamówienia na blisko 110 mln m3 gazu.

– Powraca do nas wiele średnich i mniejszych podmiotów, na przykład z branży produkcyjnej czy spożywczej. Dzieje się tak, ponieważ nasze produkty oraz aktualnie prowadzona polityka cenowa i rabatowa są bardzo elastyczne – podkreśla Maciej Woźniak – Pracujemy nad coraz wyższą jakością obsługi. W ramach tych działań dedykowaliśmy m.in. klientom strategicznym bezpośrednich doradców biznesowych.

Wprowadzona przez PGNiG Obrót Detaliczny w 2015 roku oferta została bardzo pozytywnie przyjęta przez klientów biznesowych, których większość zdecydowała się skorzystać z umów terminowych. W ten sposób zyskali oni pewność cen gazu, a Spółka – stabilizację poziomu sprzedaży i przychodów.

Największym nowym odbiorcą w portfolio PGNiG Obrót Detaliczny jest Ceramika Paradyż, która w sierpniu 2016 r. podpisała umowę na zakup 118 mln m³ gazu w ramach kontraktu dwuletniego. Jest to jednocześnie największy kontrakt w historii Spółki, kierującej swoją ofertę dla klientów detalicznych oraz małych i średnich przedsiębiorstw. W grupie jej klientów znalazły się także m.in. Polmlek, Philips Lighting i Huta Cynku Miasteczko Śląskie. Przedłużone zostały również dotychczasowe umowy z  Can-Pack, ICT Poland, Ferrero Polska oraz z Lhoist Bukowa.

We wrześniu 2016 roku PGNiG OD uruchomiło z dużym sukcesem kompleksową ofertę sprzedaży energii elektrycznej dla klientów indywidualnych – Pakiet Prąd i Gaz – PiG. Jest ona nie tylko najtańsza na rynku, ale dodatkowo posiada wyjątkowo przejrzystą i wygodną konstrukcję: brak abonamentu, gwarancję stałej ceny przez cały rok oraz brak kar dla klientów rezygnujących z usługi.

Spółka PGNiG Obrót Detaliczny intensywnie rozwija także innowacyjne kanały kontaktów z klientami. Jednym z nich są e-BOKi, czyli elektroniczne biura obsługi klienta, w których liczba użytkowników wzrosła o ponad 30%. Spółka uruchomiła także w 2016 roku pięć nowoczesnych BOK’ów Premium, zlokalizowanych w najbardziej popularnych galeriach handlowych w Polsce. To stacjonarne biura obsługi, z których klienci mogą korzystać w dogodnych godzinach przez siedem dni w tygodniu.

PGNiG zaznacza, że jest w pełni gotowe na mające wejść w życie od 1 października br. przepisy detaryfikacyjne znoszące obowiązek zatwierdzenia przez Prezesa URE cen dla klientów biznesowych. Nowe regulacje umożliwią Grupie m.in. natychmiastowe dostosowywanie oferty do zmieniających się warunków rynkowych.

PGNiG