Wróblewski: Debata nt. infrastruktury w Europie środkowej na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach

2 maja 2014, 08:49 Drogi

 „Infrastruktura w Europie Centralnej, Rozwój infrastruktury w nowej perspektywie finansowej UE” to temat jednego z najważniejszych paneli dyskusyjnych podczas tegorocznej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w Katowicach, 7-9 maja 2014 r. Panel poprowadzi red. Tomasz Wróblewski.

– W pierwszej części debaty chciałbym, by wicepremier Elżbieta Bieńkowska, komisarz KE ds. polityki regionalnej, Johannes Hahn oraz Antonin Prachar, czeski minister transportu, powiedzieli, jak wyobrażają sobie Europę środkową w 2020 roku, w porównaniu z Europą zachodnią. A zwłaszcza w jakiej mierze uda się do tego czasu zniwelować obecną przepaść dzielącą te regiony naszego kontynentu w zakresie infrastruktury transportowej – zapowiada w rozmowie z naszym portalem red. Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny portalu tocowazne.pl.

Jego zdaniem obecnie jadąc samochodem, koleją czy nawet samolotem, nie mówiąc o przewozach towarowych, widać w obu regionach Europy drastyczną różnicę w cenach, jak i w jakości usług transportowych.

W kolejnej części debaty prowadzonej przez red. Tomasza Wróblewskiego jej czescy uczestnicy: Daniel Braun – wiceminister rozwoju regionalnego, Martin Janeček – dyrektor departamentu strategii transportowych w ministerstwie transportu i Pavel Santarius – wicedyrektor Stowarzyszenia Rozwoju Regionu Morawsko-Śląskiego, będą mówić o tym, jak  nadgonić powstałe jeszcze z poprzedniej unijnej perspektywy finansowej zaniedbania i na czym powinniśmy się skoncentrować obecnie

– Zapewne lata 2014-2015 będą oznaczały nadganianie zaległości z perspektywy 2007-2013 – mówi dalej Wróblewski. – Zaś w latach kolejnych powinny być wdrażane nowe projekty, nowe standardy.

Z kolei trzecia część debaty moderowanej przez Wróblewskiego będzie skierowana bezpośrednio do branżowców, zwłaszcza z infrastruktury drogowej i kolejowej. Wystąpią w niej polscy uczestnicy: szefowie ministerstwa infrastruktury i GDDKiA oraz największych firm branżowych: PKP PLK, Strabag i Kapsch.

– Chciałem pogrupować ich osobno – dodaje redaktor. Zaś sama ta część debaty poświęcona będzie priorytetom w poszczególnych branżach. Chodzi o to, by dowiedzieć się, jak oni chcą przekonstruować swoje branże, w stosunku do priorytetów. Czego się nauczyli? Jakie są wnioski z poprzedniej perspektywy unijnej? Jakich błędów powinni unikać w zamówieniach publicznych, jak i w relacjach z rządem? – kończy Wróblewski.

Debata odbędzie się 8 maja 2014 r. w godz. 9.30-11.30, w budynku Altus, w Katowicach