Wszędołaz BAE Systems na wystawie w Londynie

16 września 2015, 10:30 Bezpieczeństwo

Nowy wszędołaz – transporter, który może dotrzeć w jeszcze więcej miejsc i przewieźć więcej ładunku, niż jakikolwiek inny pojazd w swojej klasie – debiutuje w tym tygodniu podczas wystawy DSEI w Londynie – chwali się BAE Systems.

Beowulf features increased crew comfort and visibility, and is easy to maintain and support, resulting in reduced operational costs.

Nowy pojazd o nazwie Beowulf jest oparty na przegubowym transporterze Viking BvS10, używanym do transportu żołnierzy i zaopatrzenia logistycznego, który został początkowo zaprojektowany w Szwecji dla brytyjskiej Królewskiej Piechoty Morskiej (UK Royal Marines). Udźwig Beowulfa wynosi 8 ton. Dzięki zamontowaniu w tylnej części specjalnych kabin, przystosowanych do przewozu osób i ładunków, charakteryzuje się on niezwykłą elastycznością w wykonywaniu zadań. Pojazd może poruszać się po wodzie, bagnach, śniegu i miękkim piasku, a także wspinać na zbocza nachylone pod kątem 45 stopni. Podstawowe zalety Beowulfa to zwiększony komfort załogi, polepszona widoczność, a także łatwość obsługi technicznej i wsparcia eksploatacji, skutkujące zmniejszeniem kosztów użytkowania.

– Dzięki doświadczeniu z ponad 40 lat eksploatacji wszędołazów wiemy, że istnieje zapotrzebowanie na pojazd nieopancerzony, który może dotrzeć w miejsca, gdzie nie dotrą inne wozy, przewożącego ładunek o dużej masie i wykonującego te zadania przez całą dobę, niezależnie od warunków atmosferycznych” – powiedział Tore Akser, kierownik ds. pojazdów BAE Systems Hägglunds, spółki zależnej BAE Systems, Inc. w Stanach Zjednoczonych.

BAE Systems postrzega Beowulfa jako następcę swojego Bv206. Zbudowano ponad 12 000 tych kompozytowych pojazdów, a większość z nich wciąż jest eksploatowana przez siły zbrojne i służby ratownicze w ponad 40 krajach na całym świecie. Beowulf dobrze wpasowuje się w niedawno opublikowane wymagania brytyjskiej Królewskiej Piechoty Morskiej, która potrzebuje około 230 pojazdów różnych wersji, mających zastąpić używane obecnie 350 Bv206. 

Mimo że Beowulf jest przeznaczony głównie na rynek wojskowy, ma on także szansę zdobycia zamówień użytkowników cywilnych, wykonujących zadania w trudno dostępnych obszarach.