Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości związane ze sprawnością klimatyzacji u przewoźników: Koleje Wielkopolskie, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, Przewozy Regionalne i PKP Intercity.
W związku z trwającą falą upałów, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) prowadzi intensywne działania nadzorcze w zakresie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności układów klimatyzacji w pojazdach kolejowych wyposażonych w ten system.
W ostatnich dniach Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości m.in. u przewoźników: Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska w Warszawie sp. z o.o. oraz Przewozy Regionalne sp. z o.o. oraz PKP Intercity S.A.
Na skutek bezpośrednich sygnałów od pasażerów odbywających podróż w niesprawnych wagonach pociągów PKP Intercity S.A.: „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna i InterCity „Pobrzeże” relacji Warszawa Zachodnia – Kołobrzeg, 11 sierpnia 2015 r., Prezes UTK podjął decyzję o natychmiastowym przeprowadzeniu ponownych kontroli ww. pociągów. Nieprawidłowości zgłaszane przez pasażerów potwierdziły się i świadczą o braku wewnętrznego nadzoru przewoźnika nad jakością warunków podróży i bezpieczeństwa pasażerów. W połowie wagonów składu pociągu system klimatyzacji był niesprawny, a temperatura znacząco przekraczała dopuszczalne normy.
Należy przypomnieć, że podczas kontroli pociągu „Sobieski” przeprowadzonej 10 sierpnia 2015 r., stwierdzono analogiczne nieprawidłowości, jak podczas wcześniejszych kontroli tj. 6 i 8 sierpnia 2015 roku (czytaj więcej). W składzie pociągu znajdowały się wagony z niesprawnym układem klimatyzacji, niesprawnymi drzwiami między wagonami. W siedmiowagonowym składzie pociągu, aż pięć jednostek posiadało usterki wpływające na jakość i bezpieczeństwo podróży.
Wszystkie stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości dotyczyły:
- niezapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i komfortu podróżowania,
- dopuszczenia do eksploatacji niesprawnych kolejowych pojazdów pasażerskich,
- eksploatacji pojazdów z uszkodzonym systemem klimatyzacji.
Nieprawidłowości naruszały przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- dokumentacji systemu utrzymania (DSU) pojazdów,
- wewnętrzne przepisy przewoźników.
W wyniku działań:
- Prezes UTK ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa,
- decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym, nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- zapewnienie komfortu podróżowania transportem kolejowym,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pasażerskich przewozów kolejowych,
- zwiększenie jakości usług pasażerskich przewozów kolejowych,
- poprawa konkurencyjności przewozów kolejowych względem pozostałych środków transportu.
Źródło: Urząd Transportu Kolejowego