ENERGETYKA
Specustawa dla gazoportu w Sejmie
(PAP)
Wydłużenie listy gazociągów, budowanych z uproszczeniem procedur zakłada rządowy projekt nowelizacji tzw. specustawy o terminalu LNG, którym Sejm zająć się ma w tym tygodniu. To reakcja na zagrożenie dostaw gazu, wywołane wydarzeniami na Ukrainie.
30 mld m3 gazu rocznie dla Ukrainy?
(PRIME/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Dyrektor ukraińskiego Naftogazu Andrei Kobolew poinformował, że jego kraj mógłby sprowadzać do 30 mld m3 gazu ziemnego rocznie przy użyciu rewersu gazowego na granicy ze Słowacją. Jego zdaniem byłoby to możliwe bez konieczności budowania nowych gazociągów. Bratysława utrzymuje, że niezbędne będzie stworzenie nowego połączenia o wartości 20 mln euro, ponieważ istniejącą infrastrukturą zarządza rosyjski Gazprom, który nie dopuści do uruchomienia dostaw z Zachodu na Wschód. Ukraińcy chcą zmniejszyć zależność od dostaw gazu z Rosji, który w obliczu kryzysu politycznego podrożał do poziomu $485,5/1000m3. Kobolew zapowiedział, że Naftogaz nie będzie w stanie zapełnić magazynów gazowych nad Dnieprem tak drogim surowcem a tym samym nie zdoła utrzymać tranzytu do Europy przez terytorium Ukrainy. Jednocześnie Kijów realizuje reformę sektora gazowego. W jej ramach planuje usunąć subsydia do rachunków gazowych. Mają one podrożeć o 40 procent od maja 2015 roku i kolejno o 20 procent od maja 2016 i 2017 roku. W maju tego roku mają wzrosnąć o około 50 procent.
Problemy ze stworzeniem regionalnej giełdy energii elektrycznej na południu Europy
(EUROPEJSKA WSPÓLNOTA ENERGETYCZNA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Zarząd ds. regulacji Wspólnoty Energetycznej wezwał operatorów sieci energetycznych krajów organizacji do wypełnienia zobowiązań wynikających ze wspólnotowego traktatu narzucających stworzenie aukcji energii elektrycznej. Podkreślił, że do tej pory Bułgaria i Rumunia (UE) oraz Macedonia i Serbia (WE) nie wywiązały się z ich realizacji.
EU i Rosja: kontynuacja dialogu o energii
(AP/ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)
Niezależnie od deklaracji potępiających agresję Rosji wobec Ukrainy, obie strony zamierzają kontynuować dialog o energetyce na najbliższym posiedzeniu międzyparlamentarnej grupy roboczej UE – Rosja. Posiedzenie odbędzie się 22 i 23 kwietnia na Węgrzech, z udziałem przedstawicieli rosyjskiej Dumy oraz UE, reprezentantów opinii publicznej oraz przedsiębiorców i naukowców. Potwierdził te informacje sekretarz międzyparlamentarnej grupy roboczej Aleksiej Starikow. Nieoficjalnie węgierskie media informują, że tematem posiedzenia będą rozmowy o europejsko-rosyjskiej współpracy w zakresie energii nuklearnej. Część posiedzenia odbędzie się w węgierskiej elektrowni jądrowej w Paks, której modernizacja – jak podaje węgierski portal Portfolio.hu – jest zachęcającym przykładem współpracy z Rosją w sektorze energetyki jądrowej.
Turcja i Rosja negocjują nową umowę gazową
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Wczoraj Turcja i Rosja zgodziły się na podniesienie zdolności transportowej gazociągu Blue Stream, który przesyła rosyjski gaz przez Morze Czarne do Turcji. Zdolność ma się zwiększyć z 16 mld m. sześc. do 19 mld m. sześc. rocznie – zapowiedział minister energii Turcji, Taner Yildiz. Przedstawiciele rządu tureckiego negocjowali w Ankarze w poniedziałek (21 kwietnia) z przedstawicielami Gazpromu i rządu rosyjskiego szereg kwestii energetycznych, w tym zmiany cen gazu rosyjskiego, wielkości dostaw oraz współpracy w energetyce jądrowej. W negocjacjach uczestniczy po stronie rosyjskiej Aleksander Miedwiediew, dyrektor generalny GazpromExport. Tureccy specjaliści podkreślają, że kryzys na Ukrainie stwarza dla Turcji zagrożenie bezpieczeństwa energetycznego, ponieważ 12,5 proc. dostaw gazu do tego kraju przechodzi przez gazociągi ukraińskie. Negocjacje z Gazpromem będą poświęcone także tej kwestii. Dynamiczny wzrost gospodarki tureckiej spowodował ponad trzykrotny wzrost popytu na gaz od 2000 r. Wynosi on obecnie prawie 47 mld m. sześc. rocznie i kosztuje Turcję ok. 60 mld dol. rocznie. Oczekiwane jest przy tym dalsze zwiększenie popytu. Yildiz powiedział, że Turcja dąży do zawarcia nowej umowy na import gazu dla sektora prywatnego w Turcji za „rozsądną cenę”. Potencjalna zmiana trasy gazociągu South Stream z Rosji będzie również przedmiotem dyskusji ze stroną rosyjską, jeśli Moskwa przedstawi Turcji taką propozycję.
Największe odkrycie naftowe od 20 lat
(MSN ROSJA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rosyjskie ministerstwo surowców naturalnych poinformowało o odkryciu pola naftowego Wielikoje o potencjalnych zasobach 300 mln ton ropy naftowej oraz 90 mld m3 gazu ziemnego. To największe znalezisko od 20 lat. Złoża znajdują się w Regionie Astrachańskim i należą do firmy ATB. Prawdopodobnie przejmie je w przyszłości Rosnieft – gigant naftowy zdolny do udźwignięcia inwestycji niezbędnych do rozpoczęcia wydobycia, które są obecnie szacowane na wartość 1,5 mld dolarów.
Libia zmniejsza budżet o jedną trzecią, aby zrównoważyć stratę przychodów z ropy
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Libia musi obciąć wydatki budżetu o jedną trzecią, aby zrównoważyć utratę dochodów z eksportu ropy naftowej. Doszło do tego, ponieważ od 9 miesięcy nieczynne są porty naftowe i pola ropy naftowej – zakomunikował szef komisji budżetowej parlamentu libijskiego. Protesty i blokady na polach wydobywczych i w portach naftowych trwają od lipca ub.r. Produkcja ropy spadła poniżej 200 tys. baryłek dziennie z 1,4 mln baryłek. Tymczasem ropa była podstawowym źródłem dochodów budżetu. Słaby rząd centralny nie jest w stanie rozbroić milicji i plemion, które wprawdzie pomogły obalić Muammara Kadafiego w 2011 roku, ale obecnie, jako rebelianci i separatyści stawiają skrajne żądania polityczne i finansowe. Mohammed Abdullah, szef komisji budżetowej parlamentu powiedział Reuterowi w ostatnią niedzielę (20 kwietnia), że proponuje się cięcia budżetowe o jedną trzecią, co oznacza, że zostaną zamrożone wydatki na finansowanie nowej infrastruktury i inne projekty rozwojowe. Cięcia mogą spowodować narastanie poważnych konfliktów społecznych. Jednocześnie, ponad połowa budżetu idzie na dotacje i wynagrodzenia dla znacznie przerośniętego aparatu administracji i nieefektywnych służb publicznych, odziedziczonych po Kaddafim.
Azerowie pomogą w tranzycie turkmeńskiego gazu
(RZECZPOSPOLITA/CIRE)
Turkmenistan chce współpracować z Azerbejdżanem w sprawie przesyłu swojego gazu do Europy – donosi „Rzeczpospolita”. Według relacji dziennika współpracę w zakresie przesyłu turkmeńskiego gazu do Europy zadeklarowali po spotkaniu w Aszchabadzie prezydent Turkmenistanu i szef azerskiej firmy SOCAR. Jak czytamy w „Rz”, na rynek europejski gaz z Turkmenistanu mógłby trafiać gazociągiem TANAP, którym gaz z Azerbejdżanu popłynie przez terytorium Turcji. Jednocześnie dziennik przypomina, że Turkmenistan ma dostarczać 65 mld m sześć gazu rocznie Chinom, 33 mld m sześc. ma popłynąć w kierunku Indii gazociągiem przez Afganistan i Pakistan, a 30 mld m sześc. z nad brzegu Morza Kaspijskiego.
Rosja zbuduje dwie nowe elektrownie atomowe w Iranie
(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)
Moskwa i Teheran podpisały dokumenty w sprawie budowy dwóch siłowni jądrowych w Iranie. Rosjanie rozbudują także istniejący obiekt w Bushehr. Obecnie jego moc wynosi 1000 MW. Pracuje on pod kontrolą Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, która sprawdza, czy Irańczycy nie wykorzystują go do produkcji materiału radioaktywnego niezbędnego dla budowy bomby atomowej.
Ceny ropy znów w górę
(REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Po trzydniowej przerwie świątecznej cena amerykańskiej ropy naftowej WTI w kontraktach na maj skoczyła do 104,37 dol. za baryłkę. Analitycy uważają, że jedynym powodem są obawy inwestorów spowodowane dalszym napięciem na Ukrainie. Rynki oceniają, jako wysoce realną możliwość zaostrzenia europejskich lub. amerykańskich sankcji przeciwko Rosji, co utrudni rosyjski eksport ropy. Napięcie na Ukrainie wzrosło w czasie Świąt Wielkanocnych po strzelaninie, do której doszło na punkcie kontrolnym opanowanym przez prorosyjskich rebeliantów. W ubiegłym tygodniu presja na wzrost cen ropy została zneutralizowana dzięki miesięcznemu raportowi urzędu informacji energetycznej USA ( EIA), który wykazał wzrost rezerw amerykańskich ropy naftowej o 10 mln baryłek, co stanowi największy wzrost od ostatnich 13 lat. Wzrosły na rynku również ceny ropy Brent, które osiągnęły poziom 109,95 dol. za baryłkę w kontraktach na maj.
Podziały polityczne w związku z rurociągiem Keystone w USA
(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Boom na rynku energii w Stanach Zjednoczonych zaciera tradycyjne podziały polityczne. Demokraci podzielili się na ekologicznych przeciwników wielkiej inwestycji łączącej Kanadę i USA– rurociągu Keystone XL oraz całkiem licznych jego zwolenników związanych ze środowiskami przedsiębiorców i ze związkami zawodowymi. Jednocześnie pewne, – co prawda nieliczne grupy Republikanów (skrajni konserwatyści i libertarianie) – sprzymierzają się z ekologami w protestach przeciwko temu rurociągowi. Rozłam wśród Demokratów jest najbardziej widoczny w stolicy USA, gdzie grupa 11 senatorów skierowała oficjalny apel do prezydenta Obamy wzywając go do szybkiego zaakceptowania budowy rurociągu Keystone XL. Nie godzą się oni na wydłużanie w „nieskończoność” terminu podjęcia ostatecznej decyzji w sprawie realizacji inwestycji o kluczowym – ich zdaniem – znaczeniu dla gospodarki i pozycji geopolitycznej Stanów Zjednoczonych. Obawiają się, że decyzja może zapaść dopiero po listopadowych wyborach. Kilku senatorów Demokratycznych, ze stanów takich jak Luizjana i Alaska, gdzie sektor energetyki ma szczególnie ważną rolę, praktycznie jest w opozycji do swojego prezydenta. Jednocześnie ugrupowania ekologów i obrońców klimatu coraz częściej zarzucają Obamie, że jest liberalny generalne wobec stosowania paliw kopalnych i wobec technologii frackingu.
Chiny zwiększają import ropy naftowej z Iranu
(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)
W marcu tego roku w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim import ropy naftowej z Iranu do Chin wzrósł o jedną trzecią. Wzrósł o 36,1 procent do poziomu 555182 baryłek dziennie. Zdaniem analityków cytowanych przez agencję Trend irański surowiec jest konkurencyjny w stosunku do oferty Arabii Saudyjskiej, dlatego Sinopec zwiększa jego import.
Japonia sprowadziła rekordowe ilości LNG i węgla
(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Po zakończeniu roku fiskalnego w marcu Tokio informuje, że sprowadziło rekordową ilość gazu skroplonego oraz węgla, ze względu na wyłączenie większości elektrowni atomowych po katastrofie w Fukushimie. Do marca 2014 roku Japonia sprowadziła 87,73 mln ton gazu ziemnego (wzrost o 1 procent w stosunku do zeszłego roku) i 111,52 mln ton węgla (wzrost o 5 procent w stosunku do poprzedniego roku). Skutkiem był dalszy wzrost ujemnego bilansu handlowego, który wyniósł w ostatnim roku fiskalnym 134,45 mld dolarów. Ze względu na koszt importu surowców naturalnych rząd japoński rozważa ponowne uruchomienie części elektrowni jądrowych. Zapotrzebowanie na gaz skroplony w Japonii winduje ceny tego surowca na rynkach spotowych w Azji, które są obecnie najwyższe na świecie.
INFRASTRUKTURA
Wybierz kolor tramwaju
(UM Toruń)
Jeszcze do 25 kwietnia 2014 r., pasażerowie komunikacji miejskiej mogą wybierać kolorystykę tramwajów, które będą kursowały w Toruniu. Miejski Zakład Komunikacji zaprasza wszystkich do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących wyboru kolorystyki nowych składów. Nowy tabor zostanie zakupiony w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”. 6 sztuk nowych niskopodłogowych tramwajów 3-członowych oraz 6 sztuk 5-członowych bydgoska PESA dostarczy w ramach podpisanej w grudniu 2012 roku umowy. Do wyboru jest pięć propozycji projektów graficznych przedstawiających kolorystykę dla nowego taboru.
Asfaltują na Średnicówce
(UM Toruń)
Na Trasie Średnicowej Północnej roboty idą pełną parą. Na ul. Legionów, po stronie wschodniej, ułożona została warstwa wiążąca. Na zachodniej jezdni wykonane zostało wzmocnienie i ustawione zostały krawężniki. Na Popiela wykonywana jest kanalizacja deszczowa. Równolegle prace są realizowane na Szosie Chełmińskiej. Tu pracują brukarze, którzy ustawiają tzw. obrzeża. Prawie na całości ulicy ułożona jest warstwa wiążąca. W przyszłym tygodniu zarówno na ul. Legionów jak i Szosie Chełmińskiej ruszą roboty bitumiczne. I etap Trasy Średnicowej Północnej to prawie półtorakilometrowej długości odcinek od ul. Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej, obejmuje budowę dwóch jezdni, każda po dwa pasy ruchu z poszerzeniami na dodatkowe pasy ruchu w obrębie skrzyżowań.
Trwa montaż nowoczesnych przystanków dla tramwaju wodnego
(UM Bydgoszcz)
Komfort oczekiwania na jednostki pływające w ramach Bydgoskiego Tramwaju Wodny z pewnością poprawią nowoczesne wiaty przystankowe. Trwa montaż wiaty na Rybim Rynku, ale nowa infrastruktura pojawi się również na pozostałych przystankach Bydgoskiego Tramwaju Wodnego: przy hali Łuczniczka, Astorii oraz dworcu autobusowym. Prace prowadzone są w ramach inwestycji „Bydgoski Węzeł Wodny – rewitalizacja bulwarów i nabrzeży, polegająca na przebudowie i budowie umocnień nabrzeży, przebudowie oświetlenia, przebudowie ścieżek rowerowych i pieszych, budowie obiektów małej architektury, przebudowie układu komunikacyjnego i budowie przystanków tramwaju wodnego – I etap”.
Stylowe mosty i uliczki
(UM Bydgoszcz)
Rozpisany został przetarg na przebudowę mostów i ulic na Starym Mieście. Prace powinny zakończyć się na przełomie listopada i grudnia. Przeprawy na Mostowej, Ku Młynom i Tamce będą poddane restylizacji. Opracowany został także projekt nowej organizacji ruchu po zakończeniu prac na mostach oraz kolejnych uliczkach Starego Miasta. Zakłada on między innymi ograniczenie ruchu na Starym Mieście. Planuje się odwrócenie kierunku jazdy pomiędzy ulicą Długą i placem Kościeleckich. To pozwoli zmniejszyć natężenie ruchu między innymi na ul. Pod Blankami. Dodatkowo wraz z uruchomieniem wielopoziomowego parkingu ograniczona zostanie liczba miejsc do parkowania na odnowionych uliczkach. Szacunkowa wartość przebudowy trzech mostów to 8,5 mln zł.
Współpraca partnerska Port Jachtowy Szczecin i ZeRum Uckermunde
(UM Szczecin)
Zakres inwestycji oraz wspólne działania i współpraca partnerska – między innymi o tym rozmawiali uczestnicy spotkania dotyczącego inwestycji „Baza turystyki żeglarskiej – Port Jachtowy Szczecin i ZeRum Uckermunde – na transgranicznym szlaku wodnym”. Inwestycja obejmuje budowę m.in. budynku administracyjno- usługowo- technicznego. Niezbędne instalacje będą poprowadzone specjalnym mikrotunelem przez rzekę Duńczycę. Powstaną także nowe nabrzeża. Dodatkowo zmodernizowane będzie Nabrzeże Starówka znajdujące się po stronie Łasztowni. W ramach zadania powstanie most zwodzony (pieszo-jezdny) z Łasztowni na wyspę oraz zapory lodowej. Dla mniejszych i większych jednostek przybędzie prawie 80 pomostów pływających. Wartość umowy wynosi 32 957 997,38 zł.
„Średnicówką” niebawem do… Gliwic
(UM Gliwice)
Na początku wakacji otwarty ma być wjazd na Drogową Trasę Średnicową na granicy Gliwic i Zabrza. Natomiast na jesień planowane jest oddanie do użytku pierwszego z dwóch odcinków powstających w naszym mieście. Drogowa Trasa Średnicowa zdecydowanie ułatwi gliwiczanom podróżowanie pomiędzy śląskimi miastami. Na razie, aby wjechać na DTŚ, trzeba dotrzeć do Zabrza i przejechać część śródmieścia. Niedługo sytuacja się zmieni. – Na ostatnich odcinkach trasy w Zabrzu wykonano już 90% prac budowlanych. Tę część „średnicówki”, o łącznej długości około 3 km, planujemy udostępnić kierowcom na przełomie czerwca i lipca – zawiadamia Danuta Żak, rzecznik prasowy DTŚ S.A. – spółki, która realizuje inwestycję na zlecenie samorządu województwa.
Kolejne dworce z system jednej kolejki
(PKP SA)
Lublin, Kielce, Olsztyn, Kołobrzeg i Skierniewice to kolejne miasta, gdzie PKP Intercity uruchomiło system jednej kolejki do kas. Dzięki nowemu rozwiązaniu zakup biletu przebiegnie sprawniej. System funkcjonuje już na 17 dworcach w kraju. System jednej kolejki jest często stosowany w dużych sieciach handlowych, na lotniskach czy dworcach. Ten wdrożony w 5 nowych lokalizacjach będzie uproszczony. Do wszystkich kas prowadzi jedna, odgrodzona od reszty dworca taśmami i słupkami, kolejka. W Olsztynie, Lublinie i Kołobrzegu jeden „ogonek” kieruje do 4 kas, natomiast w Kielcach i Skierniewicach do 3. System zarządzania kolejką to rozwiązanie porządkujące ruch przed kasami. – mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity S.A.
Podróżuj wiosną
(Przewozy Regionalne)
Nowe połączenia interREGIObus, więcej pociągów na trasach Warszawa – Poznań i Poznań – Zielona Góra oraz rozszerzone terminy kursowania wybranych pociągów interREGIO w okresie Świąt Wielkanocnych – to najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy Przewozów Regionalnych. Do rozkładu powróciły dwa pociągi interREGIO: „Rusałka” i „Starosta”. Pierwszy z nich zaczął kursować znacznie wcześniej, bo już 11 kwietnia, a drugi będzie kursował od 27 kwietnia. Z Poznania do Zielonej Góry IR „Rusałka” wyjeżdża w każdy piątek o godz. 14.30, a niedzielę, w godzinach wieczornych (20:40), umożliwia powrót do stolicy Wielkopolski. IR „Starosta” z Poznania do Warszawy będzie kursował we wszystkie dni tygodnia.
Zmiany w składzie Rady Nadzorczej PKP LHS
(PKP LHS)
Na podstawie Uchwały Współników Spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. w Zamościu zmianie uległ skład rady nadzorczej spółki. Odwołana została Katarzyna Szarkowska, która pełniła funkcję członka rady nadzorczej. Jednocześnie do składu rady nadzorczej spółki powołany został Andrzej Żurkowski. W 1980 r. ukończył on Instytut Transportu Politechniki Warszawskiej. W 2008 uzyskał tytuł doktora nauk technicznych na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. Założyciel i pierwszy prezes zarządu PKP Intercity sp. z o.o. w kadencji 2001-2005. Od 2006 r. do chwili obecnej członek Komitetu Sterującego Kolei Dużych Prędkości UIC. Obecnie przewodniczący Podzespołu Logistyki i Procesów Transportowych PAN.
Lotnisko Chopina partnerem VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego
(Lotnisko Chopina)
7-9 maja br. w Katowicach odbędzie się VI Europejski Kongres Gospodarczy – największe spotkanie biznesowe w naszej części Europy. Lotnisko Chopina będzie partnerem sesji „Porty lotnicze i rynek lotniczy w Polsce”. EKG jest trzydniowym cyklem debat i spotkań z udziałem sześciu tysięcy gości z Polski i z innych krajów europejskich. 8 maja o godz. 9.30 rozpocznie się sesja „Porty lotnicze i rynek lotniczy w Polsce”, której partnerem jest Lotnisko Chopina w Warszawie. W jej programie: Szanse i ryzyka związane z rozwojem infrastruktury lotniskowej; Lotnicze przewozy pasażerskie – dynamika i prognozy; Linie lotnicze i gospodarze portów – standardy i praktyka wzajemnych relacji. W dyskusji weźmie udział Naczelny Dyrektor P.P. „Porty Lotnicze”, Michał Kaczmarzyk.
Jeszcze więcej możliwości przesiadkowych
(Port Lotniczy łódź)
Na lepszą ulega zmianie godzina wylotu samolotu linii lotniczych Adria z Monachium do Łodzi. Samolot będzie wylatywał z Monachium o 30 minut później, w stosunku do pierwotnego rozkładu, czyli o 8:45. Z Łodzi przez Monachium można było do tej pory dolecieć do większości destynacji oferowanych przez to lotnisko. Dzięki zmianie godzin jesteśmy w stanie zaoferować pasażerom dużo więcej kierunków przylotowych do Łodzi niż w poprzednim rozkładzie.
Samoloty Eurolotu będą latać na Kajmanach
(Eurolot)
Eurolot będzie doradzał w zakresie operacyjnymi technicznym nowej linii lotniczej na rynku – BlueSky Airlines na Kajmanach. W ramach współpracy polski przewoźnik wynajmie także nowej linii 2 swoje Bombardiery. BlueSky Airlines to nazwa nowej linii lotniczej na rynku Ameryki Środkowej i która dopiero tworzy swoje struktury. Zespół Eurolotu (m.in. piloci Bombardierów oraz pracownicy działów jakości, technicznego i operacyjnego) będzie wspierał przewoźnika na Kajmanach w tworzeniu podstawowych procedur operacyjno-technicznych, zatrudnianiu personelu operacyjnego i technicznego, budowaniu bazy operacyjno-technicznej, szkoleniu stewardes i pilotów oraz certyfikacji AOC.
Kalkulator bagażu KLM
(Air France KLM)
Przed wylotem warto sprawdzić, co możemy zabrać ze sobą podróż i w jakiej ilości. Najnowsze narzędzie KLM Baggale Calculator (kalkulator bagażu), pokaże limit dostępnego bagażu rejestrowanego oraz podręcznego, a także dostarczy informacji na temat niestandardowych przewozów jak sprzęt sportowy, instrumenty muzyczne, czy zwierzęta. Kalkulator wyliczy również dodatkowe koszty nadbagażu, a właściciele kart Flying Blue czy BlueBiz po jednym kliknięciu, dowiedzą się o ich przywilejach związanych z bagażem.
„Ponieważ limity różnią się w zależności od trasy oraz klasy wykupionego biletu, stworzyliśmy narzędzie, które w jednym miejscu umożliwia sprawdzenie parametrów bagażu.” – powiedziała Chloe Marchand, Dyr. Generalna Air France KLM w Polsce.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak