icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Druga dostawa LNG dotarła do gazoportu w Świnoujściu

(PGNiG)

8 lutego 2016 roku przypłynął do Świnoujścia statek Al Nuaman z drugim transportem skroplonego gazu ziemnego (LNG) na rozruch terminalu LNG w Świnoujściu.

Statek dostarczył 210 tys. m sześc. skroplonego gazu ziemnego, co odpowiada około 130 mln m sześc. gazu w stanie naturalnym. Gaz będzie wykorzystany w celu dalszego rozruchu instalacji. Rozładunek statku będzie trwał 3 dni.

Dostawcą surowca jest Qatargas Operating Company Limited. Polskie Górnictwo Naftowe
i Gazownictwo SA pośredniczy w dostawie w ramach umowy z Polskim LNG S.A., które jest odbiorcą surowca przeznaczonego do uruchomienia instalacji. Gaz po regazyfikacji zostanie przesłany do krajowego systemu przesyłowego a następnie trafi do odbiorców w naszym kraju.

Pierwsza dostawa skroplonego gazu ziemnego na rozruch terminalu została zrealizowana 11 grudnia 2015 r. Rozładunek statku trwał 8 dni.

7 stycznia 2016 r. rozpoczęto  testy systemu regazyfikacji  oraz wysyłki gazu ziemnego, pochodzącego z pierwszej dostawy, z terminalu LNG w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłowego. Ilości odbieranego gazu są zgodne z harmonogramem przekazanym przez generalnego wykonawcę terminalu LNG. Od 8 stycznia 2016 r., równolegle z wysyłką gazu do sieci, rozpoczął się etap regulacji
i testowania poszczególnych ustawień terminalu LNG, w tym optymalizacja oraz stabilizacja procesu regazyfikacji.

Po zakończeniu wszystkich prób eksploatacyjnych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie oraz komisyjnym odebraniu terminalu LNG od generalnego wykonawcy – infrastruktura będzie gotowa  na przyjmowanie dostaw komercyjnych.

Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania nawet 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej.   Wybudowane zostały: nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek metanowców o ładowności od 120 tys. m sześc. LNG (w przypadku statków konwencjonalnych) do 217 tys. m sześc. (w przypadku statków typu Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz gazociąg Świnoujście – Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej.

(PGNiG)

8 lutego 2016 roku przypłynął do Świnoujścia statek Al Nuaman z drugim transportem skroplonego gazu ziemnego (LNG) na rozruch terminalu LNG w Świnoujściu.

Statek dostarczył 210 tys. m sześc. skroplonego gazu ziemnego, co odpowiada około 130 mln m sześc. gazu w stanie naturalnym. Gaz będzie wykorzystany w celu dalszego rozruchu instalacji. Rozładunek statku będzie trwał 3 dni.

Dostawcą surowca jest Qatargas Operating Company Limited. Polskie Górnictwo Naftowe
i Gazownictwo SA pośredniczy w dostawie w ramach umowy z Polskim LNG S.A., które jest odbiorcą surowca przeznaczonego do uruchomienia instalacji. Gaz po regazyfikacji zostanie przesłany do krajowego systemu przesyłowego a następnie trafi do odbiorców w naszym kraju.

Pierwsza dostawa skroplonego gazu ziemnego na rozruch terminalu została zrealizowana 11 grudnia 2015 r. Rozładunek statku trwał 8 dni.

7 stycznia 2016 r. rozpoczęto  testy systemu regazyfikacji  oraz wysyłki gazu ziemnego, pochodzącego z pierwszej dostawy, z terminalu LNG w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłowego. Ilości odbieranego gazu są zgodne z harmonogramem przekazanym przez generalnego wykonawcę terminalu LNG. Od 8 stycznia 2016 r., równolegle z wysyłką gazu do sieci, rozpoczął się etap regulacji
i testowania poszczególnych ustawień terminalu LNG, w tym optymalizacja oraz stabilizacja procesu regazyfikacji.

Po zakończeniu wszystkich prób eksploatacyjnych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie oraz komisyjnym odebraniu terminalu LNG od generalnego wykonawcy – infrastruktura będzie gotowa  na przyjmowanie dostaw komercyjnych.

Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania nawet 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej.   Wybudowane zostały: nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek metanowców o ładowności od 120 tys. m sześc. LNG (w przypadku statków konwencjonalnych) do 217 tys. m sześc. (w przypadku statków typu Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki gazu (każdy o pojemności 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji oraz gazociąg Świnoujście – Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej.

Najnowsze artykuły