Energetyka

Emilewicz: Kolejne miasta dołączają do programu elektromobilności

fot. NCBiR

Kolejne samorządy miejskie dołączają do programu rozwoju elektromobilności – poinformowała w czwartek wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz podczas konferencji “E-Bus. Praktyczne aspekty elektryfikacji transportu publicznego”.

“Podczas spotkania w ubiegłym miesiącu 41 samorządów miejskich zadeklarowało przystąpienie do programu, następnie kolejne pięć miast do tego dołączyło” – powiedziała Emilewicz. Jej zdaniem pokazuje to potencjał rynkowy.

“Jest wskazaniem producentom, że ten rynek realnie w Polsce rośnie” – dodała.

41 samorządów podpisało porozumienie w sprawie rozwoju elektromobilności 20 lutego. Zadeklarowały one wtedy w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku, co odpowiada 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi 5 tys. sztuk.

W czwartek Emilewicz powiedziała, że miasta są zainteresowanie rozwojem elektrycznego transportu autobusowego, mając świadomość, że obecnie są to pojazdy dwukrotnie droższe od napędzanych tradycyjnymi silnikami diesla.

“To znaczy, że mamy do pokonania wyzwania technologiczne, bo obniżanie tej ceny musi polegać na pewnym przełomie technologicznym” – dodała.

Wiceminister zaznaczyła, że jednym z powodów, dlaczego tak duża waga jest przywiązywana do rozwoju programu elektromobilności, jest chęć współtworzenia jego standardów. “Chcemy być współtworzącymi standardy, a nie tylko biorcami, bo ci, którzy standardy tworzą, są największymi beneficjentami zmian technologicznych” – powiedziała Emilewicz.

Wiceminister przypomniała, że do Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wpisano rozwój transportu zeroemisyjnego, a pierwszym krokiem realizacji tego planu jest transport publiczny.

Jednym z elementów rozwoju elektromobilności jest program E-bus, który ma się przyczynić do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie i dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.

Celem programu jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji. Aspiracją programu jest sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie, stworzenie rozpoznawalnej globalnie marki oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Pierwszy polski wiatrak na Morzu Bałtyckim. Fot. Orlen

Jest pierwszy wiatrak Orlenu na Bałtyku

Orlen i kanadyjski Northland Power rozpoczęły instalację morskich turbin wiatrowych w polskiej części Bałtyku. Pierwszy wiatrak o mocy 15 MW...
Adeeb Y Al Aama, gubernator Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC), środek, i książę Abdulaziz bin Salman, minister energii Arabii Saudyjskiej. Źródło: GettyImages

Ceny ropy spadają po decyzji eksporterów. Czy w Polsce również?

– Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku spadają po zaskakującej dla rynków paliw decyzji krajów sojuszu OPEC+ w...
Minister Infrastruktury i Transportu - Christos Dimas podczas otwarcia projekt parku Olympia Odossolar w nadmorskim mieście Kiato – źródło: tovima.com 

Grecja ma większość energii z OZE i nadwyżkę produkcji z fotowoltaiki  

Grecja ma obecnie 16 gigawatów mocy odnawialnej energii elektrycznej, w tym prawie 10 GW energii słonecznej. Według Greckiego Stowarzyszenia Firm...

Udostępnij:

Facebook X X X