Po raz pierwszy od czasu zniesienia nałożonych na Iran sankcji dwa irańskie supertankowce należące do National Iranian Tanker Company (NITC) zmierzają do portu w Rotterdamie – informuje agencja Reuters, powołując się na źródła w sektorze.
Według systemu monitoringu ruchu statków supertankowce Snow i Huge z 4 mln baryłkami ropy 30 grudnia ubiegłego roku wypłynęły z irańskiego terminalu Khark. Zgodnie z planami do portu w Rotterdamie mają dotrzeć odpowiednio 11 i 7 lutego.
Iran krok po kroku pokonuje przeszkody na drodze do odzyskania utraconych w wyniku sankcji udziałów na rynku naftowym.
Do tej pory europejscy nabywcy irańskiej ropy preferowali fracht statków należących do innych spółek. Zachodnie spółki ubezpieczeniowe niechętnie współpracowały z Iranem, przez co wolumen eksportu spadł do rekordowo niskiego poziomu 1 mln baryłek dziennie. Przed nałożeniem sankcji wynosił on 3 mln baryłek. Utrudniało to pracę NITC, przez co pojawiały się problemy z otrzymywaniem przez irańskie okręty międzynarodowych certyfikatów umożliwiających dostęp do większości portów na świecie.
Niedawno światowi ubezpieczyciele morskich ładunków podpisali umowę włączającą we współpracy z Iranem reasekurantów ze Stanów Zjednoczonych, co pozwoli na niemal całkowite pokrycie ubezpieczeniem dostaw eksportowych irańskiej ropy i przyciągnie do tamtejszych portów nowych armatorów. Umowa wejdzie w życie z dniem 20 lutego.
Teheran, który zamierza zwiększyć dostawy ropy do Europy, łatwiej będzie walczyć o udziały w rynku w tym regionie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę niedawną decyzję państw członkowskich OPEC o zmniejszeniu poziomu wydobycia ropy w celu zbilansowania sytuacji na rynku. To szansa dla Iranu, który jest wyłączony z cięć.
Przy czym zmniejszenie dostaw ropy z OPEC głównie będzie dotyczyło Europy oraz Stanów Zjednoczonych, a w mniejszym stopniu Azji, ponieważ wydobywcy surowca nie chcą rezygnować ze swoich udziałów w regionie, gdzie ich pozycji zagraża ropa z USA.
Iran nie omieszkał skorzystać z wyłączenia jakie osiągnął w ramach porozumienia naftowego i na początku stycznia sprzedał ponad 13 mln baryłek ropy zmagazynowanej w tankowcach. Według rozmówcy Reutersa w ubiegłym tygodniu liczba tankowców z niesprzedaną ropą z Iranu spadła względem początku stycznia z 14 do 11 jednostek.
Reuters
Irańska ropa ma problem z dotarciem do Europy przez brak ubezpieczenia