Zeszłoroczne obroty Naftoportu były rekordowe

8 lutego 2019, 14:00 Alert

Prawie 15 mln ton dostarczonej ropy i paliw – takim wynikiem za 2018 rok może pochwalić się Naftoport, spółka należąca do Grupy PERN. Firma obsłużyła w tym czasie 314 tankowców, z czego jedną trzecią stanowiły zbiornikowce przekraczające 80 tys. ton. Między innymi dzięki rosnącej roli Naftoportu, Gdańsk awansował na 4. miejsce wśród portów na Bałtyku, jeszcze w 2015 roku zajmując 6. lokatę. Dziś Naftoport stał się realnym narzędziem warunkującym skuteczną dywersyfikację dostaw surowca do Polski.

Magazyny ropy Fot. PERN
Magazyny ropy Fot. PERN

Dywersyfikacja leży w strategicznym interesie Polski, bo oznacza niezależność i bezpieczeństwo energetyczne kraju. Polski rynek coraz bardziej otwiera się na dostawy z różnych kierunków. Dzięki podejmowanym inwestycjom, polskie rafinerie mogą przerabiać także inne – niż rosyjska – gatunki ropy. Dlatego coraz częściej do naszego kraju trafia ropa z różnych regionów świata.

Dziś rafinerie przerabiają surowiec nie tylko z Rosji, ale także Arabii Saudyjskiej i innych państw Bliskiego Wschodu, USA i Kanady, Nigerii, Angoli, Kazachstanu oraz podmorskich złóż Morza Północnego i złóż rodzimych – Morza Bałtyckiego. Dla PERN oznacza to jedno – konieczność zapewnienia elastycznego transportu ropy do rafinerii i zachowanie jej pełnej jakości. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem firma rozwija swoją infrastrukturę.

Możliwość szerokiego wyboru dostawców i możliwość zaopatrzenia w surowiec poprzez port na Morzu Bałtyckim (Naftoport) jest korzystna dla polskich rafinerii z uwagi na większą konkurencyjność i bezpieczeństwo energetyczne. Dzięki inwestycjom podejmowanym przez PERN, możliwości Naftoportu jeszcze się zwiększą. Chodzi o budowę nowych zbiorników na ropę w Bazie surowcowej w Gdańsku i Terminalu Naftowym Gdańsk oraz budowę drugiej nitki ropociągu pomorskiego z Gdańska do Płocka.

Naftoport jest jedynym w Polsce morskim terminalem przeładunku ropy naftowej i największym krajowym terminalem przeładunku produktów jej rafinacji, jednym z największych naftowych terminali przeładunkowych na Bałtyku. PERN posiada 66,67% udziałów w kapitale tej spółki.

Naftoport stanowi istotny element logistyki dostaw ropy naftowej, zaopatrując w surowiec rafinerie PKN Orlen i Grupy Lotos, a także TRM Leuna i PCK Schwedt w Niemczech. Przedsiębiorstwo prowadzi także morskie przeładunki produktów naftowych na rzecz Grupy Lotos – za pośrednictwem terminalu Naftoport realizowana jest większość eksportu produktów naftowych z Polski.

Potencjał spółki umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.

Na terminal Spółki Naftoport składa się 5 stanowisk przeładunkowych (możliwa jest jednoczesna obsługa statków na wszystkich stanowiskach), z możliwością obsługi największych zbiornikowców oceanicznych zawijających na Morze Bałtyckie, w tym statków o długości przekraczającej 300 m. Stanowiska są wyposażone w nowoczesne ramiona przeładunkowe, efektywny system ochrony przeciwpożarowej oraz w instalację do odbioru oparów węglowodorowych ze statków. Do Naftoportu mogą zawijać statki o długości nawet 340 metrów, przy zanurzeniu 15 metrów.
W 2019 roku Naftoport zamierza przeznaczyć na inwestycje i na remonty około 20 mln zł, w porównaniu do ok 12 mln w 2018 roku i blisko 13 mln dwa lata wcześniej.

PERN