icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Opozycja w Sejmie przeciwko opłacie paliwowej

Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych to „ściema” i klub Kukiz’15 złoży wniosek o odrzucenie go w pierwszym czytaniu – zapowiedział w środę wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka (Kukiz’15).

Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych złożony przez grupę posłów PiS zakłada dofinansowanie budowy lub przebudowy dróg lokalnych oraz mostów na drogach wojewódzkich. Fundusz ma zasilać nowa opłata paliwowa w wysokości 20 groszy za litr.

„Złożymy dzisiaj wniosek o odrzucenie go w pierwszym czytaniu” – zapowiedział w środę w TVP 1 wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka (Kukiz’15). – „Mamy nadzieję, że projekt +benzyna plus+, jak go nazwaliśmy, upadnie – dlatego że to jest kolejna zachęta do młodych Polaków, żeby emigrowali za granicę” – dodał, określając projekt ustawy mianem „ściemy”.

„Wydaje mi się, że ci posłowie, którzy się podpisali pod tym projektem, nawet go nie czytali. Bo to jest projekt oczywiście napisany w ministerstwie, chociaż jako poselski jest przepychany – po to, żeby nie trzeba było go konsultować z obywatelami i żeby nie trzeba było przeprowadzać tzw. OSR-u, czyli oceny skutków regulacji” – stwierdził Tyszka.

W jego ocenie, projekt zakładający podwyżkę cen paliwa jest dowodem na to, że PiS gwałtownie poszukuje dodatkowych funduszy. „Prawo i Sprawiedliwość chce w okresie wakacyjnym – kiedy ludzie mniej się, siłą rzeczy, interesują polityką – zrobić skok na 5 mld zł z naszych kieszeni. Ale to nie jest tylko wyciągnięcie ludziom po 25 groszy więcej na litrze benzyny, (…) tylko jest uderzenie w całą polską gospodarkę. Dlatego, że cena benzyny przekłada się na ceny wszystkich produktów – to jest uderzenie w transport, w produkcję właściwie wszystkiego w Polsce” – stwierdził wicemarszałek.
Tyszka zwrócił uwagę, że ceny paliw uzależnione są od trzech elementów: cen ropy na rynkach światowych, kursu dolara oraz od podatków.

„Podatki na paliwie, na benzynie już są ponad 50-procentowe. (…) W tym momencie, po tej podwyżce, (…) 60 proc. ceny paliwa to będą podatki. My byśmy chcieli, żeby Polacy płacili 2 zł za paliwo” – mówił.

Według wicemarszałka Sejmu, aby finansować budowę i remonty dróg, „trzeba ciąć wydatki administracyjne”. Zwrócił uwagę na to, że „samorządy wydają nieprawdopodobne pieniądze na autopromocję. Lokalni włodarze promują się na filmikach, billboardach i tak dalej – topią w tym pieniądze podatników.” Dodał również, że od 1989 r. zatrudnienie w administracji publicznej wzrosło ze 160 tys. do 450 tys.

„Trzeba zacząć oszczędzać w administracji. Bardzo ładnie mówił o tym prezydent Trump (prezydent USA Donald Trump – PAP), który powiedział, że jednym z największych zagrożeń znanych Polakom również jest rosnąca biurokracja – i to jest zagrożenie wewnętrzne i musimy się jemu przeciwstawić. A jedyną siłą w tym momencie w Sejmie, która chce to robić, jest Kukiz’15. Tylko wszystkie nasze projekty są odrzucane przez PO-PiS” – podsumował Tyszka.

Polska Agencja Prasowa

Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych to „ściema” i klub Kukiz’15 złoży wniosek o odrzucenie go w pierwszym czytaniu – zapowiedział w środę wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka (Kukiz’15).

Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych złożony przez grupę posłów PiS zakłada dofinansowanie budowy lub przebudowy dróg lokalnych oraz mostów na drogach wojewódzkich. Fundusz ma zasilać nowa opłata paliwowa w wysokości 20 groszy za litr.

„Złożymy dzisiaj wniosek o odrzucenie go w pierwszym czytaniu” – zapowiedział w środę w TVP 1 wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka (Kukiz’15). – „Mamy nadzieję, że projekt +benzyna plus+, jak go nazwaliśmy, upadnie – dlatego że to jest kolejna zachęta do młodych Polaków, żeby emigrowali za granicę” – dodał, określając projekt ustawy mianem „ściemy”.

„Wydaje mi się, że ci posłowie, którzy się podpisali pod tym projektem, nawet go nie czytali. Bo to jest projekt oczywiście napisany w ministerstwie, chociaż jako poselski jest przepychany – po to, żeby nie trzeba było go konsultować z obywatelami i żeby nie trzeba było przeprowadzać tzw. OSR-u, czyli oceny skutków regulacji” – stwierdził Tyszka.

W jego ocenie, projekt zakładający podwyżkę cen paliwa jest dowodem na to, że PiS gwałtownie poszukuje dodatkowych funduszy. „Prawo i Sprawiedliwość chce w okresie wakacyjnym – kiedy ludzie mniej się, siłą rzeczy, interesują polityką – zrobić skok na 5 mld zł z naszych kieszeni. Ale to nie jest tylko wyciągnięcie ludziom po 25 groszy więcej na litrze benzyny, (…) tylko jest uderzenie w całą polską gospodarkę. Dlatego, że cena benzyny przekłada się na ceny wszystkich produktów – to jest uderzenie w transport, w produkcję właściwie wszystkiego w Polsce” – stwierdził wicemarszałek.
Tyszka zwrócił uwagę, że ceny paliw uzależnione są od trzech elementów: cen ropy na rynkach światowych, kursu dolara oraz od podatków.

„Podatki na paliwie, na benzynie już są ponad 50-procentowe. (…) W tym momencie, po tej podwyżce, (…) 60 proc. ceny paliwa to będą podatki. My byśmy chcieli, żeby Polacy płacili 2 zł za paliwo” – mówił.

Według wicemarszałka Sejmu, aby finansować budowę i remonty dróg, „trzeba ciąć wydatki administracyjne”. Zwrócił uwagę na to, że „samorządy wydają nieprawdopodobne pieniądze na autopromocję. Lokalni włodarze promują się na filmikach, billboardach i tak dalej – topią w tym pieniądze podatników.” Dodał również, że od 1989 r. zatrudnienie w administracji publicznej wzrosło ze 160 tys. do 450 tys.

„Trzeba zacząć oszczędzać w administracji. Bardzo ładnie mówił o tym prezydent Trump (prezydent USA Donald Trump – PAP), który powiedział, że jednym z największych zagrożeń znanych Polakom również jest rosnąca biurokracja – i to jest zagrożenie wewnętrzne i musimy się jemu przeciwstawić. A jedyną siłą w tym momencie w Sejmie, która chce to robić, jest Kukiz’15. Tylko wszystkie nasze projekty są odrzucane przez PO-PiS” – podsumował Tyszka.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły