icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Wodór ma przyszłość?

Rynek paliw wodorowych systematycznie się powiększa. Przyczynia się do tego rosnące zainteresowanie pojazdami napędzanymi dzięki ogniwom wodorowym. Specjaliści przewidują spadek kosztów wytwarzania wodoru w perspektywie kolejnych kilkunastu lat, co wpłynie na dostępność pojazdów napędzanych tym paliwem.

Rozwój rynku związany jest z rosnącym zapotrzebowaniem na energię oraz światowym trendem poszukiwania rozwiązań niskoemisyjnych w transporcie. Na razie koszty instalacji pozwalającej tankować wodór są bardzo wysokie, ale są kraje, w których można zatankować auta na wodór. Liderem jest Japonia, w USA stan California, ale także w Europie zaczyna się tworzyć siatka stacji. Koncernem, który oferuje seryjne auto na wodór jest Toyota. Co ciekawe kojarzona do tej pory z napędami hybrydowymi i wodorowym marka ogłosiła, że na potrzeby rynku chińskiego będzie oferować także model elektryczny ładowany z gniazdka. W swoim portfolio auta z napędem wodorym mają także Hyundai i Honda.

W rozwój rynku paliw alternatywnych angażuje się wiele instytucji, w Europie jest to między innymi The EFTA Surveillance Authority (ESA), która uczestniczy w programie rozbudowy infrastruktury do tankowania pojazdów napędzanych wodorem w Norwegii. ESA to jednostka monitorująca działania na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej Islandii, Liechtensteinu i Norwegii działająca na mocy Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). W rozwój stacji do tankowania wodoru inwestuje także Wielka Brytania, przeznaczając w ostatnim czasie 23 miliony funtów na rozbudowę infrastruktury. Na mapie Europy pod względem liczby stacji do tankowania paliwa wodorowego wyróżniają się zdecydowanie Niemcy. Do 2020 roku w Europie ma powstać  49 stacji dla ponad 1.300 aut za sprawą programu Hydrogen Mobility Europe.

Rynek ogniw wodorowych to przestrzeń do działania takich globalnych koncernów jak: Panasonic Corporation, Hydrogenics, ClearEdge Power czy Toshiba Corporation.

www.eftasurv.int/Agata Rzędowska

Rynek paliw wodorowych systematycznie się powiększa. Przyczynia się do tego rosnące zainteresowanie pojazdami napędzanymi dzięki ogniwom wodorowym. Specjaliści przewidują spadek kosztów wytwarzania wodoru w perspektywie kolejnych kilkunastu lat, co wpłynie na dostępność pojazdów napędzanych tym paliwem.

Rozwój rynku związany jest z rosnącym zapotrzebowaniem na energię oraz światowym trendem poszukiwania rozwiązań niskoemisyjnych w transporcie. Na razie koszty instalacji pozwalającej tankować wodór są bardzo wysokie, ale są kraje, w których można zatankować auta na wodór. Liderem jest Japonia, w USA stan California, ale także w Europie zaczyna się tworzyć siatka stacji. Koncernem, który oferuje seryjne auto na wodór jest Toyota. Co ciekawe kojarzona do tej pory z napędami hybrydowymi i wodorowym marka ogłosiła, że na potrzeby rynku chińskiego będzie oferować także model elektryczny ładowany z gniazdka. W swoim portfolio auta z napędem wodorym mają także Hyundai i Honda.

W rozwój rynku paliw alternatywnych angażuje się wiele instytucji, w Europie jest to między innymi The EFTA Surveillance Authority (ESA), która uczestniczy w programie rozbudowy infrastruktury do tankowania pojazdów napędzanych wodorem w Norwegii. ESA to jednostka monitorująca działania na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej Islandii, Liechtensteinu i Norwegii działająca na mocy Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). W rozwój stacji do tankowania wodoru inwestuje także Wielka Brytania, przeznaczając w ostatnim czasie 23 miliony funtów na rozbudowę infrastruktury. Na mapie Europy pod względem liczby stacji do tankowania paliwa wodorowego wyróżniają się zdecydowanie Niemcy. Do 2020 roku w Europie ma powstać  49 stacji dla ponad 1.300 aut za sprawą programu Hydrogen Mobility Europe.

Rynek ogniw wodorowych to przestrzeń do działania takich globalnych koncernów jak: Panasonic Corporation, Hydrogenics, ClearEdge Power czy Toshiba Corporation.

www.eftasurv.int/Agata Rzędowska

Najnowsze artykuły