Brytyjczycy i Francuzi stworzą studium wykonalności europejskiego samolotu bojowego

6 listopada 2014, 14:12 Bezpieczeństwo

BAE Systems i Dassault Aviation oraz ich partnerzy przemysłowi otrzymali kontrakt wartości 150 mln EUR (120 mln GBP) od rządów Wielkiej Brytanii i Francji na dwuletnie wspólne studium wykonalności samolotu bojowego przyszłości (FCAS), formalnie oznaczające rozpoczęcie prac. Jest to pierwszy krok w kierunku programu kompletnego demonstratora, który stworzy przyszły europejski samolot bojowy.

Saint-Cloud, Francja, 5 listopada, 2014: Po uzgodnieniach na szczeblu politycznym, ogłoszonych podczas pokazów lotniczych w Farnborough w lipcu bieżącego roku, BAE Systems i Dassault Aviation zawarły dwuletni kontrakt z rządami Wielkiej Brytanii i Francji, mający pomóc w zdefiniowaniu francusko-brytyjskich wymagań dla programu samolotu bojowego przyszłości (FCAS).

Kontrakt został podpisany przez Iana Kinga – prezesa BAE Systems i Erica Trappiera – prezesa Dassault Aviation, a także szefów brytyjskiej i francuskiej agencji zamówień obronnych, Bernarda Graya z Defence Materiel ministerstwa obrony Wielkiej Brytanii i Laurenta Collet-Billona z francuskiej Direction Générale de l’Armement, podczas ceremonii w siedzibie Dassault Aviation w Saint Cloud, we Francji.

Eric Trappier powiedział: „Jesteśmy zadowoleni z decyzji, która pozwoli zdefiniować przyszłość samolotów bojowych, zarówno załogowych, jak i bezzałogowych. Gwarantuje ona, że francuskie i brytyjskie firmy utrzymają swoją technologiczną doskonałość, która jest żywotnie ważna dla konkurencyjności w globalnym środowisku i pokazuje zobowiązanie Francji i Wielkiej Brytanii do utrzymania wiodącej pozycji w lotnictwie wojskowym”.

Ian King powiedział: „Zawarcie tego kontraktu to ważny krok w partnerstwie pomiędzy naszymi dwoma narodami, rządami i przemysłami. Studium wykonalności pozwoli przemysłowi brytyjskiemu i francuskiemu na bliższą współpracę i stanowi mocny fundament dla potencjalnego kolejnego programu demonstratora samolotu bojowego przyszłości oraz zapewni utrzymanie wielu wysoko kwalifikowanych pracowników.”

Współpraca pomiędzy Wielką Brytanią i Francją jest postrzegana jako optymalny sposób opracowania bojowych bezzałogowych statków powietrznych, jednocześnie popierający zamiar zacieśnienia relacji w dziedzinie obronności pomiędzy obydwoma rządami. Wspólny kontrakt na prace studialne, wartości 120 mln GBP (150 mln EUR) zostanie uzupełniony o dodatkowe fundusze zapewnione przez Wielką Brytanię i Francję w tym samym okresie, o łącznej wartości 80 mln GBP (100 mln EUR).

Celem dwuletniego studium jest utworzenie podstaw, na których oparty będzie długoterminowy wspólny program, skupiający się na następujących kluczowych punktach:

– Opracowanie koncepcji bezzałogowca zdolnego do zadań operacyjnych, oraz

– Dopracowanie kluczowych technologii, jakie będą wymagane dla bojowych bezzałogowych statków powietrznych operujących w przyszłości.

Po zakończeniu studium pod koniec 2016 r., rozpoczną się prace w programie rozwojowym demonstratora bojowego bezzałogowego statku powietrznego, który spełni wymagania stawiane w przyszłości przez siły zbrojne obydwu krajów.

Faza studium wykonalności pozwoli na utrzymanie setek miejsc pracy dla wysokokwalifikowanych pracowników BAE Systems i Dassault Aviation, a także firm zaangażowanych w programie: Rolls-Royce, Selex ES, Snecma (Safran), Thales i SME. Ponadto kontrakt dowodzi strategicznej roli, jaką dla rządów Wielkiej Brytanii i Francji pełnią przemysły lotnicze obydwu krajów, a także zachowanie krytycznej zdolności suwerennych wojsk lotniczych.