icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Terminal naftowy PERN rozpoczął pracę

(PERN)
Dziś 8 kwietnia ok. godz. 15.00. zakończył się historyczny przeładunek ok. 100 tys. ton ropy naftowej z tankowca STENA ARCTICA do zbudowanego przez PERN Terminalu Naftowego w Gdańsku. Oznacza to, że pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku Terminal Naftowy rozpoczął swoją komercyjną działalność.

Przeładunek i transport surowca z tankowca – via gdański Naftoport – do zbiorników Terminala Naftowego rozpoczął się dzień wcześniej ok. godz. 18.00. Trwał zgodnie z planem ok. 20 godzin. Wszystkie instalacje i aparatura działały bez zarzutu.

– Uruchomienie Terminala Naftowego w Gdańsku to bez wątpienia istotny element, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Zapewni on ciągłość dostaw ropy naftowej dla naszej gospodarki – podkreślił minister energii Krzysztof Tchórzewski.

Terminal Naftowy w Gdańsku to pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku kompletny hub morski niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Został zrealizowany w rekordowym tempie 25 miesięcy, zgodnie z planowanym budżetem – 412 mln zł. Terminal jest wyposażony w sześć potężnych zbiorników w o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnię ścieków, pompownie ropy i p. poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełną infrastrukturą z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną. Wszystko według najwyższych standardów europejskich. To pierwszy tego typu obiekt nad polskim wybrzeżem Bałtyku, który znajduje się na Wolnym Obszarze Celnym. Inwestycję realizowały niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane. Pojemność zbiorników wynosi 375 tys. m sześc.

– Przede wszystkim chciałem podziękować wszystkim pracownikom PERN i firm wykonawczych, którzy  przyczynili się do realizacji tej inwestycji za ich zaangażowanie, profesjonalizm i entuzjazm.  Wybudowanie i uruchomienie Terminala Naftowego było naprawdę dużym wyzwaniem dla Spółki. Przed zarządem PERN stoi jednak obecnie zadanie nie mniej ważne: optymalne wykorzystanie  możliwości tego hubu morskiego, aby  zapewnił maksymalne przychody dla PERN, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza  i Skarbu Państwa – powiedział Igor Wasilewski, Prezes Zarządu PERN S.A.

O znaczeniu wybudowanego przez PERN Terminala Naftowego dla polskiej gospodarki najlepiej świadczą możliwości jakie otwiera przed krajowymi rafineriami oraz operatorami surowca z całego świata.
  • Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata – na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu.
  • Terminal ułatwi ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie.
  • Bliskość rafinerii LOTOSU, Naftoportu – z wpięciem w  sieć rurociągów PERN  – ułatwi działania operacyjne.
  • Terminal otworzy Polskę na nowe możliwości  tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż – będzie można przeładować surowiec do zbiorników TNG, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub  zagranicznego odbiorcy.
  • Dzięki Terminalowi Naftowym na rynku polskim pojawią się też zupełnie nowi dostawcy surowca, którzy mogą go zaoferować rafineriom.
(PERN)
Dziś 8 kwietnia ok. godz. 15.00. zakończył się historyczny przeładunek ok. 100 tys. ton ropy naftowej z tankowca STENA ARCTICA do zbudowanego przez PERN Terminalu Naftowego w Gdańsku. Oznacza to, że pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku Terminal Naftowy rozpoczął swoją komercyjną działalność.

Przeładunek i transport surowca z tankowca – via gdański Naftoport – do zbiorników Terminala Naftowego rozpoczął się dzień wcześniej ok. godz. 18.00. Trwał zgodnie z planem ok. 20 godzin. Wszystkie instalacje i aparatura działały bez zarzutu.

– Uruchomienie Terminala Naftowego w Gdańsku to bez wątpienia istotny element, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Zapewni on ciągłość dostaw ropy naftowej dla naszej gospodarki – podkreślił minister energii Krzysztof Tchórzewski.

Terminal Naftowy w Gdańsku to pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku kompletny hub morski niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Został zrealizowany w rekordowym tempie 25 miesięcy, zgodnie z planowanym budżetem – 412 mln zł. Terminal jest wyposażony w sześć potężnych zbiorników w o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnię ścieków, pompownie ropy i p. poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełną infrastrukturą z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną. Wszystko według najwyższych standardów europejskich. To pierwszy tego typu obiekt nad polskim wybrzeżem Bałtyku, który znajduje się na Wolnym Obszarze Celnym. Inwestycję realizowały niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane. Pojemność zbiorników wynosi 375 tys. m sześc.

– Przede wszystkim chciałem podziękować wszystkim pracownikom PERN i firm wykonawczych, którzy  przyczynili się do realizacji tej inwestycji za ich zaangażowanie, profesjonalizm i entuzjazm.  Wybudowanie i uruchomienie Terminala Naftowego było naprawdę dużym wyzwaniem dla Spółki. Przed zarządem PERN stoi jednak obecnie zadanie nie mniej ważne: optymalne wykorzystanie  możliwości tego hubu morskiego, aby  zapewnił maksymalne przychody dla PERN, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza  i Skarbu Państwa – powiedział Igor Wasilewski, Prezes Zarządu PERN S.A.

O znaczeniu wybudowanego przez PERN Terminala Naftowego dla polskiej gospodarki najlepiej świadczą możliwości jakie otwiera przed krajowymi rafineriami oraz operatorami surowca z całego świata.
  • Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata – na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu.
  • Terminal ułatwi ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie.
  • Bliskość rafinerii LOTOSU, Naftoportu – z wpięciem w  sieć rurociągów PERN  – ułatwi działania operacyjne.
  • Terminal otworzy Polskę na nowe możliwości  tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż – będzie można przeładować surowiec do zbiorników TNG, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub  zagranicznego odbiorcy.
  • Dzięki Terminalowi Naftowym na rynku polskim pojawią się też zupełnie nowi dostawcy surowca, którzy mogą go zaoferować rafineriom.

Najnowsze artykuły