Energia elektrycznaInnowacje

Cabak: Tauron ma pomysł na elektromobilność

fot.. Tauron

Carsharing, punkty ładowania samochodów osobowych czy autobusów miejskich, wreszcie budowa „e-Vana” służącego np. w pogotowiu energetycznym. To plany Tauronu na najbliższe lata związane z elektromobilnością – pisze Mateusz Cabak, współpracownik BiznesAlert.pl.

W minionym tygodniu w stolicy Górnego Śląska Tauron udostępnił 20 samochodów elektrycznych, z których mogli korzystać uczestnicy szczytu klimatycznego COP 24. Dla mieszkańców Katowic auta takie jak VW e-Golf, Nissan LEAF, BMW i3 i RENAULT ZOE będą dostępne pod koniec tego roku. Chętni na ich wypróbowanie mają do dyspozycji aplikację testową eCar, która pozwala na wypożyczenie, uruchomienie i zwrot samochodu. Aplikacja dostępna jest na stronie internetowej koncernu. – Projekt w Katowicach to dla Taurona początek budowy oferty dotyczącej elektromobilności. System ładowarek i sprzężona z nim usługa car-sharingu traktowane są jako tzw. pilotaż kompetencyjny – wyjaśnia zespół komunikacji Tauronu.

Z kolei w listopadzie br. Tauron uruchomił także w Katowicach sieć terminali do ładowania samochodów elektrycznych, składającą się z czterech szybkich stacji ładowania (DC) oraz 19 przyspieszonego ładowania (AC). Stacje usytuowane są w centrum miasta m.in. przy Międzynarodowym Centrum Kongresowym czy Hotelu Vienna House (dawniej Hotel Angelo) przy ulicy Sokolskiej, a także w poszczególnych dzielnicach Katowic: os. Witosa, Ligocie, Bogucicach, Piotrowicach-Ochojec czy  Giszowcu. Ze wszystkich terminali kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać bezpłatnie. W Katowicach będą testowane samochody czterech najpopularniejszych w Polsce marek samochodów elektrycznych, a także ładowarki różnych producentów. Taki układ umożliwi sprawdzenie funkcjonowania całego systemu w różnych konfiguracjach, a ponadto pozwoli na ocenę wpływu wykorzystania samochodów elektrycznych na pracę sieci elektroenergetycznych w rzeczywistych warunkach.

Nie tylko samochody osobowe 

Jak informuje Tauron Dystrybucja, spółka prowadzi aktywny dialog z samorządami, które budują lub planują budowę stacji ładowania autobusów miejskich. Jednym z przykładów jest współpraca z PKM Jaworzno. W jej ramach zostanie przetestowany pierwszy w Polsce system pozwalający na ładowanie i automatyczną wymianę baterii. – W praktyce polega to na tym, że autobus elektryczny wjeżdża do stacji ładowania i wymiany baterii. Po uruchomieniu instalacji, roboty wyjmują z niego wszystkie rozładowane baterie, a następnie instalują nowe, wcześniej naładowane. Cały proces trwa kilka minut. Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a te wyjęte w tym czasie się ładują – podaje zespół komunikacji Tauronu.

Do ich ponownego całkowitego naładowania potrzeba ok 2-3 godzin. Proces wymiany baterii jest całkowicie zautomatyzowany. Dla operatorów transportu publicznego korzyścią z zastosowania takiej technologii może być zwiększenie dostępności floty, poprzez ładowanie baterii poza pojazdem. Oznacza to, że autobus może być w ruchu w czasie, gdy drugi czy trzeci komplet baterii się ładuje. Dla sektora energetycznego korzyścią będzie możliwość elastycznego zarządzania procesami ładowania. System zostanie wykorzystany do przeprowadzenia testów w zakresie zarządzania procesem ładowania oraz optymalnego wykorzystania infrastruktury elektroenergetycznej.

eVan dla pogotowia energetycznego

W ubiegłym miesiącu spółka Tauron Dystrybucja oraz Enea Operator, Energa Operator i PGE Dystrybucja podpisały z NCBiR (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) list intencyjny w celu zaprojektowania i budowy elektrycznego pojazdu dostawczego odpowiadającego m.in. specyficznym potrzebom codziennych prac serwisowych oraz prac pogotowia energetycznego. Współpraca w ramach programu “e-Van” ma na celu stworzenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów użytkowych. Zakończenie działań w ramach programu “e-Van” przewidziane jest na 2022 rok.


Powiązane artykuły

Cios w małych lokalnych dostawców energii w Niemczech

Niemiecka Federalna Agencja Sieci (Bundesnetzagentur) przedstawiła nowe plany dotyczące regulacji rynku energii, które budzą obawy wśród miejskich przedsiębiorstw użyteczności publicznej...

AI zabierze ludziom pracę? Nie tak szybko, bo zaczęła głupieć

Sztuczna inteligencja (AI) często jest postrzegana, jako technologia, która ma zastąpić ludzi w ich działalności gospodarczej i twórczej. Krytykę tego...

Drony zdominują pola bitew. Polko: będzie je wspierać AI

Rosyjska inwazja na Ukrainę pokazała istotną rolę pojazdów bezzałogowych na współczesnym polu bitwy. Drony przeprowadzają zwiad, są „oczami” artylerii, służą...

Udostępnij:

Facebook X X X