Prezes Grupy Lotos Marcin Jastrzębski przyznał w rozmowie z agencją Reuters, że po modernizacji Rafinerii Gdańsk w ramach projektu EFRA będzie chciał podpisać kontrakt długoterminowy z Iranem. Dodał, że spółka rozmawia o sprowadzeniu kolejnych 2 mln baryłek ropy irańskiej.
W zeszłym roku Lotos odebrał pierwsze dostawy ropy z Iranu w ilości 2 mln baryłek. – Negocjujemy dostawy ciężkiej ropy z Iranu – przyznał Jastrzębski w rozmowie z Reutersem. – Oceniamy, że dostawy dwóch milionów baryłek dotrą do portu w Gdańsku na początku maja.
Prezes poinformował, że do podpisania umowy długoterminowej mogłoby dojść po zakończeniu inwestycji w modernizację Rafinerii Gdańskiej wartej 2,3 mld złotych w 2018 roku. Dostawy irańskie mogłyby stanowić istotny czynnik dywersyfikujący, bo w 2016 roku import z jednego kierunku – z Rosji – stanowił 75 procent zakupów firmy.
W 2016 roku Grupa Lotos ogłosiła pięcioletnią strategię w ramach której przewiduje inwestycje warte 9,4 mld złotych w latach 2017-2022. – Chcemy stopniowo podnieść poziom dywidend i osiągnąć ten notowany w innych spółkach sektora. Będziemy się o to starać, choć tempo wzrostu pozostaje niepewne – powiedział Reutersowi prezes Lotosu.
EFRA – efektywna rafinacja
Na stronie spółki można przeczytać, że Grupa Lotos uzyskała 7 marca 2015 roku pozwolenia na budowę podstawowych instalacji kompleksu koksowania – DCU i CNHT. Natomiast 24 lutego Urząd Miejski w Gdańsku wydał pozwolenie na budowę instalacji HGU. Wcześniej LOTOS uzyskał 5 pozwoleń na budowę obiektów pomocniczych w ramach Projektu EFRA.
Najważniejsze obiekty, które złożą się na nowy ciąg technologiczny to instalacje: Opóźnionego Koksowania (DCU), Hydroodsiarczania Benzyny z Koksowania (CNHT), Produkcji Wodoru (HGU), mycia LPG (LPGTU), logistyki i magazynowania koksu (CS-LF) oraz Destylacji Hydrowaxu (HVDU).
Modernizacja Rafinerii Gdańskiej m.in. poprzez budowę powyższych instalacji składa się na program zwiększenia efektywności rafinacji, zwany EFRA.