Rzędowska: Elektromobilność to edukacja i współpraca

0
36
samochód elektryczny elektromobilność
fot. BiznesAlert.pl

Za sprawą Zacharyego Shahana i jego portalu CleanTechnica do skrzynek mailowych wielu ludzi na całym świecie codziennie trafia porcja rzetelnej wiedzy i informacji z zakresu odnawialnych źródeł energii i elektromobilności – pisze redaktor portalu BiznesAlert.pl.

Za Polską wersją portalu stoi Jacek Fior – entuzjasta nowoczesnych technologii. Za sprawą tych dwóch osób w Warszawie w czasie CleanTechnica Tour spotkali się specjaliści i praktycy elektromobilności z trzech kontynentów. Wymiana doświadczeń i sesje Q&A pokazały, że obawy związane z elektrycznymi pojazdami oraz wrażenia z jazdy nimi na całym świecie są podobne, a Polska jest w tej komfortowej sytuacji, że może uczyć się i rozwijać elektromobilność dzięki doświadczeniu z innych krajów.

Oczywiście najwięcej emocji pierwszego dnia konferencji budziły prezentacje specjalistów z Norwegii. Jak mówił Bjorn Utgard z EVBox Norwegia ma uprzywilejowaną sytuację, po jest jednocześnie pionierem i liderem trendu. Chętnie w związku z tym dzieli się doświadczeniami. Skonfrontowanie modelu w jakim rozwija się elektromobilność w krajach Skandynawskich a tym jak wygląda sytuacja w krajach Europy środkowo – wschodniej to ogromna wartość tego spotkania. Kiedy w czasie jednej z debat o swoich doświadczeniach rozmawiali Lyubov Artemenko z Ukrainy, Peter Badik ze Słowacji, Jakub Zajdel z Polski, Michael Warner z Wielkiej Brytanii i Christian Zeh z Niemiec padały stwierdzenia o potrzebie wspieranie rozwoju całego sektora przez rządy poszczególnych krajów, wyraźnie widoczne były różnice w modelach biznesowych jakie rozwijają się w poszczególnych krajach.

Brak spójnego działania może opóźnić transformację i elektryfikację transportu w Polsce mówił były Minister Środowiska Marcin Korolec w czasie debaty na temat legislacji i planów rządów. Przedstawiciel organizacji Avere (działającej na terenie Europy i integrującej lokalne stowarzyszenia działające na rzecz rozwoju elektromobilności) Philippe Vangeel mówił o przykładach wsparcia i rozwoju sieci ładowania w Amsterdamie a Nazar Shymone-Davyda opowiadał o doświadczeniach z Tesla Club Ukraine.

We wszystkich wystąpieniach tego dnia przewijała się kwestia potrzeby edukowania. Edukacja powinna obejmować lokalne społeczeństwa, samorządowców i osoby, które tworzą prawo, sprzedawców i użytkowników aut elektrycznych. Powinna ona pobudzić do refleksji nad zmianami jakie zachodzą motoryzacji. Szerokie spojrzenie na szanse i wyzwania, które się z elektryfikacją transportu wiążą ma pozwolić uniknąć błędów popełnionych w krajach gdzie elektryczne samochody stają się popularne a sieci ładowania stają się powszechnym elementem krajobrazu.

Edukacja ma spowodować także refleksję nad realnymi potrzebami użytkowników związaną z ładowaniem pojazdów. Ile faktycznie potrzebnych będzie szybkich ładowarek i jak ładować samochody w domach i miejscach pracy efektywnie i tanio – na te pytania nie odpowie osoba, która nigdy nie jeździła samochodem elektrycznym.