Mazur: Polska elektromobilność na podbój rynków. Gazomobilność na podbój gminv

20 marca 2018, 10:30 Energetyka

Polska elektromobilność radzi sobie na rynku europejskim i wygrywa nawet z Chińczykami. Gazomobilność to tańsza alternatywa, z której mogą skorzystać mniejsze gminy.

CNG
Tankowanie CNG. (fot. Wikipedia/CC)

– Polska ma się czym pochwalić. Solaris konkuruje z sukcesem nawet z dostawcami z Chin. To absolutny lider europejski – wskazał Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – Największą popularnością będą się cieszyły autobusy elektryczne, ale z racji wysokiej ceny właściwym uzupełnieniem powinny stać się autobusy na inne paliwa, zwłaszcza na CNG.

– One są tańsze i w mniejszych gminach, czy trasach podmiejskich mogą być racjonalnym uzupełnieniem autobusów elektrycznych – ocenił prezes podczas Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych pod patronatem BiznesAlert.pl.

Według Mazura bariery to cena, ale także zasięg autobusów elektrycznych. – Obecnie zasięg to od 120 do 230 km w zależności od warunków pogodowych – wskazał. Przypomniał, że koszty paliwa w samochodach elektrycznych są wielokrotnie mniejsze od paliwa konwencjonalnego. Nie mają one także wpływu na lokalne zanieczyszczenie powietrza i hałas. Zdaniem prezesa PSPA oszczędności na paliwie bez akcyzy sięgają 30-90 procent.

Dostępność infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych i na CNG jest nadal za mała. W ciągu dekady na rozwój publicznego transportu o napędzie alternatywnym zostanie przeznaczone 11,2 mld złotych, z tego 9 mld w Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i 2,2 mld zł w programie Gepard 2. Wsparcie z Unii Europejskiej ma sięgnąć 11,4 mld zł z programów na rzecz rozwoju transportu miejskiego.