Finowie zbudują lodołamacz na LNG dla Rosjan

19 stycznia 2022, 16:45 Alert

Stocznia w Helsinkach buduje nowy lodołamacz napędzany LNG dla rosyjskiej firmy górniczej Nornickel. Umowa między spółkami obejmuje również testy modelu lodołamacza Aker Arctic w lodzie i na otwartych wodach.

Lodołamacz Fennica. Fot. Shell

Lodołamacz na LNG od Finów dla Rosjan

Zgodnie z deklaracjami spółek, nowa jednostka ma być przyjazna dla środowiska. Statek będzie operował w dorzeczu Jeniseju, Zatoce Jenisejskiej i Morzu Karskim. Ma zapewnić dostęp do portu Dudinka zarówno własnej flocie, jak i partnerom.

Nowy lodołamacz będzie miał zintegrowaną dwupaliwową elektrownię dieslowo-elektryczną, która może wykorzystywać jako paliwo zarówno LNG, jak i olej napędowy o niskiej zawartości siarki. Statek będzie miał oznaczenie klasy Icebreaker 8 Rosyjskiego Rejestru Morskiego (RMRS). Będzie w stanie rozbić ośnieżony lód o grubości dwóch metrów. Statek będzie miał również zaplecze do transportu ładunków i wsparcia operacji śmigłowcowych.

Zadaniem lodołamacza jest wykonanie kanału na rzece Jenisej dla Nornickel Arctic Expresses oraz holowanie dodatkowo zatrudnionej floty statków towarowych klasy Arc5 o nośności do 20 000 ton. Portem macierzystym lodołamacza będzie Murmańsk.

Firma Aker Arctic Technology opracowała projekt koncepcyjny nowego lodołamacza na LNG. Prace projektowe przebiegają obecnie zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Zamówienia projektowe również przebiegają dobrze. Ponadto zakończone zostały już kontrakty na zakup głównego wyposażenia maszyn i napędu. Prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku. Stocznia dostarczy statek na sezon zimowy 2025 roku.

– Otrzymanie nowego lodołamacza do końca 2024 roku jest bardzo ważne dla Nornickel, ponieważ zapewnia dodatkowe zdolności transportowe potrzebne do realizacji obu naszych strategicznych projektów inwestycyjnych, w tym planów renowacji miasta Norylsk. Z radością ogłaszamy, że będzie on napędzany przez LNG, co jest zgodne z obecnymi trendami środowiskowymi w zakresie dekarbonizacji – powiedział wiceprezes Nornickel Siergiej Dubowickij. Ponadto nowy statek będzie największym i najpotężniejszym lodołamaczem spalinowo-elektrycznym, jaki kiedykolwiek zbudowano w Finlandii.

OffshoreBiz/Michał Perzyński