Jakóbik: O polskości polskiego samochodu elektrycznego (FELIETON)

28 lipca 2020, 14:35 Elektromobilność

Czy wreszcie mamy polski samochód elektryczny? Pojazd zaprezentowany przez Electromobility Poland nie jest do końca polski i jeszcze nie jeździ. Wszystko jednak przed nami – pisze Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny BiznesAlert.pl.

Światła polskiego samochodu elektrycznego IZERA. Fot. Electromobility Poland
Światła polskiego samochodu elektrycznego IZERA. Fot. Electromobility Poland

28 lipca doszło do prezentacji polskiej marki samochodu elektrycznego w Sokołowie pod Warszawą. To Izera, której produkcja mogłaby ruszyć w trzecim kwartale 2023 roku po fazie wdrożeniowej i walidacyjnej. Organizatorzy przyznali w jej toku, że „Izera to na razie tylko słowo”.

Co więcej?

  • Platforma samochodu ma pochodzić od jednej z firm motoryzacyjnych działających w Europie
  • Stylistyka pojazdu została przygotowana przez włoskie biuro Torino Design.
  • Fabryka pojazdu ma powstać na Śląsku

– Ten projekt jest całkowicie gotowy od strony biznesowej – przyznał Piotr Zaremba, prezes Electromobility Poland. – Na tym etapie projektu współpraca z zagranicznymi, doświadczonymi partnerami gwarantuje jego realność – wyjaśnia Łukasz Maliczenko, dyrektor rozwoju technicznego produktu ElectroMobility Poland.

Oznacza to zatem, że Polska nie posiadając własnego know-how budowy samochodu elektrycznego, sprowadzi brakujące komponenty od partnerów zagranicznych. Pojazd będzie produkowany w Polsce przez polskich pracowników, ale w oparciu o technologię zagraniczną wzorem Fiata 126p, zwanego maluchem.

Projekt ma przed sobą pierwszą przeszkodę. EMP poszukuje partnerów finansowych w Polsce i za granicą potrzebnych do rozpoczęcia produkcji seryjnej Izery. Organizatorzy konferencji w Sokołowie przyznali sami, że jest to już teraz „projekt międzynarodowy” i są otwarci na współpracę z firmami spoza Polski. Bardzo słusznie, bo PKN Orlen tworzący koncern multienergetyczny nie sfinansuje wszystkiego naraz.

Jednak nie w polskości Izery tkwi sedno tego pomysłu. EMP chce zaoferować samochód elektryczny dla mas. Ma być docelowo oferowany w systemie ratalnym. Przewidywana miesięczna rata za leasing Izery ma być niższa od tej oferowanej za samochód spalinowy. Ma on być także dostępny w sprzedaży internetowej. Cena jednostkowa samochodu elektrycznego zostanie przedstawiona tuż przed rozpoczęciem sprzedaży.

Izera: Prototyp polskiego samochodu elektrycznego z kupioną technologią