Izera: Prototyp polskiego samochodu elektrycznego z kupioną technologią
Electromobility Poland zaprezentowała polską markę samochodu elektrycznego w Sokołowie pod Warszawą. Nazwa marki to Izera. Dwa koncerny motoryzacyjne rywalizują o dostarczenie platformy.
![Polski samochód elektryczny. Fot. BiznesAlert.pl](https://biznesalert.pl/wp-content/uploads/2020/07/Polski-samochód-elektryczny-fot-BiznesAlertpl-1.jpeg)
Nie tylko prototyp
Organizatorzy prezentacji zapewnili, że choć „Izera to na razie tylko słowo”, to niebawem będzie możliwe wejście polskiego samochodu elektrycznego na rynek. Przyznali, że brakuje im kompetencji w zakresie integracji projektowania pojazdów, magazynów energii, systemów sterowania i multimedialnych. Zapewniają jednak, że projekt zapewni 3500 miejsc pracy i pomoże napędzać innowacyjne gałęzie gospodarki polskiej. Produkcja seryjna Izery ma według planu ruszyć w trzecim kwartale 2023 roku. Mają ją poprzedzić faza wdrożeniowa i walidacja. Przygotowanie pojazdu od strony biznesowej już się zakończyło. Jest gotowa specyfikacja techniczna. Trwa przygotowanie fabryki na Śląsku. W połowie 2021 roku miałaby ruszyć jej budowa wraz z linią produkcyjną polskiego samochodu elektrycznego. – Ten projekt jest całkowicie gotowy od strony biznesowej – przyznał Piotr Zaremba, prezes Electromobility Poland. Jego zdaniem Izera jest gotowa do sprzedaży masowej i może „trafić pod strzechy” w przystępnej cenie.
Walka o platformę
Stylistyka pojazdu została przygotowana przez biuro Torino Design. Integrator techniczny to amerykański Etrac Engineering. Są dwa koncerny motoryzacyjne zabiegające o dostarczenie platformy pozwalającej na budowę całej gamy samochodów i skracającej czas projektowania. Wybór dostawcy baterii i napędu elektrycznego nie został jeszcze dokonany. Trwają rozmowy o pozyskaniu kolejnych partnerów finansowych Electromobility Poland.
EMP podaje, że w pierwszym etapie Izera powstaje w oparciu o kupioną technologię platformy. Przedstawiciele ElectroMobility Poland przyznają, że w Polsce na razie brakuje know-how umożliwiającego budowę elektrycznych samochodów z wykorzystaniem wyłącznie krajowych komponentów i technologii. – Projektowanie samochodu od podstaw wymaga ogromnej wiedzy i doświadczenia zarówno w obszarach technicznych, procesowych, jak i organizacyjnych. Niezbędnym czynnikiem pozwalającym na rozwijanie i wdrażanie zaawansowanych technologii są kompetencje oraz własność intelektualna i właśnie te elementy chcemy rozwijać równolegle z pracami wdrożeniowymi. Na tym etapie projektu współpraca z zagranicznymi, doświadczonymi partnerami gwarantuje jego realność. Ale to nie jedyna zaleta z międzynarodowej współpracy. Przy okazji odbywa się także transfer wiedzy, który pozwala nam kształcić polską kadrę – wyjaśnia Łukasz Maliczenko, dyrektor rozwoju technicznego produktu ElectroMobility Poland. – Dzięki temu Izera w coraz większym stopniu będzie opracowywana przez polskich specjalistów. Naszym długoterminowym celem jest maksymalne angażowanie krajowych firm inżynieryjnych, które już obecnie współpracują z międzynarodową branżą motoryzacyjną jako jej uznani poddostawcy.
Projekt zakłada dwa warianty baterii – 40 i 60 KWh. Ładowanie może trwać 30 minut do 80 procent mocy. Pełne naładowanie pozwala przejechać około 400 km. Samochód będzie oferowany w systemie ratalnym. Przewidywana miesięczna rata za leasing Izery ma być niższa od tej oferowanej za samochód elektryczny. Ma on być także dostępny w sprzedaży internetowej. Cena jednostkowa samochodu elektrycznego zostanie przedstawiona tuż przed rozpoczęciem sprzedaży.
Wojciech Jakóbik