AlertEnergetykaInfrastrukturaŻegluga

Badanie: Wodór mógłby napędzić niemal wszystkie kontenerowce na Pacyfiku

Kontenerowiec Maersk

Kontenerowiec Maersk

Badania Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT) wykazują, że aż 99 procent kontenerowców przemierzających Ocean Spokojny mogło być napędzanych czystym wodorem. To dowód na to, że sektor transportu morskiego może być z powodzeniem zdekarbonizowany.

Wodór jako paliwo dla kontenerowców

Międzynarodowy transport morski wykorzystuje obecnie ciężki olej opałowy pochodzący z ropy naftowej i w związku z tym jest poważnym źródłem emisji CO2 na świecie. Badanie ICCT wykazało, że 99 procent rejsów transpacyficznych w 2015 roku mogło być napędzanych wodorem i ogniwami paliwowymi, przy czym ponad połowa z nich wymagała albo niewielkich zmian pojemności paliwowej – zastępując 5 procent przestrzeni ładunkowej dodatkowymi zbiornikami na wodór lub dodając dodatkowy port zawinięcia do tankowania. Około 43 procent rejsów mogło odbyć się nawet bez takich zmian.

W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Morska podała, że ​​emisje z żeglugi powinny spaść o co najmniej 50 procent do 2050 roku w porównaniu z poziomami z 2008 roku. – Osiągnięcie nawet minimalnych ambicji początkowej strategii Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotyczącej gazów cieplarnianych będzie wymagało wdrożenia nowych technologii i paliw do zasilania statków, a wykorzystanie wodoru mogłoby się wiązać z jedynie niewielkimi zmianami w działaniu statków – czytamy w raporcie ICCT.

Organizacja zwraca również uwagę, że przestawienie żeglugi na wodór wymagałoby ukierunkowanych badań i rozwoju, ogromnych zmian w infrastrukturze paliwowej i zmianę polityki rządów. – Inne czynniki, w tym opłacalność, będą miały wpływ na to, czy nowe paliwa mogą być z powodzeniem stosowane w transporcie – zastrzegło ICCT.

Żeby wodór był uznany za czyste paliwo, być wytwarzany przez elektrolizę (rozszczepianie cząsteczek wody na wodór i tlen za pomocą prądu elektrycznego) z wykorzystaniem energii odnawialnej – tworząc tak zwany „zielony wodór”; lub poprzez paliwa kopalne z wychwyconym i zmagazynowanym CO2 – znanym jako „niebieski wodór”.

ReCharge/Michał Perzyński

Jakóbik: Polska strategia wodorowa i wyścig po Święty Graal energetyki


Powiązane artykuły

Partner polskiego atomu zacieśnia współpracę z Ukrainą

Westinghouse, podpisał umowę z Energoatomem, ukraińskim państwowym operatorem elektrowni jądrowych, dotyczącą wspólnego rozwoju zdolności w zakresie montażu zestawów paliwowych na...

Ceny ropy zwyżkują. Analityk: Polityka celna USA rodzi niepewność

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku zwyżkują. W centrum uwagi inwestorów pozostają dane o zapasach surowca, globalna polityka...
Japonia-USA. Źródło: Picryl

Więcej niż energia: LNG w relacjach Japonia-USA 

Japonia jest drugim na świecie największym importerem skroplonego gazu ziemnego (LNG), a surowiec ten stanowi ważne źródło energii dla tego...

Udostępnij:

Facebook X X X