26.05.2014 ALERT

26 maja 2014, 08:38 Alert

ENERGETYKA

Polsko-Japońskie Seminarium nt. Czystych Technologii Węglowych

(Ministerstwo Gospodarki)

2 czerwca 2014 r. w Ministerstwie Gospodarki w sali „Pod Kopułą” odbędzie się Polsko-Japońskie Seminarium Czystych technologii Węglowych. Uczestnicy konferencji będą dyskutować m.in. o technologiach umożliwiających przyjazne dla środowiska wykorzystanie węgla jako paliwa dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski i Japonii, a także stanie współpracy pomiędzy krajami w dziedzinie energetyki węglowej. Omówione zostaną również tendencje w polityce energetycznej, rozwoju technologii oraz kierunki przyszłej współpracy. Organizatorami spotkania są Ministerstwo Gospodarki, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, japońskie Ministerstwo Energetyki, Handlu i Przemysłu i japońska Organizacja ds. Węgla – JCOAL.

Koniec monopolu Gazpromu na litewskim rynku

(REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Litwa przejęła większościowe udziały w krajowych spółkach w sektorze gazu i energetyki. Oznacza to, że Gazprom utracił w tym kraju monopol na dostarczanie gazu. Władze Litwy nabyły od niemieckiej spółki E.On 38,9 proc. akcji w firmach gazowych Lietuvos Dujos i Amber Grid. Dzięki temu udział państwa w tych spółkach wzrósł do 56,6 proc., w porównaniu z 37,1 proc. należących do Gazpromu. „Dzięki tej inwestycji o wartości 147 mln euro, Litwa zwiększyła poważnie swoje szanse na osiągnięcie niezależności energetycznej i ochronę interesów konsumentów oświadczył w Wilnie minister finansów Rimantas Sadjus. Przejęcie kontroli nad gazową infrastrukturą  ma kluczowe znaczenie dla energetycznej dywersyfikacji na Litwie.

Możliwe nowe sankcje dla Rosji. Czy uderzą w energetykę?

(REUTERS/CIRE)

Przywódcy UE w przyszłym tygodniu omówią konkretne kroki przeciwko Rosji, gdyby wybory na Ukrainie nie okazały się wolne i sprawiedliwe – informuje agencja Reutera. Rozważa się restrykcje dotyczące dóbr luksusowych, a nawet zakaz importu gazu i ropy. Cytowany w piątek przez agencję dwustronicowy dokument omawia trzy scenariusze: sankcje o niskim natężeniu, średnim i wysokim. Dokument, który w ubiegłym miesiącu został przekazany krajom członkowskim UE, będzie stanowił podstawę do dyskusji w czasie nieformalnego spotkania przywódców państw unijnych w najbliższy wtorek, 27 maja. Zgodnie z pierwszym scenariuszem, przewidującym względnie najłagodniejsze sankcje, UE nałoży restrykcje na import rosyjskich dóbr luksusowych jak diamenty, metale szlachetne, futra, wódka czy kawior. W kwestii eksportu UE może ograniczyć sprzedaż Rosji nawozów sztucznych, chemikaliów, opon czy statków, choć wyłączone z tych ograniczeń mają być komponenty dla przemysłu stalowego i nuklearnego. Przewidywane są również ograniczenia w imporcie i eksporcie broni. Opisany w dokumencie scenariusz średni zakłada ograniczenia handlowe i inwestycyjne powiązane z usługami finansowymi, a także w odniesieniu do swobodnego przepływu kapitału; jest także mowa o zakazie importu węgla, ograniczeniach transportu morskiego i drogowego, a także o wstrzymaniu inwestycji w rosyjskim sektorze energetycznym. Rozważany przez UE scenariusz najbardziej intensywnych sankcji przewiduje m.in. restrykcje wobec rynków kapitałowych, potencjalny zakaz nowych inwestycji w Rosji, a w ostateczności – całkowity zakaz importu z Rosji ropy i gazu. Agencja Reutera komentuje, że ten ostatni krok miałby znaczny wpływ na gospodarkę UE, która importem z Rosji pokrywa ok. 30 proc. swoich potrzeb energetycznych; w 2013 roku import ten miał wartość ok. 130 mld euro – wynika z danych Komisji Europejskiej. Tego samego dnia doradca rosyjskiego prezydenta ds. gospodarczych Andriej Biełousow powiedział w telewizji Rossija-24, że Moskwa dysponuje tajnym dokumentem, określającym sposób postępowania w razie kolejnych sankcji Zachodu. „Niezależnie od tego, czy chodzi o sankcje wobec konkretnych osób lub przedsiębiorstw, czy o sankcje sektorowe, kompleksowe i systemowe, niezależnie od tego, czy dotyczyć będą systemu bankowego, czy nie – opracowano odpowiednie działania dla każdego z tych poziomów” – powiedział przy okazji 18. Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Petersburgu. Biełousow powtórzył ostrzeżenia Władimira Putina, który w czasie forum oświadczył, że sankcje gospodarcze stosowane jako narzędzie nacisku politycznego mają efekt bumerangu i odbijają się na gospodarkach krajów, które je inicjują. Doradca Putina wyraził przekonanie, że sankcje są większym zmartwieniem dla „zachodnich partnerów – naszych kolegów pracujących w Rosji” niż dla Moskwy. „Dotyczy to firm niemieckich, francuskich, włoskich – czyli firm z krajów, które są tutaj dość silnie reprezentowane” – wskazał. Podczas wtorkowego spotkania przywódcy państw UE omówią listę sankcji wobec Rosji, łączącą elementy wszystkich trzech kategorii – powiedział jeden z dyplomatów cytowanych przez Reutera. „Koszyk konkretnych środków jest przygotowany (…), uwzględnia on restrykcje zawarte we wszystkich trzech scenariuszach, w tym sankcje w sektorach finansowym, energetycznym i zbrojeniowym” – dodał anonimowo ten informator. Rozważane w dokumencie sankcje są określane jako sankcje trzeciej fazy (czyli gospodarcze); są one kolejnym etapem po nałożeniu zakazów wizowych i zamrożeniu aktywów konkretnych osób i firm w związku z kryzysem ukraińskim. Jednak podczas gdy UE wielokrotnie ostrzegała, że jest gotowa wprowadzić sankcje trzeciej fazy, jeśli Rosja będzie destabilizować wschodnią Ukrainę lub zakłóci niedzielne wybory prezydenckie w tym kraju, to nie ma jednomyślnego poparcia dla takiego rozwiązania – zastrzega Reuters. Deutsche Bank wskazał w cytowanej przez Reutera analizie, że UE może sobie pozwolić na nałożenie na Rosję surowych sankcji, ponieważ nie będzie to miało nadmiernie szkodliwego wpływu na PKB. Nawet jeśli sankcje doprowadzą do skurczenia się rosyjskiej gospodarki o 10 proc., to wpływ na Niemcy, które są największym partnerem handlowym Rosji, będzie minimalny – twierdzi Deutsche Bank.

Dziś rozmowy KE-Ukraina-Rosja w Berlinie

(INTERFAX/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki Rosji Aleksander Nowak poinformował, że Ukraina nadal nie spłaciła długu gazowego. Rozmowy na temat rozwiązania tego problemu trwają. Dzisiaj w Berlinie odbędzie się kolejna tura rozmów Komisja Europejska-Ukraina-Rosja na temat zażegnania kryzysu wokół nieopłaconych dostaw i ich ceny toczonego przez Kijów oraz Moskwę. Rosyjski Gazprom zapowiedział, że jeśli Naftogaz nie spłaci długów do 2 czerwca wieczorem, 3 czerwca rano dostawy nad Dniepr zostaną przerwane. Prezydent Rosji Władimir Putin zapowiedział, że Ukraina nie ma prawa do zniżki i powinna kupować surowiec za $485,5/1000m3. Uznaje ją za „rynkową” i „sprawiedliwą”. Kijów domaga się $268,5/1000m3. Dla utrzymania tranzytu do Europy proponuje europejskim firmom zakup rosyjskiego gazu jeszcze na granicy ukraińsko-rosyjskiej i magazynowanie go w ukraińskich obiektach.

Gazprom i Azerbejdżan u kupnie gazu

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

W piątek odbyło się spotkanie przedstawicieli Gazpromu i Azerbejdżanu poświęcone możliwości zwiększenia współpracy w zakresie zakupu gazów. Rosjanie kupują od Azerów 70 mld m3 gazu ziemnego rocznie. W dostawach pojawiły się problemy po stronie Baku. Tymczasem na azerski gaz liczy także Europa, która będzie go w przyszłości sprowadzać Gazociągiem Transadriatyckim (TAP).

Australijski koncern Woodside opuszcza konsorcjum Leviatan

(REUTERS/RIGZONE/GLOBES/TERESA WÓJCIK)

W Melbourne i w Jerozolimie równocześnie poinformowano, że  australijski koncern Woodside zrezygnował z nabycia udziałów o wartości ok. 2.7 mld dol. w izraelskim projekcie flagowym Leviatan. Australijczycy zakomunikowali, że ich obecna strategia polega na skupieniu się na rynkach regionalnych.  Strona izraelska oświadczyła, ze wycofanie się partnera australijskiego nie wpłynie negatywnie na rozwój projektu, a pierwsza produkcja gazu jest spodziewana pod koniec 2017 r. Złoże Leviatan we wschodniej części Morza Środziemnego  zostało odkryte w 2010 r. jako największe morskie znalezisko gazu w ostatnim dziesięcioleciu. Znajduje się w nim szacunkowo 540 mld m. sześc. z czego większość przeznaczona będzie na eksport na rynki azjatyckie. W ostatnich miesiącach pojawiła się koncepcja budowy infrastruktury skraplania i przesyłu gazu z tego złoża z udziałem Cypru i Turcji.

Novatek negocjuje sprzedaż udziałów w projekcie Jamał LNG. Podpisuje umowę z Gazpromem

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK/RBC/WOJCIECH JAKÓBIK)

Reuters poinformował w Amsterdamie, że Novatek negocjuje z firmami azjatyckimi sprzedaż udziałów w projekcie Jamał LNG. Do zbycia jest 9 proc. udziałów, ale jeszcze nie ma rozstrzygnięcia, która firma zostanie nabywcą. Wiadomo, ze są to firmy z Azji, zainteresowane dostawami LNG. Głównymi akcjonariuszami koncernu Novatek, drugiego co do wielkości eksportera gazu z Rosji, są Leonid Michelson i Giennadij Timczenko – współwłaściciel  Grupy Gunvor. Stany Zjednoczone nałożyły w marcu sankcje personalne, m.in. na Timczenkę, za agresję Rosji przeciwko Ukrainie. Okazuje się jednak, ze te sankcje nie przeszkadzają w ofercie sprzedaży udziałów programu Jamał LNG. Podobnie jak się zdaje nie zahamowały innych projektów Novateku. Novatek inwestuje 27 mld dol. na Arktyce w Projekt Jamal LNG przy udziale francuskiego koncernu Total oraz chińskiego państwowego CNPC. Pierwsza jednostka produkcyjna, o rocznej przepustowości 5,5 mln ton LNG, ma zostać uruchomiona w 2017 roku. Novatek zwiększył produkcję gazu dzięki aktywnej  akwizycji. Do 2020 r. planuje osiągnąć wydobycie ponad 100 mld m. sześc. rocznie w porównianiu do 62 mld w roku ubiegłym. Duża część tej produkcji będzie przetwarzana na LNG. Przedstawicie zarządu Novateku zaznaczyli, że w ciągu najbliższych dwóch tygodni produkcja LNG zostanie czasowo zmniejszona jako skutek pożaru w jednym z zakładów na dalekiej północy. Jednocześnie Novatek podpisał z Gazpromem umowę na dostawy gazu ziemnego ze złóż jamalskich na potrzeby projektu Jamał LNG. W ciągu 20 lat trwania umowy do 3 mld ton LNG rocznie ma trafiać do punktu przeładunkowego w Zachodniej Europie (prawdopodobnie Holandia) a stamtąd dalej na atrakcyjny rynek azjatycki, głównie do Chin. Dzięki umowie Gazprom będzie mógł eksportować surowiec przy użyciu obiektu należącego do Novateku. Dzięki niej Novatek poprawi warunki ekonomiczne Jamał LNG, który zyskał pierwszego klienta.

Kurdowie nie obawiają się arbitrażu ws. dostaw dla Turcji

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Kurdowie przekonują, że skierowanie przez Bagdad do arbitrażu sprawy jej zdaniem nielegalnych dostaw gazu z irackiego terytorium pod ich kontrolą do Turcji nie przyniesie efektów. Turecki BOTAS pobiera surowiec bez zgody Iraku.

Exxon i Total rozszerzają współpracę z Rosjanami

(BLOOMBERG/CIRE/THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak poinformował Bloomberg, 23 maja podczas forum w Sankt Petersburgu Exxon Mobil podpisał z Rosnieftem umowę rozszerzającą współpracę obejmującą wiercenia w poszukiwaniu ropy naftowej na obszarach podbiegunowych i na Syberii, a także skraplanie gazu i jego eksport na rosyjski Daleki Wschód. Umowa została podpisana pomimo, że USA i państwa europejskie zagroziły nałożeniem na Rosję kolejnych sankcji w reakcji na działania tego Państwa na Ukrainie. Serwis zwraca uwagę, że z amerykańskich firm, we współpracę z Rosjanami najbardziej zaangażował się właśnie Exxon. Amerykański koncern prowadzi kilka wspólnych projektów z Rosnieftem, z którym między innymi wydobywa ropę na Dalekim Wschodzie. Firmy posiadają razem licencje na eksplorację ogromnych obszarów Oceanu Arktycznego i planują rozpoczęcie w tym roku odwiertów poszukiwawczych na Morzu Karskim. Również podczas forum w Petersburgu Total podpisał porozumienie z Lukoil dotyczące badania złóż ropy łupkowej w zachodniej części Syberii – podał Bloomberg. Według Aleksandra Nazarowa, analityka Gazprombanku, na którego powołuje się serwis, amerykańskie i europejskie firmy zaangażowane są wspólnie z Rosjanami naftowe i gazowe przedsięwzięcia o wartości co najmniej 30 mld dol. BP ma prawie 20 proc. udziałów w Rosnefcie, a Total jest udziałowcem Novateku. Tymczasem prezydent Rosji Władimir Putin zapowiedział, że Kreml rozważa uproszczenie procesu przyznawania koncesji poszukiwawczych dla zagranicznych inwestorów. Ostrzegł jednak, że nie pozwoli na spekulację.

Fukushima rozpoczęła spuszczanie radioaktywnych wód do oceanu

(AP/ENERGY ASIA/TERESA WÓJCIK)

Japońska elektrownia atomowa Fukushima rozpoczęła wczoraj spuszczanie do oceanu około 560 ton radioaktywnej wody, aby zmniejszyć obciążenie jej ogromnych ilości w podziemnych rezerwuarach.   Kierownictwo koncernu TEPCO twierdzi, że poziom radioaktywności tej wody nie przekracza przewidzianego poziomu i jej spuszczenie do oceanu nie przyniesie strat dla środowiska naturalnego. Nie zgadzają się z tym działacze Greenpeace, którzy natychmiast wskazali, że będzie to mieć bardzo negatywny wpływ na zasoby rybne.  Zapowiedzieli akcję protestacyjną.

Brent zbliża się do $110

(UPSTREAM ONLINE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Baryłka ropy naftowej Brent jest bliska ceny $110. Według analityków dalszy wzrost ceny ma związek z rosnącym napięciem po wyborach prezydenckich na Ukrainie i wobec trwających niepokojów w Libii, które spowodowały spadek eksportu surowca.

INFRASTRUKTURA

Średnicowa z estakadą

(UM Toruń)

Już niebawem ruszy budowa II etapu Trasy Średnicowej Północnej – od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej. Miejski Zarząd Dróg podpisał w tej sprawie umowę z firmą Skanska. Przetarg na budowę II etapu średnicówki wygrała firma Skanska – ta sama, która realizowała I etap – od Szosy Chełmińskiej do ul. Grudziądzkiej. Nowe zadanie wyceniła na 107 mln zł. Projekt jest w 20% dofinansowany z Regionalnego programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. – Za ponad tydzień oddamy do użytku I etap średnicówki i niemal jednocześnie ruszy budowa jej dalszej części – bardziej efektownej, bo z estakadą. II etap zapewni połączenie z istniejącym, wewnętrznym układem komunikacyjnym Torunia – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

Tramwaje wracają

(UM Toruń)

Zakończyły się prace związane z budową sieci trakcyjnej oraz roboty drogowe w torowisku tramwajowym placu NOT.  Z tego powodu wznowiony został ruch tramwajów linii nr 2 i 4 w obu kierunkach ul. Odrodzenia, Czerwoną Drogą, Kraszewskiego, Bema i Broniewskiego.

Przywrócone zostaną poprzednio obowiązujące rozkłady jazdy dla tramwajów linii nr 2, 3 i 4.
Rozkłady jazdy tramwajów linii nr 1 i 5 pozostają bez zmian. Prace na pl. NOT realizowane były w ramach projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013” podprojektu III „Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (na osiedle Bielany)”.

Bulwar gotowy do rekreacji

(UM Toruń)

Ścieżki rowerowe, chodniki, miejsce do grillowania, boiska – tak po remoncie wygląda kolejny odcinek  Bulwaru Filadelfijskiego. Prace objęły odcinek  od mostu drogowego do przystani AZS. Inwestycja była realizowana w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji i dostała unijne dofinansowanie. Koszt prac to 3,39 mln zł. Prace objęły remont nabrzeża i urządzenie bulwaru. O tym, co ma tam powstać, zadecydowali mieszkańcy podczas konsultacji społecznych prowadzonych w 2011 r. I tak między nabrzeżem a hotelem Copernicus powstały drogi rowerowe i chodniki, położono sieć wodociągową i kanalizacyjną, zamontowano oświetlenie i monitoring. Przygotowano także miejsce do grillowania oraz pod scenę, zbudowano boisko do piłki plażowej i do badmintona oraz plac zabaw.

Poznań po europejsku, Europa po poznańsku

(UM Poznań)

Modernizacja lotniska czy tramwaj na Franowo to tylko niektóre miejsca, które powstały dzięki wsparciu funduszy unijnych. Zmiany te pokazują, że Miasto Poznań wykorzystało możliwości, jakie daje członkostwo w europejskiej wspólnocie. W ciągu dziesięciu lat, które Polska spędziła w Unii Europejskiej Miasto Poznań zrealizowało blisko 250 projektów, na które pozyskano dotacje na ponad 2,5 mld zł. Dzięki tym funduszom udało się między innymi zmodernizować port lotniczy Ławica – za blisko 140,5 mln zł. Wybudowano również kilometry dróg, tory do nowej zajezdni i samą zajezdnię Franowo, a właśnie teraz wprowadzany jest system inteligentnego sterowania ruchem. Miasto Poznań przygotowało specjalną wystawę, która pokazuje co udało się wykonać dzięki unijnej pomocy.

Modernizacja torowisk: kolejna umowa podpisana

(UM Szczecin)

Najpóźniej za 270 dni pojedziemy wyremontowanymi torowiskami na ul. Gdańskiej i Energetyków. Prezydent Piotr Krzystek podpisał umowę z firmą Energopol Szczecin SA na modernizację torowisk na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej oraz na pętli Basen Górniczy. Szczecińska firma w dziewięć miesięcy będzie musiała przebudować 8.296 m toru pojedynczego torowiska od Mostu Długiego do Basenu Górniczego. Przebudowana zostanie także sieć trakcyjna, przystanki, ustawione nowe wiaty przystankowe. Na ulicy Energetyków pojazdy komunikacji miejskiej będą poruszać się po pasie autobusowo – tramwajowym. Wartość umowy z Energopolem wynosi 79,77 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest ze środków UE. Wartość projektu: 273,4 mln zł, w tym dofinansowanie to 131,17 mln zł.

Koncepcje tras rowerowych

(UM Szczecin)

W najbliższym czasie odbędzie się seria spotkań informacyjnych związanych z koncepcją tras rowerowych w Szczecinie. Celem spotkań będzie przedstawienie koncepcji tras rowerowych i poznanie opinii osób zainteresowanych tematem. Pierwsze spotkanie przeznaczone dla mieszkańców osiedli Majowe, Bukowe i Słoneczne, odbędzie się 26.05.2014 r. o godz. 18.30, w szkole podstawowej nr 74 ul. Seledynowa 50. Dokument będzie podstawą do określania i ustalania przebiegu tras rowerowych w sporządzanych planach miejscowych i przygotowywanych przez Gminę Miasto Szczecin inwestycjach, związanych z budową i przebudową infrastruktury drogowej, budową samodzielnej infrastruktury rowerowej, czy zmianą stałej organizacji ruchu.

Rozpoczęła się budowa ul. Poligonowej

(UM Lublin)

Rozpoczął się zasadniczy etap prac zadania polegającego na budowie ul. Poligonowej do węzła Jakubowice. Jest to trzeci realizowany przez miasto dojazd do obwodnicy. Symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty inwestycję rozpoczęli prezydent Krzysztof Żuk i Marszałek Krzysztof Hetman. Zadanie jest realizowane wspólnie przez Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich. Odcinek miejski ma 2,6 km długości i prowadzi od skrzyżowania z ulicami Generała Ducha i Willową do granic miasta. Odcinek wojewódzki obejmuje 1,2 km od granic miasta do węzła Jakubowice. – Wspólnie realizujemy bardzo dużą inwestycję drogową, trzecie połączenie miasta z obwodnicą. Otwieramy kolejne tereny pod inwestycje, pod zabudowę mieszkaniową – powiedział prezydent Krzysztof Żuk.

Koleją do Warszawy bez zmian

(UM Radom)

Dopóki nie zostaną wyremontowane tory na trasie Radom – Warszawa, nie poprawi się rozkład jazdy pociągów, z których korzystają radomianie pracujący w stolicy – taka jest konkluzja odpowiedzi, jaką otrzymał prezydent Andrzej Kosztowniak na swoje wystąpienia w sprawie rozwiązania problemów z dojazdem pociągiem do pracy w Warszawie. – Okazało się, że z punktu widzenia PKP Intercity ważne jest zapewnienie dogodnych połączeń między Warszawą a Kielcami czy Zakopanem, a potrzeby transportowe radomian nie stanowią priorytetu. Zmiana godzin kursowania pociągu relacji Kielce – Warszawa, o którą wnioskowali podróżni, zdaniem tego przewoźnika  jest „nieakceptowalna z uwagi na znaczące pogorszenie atrakcyjności godziny odjazdu pociągu dla podróżnych ze stacji początkowej”.

Nowe składy do obsługi połączeń kolejowych do Jeleniej Góry

(UM Jelenia Góra/Onet.pl/Rynek Kolejowy)

Jak donosi portal onet.pl spółka PKP Intercity podpisała w Bydgoszczy umowy na dostawę pojazdów nowej generacji – pociągów Dart bydgoskiej Pesy. 20 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych zostanie przeznaczonych do obsług relacji: Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice – Bielsko Biała. Pesa złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę pojazdów dla PKP Intercity. Jej wartość wyniosła 1 320 626 400 zł brutto. Drugą ofertę, na kwotę 1 411 154 400 zł brutto, złożył Stadler w konsorcjum z Newagiem, który wygrał poprzedni przetarg na dostawę 20 pociągów (dostarczy pojazdy Flirt3). Producent na dostawę składów będzie miał niewiele ponad rok.

Newag SA podpisał umowę na dostawę 6 nowoczesnych Impulsów

(Newag SA)

We Wro­cła­wiu, przed­sta­wi­ciele Kolei Dol­no­ślą­skich i  Newag SA pod­pi­sali umowę na dostawę sześciu nowo­cze­snych elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych. Umowa opiewa na ponad 80 mln zł i w czę­ści jest współ­fi­nan­so­wana ze środ­ków Euro­pej­skiego Fun­du­szu Roz­woju Regionalnego. Pro­jekt zakupu 6 nowych EZT  jest współ­fi­nan­so­wany przez Unię Euro­pej­ską ze środ­ków Euro­pej­skiego Fun­du­szu Roz­woju Regio­nal­nego w ramach Regio­nal­nego Pro­gramu Ope­ra­cyj­nego dla Woje­wódz­twa Dol­no­ślą­skiego na lata 2007–2013. Cał­ko­wita war­tość pro­jektu to 81,48 mln zł brutto, wkład UE to 56,3 mln zł brutto. Nowo­cze­sne Impulsy to trzy­czło­nowe elek­tryczne zespoły trak­cyjne o wyso­kim stan­dar­dzie wykoń­cze­nia wnętrz. Zamó­wione  składy będą miały 165 miejsc sie­dzą­cych w ukła­dzie otwar­tym.

Szybciej nowymi torami z Czempinia do Poznania

(PKP PLK)

Blisko 29 km zmodernizowanych torów, nowa sieć trakcyjna oraz 3 przebudowane przystanki. To efekty realizacji pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – Poznań. Po zakończeniu wszystkich prac inwestycyjnych podróż na tej trasie skróci się do 35 minut, a pasażerowie będą korzystać z wygodnych i funkcjonalnych peronów. Od 27 kwietnia pociągi pasażerskie między Czempiniem a Mosiną kursują już po obu, w całości zmodernizowanych torach. W ramach inwestycji realizowanej na zlecenie PKP PLK wybudowano na tym odcinku łącznie 20 km nowych torów oraz wymieniono 21 km sieci trakcyjnej. Dzięki temu od nowego rozkładu, który wejdzie w życie 14 grudnia tego roku pociągi pasażerskie będą mogą rozpędzić się na tej trasie do 160 km/h.

PKP Cargo ma certyfikat bezpieczeństwa. Spółka może wozić w Polsce i UE przez kolejne pięć lat

(PKP Cargo)

Urząd Transportu Kolejowego przedłużył do 2019 r. spółce PKP CARGO tzw. część A certyfikatu bezpieczeństwa. Posiadanie tego dokumentu jest konieczne, żeby móc ubiegać się o pozwolenie na prowadzenie działalności przewozowej w Polsce i krajach członkowskich UE. Obecnie PKP Cargo może wozić towary w kraju oraz w siedmiu państwach UE. Certyfikat bezpieczeństwa dzieli się na dwie części: A i B. Część A potwierdza, że przewoźnik kolejowy posiada system zarządzania bezpieczeństwem, który spełnia wszystkie wymagania przewidziane w regulacjach krajowych i przepisach Unii Europejskiej. Część B jest bezpośrednim pozwoleniem na działalność w danym kraju UE, wydawanym przez lokalnego regulatora.

PKP Cargo na targach Autostrada-Polska 2014

(PKP Cargo)

W Kielcach odbyły się jubileuszowe XX Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska z udziałem PKP Cargo. Stoisko firmy zostało nagrodzone przez organizatorów za elegancję i nowatorski styl. PKP Cargo po raz kolejny wzięło udział w kieleckich targach budownictwa drogowego w roli wystawcy. Obecność na targach „Autostrada-Polska” ważna jest z uwagi na to, że przewóz kruszyw i materiałów budowlanych stanowi jeden z kluczowych segmentów działalności spółki. W pierwszym kwartale tego roku przewozy te wzrosły o 81% (1,1 mld tonokilometrów) w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Tak dynamiczny wzrost był efektem przede wszystkim aktywnej polityki sprzedażowej firmy oraz poprawy koniunktury w sektorze inwestycji infrastrukturalnych.

Rezygnacja z funkcji członka zarządu

(PKP Informatyka)

Tomasz Urbański złożył rezygnację ze stanowiska członka zarządu ds. operacyjnych PKP Informatyki. – Moim celem było wdrożenie nowej strategii oraz doprowadzenie organizacji do stanu, w którym działa zgodnie z najnowszymi standardami światowymi, ma nowoczesny katalog produktów i usług oraz zoptymalizowaną działalność operacyjną tak, aby była wartościową pozycją w portfelu potencjalnych inwestorów. Uznaliśmy z właścicielem, że tę misję możemy uznać za zakończoną z sukcesem. Czas więc na zmiany – mówi Tomasz Urbański. Tomasz Urbański został powołany na członka zarządu PKP Informatyki w październiku 2012 r. W spółce odpowiadał m.in. za kwestie rozwoju, utrzymania i eksploatacji systemów, aplikacji oraz infrastruktury spółki.

Koleje Mazowieckie wybrały dostawcę szynobusów

(Koleje Mazowieckie)

Jeszcze w tym roku do parku taborowego Kolei Mazowieckich dołączą dwa nowe jednoczłonowe spalinowe autobusy szynowe. Ich dostawcą będzie PESA Bydgoszcz S.A. Spośród dwóch firm, które stanęły w przetargu, Koleje Mazowieckie wybrały ofertę PESY. Cena ofertowa zaproponowana przez nią to 12 828 900 zł brutto. PESA w ramach zamówienia nie tylko dostarczy szynobusy, ale zapewni także ich dwuletnie serwisowanie, a także przeszkoli pracowników obsługujących pojazdy. Szynobusy wyjadą na tory jeszcze w tym roku. Zakup w połowie sfinansuje samorząd województwa mazowieckiego, drugą połowę kosztów pokryje wojewoda mazowiecki.

Polsko-singapurska współpraca w zakresie transportu lotniczego

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska spotkała się z Lui Tuck Yew, ministrem transportu Singapuru. Podczas wizyty podpisana została umowa o transporcie lotniczym pomiędzy Polską a Singapurem. Umowa po wejściu w życie stworzy dla przewoźników lotniczych nowe podstawy formalno-prawne wykonywania regularnych połączeń lotniczych między Polską i Singapurem. Uruchomienie i wykonywanie regularnych połączeń lotniczych. – Liczymy, że umowa stworzy dla polskich i singapurskich przewoźników lotniczych nowe możliwości biznesowe poprzez ułatwienie dostępu do rynku transportu lotniczego obu państw – podkreślała wicepremier Bieńkowska.

SAS w Poznaniu – co nowego?

(Port Lotniczy w Poznaniu)

Na spotkaniu z przedstawicielami mediów i biur podróży, Wanda Brociek – Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden Konsorcjum Oddział w Polsce – przedstawiła dobre wyniki SAS w Polsce i Poznaniu, omówiła też korzyści przygotowane dla pasażerów w ramach innowacyjnej oferty nowych klas serwisowych SAS GO i SAS PLUS lub zmian zasad przewozu bagażu. Tu nastąpiła obniżka opłaty za ewentualny dodatkowy bagaż rejestrowy, a regulacje dotyczące bagażu specjalnego radykalnie uproszczono. Obecnie SAS oferuje trzy rejsy dziennie z Poznania do Kopenhagi – wyloty odbywają się o godz. 6:15, 12:35 i 20:55, zapewniając możliwości przesiadkowe lotniska Kastrup. To największy port lotniczy w Skandynawii i jeden z największych w Europie Północnej.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak