29.05.2014 ALERT

29 maja 2014, 07:20 Alert

ENERGETYKA

Oettinger: pięć punktów unii energetycznej Tuska częścią prac KE

(PAP)

Pięć z sześciu punktów zawartych w propozycji unii energetycznej premiera Donalda Tuska jest częścią prac Komisji Europejskiej – podał komisarz UE ds. energii Guenther Oettinger przy okazji prezentacji planu KE wzmocnienia bezpieczeństwa dostaw energii do UE – informuje PAP. Pominięty punkt to wspólne zakupy gazu. Komisja ma poszukiwać sposobów na legalne wprowadzenie mechanizmu na kształt zakupów uranu przez Euratom.

Gazoport na 87 procent

(POLSKIE LNG)

W terminalu LNG w Świnoujściu zakończono montaż wewnętrznych zbiorników, w których magazynowany będzie skroplony gaz ziemny. Zamontowano także główne kolumny nalewcze, którymi LNG będzie wtłaczane do zbiorników. Gotowe są też wszystkie żelbetowe estakady, a w większości budynków trwają już prace wykończeniowe. Stan zaawansowania inwestycji, zgodnie z raportem przedstawianym przez konsorcjum na czele z włoską firmą Saipem, wyniósł w kwietniu 87,6 proc., przy 85,5 proc. w marcu br. i 83,1 proc. w lutym br. Aktualnie na placu budowy pracuje ponad 1500 osób dziennie. Dla porównania, w 2013 roku było to około 1200 osób, a rok wcześniej, w 2012 roku, 517 osób, co wynikało bezpośrednio z kryzysu branży budowlanej. Jak podaje spółka, wykonawca prowadzi prace we wszystkich obszarach terminalu, równolegle w części morskiej i lądowej. Za najbardziej istotne wydarzenia na placu budowy w ostatnim okresie uznaje zakończenie montażu wewnętrznych zbiorników LNG, wykonanych z odpornych na niskie temperatury blach niklowych. Kriogeniczne zbiorniki, służące do magazynowania paliwa pobranego z ładowni statków, to jedne z najważniejszych obiektów terminalu. Mają 160 tys. m sześc.  pojemności, puste ważą 70 tys. ton, ich wysokość to 52 m, a średnica 80 m. Warstwa zewnętrzna to korpus złożony z żelbetowy ścian o grubości prawie metra i kopuły. W środku powstał drugi zbiornik, stalowy, w którym schłodzony do temperatury – 162 st. C. ciekły gaz będzie magazynowany. Jak poinformowała spółka, zamontowano także główne kolumny nalewcze, którymi skroplony gaz ziemny będzie wtłaczany do zbiorników. Mają 38 metrów wysokości i 2,4 metra średnicy. W pozostałych obszarach terminalu zakończono budowę konstrukcji żelbetowych wszystkich estakad rurociągowych. Jest ich w sumie osiem, główna, o długości półtora kilometra, łączy część morską z częścią lądową inwestycji. Najwyższa estakada znajduje się w tzw. obszarze procesowym – ma 9,5 metra wysokości i 8 metrów szerokości. Kontynuowany jest także montaż rurociągów, których łącznie – naziemnych i podziemnych – będzie w terminalu niemal 100 kilometrów. Rozpoczynają się próby ciśnieniowe części z nich. W większości budynków w kompleksie zakończono główne prace konstrukcyjne, obecnie trwają prace wykończeniowe, m.in. montaż stolarki, posadzek, malowanie i tynkowanie, instalacji wewnętrznych,  okablowania i orurowania.  W części morskiej zakończono natomiast montaż ramion rozładunkowych, którymi LNG będzie pobierane z metanowców i wieży trapowej. Terminal otrzymał też docelowe zasilanie z sieci zewnętrznej Enei. Stacja energetyczna 110 kV zapewni zasilanie niezbędne do rozruchu wszelkich urządzeń, uruchamiania kolejnych systemów i podsystemów terminalu. Wykonawca terminalu, konsorcjum na czele z włoską firmą Saipem, ma zakończyć inwestycję na przełomie 2014 i 2015 roku. Następstwem zakończenia etapu inwestycyjnego, czyli właściwej budowy, kiedy wszystkie urządzenia zostaną już zainstalowane, będzie rozruch instalacji. Obecnie spółka Polskie LNG negocjuje terminy pierwszych, technicznych dostaw LNG niezbędnych do przeprowadzenia testów i rozruchu. Zgodnie z zapowiedzią, terminal będzie gotowy do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 r.

Chevron wycofuje się z Bułgarii?

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu dziennika Pressa wynika, że amerykańska firma Chevron ma zamiar wycofać się z poszukiwań gazu łupkowego w Bułgarii. W połowie 2011 roku wygrała przetarg na poszukiwania ale w styczniu 2012 rząd wprowadził moratorium na wykorzystanie hydraulicznego kruszenia, które zablokowało rozpoczęcie prac. Według szacunków amerykańskiej agencji energetycznej (EIA) pod powierzchnią Bułgarii może znajdować się do 480 mld m3 gazu łupkowego.

Komisja Europejska przeciwko South Stream

(UPSTREAM ONLINE)

W Strategii Bezpieczeństwa Energetycznego Unii Europejskiej przedstawionej przez Komisję Europejską znalazły się zapisy wzywające do zawieszenia projektu South Stream, ponieważ projekt nie posłuży dywersyfikacji dostaw i nie przestrzega reguł antymonopolowych trzeciego pakietu energetycznego. Mimo wielokrotnie wysuwanych zastrzeżeń KE kraje, jak Bułgaria i Węgry, kontynuują prace przy projekcie, który ma przebiegać przez ich terytorium. Wezwanie ze Strategii tworzy dodatkową presję. KE przewiduje kary za niezastosowanie się do niego. Teraz wytyczne Komisji staną się przedmiotem dyskusji w ramach Rady Unii Europejskiej, która skonkretyzuje zapisy Strategii.

Dług gazowy Ukrainy rośnie. W piątek finalne rozmowy z KE i Rosją

(ITAR TASS/REUTERS/THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisja Europejska proponuje Ukrainie, by ta do 29 maja zapłaciła połowę długu gazowego wobec Gazpromu (według KE 2 mld dolarów z 4 mld szacowanych przez nią na cały dług Ukrainy) oraz 500 ml dolarów do 7 czerwca, a wtedy możliwe staną się dalsze rozmowy o obniżce jego ceny do „poziomu rynkowego”. Komisarz ds. energii UE po raz kolejny uznał, że nowa cena $485,5/1000m3 jest nieakceptowalną podwyżką w stosunku do oferowanej w pierwszym kwartale $268,5/1000m3. Tymczasem Rosjanie grożą, że jeśli Ukraińcy nie zapłacą za czerwcowe dostawy do 2 czerwca, następnego dnia zostaną przerwane. Gazprom wylicza, żę razem z pobranymi w maju dostawami (3,5 mld m3) dług ukraiński wzrośnie z wcześniej podawanych 3,5 do 5,2 mld dolarów. Rosjanie wskazują, że ostatnią okazją do rozmów będzie kolejne spotkanie KE-Ukraina-Rosja zaplanowane na piątek w Berlinie. Prezydent Władimir Putin ma nadzieję, że Gazprom nie będzie musiał wprowadzać systemu przedpłat w dostawach nad Dniepr. Dodaje, że jeśli warunki ustalone podczas negocjacji zostną spełnione, Kreml wypracuje rozwiązanie na poczet dalszych relacji gazowych z Kijowem. Ukraińcy nadal gromadzą zapasy gazu na wypadek przerwania dostaw zimą. Zgromadzili w swoich magazynach 11 mld m3 surowca. Według ekspertów na potrzeby utrzymania tranzytu do klientów europejskich niezbędne będzie zebranie tam od 17 do 20 mld m3.

Przemysł będzie walczył z planami Obamy

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent Barack Obama wdraża plan redukcji emisji CO2 w elektrowniach amerykańskich. W poniedziałek Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ma przedstawić nowe regulacje dotyczące walki ze zmianami klimatu. Według Izby Handlowej USA będą one kosztować konsumentów 289 mld dolarów w wyższych rachunkach za energię elektryczną do 2030 roku a gospodarkę 50 mld dolarów rocznie. EPA nie zgadza się z liczbami przedstawionymi przez Izbę. Wprowadzeniu nowych obostrzeń sprzeciwia się lobby przemysłowe, które wskazuje na horrendalne koszty ewentualnej reformy. Ekolodzy oskarżają obrońców starego porządku o straszenie społeczeństwa nieprawdziwymi danymi.

Exxon kontynuuje współpracę z Rosjanami

(RIGZONE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dyrektor Exxon Mobil Rex Tillerson zadeklarował, że jego firma będzie nadal współpracować z rosyjskim Rosnieftem pomimo kryzysu ukraińskiego. Ocenił, że jest dumny ze wspólnych osiągnięć przy projektach na terenie Federacji Rosyjskiej a Rosjanie są bardzo dobrymi partnerami. Tillerson „generalnie” nie popiera sankcji personalnych wprowadzonych przez Waszyngton i poinformował o tym Biały Dom. Rosnieft nie został objęty sankcjami, jedynie jego dyrektor – Igor Sieczyn. Tillerson przyznał, że zdanie Exxonu na ten temat zostało wysłuchane przez administrację. Amerykanie razem z Rosjanami rozwijają projekt LNG na Sachalinie Daleki Wschód LNG oraz szukają ropy w Zachodniej Syberii.

Kto jest winny napięcia na Morzu Południowochińskim?

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Podczas gdy chińska platforma wiertnicza kontynuuje prace na spornych wodach Morza Południowochińskiego, dyplomacje Chin, USA i Wietnamu spierają się o to, kto jest odpowiedzialny za rosnące napięcie w regionie. Rzecznik Departamentu Stanu USA wskazuje Chiny jako winnych, ze względu na jednostronną i nieskonsultowaną decyzję o umieszczeniu platformy na wodach do których prawa rości sobie Wietnam. Ocenia także, że to Chiny są agresorem, czego przejawem było staranowanie wietnamskiej łodzi rybackiej, która zbliżyła się zanadto do obiektu w zeszłym tygodniu. Chińczycy przekonują, że działają na swoich wodach terytorialnych. Amerykanie nie rozsądzają do kogo należy sporna część akwenu. Tymczasem napięcie nie maleje. W zamieszkach antychińskich na terenie Wietnamu zginęło ponad 20 osób, zniszczono także mienie uznane za chińskie.

INFRASTRUKTURA

Konsorcjum Strabagu z najtańszą ofertą na S7 w Krakowie

(ISBnews)

Konsorcjum Strabag oraz Heilit+Woerner złożyło najtańszą ofertę, wartą 528,90 mln zł brutto, na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Rybitwy – węzeł Igołomska w Krakowie (tzw. Trasa Nowohucka), podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie. Cena ma wagę 90% przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Łącznie wpłynęło 9 ofert. Druga najtańsza należała do konsorcjum Mota-Engil Central Europe i Mota-Engil Engenharia e Construcao i była warta 558,21 mln zł brutto, a trzecia najtańsza – do Budimeksu (575,64 mln zł brutto). Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zadania 610,31 mln zł brutto. Wszyscy oferenci zadeklarowali taki sam okres gwarancji i termin wykonania.

Budimex wybuduje 15- kilometrowy odcinek S5

(Budimex)

GDDKiA poinformowała o wyborze oferty konsorcjum firm Budimex (lider, 50 proc. udziałów) i Heilit + Woerner Sp. z o.o. na projekt i budowę 15- kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 od węzła Korzeńsko w kierunku Wrocławia. Wartość kontraktu wynosi 468,5 mln zł netto. Zakres prac obejmuje budowę: 15-km odc. drogi ekspresowej, dwóch węzłów drogowych, Miejsc Obsługi Podróżnych, 11 obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej S5, 3 wiaduktów nad drogą ekspresową i linią kolejową E59 w ciągu dróg lokalnych, dróg wewnętrznych, urządzeń bezpieczeństwa i ochrony środowiska (ekrany akustyczne, ekologiczne, antyolśnieniowe, przepusty z systemem ochronno-naprowadzającym) oraz przebudowę istniejących dróg i nasadzenia zieleni.

Budimex wybuduje Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Bydgoszczy

(Budimex)

Konsorcjum firm Budimex (lider z udziałem 90,11 proc.) i Przedsiębiorstwa Wielobranżowego „Lech” w Bydgoszczy (partner) podpisało z PKP SA umowę na budowę pierwszego etapu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Bydgoszczy. Wartość kontraktu wynosi 134 mln zł netto. Zakres prac obejmuje: rozbiórkę kolidujących budynków,
przebudowę dwóch budynków o charakterze zabytkowym, budowę czterokondygnacyjnego budynku z przeznaczeniem handlowo-usługowym, biurowym i dla pasażerów, budowę parkingu i przebudowę infrastruktury kolejowej, w tym peronów, torów i sieci trakcyjnej.
Na realizację inwestycji Budimex ma 1,5 roku.

Elektrownia Turów podpisała umowę na odbudowę zapory na rzece Witka w Niedowie
(PGE GiEK Oddz. Elektrownia Turów)

W siedzibie PGE GiEK SA Oddział Elektrownia Turów w Bogatyni podpisano umowę na odbudowę zapory na rzece Witka w Niedowie. Zaporę odbuduje Przedsiębiorstwo Budownictwa Górniczego i Energetycznego EGBUD Sp. z o.o. z Bogatyni. Wartość umowy to 57 274 080,00 zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w listopadzie 2016 r., z zastrzeżeniem że wykonanie kompletu robót budowlanych dla odbudowy zapory zostanie zakończone do maja 2016 r., a odbiór końcowy nastąpi w listopadzie 2016 r., czyli maksymalnie 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Odbiór zostanie poprzedzony przeprowadzeniem tzw. próbnego obciążenia wodą oraz uzyskaniem przez wykonawcę na rzecz Elektrowni Turów ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla odbudowanej zapory.

Szybciej i wygodniej koleją w rejonie Działdowa

(PKP PLK)

Nowe perony, większa prędkość i poziom bezpieczeństwa, to efekty zakończonej inwestycji kolejowej w pobliżu Działdowa. PKP Polskie Linie Kolejowe SA oddały do użytku ponad 50 km zmodernizowanej linii między Warszawą a Gdynią w obszarze tzw. Lokalnego Centrum Sterowania Działdowo. Pociągi na tym odcinku już mogą jeździć z prędkością do 160 km/godz., a pasażerowie korzystać z nowych, funkcjonalnych peronów. Na ostatniej prostej jest także budowa bezkolizyjnych skrzyżowań. W ramach modernizacji linii kolejowej ze stolicy do Trójmiasta na liczącym 53,7 km odcinku z Mławy do Montowa (LCS Działdowo) wyremontowano 120 km torów, 107 km sieci trakcyjnej, 25 peronów i 10 przejazdów kolejowo–drogowych. Zostanie też wybudowanych 29 mostów i wiaduktów.

PKP Energetyka liderem niezawodności dostaw energii

(PKP Energetyka)

Spółka PKP Energetyka odnotowała w 2013 r. najmniej przerw w dostawach energii elektrycznej do swoich klientów. Jest to najlepszy wynik wśród największych dostawców energii w kraju. Średnia spółki dla wszystkich przerw wyniosła ok. 190 minut, co stawia ją na poziomie europejskim. Analiza wypracowanych przez firmę wskaźników niezawodności pokazuje, że PKP Energetyka posiada najbardziej niezawodną sieć dystrybucyjną w Polsce.

– PKP Energetyka realizuje dostawy energii na najwyższym poziomie niezawodności, co wzmacnia naszą wiarygodność i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa dla funkcjonowania naszych partnerów biznesowych. Niezawodność sieci firmy wynika z dobrze skonfigurowanej sieci dystrybucyjnej – twierdzi Tadeusz Skobel, prezes PKP Energetyka.

Eurolot wznowił połączenie z Warszawy do Heringsdorfu

(Eurolot)

Eurolot wznowił wakacyjne, sezonowe połączenie z Warszawy do Heringsdorfu (Świnoujścia). Bilety dostępne są w sprzedaży na stronie przewoźnika. Z Lotniska Chopina w Warszawie samolot wylatuje raz w tygodniu, w soboty, o godz. 7:30. Powrót z Heringsdorfu (Świnoujścia) zaplanowano o godz.19:55. Natomiast w ciągu dnia samolot ten będzie wykonywał rejsy na trasie z Heringsdorfu do Berna, Zurychu, Wiednia i Monachium we współpracy z hotelami i touroperatorami z Wyspy Uznam. Loty będą realizowane przez Bombardiera Q400 NextGen, który może zabrać na pokład 78 pasażerów. Rejsy Eurolotu będą odbywać się do 6 września br. Eurolot uruchomił specjalną usługę transferu z lotniska w Heringsdorfie do Świnoujścia.Tymczasowa zmiana organizacji ruchu przy Terminalu T2.

(Port Lotniczy Gdańsk)

Mimo, że rozbudowa Terminalu T2 idzie pełną parą, jej dotychczasowe efekty nie były widoczne dla wszystkich osób odwiedzających lotnisko, gdyż dotychczasowe prace trwały na poziomie -1. Sukcesywnie jednak budynek wychodzi z ziemi i już niedługo rozpocznie się etap montażu konstrukcji stalowej. W celu zainstalowania wyprodukowanych przez Mostostal Chojnice elementów niezbędne będzie zastosowanie żurawia samojezdnego. Aby umiejscowić takiego kolosa na placu budowy, konieczne jest zamknięcie i częściowe rozebranie elementów obecnie funkcjonującego układu drogowego przed Terminalem Pasażerskim T2. Do 20 lipca 2014 podjazd pod Terminal Pasażerski T2 wraz z wjazdem do strefy Kiss & Fly dedykowanej pasażerom odlatującym będzie całkowicie zamknięty.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak