9.08.2013 ALERT

9 sierpnia 2013, 09:31 Alert

ENERGETYKA

Mały trójpak przyczyną chaosu w branży

(RZECZPOSPOLITA/JOANNA DOBOSZ)

Zmiany w polskim prawie energetycznym, jakich mocno domagały się organizacje ekologiczne, czekają już tylko na podpis prezydenta Komorowskiego. Parlament wprowadził przedtem poprawki, które mają chronić przed sankcjami ze strony Komisji Europejskiej – zostaliśmy bowiem zaskarżeni do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z powodu niewystarczających postępów w integracji i liberalizacji rynków energii. Jednak nowe przepisy niczego nie ułatwiają firmom z branży – wciąż nie wiadomo czy kary ze strony Brukseli da się z całą pewnością uniknąć. Te niejasności zakłócają również funkcjonowanie coraz większej ilości innych sektorów, teraz także wodno-kanalizacyjnego (problem z odpowiednią klasyfikacją osadów ze ścieków). Tzw. mały trójpak wprowadza coraz większe zamieszanie wśród firm energochłonnych. Dla przemysłowych odbiorców przygotowano ulgę – częściowe zwolnienie z obowiązku rozliczania się z zielonych certyfikatów.  Po notyfikacji zasad w Brukseli, największe spółki zostałyby zwolnione z dotychczasowego obowiązku nawet w 80 procentach. Jednak jeśli firmy nie przygotuję się na zmianę przepisów, mogą zapłacić za zieloną energię podwójnie – raz na podstawie starych umów, a drugi zgodnie z nowymi zasadami. Żaden przedsiębiorca nie ma wątpliwości, że nowe przepisy są korzystne. Trzeba tylko przypilnować odpowiednich formalności – wyjaśnia Henryk Kaliś, przewodniczący Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu.

Cameron: Zakaz hydraulicznego kruszenia byłby błędem

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zakaz stosowania hydraulicznego kruszenia oznaczałby „niewykorzystanie wielkiego momentum” w zasięgu Wielkiej Brytanii – uważa premier tego kraju, David Cameron. Twierdzi, że rozwój sektora łupkowego obniży rachunki za energię i doprowadzi do powstania nowych miejsc pracy. Rząd brytyjski zmaga się z falą protestów na terenach wiejskich, podyktowanych obawą o negatywne skutki odwiertów dla środowiska naturalnego. Cameron zapewnił, że w jego kraju „nie będzie zgody na żadne działania, które będą groźne dla środowiska”. Jego zdaniem bezpieczny fracking jest możliwy.

Gazprom zakłamuje rzeczywistość

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem Roberta Cutlera z Oilprice.com wywiad v-cedyrektora Gazpromu Aleksandra Miedwiediewa udzielony Russia Today, w którym Rosjanin przekonuje, że łupkowa rewolucja nie zaszkodziła jego firmie, jest zakłamany. Jako argumenty podaje zmiany w kontraktach długoterminowych wymuszone na Gazpromie przez jego europejskich klientów pod wpływem zmian na rynku wywołanych masowym wydobyciem gazu łupkowego w Stanach Zjednoczonych. Zdaniem Cutlera, nawet jeśli Amerykanie nie wyślą swojego gazu do Europy, to skonsumują go sami a surowiec, który importowali powędruje m.in. na Stary Kontynent i obniży tam ceny, co zmniejszy atrakcyjność umów z Gazpromem.

Iran chce porozumienia z Zachodem

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/SEBASTIAN CIASTOŃ)

To od działań irańskiego prezydenta będzie zależało, czy zostaną cofnięte sankcje gospodarcze nałożone na Iran – oświadczył kandydat na stanowisko ministra ropy, Bijan Zanganeh. W ubiegłym tygodniu Hassan Rouhani został zaprzysiężony na urząd prezydenta Iranu. W trakcie swojego przemówienia Rouhani zaznaczył, że jest zwolennikiem umiarkowanej polityki w stosunkach międzynarodowych. Kością niezgody z ONZ jest program nuklearny Iranu, postrzegany przez inne państwa jako projekt służący do wyprodukowania broni masowego rażenia. Większość sankcji nałożonych na Teheran silnie uderzyła w sektor ropy. Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez OPEC wydobycie ropy w Iranie w 2012 spadło o 1/3 w porównaniu do roku 2011.

Debata o eksporcie LNG w USA budzi emocje

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Departament Energetyki USA zgodził się na eksport LNG z terminal w Luisianie do krajów nie posiadających umowy o wolnym handlu ze Stanami, jak Japonia. Część amerykańskich ekologów uważa, że długoterminowe kontrakty na dostawy do Azji sprawią, że Ameryka będzie skazana na długoletnie odwierty, które ich zdaniem są niebezpieczne dla środowiska. Z kolei senator Lisa Murkowski (R-Alaska) ocenia, że eksport surowca da dodatkowy impuls gospodarce.

INFRASTRUKTURA

Komunikat ws. zamiarów wprowadzenia przez Federację Rosyjską obowiązku wykupienia dodatkowej polisy w międzynarodowym transporcie drogowym

(www.transport.gov.pl)

W ministerstwie transportu pod przewodnictwem ministra Sławomira Nowaka, odbyło się kolejne spotkanie grupy roboczej ws. wprowadzenia w międzynarodowym transporcie drogowym obowiązku wykupienia dodatkowej polisy gwarantującej zapłacenie należności celnych na rzecz Federacji Rosyjskiej. W ocenie strony polskiej, jak i UE, ewentualne wprowadzenie dodatkowych opłat celnych przez Federację Rosyjską będzie złamaniem konwencji TIR.

Prezydent podpisał ustawę umożliwiającą utworzenie z Litwą Bałtyckiego FAB

(www.ulc.gov.pl)

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o ratyfikacji Umowy o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Polską i Litwą, podpisaną w Wilnie 17 lipca 2012 r. Bałtycki FAB ma na celu generowanie korzyści ekonomicznych dla polskich i litewskich użytkowników przestrzeni powietrznej. Państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do utworzenia funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej na mocy ustawodawstwa Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.

Zezwolenie na założenie lotniska w Kaniowie

(www.ulc.gov.pl)

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał zezwolenie na założenie lotniska użytku wyłącznego w miejscowości Kaniów w pow. bielskim (woj. śląskie), o kodzie referencyjnym 1B, z drogą startową o nawierzchni sztucznej z nieprzyrządowym podejściem do lądowania o długości 700 m i szerokości 24 m. Aktualnie planowany obiekt lotniskowy posiada status lądowiska przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych z drogą startową o nawierzchni sztucznej o dopuszczalnej masie startowej do 5700 kg.

DK 65 – rok pilnych remontów

(www.gddkia.gov.pl/O. Białystok)

Nowa nawierzchnia na odcinkach o łącznej długości 16 km – tak  jesienią ma wyglądać droga krajowa nr 65. Remonty obejmują najbardziej zdegradowane fragmenty jezdni. Aktualnie trwają prace odcinku od Białegostoku do tzw. „wideł” (rozjazd na Bobrowniki i Michałowo) o dł. 8,32 km. W związku z tym wprowadzony został zakaz wyprzedzania ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz tzw. wahadła (ruch odbywa się połówką jezdni).

Niebawem zniknie zwężenie na DK 1

(www.gddkia.gov.pl/O. Bydgoszcz)

Ukończono układanie ostatniej warstwy nawierzchni (ścieralnej) na wiadukcie w ciągu drogi krajowej nr 1 w okolicach Otłoczyna. Obecnie na ukończeniu jest montaż ekranów przeciwolśnieniowych oraz prace wykończeniowe na wiadukcie i drogach dojazdowych. 9 sierpnia odbyło się próbne obciążenie obiektu. Wybudowanie tego wiaduktu pozwoli osiągnąć nie tylko pierwszy kamień milowy autostrady ale zlikwidować też dotychczasowe utrudniania na drodze krajowej nr 1.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak