Szwajcarska grupa ABB, dostarczająca rozwiązania dla robotyki, automatyki i branży energetycznej, planuje wybudowanie w Szwecji fabryki baterii litowo-jonowych, niezbędnych do produkcji pojazdów elektrycznych. Będzie to kolejna po polskim zakładzie koreańskiego koncernu LG Chem inwestycja w rozwój produkcji baterii w Europie.
Największa fabryka w Europie. Będzie konkurować z Teslą?
Szwajcarska grupa ABB przystąpiła do realizacji projektu Northvolt, dotyczącego budowy w Szwecji największej fabryki baterii litowo-jonowych w Europie. Dzięki tej inwestycji firma chce zaspokoić spodziewany wzrost popytu na samochody elektryczne.
Umowa obejmuje partnerstwo w zakresie dostaw, technologii, współpracy, badań i rozwoju produktów. ABB Technology Ventures (ATV) będzie wspierać początkową fazę projektu.
Peter Carlsson, odpowiedzialny za projekt Northvolt, chce, aby szwedzki zakład rywalizował z liderem branży elektromobilonści, amerykańską Teslą. Firma Elona Muska realizuje w USA projekt Gigafactory na pustyni w Nevadzie. Roczna produkcja baterii ma odpowiadać 32 gigawatogodzinom energii, a jej moce produkcyjne mają osiągnąć maksimum w 2023 roku.
Fabryka ABB ma rozpocząć produkcję już 2020 roku. Testowa linia produkcyjna ma być gotowa do 2019 roku.
Trend, który wymusza inwestycje także w Polsce
W krajach Unii Europejskiej, według prognoz ośrodków analitycznych oraz państw członkowskich, w latach 20. tego wieku silniki elektryczne będą stopniowo wypierały te spalinowe. Także polski rząd planuje, że do 2025 roku po drogach będzie jeździć milion pojazdów elektrycznych. W tym okresie największe miasta Europy planują ograniczanie ruchu pojazdów spalinowych, zaczynając od wprowadzenia opłat za wjazd do centrów miast. Rozwój możliwości do produkcji baterii będzie zatem trendem, który wymaga inwestycji już teraz.
Także w Polsce mają powstać fabryk odpowiedzialne za produkcję baterii. Koreański LG Chem planuje budowę fabryki baterii do samochodów elektrycznych w Kobierzycach na Dolnym Śląsku. Całkowita wartość inwestycji LG Chem ma przekroczyć wartość 4 miliardów złotych.
Reuters/Bartłomiej Sawicki