font_preload
PL / EN
Infrastruktura Intermodal Koleje 29 sierpnia, 2016 godz. 11:30   
REDAKCJA

Beim: Kolej chce rozwijać towarowe przewozy intermodalne

PKP CARGO terminal intermodalny 3

PKP S.A., PKP Cargo S.A. oraz Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) – twórca kampanii Tiry na tory – chcą rozwijać transport intermodalny na polskim rynku.

W łódzkim Instytucie Spraw Obywatelskich odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli PKP S.A., PKP Cargo S.A. oraz Instytutu dotyczące działań wspierających transport intermodalny w Polsce. Kolejowym spółkom zależy zarówno na zwiększeniu wolumenu transportowanych  ładunków – zwłaszcza tranzytowych, jak i na wykorzystaniu posiadanej infrastruktury bocznicowej i przeładunkowej. Instytut zaś promuje zrównoważony i ekologiczny transport,  przede wszystkim pod kątem ochrony mieszkańców miejscowości położonych przy drogach tranzytowych, przez które przebiega duża część transportu kołowego.

– Jednym z głównych celów tworzonej strategii PKP powinno być dążenie do powrotu na tory transportu towarowego. Aby to osiągnąć, musimy nie tylko zaoferować opłacalną dla  przedsiębiorcy i wysokiej jakości usługę transportową, ale także współpracować z samorządami i organizacjami przedsiębiorców, tak aby dostosowywać infrastrukturę transportową, przeładunkową czy terminale do ich potrzeb. Skoro w ostatnich dekadach zmieniła się struktura transportu, wymaga to także odpowiednich działań na kolei, a przykłady Szwajcarii, Austrii czy Niemiec, gdzie ładunki wracają na tory, pokazują, że jest to możliwe. Transport intermodalny łączy w sobie zalety transportu kołowego, takie jak elastyczność, jak też transportu kolejowego, czyli przede wszystkim przyjazność dla środowiska – mówi dr Michał Beim, Członek Zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za strategię.

PKP S.A. jest także posiadaczem ponad 500 bocznic oraz ponad 100 tys. działek często położonych bezpośrednio przy torach kolejowych. – Ta infrastruktura – dzisiaj często niedoinwestowana i słabo wykorzystywana – jest naturalnym zasobem, który może zmienić sposób, w jaki przedsiębiorcy korzystają z kolei – mówi Jarosław Kołodziejczyk, odpowiadający w Zarządzie PKP S.A. za nieruchomości. – Remonty, inwestycje w bocznice, także z wykorzystaniem pieniędzy unijnych, mogą sprawić, że załadunek kontenera czy naczepy będzie wygodniejszy i bardziej opłacalny niż transport kołowy – podkreśla.

Swojej szansy w transporcie intermodalnym upatruje także PKP CARGO S.A. Adam Zyzman podkreśla, że ten rodzaj transportu będzie miał coraz większe znaczenie w polityce handlowej i w strategii spółki, co jest zgodne z koncepcją rozwoju transportu, prezentowaną przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

W projekt angażuje się także Instytut Spraw Obywatelskich – pozarządowa organizacja organizująca od ponad dwóch dekad szeroko rozpoznawalną kampanię „Tiry na tory”. – Cieszy nas, że po 25 latach kampanii obywatelskiej „Tiry na tory”, Rząd chce realizować jej założenia w praktyce. Z naszych badań wynika, że 80% obywateli uważa, iż idea „Tiry na tory” jest Polsce potrzebna – mówi Rafał Górski, Prezes Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO).

Współpraca ma opierać się zarówno na skierowanych do opinii publicznej, przedsiębiorców i samorządów działaniach edukacyjnych oraz  społecznych, jak i na działaniach kolei zmierzających do szybkiego stworzenia atrakcyjnej oferty intermodalnej.

Źródło: PKP S.A.