Szmit: Rząd nie stworzył dotąd planów zintegrowania infrastruktury transportowej Polski i Ukrainy

5 stycznia 2015, 14:00 Drogi

– Sukcesem w minionym roku było niewątpliwie to, że rząd przyznał się do kilku spektakularnych porażek – przypomina w rozmowie z naszym portalem pos. Jerzy Szmit (PiS), członek sejmowej komisji infrastruktury.

– Niewątpliwie za sukces rząd przypisze sobie uruchomienie pociągu Pendolino – stwierdza członek sejmowej komisji infrastruktury. – Czas pokaże czy ten sukces nie obróci się w porażkę. Czy dotrzymane będą kolejne terminy, w których skracane będą czasy przejazdu w kolejnych latach? Tymczasem należy odnotować także problemy nierozwiązane. Chociażby opublikowany przez ministerstwo infrastruktury i rozwoju program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023.

– Dokument ten m.in. zakłada, że kluczowa dla rozwoju Polski autostrada A1 zostanie ukończona, ale czy to się faktycznie uda – zobaczymy – powątpiewa dalej pos. Jerzy Szmit. – Przy tym niektórych innych dróg o znaczeniu regionalnym czy ponad regionalnym, jak np. S16 (północno-wschodnia Polska) w tym programie zabrakło. A powinny być dokończone na całej długości. Nie będzie też sfinalizowana w tym czasie także Via Carpathia, prócz kilku jej fragmentów.

Zdaniem posła, mimo, że rząd deklaruje od strony politycznej chęć ściślejszych związków z Ukrainą na skutek nasilenia agresji rosyjskiej na ten kraj, nie stworzył dotąd planów ściślejszego zintegrowania infrastruktury transportowej Polski i Ukrainy.

– Jako Prawo i Sprawiedliwość chcemy taką dyskusję podjąć – deklaruje Jerzy Szmit. – Abyśmy w sposób materialny łączyli Polskę i Unię Europejska z Ukrainą. Jest to niezwykle istotne zadanie. Choć dostrzegam również inny problem. Pod koniec roku Grupa PKP ogłosiła utworzenie specjalnej spółki deweloperskiej. Warto postawić pytanie czy PKP powinny się zajmować taką działalnością. Była przecież wcześniej mowa o tym, że koleje miały się pozbywać zbędnych nieruchomości, a nie rozpoczynać na boku nowe biznesy, które w pewnym momencie zaczną żyć swoim życiem.

Według posła w przypadku tej spółki należy ustalić czy ma ona tylko zarządzać powierzonym majątkiem czy też przypadkiem niektóre nieruchomości PKP nie zostały jej przekazane. A zatem czy przy okazji nie został wyprowadzony do niej jakiś majątek PKP.

– W zupełnym cieniu znalazł się jeszcze inny problem – mówi dalej Jerzy Szmit. – Chodzi o sytuację, w jakiej znalazła się żegluga śródlądowa. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że w obecnym roku oraz w najbliższych latach zmieni się coś na lepsze w tej dziedzinie. Bowiem żegluga śródlądowa, z jej potencjałem, powinna być w pełni włączona w krwioobieg transportowy naszego kraju – kończy poseł.