font_preload
PL / EN
Alert 3 lipca, 2017 godz. 13:45   
REDAKCJA

ViaTOLL zarobił już na polskich drogach 8,1 mld zł

Autostrada A2 Mińsk Mazowiecki fot. GDDIA

Na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) za pośrednictwem systemu poboru opłat drogowych viaTOLL od momentu uruchomienia w lipcu 2011 roku wpłynęło 8,1 mld zł – poinformował Kapsch Telematic Services Polska. Każdego dnia kwota ta powiększa się o kolejne 4-5 mln zł, dodano.

Oparcie architektury systemu poboru opłat o technologię DSRC (bramownice na drogach i urządzenia w pojazdach) to przy polskiej charakterystyce sieci dróg płatnych najlepsze i najbardziej efektywne rozwiązanie – powiedział dyrektor zarządzający Marek Cywiński, cytowany w komunikacie. – Dodatkowo, infrastruktura systemu m.in. bramownice może być wykorzystywana do wykrywania przejazdu pojazdów przeciążonych, wykrywania przemytu i wparcia organów ścigania. Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg. Co więcej: procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – zapowiada Cywiński.

1,1 mln pojazdów w systemie viaTOLL

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest prawie 1,1 mln pojazdów oraz 678 tys. podmiotów gospodarczych. Najwięcej, bo prawie 60 proc. to użytkownicy polscy, na drugim miejscu pod względem liczebności są Niemcy, a na trzecim Litwini, podano także.

„Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje sześciolecie, składają się opłaty pobierane od pojazdów lekkich: manualnie (na bramkach) bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO oraz opłaty za przejazdy samochodów ciężarowych, busów i autobusów po sieci dróg płatnych” – czytamy w komunikacie.

ViaTOLL to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 roku każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej jest zobowiązany do korzystania z systemu viaTOLL.

ISBNews