1.10.2014 ALERT

1 października 2014, 08:36 Alert

ENERGETYKA

Spotkanie ministrów środowiska w formule V4+2

(MINISTERSTWO ŚRODOWISKA)

Wspólne stanowisko w sprawie ochrony klimatu, działań na rzecz poprawy jakości powietrza oraz odpadów przyjęli ministrowie środowiska państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) oraz Bułgarii i Rumunii. W zakończonym dziś na Słowacji spotkaniu wziął udział Marcin Korolec, sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, pełnomocnik rządu do spraw polityki klimatycznej. W rozmowach uczestniczyli także przedstawiciele ministerstw środowiska Francji i Niemiec.

Głównym tematem rozmów był klimat. Ministrowie dyskutowali zarówno o polityce klimatyczno-energetycznej UE do 2030 roku, a także o globalnym porozumieniu klimatycznym, w tym przygotowaniach do  konferencji ONZ w sprawie zmianklimatu COP20 w Limie (Peru) i COP21 w Paryżu. Omówili ponadto wyniki wrześniowego Szczytu Klimatycznego Liderów zwołanego przez sekretarza generalnego ONZ Ban Ki-moona.

Nasze rozmowy były bardzo owocne. Ustaliliśmy m.in. elementy wspólnego stanowiska na najbliższą Radę Europejską. Zgodziliśmy się, że konieczna jest redukcja CO2, jednak zarówno polityka klimatyczna Unii Europejskiej, jak i porozumienie globalne powinny uwzględniać specyfikę i możliwości poszczególnych gospodarek. Państwa powinny mieć możliwość elastycznego dobierania instrumentów dla spełnienia celu głównego, czyli redukcji CO2, dbając jednocześnie o zachowanie konkurencyjności gospodarek i stabilność cen energii – mówi minister Korolec.

Wśród innych tematów poruszonych podczas spotkania znalazły się także kwestie dotyczące unijnych pakietów w sprawie Polityki Czystego Powietrza oraz odpadów.

O spotkaniu

21. spotkanie ministrów środowiska krajów Grupy Wyszehradzkiej w rozszerzonej formule, z udziałem przedstawicieli resortów środowiska z Czech, Polski, Słowacji, Węgier oraz Bułgarii i Rumunii, odbyło się w dniach 29-30 września w Bratysławie. Drugiego dnia w obradach wzięli udział także przedstawiciele ministerstw środowiska Francji i Niemiec. Organizatorem wydarzenia było słowackie Ministerstwo Środowiska.

Dwudniową debatę zakończyło podpisanie Wspólnego Oświadczenia w sprawie dalszej współpracy.

Decyzja UE dotycząca sankcji wobec Rosji odłożona do końca października

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Rozważenie ewentualnego zniesienia sankcji nałożonych przez państwa Unii Europejskiej wobec Rosji zostało odłożone do końca października – poinformował stały przedstawiciel Rosji w Unii Europejskiej, Władimir Czyżow. Podkreślił on, że ta kwestia prawdopodobnie pojawi się na posiedzeniu Rady Europejskiej zaplanowanym na 23. i 24. października br. Czyżow wyraził ubolewanie, że UE nie zdołała wyjść z „zaczarowanego kręgu logiki sankcji”.

Zimowy plan gazowy dla Ukrainy dalej niepewny

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Paczka zimowa lub plan zimowy – jak okrzyknięto plan ponownego uruchomienia dostaw gazu od Gazpromu dla ukraińskiego Naftogazu w sezonie grzewczym stał się obiektem krytyki Kijowa. Zakłada on, że Ukraińcy spłacą 3,1 z 5,3 mld dolarów zadłużenia za dostawy z przełomu zeszłego i obecnego roku, dzięki czemu będą mogli kupić 5 mld m3 surowca w okresie zimowym z możliwością podwojenia tej ilości. Gwarantem spłaty ma być Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Zakupy mają odbyć się po cenie 385 dolarów za 1000 m3. Obniżka w wysokości 100 dolarów jest krytykowana przez Ukrainę, ponieważ zakłada obniżenie opłat eksportowych i może być cofnięta w każdej chwili. Kijów nalega także na zgodę Rosji na rewersowe dostawy gazu z Europy nad Dniepr. Strony nie mogą się ostatecznie porozumieć w jakich transzach ma być spłacone zadłużenie. Komisja Europejska liczy na to, że następne spotkanie KE-Ukraina-Rosja odbędzie się przed końcem tego tygodnia. Rosjanie także liczą na czwartek lub piątek. Sukces rozmów zależy teraz od tego, czy strony będą w stanie odpowiedzieć na argumenty Ukraińców. Tymczasem na spotkaniu Rady Ministrów Spraw Zagranicznych Unii Europejskiej Litwa zaapelowała o plan działania na wypadek przerwania dostaw gazu przez Ukrainę. Specjaliści sugerują, że Unia mogłaby wykorzystać nieużywane wolne moce terminali importowych LNG. Potencjalnie Unia Europejska mogłaby zaspokoić jedną trzecią zapotrzebowania na gaz ziemny surowcem skroplonym z importu.

Plan eksploatacji złoża Lewiatan  

(REUTERS/RIGZONE/AP/GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj wieczorem Reuters poinformował w Jerozolimie, że partnerzy konsorcjum eksploatacyjnego Lewiatana przedstawiły władzom Izraela swój generalny plan wydobywczy, który zakłada wyprodukowanie 16 mld m. sześc. gazu rocznie. Konsorcjum, składające się z Noble Energy (USA) i Delek Group (Izrael) ustaliły też – po kilkumiesięcznych próbach, najlepsze metody eksploatacji podmorskiego pola gazowego znajdującego się na głębokości ok. 1500 m., 130 km od wybrzeża izraelskiego. Trzeci partner konsorcjum, australijski koncern Woodside Petroleum, specjalizujący się w sektorze LNG wycofał się z projektu w marcu br. Złoża pola Lewiatan  szacowane są na 622 mld m. sześc. Są jednymi z największych na świecie morskich zasobów gazu odkrytych w ostatnim dziesięcioleciu. Rzecznik izraelskiego Ministerstwa Energetyki potwierdził prezentację planu, ale nie ujawnił żadnych szczegółów jego dotyczących. Oczekuje się, że wydobycie gazu rozpocznie się w roku 2018, zgodnie z wcześniejszymi prognozami.

Edgo Energy rozpoczęła prace w Tadżykistanie

(RIGZONE/BBC/TERESA WÓJCIK)

Spółka paliwowo-energetyczna Edgo Energy poinformowała wczoraj, że rozpoczęła prace  na koncesjach Qarordon i Surkhsimo (dawniej zwane Karadum i Kyziltumshaq)  w Tadżykistanie. Edgo podpisała umowę o świadczeniu głębinowych usług górniczych  z firmą  Klarenco z siedzibą w Moskwie. Klarenco zakończyła zintegrowany przegląd danych z całej dokumentacji prac geologicznych, sejsmicznych, poszukiwawczych oraz produkcji  wykonywanych na obszarze koncesji Surkhsimo w 2011 r. Dwa bloki koncesyjne należące do Edgo Energy, znajdują się w pobliżu granicy Tadżykistanu i Afganistanu w rozpoznanej części basenu węglowodorowego.  Umowa koncesyjna  przewiduje, że poszukiwania będą trwać do siedmiu lat od 18 listopada 2013, a okres eksploatacji  złóż – 30 lat, z możliwością  przedłużenia o 5 lat. Na koncesji Surkhsimo gaz już był produkowany i odprowadzany  rurą do stolicy Tadżykistanu Duszanbe.  Zasoby na  tym obszarze koncesyjnym  wg oceny Amerykańskiej Służby Geologicznej  (US Geological Survey) wynoszą wiele milionów baryłek ekwiwalentu ropy naftowej. Tadżykistan staje się znaczącym dostawcą gazu do Chin. Niedawno rozpoczęto budowę odcinka tadżykistańskiego gazociągu Chiny-Azja Środkowa wynoszącego 1000 km. Ma on być zakończony w 2016 roku i ma mieć zdolność przesyłową 30 mld m. sześc. gazu rocznie.

Kolejne problemy z dostawami gazu z Rosji do Chin

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Wbrew planom Rosjan, eksport gazu ziemnego ze złoża Czajanda do Chin może ruszyć nie w 2018 a w 2020 roku – poinformował o tym Gazprom. Na mocy umowy gazowej tej firmy z chińskim CNPC od 2019 roku za pomocą gazociągu Siła Syberii do Państwa Środka miałoby trafiać docelowo 38 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Chińczycy zwlekają jednak z opłaceniem przedpłat w wysokości 25 mld dolarów bez których Gazprom nie może rozpocząć budowy rury. Ze złoża Czajanda ma pochodzić 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie w 2019 roku, 10,4 mld m3 w 2020 i 25 mld m3 w 2024 roku. Nie wiadomo, czy projekt wydobycia czekają kolejne opóźnienia.

Cena ropy Brent rośnie powyżej 95 dolarów

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dobre wyniki z Chin sprawiły, że cena baryłki ropy Brent wzrosła znów powyżej 95 dolarów. Analitycy przewidują jednak, że będzie to efekt krótkofalowy. Obawiają się, że długofalowo wyniki gospodarcze Państwa Środka będą niesatysfakcjonujące i będą obniżać cenę surowca. To z kolei może spowodować reakcję kartelu OPEC, który może zmniejszyć eksport ropy w celu podwyższenia jej ceny na światowych rynkach. Decyzję w tej sprawie ma podjąć w listopadzie.

INFRASTRUKTURA

Budowa obwodnicy Gorzowa Wlkp.

(GDDKiA)

W siedzibie zielonogórskiego Oddziału GDDKiA podpisana została umowa, której przedmiotem jest budowa drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa Wlkp. Za najkorzystniejszą ofertę złożoną w przetargu uznana została propozycja firmy Dragados SA. Budowa blisko 12 kilometrowego odcinka ma kosztować ponad 289 mln zł. Czas, w jakim firma zamierza zrealizować zadanie, to 22 miesiące (z wyłączeniem okresów zimowych). Pierwsza nitka obwodnicy oddana została do ruchu w dwóch etapach. Pierwszy z nich (2,4 km) oddany został do ruchu w 2003 roku, a drugi (9,5 km) w 2007. Druga, prawa jezdnia będzie biegła równolegle do istniejącej, co oznacza, że również obiekty mostowe będą realizowane w podobnym układzie. Pojawi się również drugi most na Warcie. Droga zostanie oddana do użytku w połowie 2017 r.

Umowa na budowę A1 między węzłami Romanów i Tuszyn podpisana

(GDDKiA)

Znamy wykonawców, którzy będą kontynuowali budowę odcinka autostrady A-1 między węzłami „Romanów” i „Tuszyn”. Najkorzystniejszą ofertę na ten odcinek o łącznej długości blisko 16 kilometrów (z wyłączeniem gotowego fragmentu trasy o długości 2,7 km, który powstał w ramach budowy odcinka realizacyjnego drogi ekspresowej S-8 czyli węzła „Łódź – Południe”) złożyło konsorcjum Budimex – Strabag, pokonując pięciu innych wykonawców.

Wartość oferty wynosi 327.041.625,00 złotych. Nowy wykonawca będzie musiał wybudować 13,3 km autostrady o nawierzchni betonowej w ciągu 22 miesięcy. Jest ona III Zadaniem budowy odcinka autostrady A-1 na odcinku Stryków – Tuszyn, który będzie stanowił wschodnią autostradową obwodnicę Łodzi i pozwoli w przyszłości wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta.

Nowe drogi w viaTOLL od 1 października 2014 r.

(GDDKiA)

Przypominamy, że kolejne drogi zostaną dołączone do systemu viaTOLL 1 października tego roku. Będą to odcinki autostrad A1 Włocławek Zachód – Kowal i A4 Dębica Wschód – Rzeszów Północ. Łącznie sieć dróg płatnych wzrośnie o 58 km. Szczegółowy wykaz odcinków objętych systemem viaTOLL znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów.

Dwa połączenia na trasie Warszawa – Białystok – Wilno

(PolskiBus.com)

Od 3 października PolskiBus.com uruchamia 2 połączenia na trasie Warszawa – Białystok – Wilno. Kursy firmy z Warszawy przez Białystok do Wilna są realizowane z przystanku Metro Młociny o godzinach: 06:00 oraz 15:00. Autokary jadące z Wilna przez Białystok do Warszawy odjeżdżają z dworca autobusowego przy ulicy Sodų 22 o godzinach: 00:50 oraz 16:10. Godziny odjazdów i przyjazdów z Wilna są podane zgodnie z czasem lokalnym. Pełny rozkład jazdy jest dostępny na stronie internetowej firmy. Przewoźnik na polskim rynku jest obecny od czerwca 2011 r. Do tej pory przewiózł już ponad 8,5 miliona pasażerów.

Kontrakt terytorialny dla województwa podlaskiego

(Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego)

Kontrakt terytorialny na kwotę 18,5 mld zł dla województwa podlaskiego został podpisany w Białymstoku. To swego rodzaju umowa między rządem i samorządem wojewódzkim. Określa cele i przedsięwzięcia priorytetowe, o istotnym znaczeniu zarówno dla rozwoju kraju, jak i samego województwa. Obowiązuje do 2023 r., jednak na bieżąco będzie aktualizowany. Zawiera listę priorytetowych inwestycji dla województwa. Wśród nich m.in.: budowa S-8, odcinków Wyszków – Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo, budowa S-61, od obwodnicy Augustowa do granicy państwa (w tym obwodnica Suwałk), budowa S-61, od Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Augustowa (w tym obwodnica Łomży), budowa linii kolejowej E  75, czyli Rail Baltiki, na odcinku Sadowne – Białystok, prace na liniach kolejowych: nr 32 Białystok – Bielsk Podlaski, nr 31 granica województwa – Czeremcha – Hajnówka, nr 52 Lewki – Hajnówka, nr 6 Białystok – Sokółka – Kuźnica Białostocka, rewitalizacja linii kolejowych: nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów, nr 57 Kuźnica Białostocka – Gieniusze, nr 923 Bufałowo Wschód – Bufałowo, nr 36 Łapy – Śniadowo – granica województwa, nr 49 Śniadowo –  Łomża.

Aktualne certyfikaty ISO

(PKP Informatyka)

Firma DNV Business Assurance przeprowadziła w naszej spółce audyt certyfikacyjny w zakresie Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Audyt przeszliśmy pomyślnie – jednostka certyfikacyjna potwierdziła wymaganą jakość oraz skuteczność obowiązującego w PKP Informatyce Zintegrowanego Systemu Zarządzania. W chwili obecnej posiadamy: Certyfikat systemu zarządzania jakością ISO 9001:2008; Certyfikat systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO/IEC 27001:2005; Certyfikat systemu zarządzania usługami IT ISO/IEC 20000-1:2011. Wszystkie powyższe systemy otrzymały międzynarodową akredytację United Kingdom Accreditation Service (UKAS), będącego sygnatariuszem International Accreditation Forum Multilateral Recognition Arrangement (IAF MLA).

W tym roku po raz pierwszy przeprowadzono wspólną certyfikację dla wszystkich trzech systemów zarządzania. Wymagało to ujednolicenia i powiązania dokumentacji oraz działań systemowych. Jednoczesna certyfikacja systemu zarządzania na zgodność z kilkoma normami odniesienia pozwoliła nam na oszczędność czasu, pracy i nakładów, przy równoczesnym wzroście skuteczności systemu.

Tanie loty Wrocław-Warszawa Modlin

(UM Wrocław)

Jeszcze do 3 października można zarezerwować w atrakcyjnych cenach bilety lotnicze na trasę Wrocław-Warszawa Modlin. Ryanair wyprzedaje loty w promocyjnych cenach w związku z uruchomieniem dodatkowego połączenia między stolicą Dolnego Śląska a podwarszawskim lotniskiem. Od 28 października linie lotnicze Ryanair uruchamiają dodatkowe połączenie między Wrocławiem a Warszawą-Modlin. Będzie można polecieć pod Warszawę, dwa razy dziennie, rano i wieczorem. Z lotniska Modlin do centrum stolicy można dostać się w 20 minut, a sam lot na trasie Wrocław-Warszawa Modlin trwa około 45 minut.

Bezpośrednio do Warszawy, na lotnisko Okęcie latają samoloty Eurolotu. Tutaj przewoźnik też przygotował nowości w związku z zimowym rozkładem lotów.

Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym – zachęcamy do zadawania pytań

(Urząd Lotnictwa Cywilnego)

Na potrzeby zbliżającej się jesiennej Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym dla CAT i GA, podsumowującej miniony sezon lotniczy, została stworzona specjalna skrzynka mailowa, na którą można przesyłać pytania lub zagadnienia związane z tematyką bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wysyłania pytań oraz propozycji tematów do dyskusji na adres mailowy podany na stronie internetowej ULC. Jednocześnie przypominamy, że konferencja odbędzie się w dniach 3 i 4 listopada br. na Uczelni Łazarskiego w Warszawie i będzie miała charakter otwarty. Nowa formuła konferencji jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony środowiska lotniczego. Będzie ona również okazją do podsumowania minionego sezonu lotniczego oraz jeszcze lepszego przygotowania się organizacji lotniczych do rozpoczęcia nowego sezonu. Szczegółowa agenda oraz tematy, które zostaną poruszone podczas konferencji zostaną opublikowane w późniejszym terminie. ULC zaprasza do uczestnictwa w konferencji wszystkie zainteresowane osoby oraz podmioty sektora lotniczego.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak