ENERGETYKA
Jutro na rządzie Prawo geologiczne i górnicze
(GAZLUPKOWY/CIRE)
Jak wynika z harmonogramu prac, projekt nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów na jutrzejszym posiedzeniu – napisał serwis gazlupkowy.pl. Ostateczna wersja nowelizacji zawiera autopoprawkę złożoną przez resort środowiska, która zakłada m.in. rezygnację z utworzenia NOKE, a także zmianę polegającą na wprowadzeniu jednej koncesji na poszukiwanie, rozpoznanie i wydobycie węglowodorów – napisał serwis. Po przyjęciu projektu, trafi on do odpowiednich komisji sejmowych. Jak poinformował gazlupkowy.pl, projekt ustawy może trafić pod obrady nadzwyczajnej komisji energetyki surowców energetycznych.
Grupa Wyszehradzka liczy na dostawy LNG z USA
(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)
Kraje Grupy Wyszehradzkiej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry) wystosowały apel do amerykańskiego Kongresu o liberalizację eksportu LNG, która pozwoli na uzyskanie alternatywnego źródła dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej i zmniejszy jej zależność od importu gazu z Rosji. W obliczu kryzysu na Ukrainie, kraje V4 obawiają się kolejnej wojny gazowej. Ostatnia, z 2009 roku, spowodowała przerwanie dostaw do krajów Grupy i straty ekonomiczne z tego tytułu. Kraje piszą w liście o rewolucji łupkowej w Stanach Zjednoczonych która stwarza możliwość eksportu dużych ilości gazu skroplonego do Europy. Proces blokują jednak bariery biurokratyczne, ponieważ zgodnie z obowiązującym prawem zgodę na eksport LNG do kraju nieposiadającego umowy o wolnym handlu z USA każdorazowo wyraża Departament Energii. Spiker Kongresu John Boehner poparł apel Grupy Wyszehradzkiej. Podkreślił, że prezydent Barack Obama może niezależnie od parlamentu nakazać Sekretarzowi Energii wyrażenie zgody na eksport surowca do danego kraju. Jego zdaniem Obama powinien zrobić wszystko aby użyć amerykańskich surowców do zmniejszenia zależności amerykańskich sojuszników w Europie od dostaw rosyjskich. Mimo obaw krajów V4 eksperci przekonują, że przerwanie dostaw gazu z Rosji byłoby szkodliwe dla jej interesów i dlatego do niego nie dojdzie. Z tym stanowiskiem zgadza się unijny komisarz ds. energii Gunther Oettinger.
Ukraina spodziewa się podwyżki ceny gazu od Rosji
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Umowa gazowa między Rosją a Ukrainą zakłada cokwartalną renegocjację warunków cenowych. W następnym kwartale Kijów spodziewa się podwyżki ceny gazu z $268,5 do $368,5/1000 m3. Ministerstwo energetyki Ukrainy spodziewa się takiej podwyżki w odwecie za obalenia prorosyjskiego prezydenta Wiktora Janukowycza i powołanie prozachodniego rządu Arsenija Jaceniuka.
Obywatele UE chcą zmniejszenia importu kopalin energetycznych
(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)
Najnowszy sondaż Komisji Europejskiej „Eurobarometr” wykazał, że siedmiu na dziesięciu obywateli Unii Europejskiej uważa, że zmniejszenie importu kopalin energetycznych z krajów nienależących do Unii, przyniesie całej UE duże korzyści gospodarcze. Czterech na pięciu zaś, – że walka ze zmianą klimatu i poprawa efektywności energetycznej to najbardziej pozytywne projekty dla europejskiej gospodarki oraz dla zmniejszenia bezrobocia. Będą najlepszym bodźcem pobudzającym wzrost gospodarczy i tworzenie licznych miejsc pracy w energetyce opartej na OZE. Tylko 10 proc. obywateli Unii nie uważa, że zmiana klimatu nie jest żądnym poważnym problemem. Szef KE Manuel Barroso przy tej okazji podkreślił, że nie trzeba dokonywać wyboru między wzrostem gospodarczym i ochrona klimatu, ponieważ skuteczna walka ze zmianami klimatu to jednocześnie wzrost gospodarczy. Europejska komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard również stwierdziła, że gospodarka i ochrona klimatu nie są konkurencyjne, przeciwnie, to jest jedność. „Mam nadzieję, że liderzy UE będą o tym pamiętać, kiedy jeszcze w tym miesiącu będą podejmować decyzję w sprawie nowego pakietu klimatyczno-energetycznego dla Europy”. Sondaż przeprowadzono między 23 listopada a 2 grudnia 2013 r. we wszystkich 28 krajach członkowskich UE.
TANAP – drugi największy projekt infrastrukturalny na świecie
(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Azerska firma współodpowiedzialna za budowę Gazociągu Transanatolijskiego (TANAP) przekonuje, że jest to drugi pod względem specyfikacji technicznej projekt infrastrukturalny na świecie. Gazociąg ma połączyć azerskie złoża gazu ziemnego Szach Deniz II z Grecją. Stamtąd surowiec ma popłynąć dalej na rynki europejskie za pomocą Gazociągu Transadriatyckiego (TAP). Inwestycja ma zapewnić nowe miejsca pracy i okazję do nowych przedsięwzięć powiązanych z budową rury. Początkowa przepustowość TANAP ma wynieść 16 mld m3 i będzie rosnąć wraz z dołączaniem nowych potencjalnych dostawców do projektu (np. Turkmenistan i Irak). Pierwszy gaz ma według planu popłynąć rurą w 2019 roku.
Nowa transakcja na izraelskim złożu Tamar
(GLOBES/TERESA WÓJCIK)
Partnerzy w międzynarodowej spółce złoża Tamar podpisali umowę z kolejnym klientem, IPP Deleka Sorek Ltd., Kontrolowanym przez Deleka Group Ltd. Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Tel Awiwie ( TASE) 9 marca br. izraelscy partnerzy Tamar – Avner poinformowali, że IPP Deleka Sorek będzie wydobywać 3,3 mld m. sześc. gazu. Kontrakt wejdzie w życie w pierwszym kwartale 2016 roku i zakończy się po upływie 15 lat. Strony mają prawo do przedłużenia umowy na wydobycie gazu w ciągu dwóch lat, jeśli po 14 latach od rozpoczęcia komercyjnego przepływu gazu, kupujący nie wykorzystał całej ilości gazu określonej w umowie. IPP dano możliwość zmniejszenia ilości wydobywanego gazu corocznie o 50 proc. średniego przepływu gazu w ciągu trzech lat poprzedzających wykonanie opcji, z zastrzeżeniem korekt określonych w umowie. Zysk z tej transakcji może osiągnąć 750 mln dol.
Rebelianci w Libii sprzedają nielegalnie ropę Korei Północnej
(REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Zbrojne grupy rebeliantów okupujące porty naftowe we wschodniej Libii zakomunikowały, że próba sił rządowych zatrzymania tankowca północnokoreańskiego, który będzie przewoził ropę libijską z jednego z terminali – będzie przez te grupy traktowana, jako „wypowiedzenie wojny”. Samozwańczy „premier” rebeliantów, Ab-Rabo al-Barasi „osobiście” ostrzegł marynarkę libijską, że pod żadnym pozorem nie śmie zaatakować statku północnokoreańskiego „Morning Glori” tankującego ropę w porcie El Sidr.
Jednak libijski premier zapowiedział, że tankowiec zostanie zbombardowany, jeśli nie wykona rozkazu opuszczenia portu. Rebelianci od sierpnia 2013 r. zajmują trzy główne porty libijskie. Żądają większej autonomii dla wschodniego regionu Libii, większej części zysków pochodzących z eksportu ropy oraz skutecznej walki z korupcją. Ostatnio ich przedstawiciele kontrolujący porty naftowe El Sidr, Ras Lanuf oraz Zuejtina zakomunikowali, że rozpoczęli eksport ropy na własną rękę, pomijając władze centralne.
Bernanke: „Boom” w sektorze gazu łupkowego daje miejsca pracy w USA
(AP/TERESA WÓJCIK)
Amerykański boom produkcji gazu i ropy z łupków spowodował duży spadek cen energii elektrycznej i tworzenie nowych licznych miejsc pracy w przemyśle przetwórczym – stwierdził w ostatni piątek były szef FED, Ben Bernanke, na konferencji w Houston. „To bardzo korzystny rozwój wydarzeń. Nie przesadzam, jeśli oceniam, że to jest obecnie jeden z najjaśniejszych faktów w naszej gospodarce – podkreślił Bernanke – Podane dziś informacje o znaczącym wzroście zatrudnienia świadczą, że mamy już trwały trend zdecydowanego ożywienia gospodarczego”. I dodał, że w Kongresie zauważalne jest uspokojenie nastrojów, co do limitu zadłużenia, co powinno uspokoić inwestorów. Jak podał Departament Pracy, w USA w lutym br. powstało 175 tys. nowych miejsc pracy, z tego bardzo wiele bezpośrednio lub pośrednio dzięki rewolucji łupkowej.
INFRASTRUKTURA
DB Schenker Rail Polska wygrała ofertę na usługi manewrowe
(DB Schenker Rail Polska)
Po przeprowadzeniu przez Kompanię Węglową SA dwuetapowych negocjacji oferta złożona przez DB Schenker Rail Polska (DB SRP)została uznana za najkorzystniejszą. Współpraca została rozpoczęta 1 stycznia i będzie trwała do końca 2014 r. Dzięki wieloletniej praktyce, opracowanych metodach kompleksowego zarządzania bocznicami, optymalizacji kosztów oraz udoskonaleniu procedur jesteśmy w stanie zagwarantować świadczenie usług na najwyższym poziomie. – Rok 2013 był kluczowym dla obszaru bocznic DB SRP. Minął pod znakiem wielu przetargów, które pozwolą nam utrzymać pozycję lidera na rynku obsługi bocznic kolejowych. W rezultacie rok 2014 powinien być pod tym względem dużo bardziej stabilny – powiedział Michał Sawicki, dyrektor ds. sprzedaży DB SRP.
Płatności bezgotówkowe w biletomatach Arriva
(Arriva)
Spółka Arriva RP uruchomiła płatności bezgotówkowe w biletomatach na stacjach w Chełmży, Tucholi oraz na przystanku osobowym Włocławek Zazamcze. W przypadku braku gotówki za bilet można zapłacić kartą płatniczą. Dla klientów posiadających karty z możliwością płatności zbliżeniowych, w biletomatach uruchomiliśmy funkcję płatności bezdotykowych.
Ruch SKM wstrzymany
(SKM Trójmiasto)
W nocy z 10 na 11 oraz z 11 na 12 marca 2014 r. w związku z pracami torowymi, ruch pociągów SKM na odcinku Gdynia Główna – Gdynia Chylonia – Gdynia Główna będzie wstrzymany. Zostanie uruchomiona Kolejowa Komunikacja Autobusowa.
Komunikator iSMS – nowa aplikacja mobilna dla podróżnych
(Koleje Wielkopolskie)
Już teraz użytkownicy smartfonów mogą skorzystać z nowej aplikacji – komunikatora iSMS, ułatwiającej przekazywanie pasażerom bieżących komunikatów związanych z podróżą.
Dlaczego komunikator jest lepszy niż SMS? Komunikator iSMS zapewnia dużo szerszy zakres przesyłanych informacji, niż normalnie wysyłane SMS-y. Aplikacja pozwala na wysyłanie nie tylko informacji tekstowej o długości do 10 000 znaków, ale również załączników, takich jak filmy, dokumenty czy zdjęcia. Jak otrzymam wiadomość? Pojawienie się wiadomości sygnalizowane jest tak samo jak nadejście SMS-a tzn. pojawieniem się odpowiedniej ikony zgodnie z ustawieniami w telefonie. Jedynym warunkiem otrzymania powiadomienia o nowej wiadomości jest posiadanie aktywnego dostępu do internetu.
Przebudowa Trasy Armii Krajowej – zmiany na ul. Powązkowskiej
(UM Warszawa)
Wykonawca przebudowy Trasy Armii Krajowej zapowiada następne zmiany w ruchu drogowym. W piątek, 7 marca wieczorem zamknięto wschodnią jezdnię ul. Powązkowskiej nad trasą. Kierowcy będą się poruszali w obydwu kierunkach po jezdni zachodniej (w kierunku ul. Okopowej). Wprowadzona zostanie zmienna w czasie organizacja ruchu – liczba pasów w danym kierunku będzie się zmieniała w zależności od pory dnia. I tak, między godz. 22.00 a 12.00 dwa pasy ruchu będą prowadziły w kierunku ul. Okopowej a jeden w stronę ul. Powstańców Śląskich. Natomiast między godz. 12.00 a 22.00 dwoma pasami będą jechali kierowcy w stronę ul. Powstańców Śląskich a jednym w kierunku ul. Okopowej. Wszystkie prace mają się zakończyć do października 2015 r.
Trasa Łazienkowska bez łącznic na lewym brzegu Wisły
(UM Warszawa)
W piątek, 7 marca, ok. godz. 22.00 nastąpiło wyłączenie z ruchu estakad wjazdowych na Trasę Łazienkowską prowadzące z Żoliborza i Mokotowa w kierunku centrum. Przez ok. 6 miesięcy arteria nie będzie miała połączenia z Wisłostradą. Trwa budowa estakad łączących Trasę Łazienkowską z Wisłostradą – powstaje sześć ślimaków na lewym brzegu Wisły oraz jeden na prawym brzegu (łączy ul. Wał Miedzeszyński z Trasą Łazienkowską z północy na zachód). Łącznie wyburzonych i zbudowanych od nowa zostanie dziewięć łącznic – jedna na Pradze i osiem przy Torwarze. Wszystkie prace (czyli budowa 9 obiektów) mają potrwać do kwietnia 2015 r., ich koszt wyniesie ok. 31 mln zł. Wykonawcą robót jest firma Strabag.
Nowa strefa: zgłoś uwagi
(UM Kraków)
Od poniedziałku, 3 marca kierowcy, którzy chcą zaparkować swój pojazd na terenie Starego Podgórza, Grzegórzek, Krowodrzy i części Zwierzyńca muszą zapłacić za postój. Wraz z wprowadzeniem strefy zmieniło się też organizacja ruchu w niektórych miejscach. Wszelkie uwagi na ten temat można kierować na adres ekocentrum3@zikit.krakow.pl lub pod numerem infolinii 12 616 7320. Osoby mieszkające w strefie płatnego parkowania mają prawo do ulgowych abonamentów postojowych, za które trzeba zapłacić 10 zł miesięcznie za każdy pojazd. O ulgowe abonamenty mogą się też starać osoby niepełnosprawne oraz mikroprzedsiębiorcy.
Kolejny sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego rozpoczęty
(UM Poznań)
Poznaniacy już od kilku dni mogą korzystać z systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego, którego trzeci sezon został zainaugurowany 1 marca br. Obecnie dostępnych jest 80 jednośladów w siedmiu stacjach, ale w tym roku Miasto Poznań wraz z operatorem systemu – firmą NextBike – chcą go znacznie rozbudować. Obecnie stacje PRM zlokalizowane są na Dworcu Głównym PKP, na ul. Półwiejskiej przy Starym Browarze, rondzie Rataje, rondzie Śródka, Małych Garbarach przy skrzyżowaniu z ul. Garbary, ul. 27 Grudnia przy skrzyżowaniu z ul. Kantaka oraz na moście Teatralnym. Użytkownicy PRM mogą korzystać z całego systemu zarządzanego przez Nextbike, a więc także z wypożyczalni dostępnych m.in. we Wrocławiu czy w Warszawie.
Płatności za parkowanie w Poznaniu coraz bardziej mobilne
(UM Poznań)
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu rozszerzył gamę systemów płatności mobilnych, dzięki którym można bezgotówkowo opłacić postój w Strefie Płatnego Parkowania. Do platformy moBILET dołączyły SkyCash (mobiParking) i mPay. Płatności mobilne za parkowanie w poznańskiej Strefie Płatnego Parkowania zostały wprowadzone w 2010 r. Wielu kierowców doceniło płynące z nich korzyści, np. brak konieczności szukania parkomatu czy posiadania drobnych. W przypadku płatności mobilnych kierowca może nie tylko zapłacić z góry określoną kwotę, ale także skorzystać z funkcji „otwartej” płatności, która po zakończeniu parkowania pozwala wstrzymać pobieranie opłaty.
Duże zainteresowanie autami elektrycznymi
(UM Wrocław)
Do dialogu technicznego, który poprzedza przetarg na uruchomienie i zarządzania miejską wypożyczalnią aut elektrycznych zgłosiło się kilkanaście firm. Urzędnicy odpowiedzialni za projekt prowadzą z nimi w tej chwili rozmowy. W związku z dużym zainteresowaniem wydłużono ich termin. – Do rozmów zgłosiło się 18 firm, które oferują zarówno usługę uruchomienia i zarządzania miejską wypożyczalnią aut elektrycznych, jak i poszczególne elementy składowe przez nas oczekiwane np. dostawcy aut lub infrastruktury, operatorzy systemu – mówi Anna Badeńska z działu projektów i rozwoju infrastruktury Urzędu Miejskiego. Miasto przed ogłoszeniem przetargu chce w ten sposób zbadać, jak bardzo rozbudowany system jest potrzebny we Wrocławiu.
Metrobusy autobusom zajrzą do okien?
(UM Wrocław)
Spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg na sporządzenie koncepcji i części projektu dla połączenia elektrycznymi autobusami centrum miasta i Nowego Dworu. Przypomnijmy, budowa tramwaju na Nowy Dwór jest na razie niemożliwa z powodu przecięcia się z trasą kolejową. Jednak nowoczesne i ekologiczne połączenie stosunkowo łatwo zorganizować za pomocą tzw. metrobusów, czyli wielko pojemnych elektrycznych autobusów, które tak jak tramwaje miałyby wydzielone trasy. Zresztą, ulicą Strzegomską na Nowym Dworze autobusy już jeżdżą wydzielonymi dla siebie drogami. Wystarczy przedłużenie do centrum. Projekt powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2015 roku.
Jest odpowiedź w sprawie obwodnicy Leśnicy
(UM Wrocław)
Przypomnijmy. Pod koniec stycznia do opinii publicznej trafiło pismo Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w sprawie decyzji dotyczącej budowy obwodnicy Leśnicy. Na początku lutego pismo dotarło też do głównego adresata, czyli spółki Wrocławskie Inwestycje, która ma realizować tę inwestycję. W nadesłanym materiale, po 6 miesiącach oczekiwań, GDOŚ poprosił urzędników o dodatkowe uzupełnienie dokumentacji. Przez ostatnie tygodnie pracownicy WI przygotowywali i gromadzili materiały do odpowiedzi w tej sprawie. W piątek pismo i dokumenty zostały wysłane do GDOŚ. Informację o tym potwierdził rzecznik prasowy spółki Wrocławskie Inwestycje Marek Szempliński. – Nie potrafię jednak odpowiedzieć, kiedy możemy spodziewać się decyzji GDOŚ.
Chętniej latamy z wrocławskiego lotniska
(UM Wrocław)
Luty upłynął na wrocławskim lotnisku pod znakiem połączeń niskokosztowych. Wzrost w tym sektorze ruchu wyniósł aż 13,6% w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. Rosnącą popularnością cieszyły się też loty do Monachium, Frankfurtu, Kopenhagi i Dusseldorfu. 114 780 obsłużonych pasażerów w lutym 2014 roku pozwala mówić o wzroście na poziomie 7,4% w odniesieniu do analogicznego miesiąca ub.r. Wrocławskie lotnisko największe wzrosty zanotowało w segmencie tanich połączeń lotniczych. W lutym 2014 r. linie lotnicze Ryanair i Wizzair obsłużyły we Wrocławiu 69 784 pasażerów. Wzrost wyniósł 13,6%. – To doskonały wynik. Przy zbliżonej do ubiegłorocznej liczbie operacji notujemy dużo lepsze wypełnienie samolotów – mówi Jarosław Sztucki, dyr. ds. marketingu w Porcie Lotniczym Wrocław.
Kolejne torowiska do przebudowy
(UM Szczecin)
Dwóch wykonawców chce modernizować torowisko tramwajowe na ul. Energetyków i Gdańskiej oraz przebudować pętlę na Basenie Górniczym. W siedzibie spółki Tramwaje Szczecińskie otwarte zostały oferty w przetargu na modernizację torowisk wraz z siecią trakcyjną od przyczółku przed Mostem Długim do Basenu Górniczego wraz z pętlą. Z inwestycji wyłączone jest torowisko na samym Moście Długim. Łącznie przebudowanych będzie 8 296 metrów toru pojedynczego. Swoje oferty złożyli: 1. Konsorcjum Tor – Kar – Sson Warszawa – Z.U.E. S.A. z Krakowa – Strabag Pruszków, które ofertę skalkulowało na kwotę 115 055 579, 48 zł; 2. Energopol Szczecin, który prace wycenił na 79 775 601, 99 zł.
Wykonawca na przeprowadzenie prac będzie miał 270 dni od podpisania umowy.
Mieszkańcy o Szczecin 2020
(UM Szczecin)
Prezydent Piotr Krzystek rozmawiał ze Szczecinianami na temat przyszłości miasta. Spotkanie odbyło się w ramach konsultacji planu rozwoju Szczecina w kolejnej perspektywie unijnej. Prezydent przedstawił mieszkańcom główne założenia programu, które są oparte na czterech filarach: praca, edukacja, otoczenie i współdecydowanie. Potem odbyła się dyskusja.
Spora część pytań dotyczyła infrastruktury rowerowej. Mieszkańcy pytali m.in. o możliwość utworzenia dojazdu do dworca głównego, utworzenia ścieżek w prawobrzeżnej części miasta, przedstawili także swoje uwagi i pomysły dotyczące metropolitarnych ścieżek rowerowych łączących Szczecin z innymi gminami.
Informacja o inwestycjach współfinansowanych ze środków pochodzących z UE
(UTK)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przedstawia aktualną informację o rozpoczętych lub planowanych inwestycjach w latach 2014 – 2015 oraz związanych z nimi wnioskach, dotyczących procesu dopuszczania do eksploatacji pojazdów, podsystemów, typów urządzeń i typów budowli. Przedstawione dane pochodzą od głównych uczestników rynku wyrobów kolejowych tj. zarządców infrastruktury, wykonawcy II linii metra, producentów taboru kolejowego, wykonawców modernizacji infrastruktury oraz marszałków województw i zostały uzyskane przez prezesa UTK w odpowiedzi na skierowane zapytanie. Zamieszczony wykaz w przeważającej większości, dotyczy inwestycji współfinansowanych ze środków UE.
Decyzja Prezesa UTK w zakresie nieprawidłowości na linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork
(UTK)
W nawiązaniu do ustaleń przeprowadzonej kontroli zarządcy PKP PLK, prezes Urzędu Transportu Kolejowego po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego wszczętego z urzędu stwierdził naruszenie przepisów, dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork, na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów, w terminie do 31 grudnia 2014 r.
Naruszenia przepisów przez PKP PLK S.A. na liniach kolejowych: nr 132 Bytom – Wrocław Główny, nr 287 Opole Zachodnie – Nysa i nr 144 Tarnowskie Góry – Opole Główne
(UTK)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził szereg naruszeń przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP PLK, w zakresie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz stanu technicznego i utrzymania infrastruktury kolejowej na stacjach: Tarnów Opolski, Kamień Śląski, Łambinowice oraz posterunku odgałęźnego Bolko. Stwierdzone nieprawidłowości polegały między innymi na: nieprawidłowym utrzymaniu elementów infrastruktury kolejowej (defekty szyn, zły stan podkładów kolejowych, usterki w rozjazdach), braku odpisywania usterek w książkach w związku z uszkodzeniem licznika sygnałów zastępczych przez pracowników nadzorujących ruch pociągów, nieprzestrzeganiu postanowień regulacji wewnętrznych oraz nieprawidłowym usytuowaniu wskaźników linii.
Punktualność przewozów towarowych – cztery kwartały 2013 roku
(UTK)
W IV kwartale 2013 roku punktualność kolejowych przewozów towarowych wyniosła 42,05% (względem 44,68% w III kwartale 2013 roku). W porównaniu z III kwartałem 2013 średni czas opóźnień pociągów towarowych w IV kwartale wzrósł z 425 minut do 469 minut (wzrost rzędu 10,4%). Największy odsetek stanowiły podobnie jak trzech poprzednich kwartałach 2013 roku pociągi opóźnione powyżej 120 minut, łącznie 69,3%. Licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili w IV kwartale 135,1 tysiąca tras, a w III kwartale 136,3 tysiąca tras (spadek o 0,9%). W analizowanym okresie przewoźnicy kolejowi odwołali 9 601 pociągów.
Kara pieniężna dla przewoźnika Hagans Logistic za nieterminowe i niepełne przedłożenie raportu bezpieczeństwa
(UTK)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na przewoźnika Hagans Logistic sp. z o.o. karę pieniężną, za nieterminowe przedłożenie raportu bezpieczeństwa za 2012 r., który jednocześnie nie zawierał wszelkich wymaganych przepisami prawa elementów. W wyniku stwierdzonych dotychczas nieprawidłowości w przedmiotowym zakresie, prezes UTK nałożył kary pieniężne na przewoźników: Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR” M. Dybowski spółka jawna, S&K Train Transport Sp. z o.o., Koleje Czeskie Sp. z o.o., Koleje Śląskie Sp. z o.o. Łączna wysokość kar nałożonych w tym zakresie wyniosła 37 246,26 zł.
Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości w zakresie realizacji przez zarządcę infrastruktury procesów obsługi technicznej napędów zwrotnicowych typu EEA-4
(UTK)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach realizowanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przepisów, dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP PLK, w zakresie zachowania bezpieczeństwa ruchu kolejowego, poprzez nierealizowanie czynności obsługi technicznej i diagnostycznej urządzeń sterowania ruchem kolejowym – napędów zwrotnicowych typu EEA-4. Czynności kontrolne zostały przeprowadzone w odniesieniu do określonego w opracowanej przez producenta urządzeń Dokumentacji Techniczno-Ruchowej (DTR) zakresu obsługi technicznej i diagnostycznej, w tym działań profilaktycznych oraz zakresu czynności bieżącego utrzymania przedmiotowych napędów zwrotnicowych w sprawności technicznej, zapewniającej ich prawidłowe działanie.
Lotnisko Warszawa/Modlin po raz trzeci otrzymało Certyfikat Instytucji Zapewniającej Służby Żeglugi Powietrznej
(MPL Warszawa-Modlin)
Decyzją prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin po raz trzeci otrzymał Certyfikat Instytucji Zapewniającej Służby Żeglugi Powietrznej. W uzasadnieniu decyzji czytamy, że „W zrealizowanym procesie certyfikacji zostało potwierdzone, że Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin spełnia warunki i wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) […] ustanawiającym wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej (UE) […] i został uznany za zdolnego do prowadzenia działalności w lotnictwie cywilnym w zakresie zapewniania służb żeglugi powietrznej, określonych w przedmiotowym certyfikacie.” Lotnisko Warszawa/Modlin jest jedynym portem lotniczym w Polsce, które posiada własną służbę informacji powietrznej – AFIS.
Prawie 10% wzrost pasażerów w stosunku do poprzedniego miesiąca.
(MPL Warszawa-Modlin)
W lutym br. na Lotnisku Warszawa/Modlin obsługiwaliśmy średnio 3 568 pasażerów dziennie. W porównaniu ze styczniem jest to wzrost o 9,4 %. Przez 28 dni lutego z lotniska skorzystało prawie 100 tysięcy osób (99 909 pax.) i wykonano 686 operacji lotniczych. W tym miesiącu najwięcej pasażerów podróżowało w piątek – 14 lutego. Tego dnia na lotnisku przyjęliśmy 4 172 podróżnych. Od początku br. obsłużyliśmy 201 035 pasażerów. Od początku funkcjonowania (15.07.2012), z lotniska skorzystało już 1 402 989 pasażerów i odbyło się łącznie 10 258 startów i lądowań. W ciągu całego miesiąca przekierowanych zostało 10 startów i lądowań, co stanowi 1,44 % wszystkich operacji lotniczych w lutym.
Przeloty do USA taniej
(Air France KLM)
Marcowa superoferta cenowa KLM objęła trzy teksańskie miasta. Od 6 do 8 marca br. przeloty do Austin, Dallas i Houston można kupić w cenie już od 1999 zł. Oferta obejmuje wyloty do połowy czerwca br. Promocyjne bilety lotnicze rezerwować można tylko do 8 marca br. na stronie www.klm.pl oraz w biurach podróży na terenie całego kraju.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak