icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

11.03.2014 ALERT

ENERGETYKA

Rząd zajmie się dziś projektami ustaw związanych z wydobyciem gazu z łupków

(PAP/CIRE)

Stworzenie systemu sprzyjającego wydobyciu na szeroką skalę gazu z łupków to cel dwóch ustaw, których projektami zajmie się we wtorek rząd. Jeden z projektów reguluje kwestie poszukiwań, koncesji i interesów państwa, drugi dotyczy opodatkowania wydobycia – informuje Polska Agencja Prasowa.

San Leon Energy wykona drugi odwiert na koncesji Braniewo S

(SAN LEON ENERGY/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dublińskie San Leon Energy zdecydowało o wykonaniu drugiego odwiertu poszukiwawczego na koncesji łupkowej Braniewo S. To konsekwencja dobrych wyników z pierwszego odwiertu.

Aleksiej Miller: Gazprom nie będzie dostarczać gazu Ukrainie za darmo

(ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

Rosyjski koncern Gazprom nie otrzymał należności za gaz od ukraińskiego Naftohazu za miesiąc luty br. „Nasza firma nie dostarcza zagranicę gazu za darmo” powiedział mediom 7 marca prezes Aleksiej Miller. Wg szefa Gazpromu tego dnia minął nieprzekraczalny termin, w którym strona ukraińska powinna zrealizować płatności za dostawy surowca w lutym, zadłużenie Ukrainy za gaz znacznie wzrosła, osiągając 1,86 mld dol. „To faktycznie oznacza, że Ukraina przestała płacić za rosyjski gaz, co jest całkowicie niezgodne z przepisami i praktyką umów w handlu międzynarodowym – dodał Miller – Albo Ukraina spłaci dług i ureguluje należność za bieżące dostawy, albo istnieje ryzyko powrotu do sytuacji z początku 2009 roku, kiedy Gazprom czasowo wstrzymane dostawy dla Naftohazu”. Strona ukraińska uregulowała należność za dostawy gazu w styczniu, potwierdziły to obie strony. Niezależnie od zaostrzenia relacji z Gazpromem, Naftohaz do końca marca będzie płacić za rosyjski gaz niższą cenę, tj. 268,5 dol. za 1 tys. m.sześc. Należność za gaz dostarczony na Ukrainę przez Gazprom w lutym wynosi 400 mln dol.

Sankcje wobec Rosji zaszkodzą niemieckiej Energiewende

(OIL&GAS/ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

Niemcy nie mogą pozwolić sobie na zastosowanie sankcji wobec Rosji, gdyż odbiją się one rykoszetem na gospodarce niemieckiej. Szef niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych , Hans- Werner Sinn , powiedział w wywiadzie opublikowanym przez media Passauer Neue Presse, że obfite dostawy gazu rosyjskiego są konieczne w zanim gospodarka zostanie przestawiona zupełnie na alternatywne źródła energii, zgodnie z niemiecką polityką Energiewende. Podobnie jest z innymi krajami UE, które muszą realizować politykę ochrony klimatu. „Rosyjski gaz jest dla Niemiec i dla wszystkich krajów Unii niezbędny, bez tego surowca nie uda się zrealizować nowych celów polityki klimatycznej do 2020 r. – uważa Hans-Werner Sinn – A wszelkie próby włączenia Ukrainy w orbitę wpływów Zachodnich i oderwania jej od Rosji świadczą o ogromnej politycznej naiwności”.

Bułgaria nie przerwie budowy South Stream

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Bułgarski minister gospodarki i energetyki Dragomir Stojnew ocenił, że jego kraj będzie nadal dążył do budowy odcinka gazociągu South Stream na jego terytorium, ponieważ jest to kluczowa inwestycja z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Bułgarii. To odpowiedź na deklarację unijnego komisarza ds. energii Gunthera Oettingera, który zapowiedział, że rozmowy na temat wyłączenia inwestycji spod reżimu trzeciego pakietu energetycznego zostaną zamrożone do czasu zakończenia kryzysu na Ukrainie. Komisja Europejska twierdzi, że umowy bilateralne między krajami jak Bułgaria a Rosją ws. budowy South Stream są niezgodne z tym prawem i będą musiały zostać anulowane lub renegocjowane. Tymczasem Bułgarzy deklarują chęć budowy gazociągu bez względu na zdanie Brukseli.

Kazachstan zaprasza zagraniczne koncerny paliwowe do kolejnego projektu Kashagan

(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Kazachstan oferuje zagranicznym potentatom branży naftowej udział w eksploatacji ogromnego pola naftowego Kashagan na Morzu Kaspijskim. Rząd Kazachstanu chciałby, aby inwestorzy zagraniczni uczestniczyli w nowych projektach na warunkach podobnych do zasad przyjętych w już realizowanych energetycznych projektach w Kazachstanie. Rząd kazachski był bardzo zaniepokojony opóźnieniem jednego z tych projektów, planowanego na 13 lat. Projekt ten przewiduje dostarczanie tyle ropy, co Angola i prawie tyle, co Brazylia. Wydobycie z pola Kashagan – gdzie odkryto największe zasoby ropy w ciągu ostatnich 35 lat – rozpoczęło się we wrześniu ub.r., ale po kilku tygodniach zostało wstrzymane, ponieważ nastąpiły wycieki ropy z rurociągów. Wskutek tego nie było możliwe rozpoczęcie komercyjnej produkcji z dniem 1 października jak przewidywano. Kazachski premier Serik Achmetow powiedział w ub. tygodniu, że ma nadzieję, iż pole może rozpocząć produkcję ponownie na przełomie pierwszej i drugiej połowy b.r.

Kazachstan liczący 17 mln mieszkańców, jest najsilniejszym gospodarczo krajem w Azji Środkowe i drugim, co do wielkości producentem ropy wśród krajów byłego ZSRR. Ocenia się, że posiada ponad 3 proc. światowych zasobów wydobywalnej ropy naftowej. Państwowa firma paliwowa KazMunaiGas od 2005 r. ma udziały w konsorcjum Kashagan, w którym udziałowcami są cztery firmy zagraniczne. Udział firmy kazachskiej wynosi 16,81 proc. KazMunaiGas ma również 10-procentowy udział w polu Karaczaganak ze złożami ropy i gazu w północno-zachodnim Kazachstanie (od 2011 r). Inni uczestnicy projektu Karaczaganak to BP, Chevron oraz rosyjski Łukoil.

Władze libijskie zajęły północnokoreański tankowiec z ładunkiem ropy

(AP/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Siły wojskowe rządu libijskiego przejęły wczoraj w porcie kontrolowanym przez rebeliantów tankowiec z ładunkiem ropy. Rebelianci zamierzali rozpocząć nielegalny eksport ropy – zakomunikowała państwowa libijska firma paliwowa National Oil Corp. (NOC). Tankowiec został załadowany, ale był jeszcze w porcie Es Sider. Wartość ładunku ropy ocenia się na ok. 30 mln dol. Firma NOC zapowiedziała przed przejęciem statku przez siły wojskowe, że będzie ścigać każdego, kto chciałby nabyć ropę z tego tankowca, transakcja byłaby nielegalna w świetle prawa międzynarodowego. Jak powiedział agencji Reuters rzecznik NOC Muhamed El-Harari, tankowiec pod banderą Korei Północnej został pod strażą odstawiony do zachodniej części Libii. Przedstawiciel rządu, Abdelwaha Al-Qaim, przekazał agencji, że na tankowcu nie było uszkodzeń. Rzecznik rebeliantów początkowo zaprzeczał, że siły rządowe przejęły statek. Libijski parlament podjął decyzję w postaci dekretu przewodniczącego parlamentu o powołaniu specjalnych jednostek wojskowych, które zakończą okupowanie portów naftowych przez rebeliantów. Operacje wojskowe mają rozpocząć się w ciągu najbliższego tygodnia.  Tankowiec został załadowany, ale był jeszcze w porcie Es Sider. Wartość ładunku ropy ocenia się na ok. 30 mln dol. Firma NOC zapowiedziała przed przejęciem statku przez siły wojskowe, że będzie ścigać każdego, kto będzie próbował nabyć ropę z tego tankowca, transakcja taka będzie nielegalna w świetle prawa międzynarodowego.

LNG z USA w Europie za kilka lat

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Niezależnie od starań amerykańskich senatorów o liberalizację eksportu LNG, szybkie pojawienie się gazu skroplonego z USA w Europie, czego oczekują kraje Grupy Wyszehradzkiej zależne od surowca z Rosji, będzie niemożliwe ze względu na bariery infrastrukturalne. Pierwszy terminal eksportowy należący do Cheniere Energy zostanie uruchomiony dopiero w 2015 roku.

Trzy lata po Fukushimie dalej niebezpiecznie

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

W trzecią rocznicę tragicznej w skutkach katastrofy w elektrowni atomowej w japońskiej Fukushimie, firma odpowiedzialna za obiekt – TEPCO – dalej nie radzi sobie z wyciekiem radioaktywnym. Obecnie rozważa ona wypuszczenie setek hektolitrów skażonej wody do Pacyfiku. Takie rozwiązanie ma być bezpieczniejsze dla populacji niż utrzymywanie wody na terenie elektrowni. TEPCO przyznało już, że ze względu na niemożliwość powstrzymania wycieków, wycieka stamtąd do 300 ton skażonej wody dziennie.

INFRASTRUKTURA

Wizyta przedstawicieli Europejskiego Banku Inwestycyjnego

(ministerstwo infrastruktury)

Fundusze Europejskie 2014-2020, współpraca Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) w zakresie polityki regionalnej i transportowej – to główne tematy rozmów wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej z przedstawicielami EBI, na czele z jego prezesem, Wernerem Hoyerem. Uczestniczy spotkania dyskutowali o współpracy obu instytucji – dotychczasowej i przyszłej. – Od 1994 r. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił 38 pożyczek na inwestycje drogowe w Polsce, których wartość całkowita wynosi ok. 11,67 mld euro. Równie dobrze, współpraca układa się w zakresie projektów kolejowych i lotniczych – powiedziała wicepremier.

Wyniki natężeń ruchu na wybranych skrzyżowaniach dróg krajowych na Pomorzu

(GDDKiA)

Kolejny raport z danymi o natężeniach ruchu drogowego w 2013 r. w woj. pomorskim został opublikowany na podstronach Oddziału w Gdańsku. Łącznie są to 53 miejsca objęte monitoringiem. Na pierwszym miejscu jest skrzyżowanie ― i tu zaskoczenie ― na krajowej „szóstce” w Rumi przy dojeździe do centrum handlowego Auchan ― przejeżdża tamtędy 68.453 pojazdów na dobę. Drugie miejsce zajęła po spadku z pierwszego w 2012 r. skrzyżowanie także w Rumi z ul. Dąbrowskiego ― 57.262 samochody. Jednak, gdyby zsumować dane z dwóch punktów pomiarowych z łącznic zachodniej i wschodniej na węźle Gdynia Wielki Kack na S6 Obwodnicy Trójmiasta to właśnie ten węzeł/skrzyżowanie wysunie się na pierwszą pozycję ze średnią dobową 72.059 pojazdów.

I część remontu wiaduktów i estakad na S7 w Szczyglicach

(GDDKiA)

Kierowcom jadącym w kierunku Balic lub Krakowa drogą S7 zmieniono organizację ruchu w Szczyglicach, związaną z remontem wiaduktów i estakad. W ub.r. remontowana była jezdnia lewa na wiaduktach w tym roku remont przeniesie się na prawą jezdnię, która zostanie wyłączona z ruchu. W związku z tym na odc. ok. 700 m pojazdy poruszać się będą jezdnią lewą w dwóch kierunkach. Zjazd z A4 na S7 w kierunku Krakowa odbywać się będzie normalnie, natomiast tuż za zjazdem będzie zawężenie związane z  przełożeniem ruchu w dwóch kierunkach na lewą jezdnię. W trakcie remontu wymieniona zostanie nawierzchnia, balustrady, nastąpi wzmocnienie konstrukcji wiaduktów i wymiana dylatacji.

Informacja w sprawie publikacji Białej Księgi PKP Cargo

(PKP SA)

Biała Księga zawiera syntetyczny opis przebiegu prywatyzacji PKP Cargo w trybie pierwszej oferty publicznej. Przebieg procesu przedstawiono w porządku chronologicznym, kładąc nacisk na szczegółową charakterystykę założeń transakcji oraz istotnych zdarzeń i czynności podjętych w toku jej realizacji. Istotnym elementem Białej Księgi jest opis uwarunkowań prawnych i ekonomicznych leżących u podstaw prywatyzacji spółki, w szczególności wynikających z sytuacji PKP SA jako większościowego akcjonariusza PKP Cargo, w tym obowiązków nałożonych na PKP SA przez ustawy. Biała Księga zawiera również analizę sytuacji ekonomicznej, w tym koniunktury na rynkach kapitałowych w Polsce i na świecie w czasie trwania procesu oferty publicznej akcji PKP Cargo

Nowym torem z centrum Krakowa na lotnisko

(PLK SA)

Kraków, podobnie jak Londyn, czy Sztokholm, będzie mógł pochwalić się bezpośrednim połączeniem kolejowym z centrum miasta do lotniska. PKP PLK rozpoczęły modernizację połączenia ze stacji Kraków Główny do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Nowym torem pasażerowie pojadą już w przyszłym roku. Realizowana przez PKP PLK inwestycja zakłada budowę oraz przebudowę blisko 12 km linii kolejowej na odcinku Kraków Główny – Mydlniki – Balice, w tym: budowę drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Balice, wydłużenie połączenia do głównego terminalu o ok. 500 m, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i elektryfikację linii oraz budowę nowych i modernizację istniejących przystanków.

Parada Parowozów na majówkę

(PKP Cargo)

XXI Parada Parowozów odbędzie się w dniach 3-4 maja br. W ostatniej w Europie czynnej Parowozowni w Wolsztynie zaprezentują się parowozy z Polski i Europy, ale na fanów zabytkowych lokomotyw czekać będą atrakcje, nie tylko kolejowe. Organizatorem imprezy jest PKP Cargo w partnerstwie z Fundacją Era Parowozów i Gminą Wolsztyn. Od 1991 r. PKP Cargo na terenie Parowozowni w Wolsztynie organizuje Paradę Parowozów, która od kilku lat przyciąga ponad 20 tys. miłośników zabytkowej kolei z całego świata. – Chcemy wykorzystać ten czas, aby udostępnić możliwość odwiedzenia wolsztyńskiej parowozowni i podziwiania parowozów jeszcze większej ilości osób, stąd wybór padł na majowy weekend – mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo.

Luty: 6 proc. mniej pasażerów na Lotnisku Chopina

(Lotnisko Chopina)

Ponad 623 tys. osób odprawionych zostało na Lotnisku Chopina w lutym 2014 r. To o 5,8 proc. mniej niż w lutym 2013 r. Liczba pasażerów obsłużonych w lutym 2014 r. była jednocześnie o 6,6 proc. większa niż lutym 2012 r. Warto przypomnieć, że na rekordowy wynik 2013 r. wpłynęło nieplanowane przeniesienie na Lotnisko Chopina operacji linii Ryanair i Wizz Air, które nie mogły operować na lotnisku w Modlinie z powodu zamknięcia pasa startowego. Łącznie od początku roku na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało 1,26 mln osób, z czego 1,09 mln w ruchu międzynarodowym (spadek o 6,8 proc.) oraz 168 tys. w ruchu krajowym (wzrost o 4,9 proc). Liczba pasażerskich operacji lotniczych zmniejszyła się w lutym o 10,6 proc. i wyniosła łącznie 8 tys.

Gdańskie pierwiosnki Eurolotu

(Airport Gdańsk)

Mimo nadal trwającego sezonu zimowego, w Gdańsku pojawiły się pierwsze oznaki wiosny. W pierwszych dniach marca 2014 roku swoje regularne loty na trasach do Zurychu oraz Brukseli rozpoczęły samoloty Eurolotu. Obie nowości w gdańskiej siatce połączeń Eurolot.com oferowane są aż cztery razy w tygodniu, umożliwiając zarówno spędzanie weekendów w tych niezwykle atrakcyjnych destynacjach, jak i dogodne dopasowanie do kalendarza podróży służbowych. Zainaugurowane połączenia do Brukseli i Zurychu, to nie koniec nowości przewoźnika. Zgodnie z zapowiedziami już z końcem marca Eurolot planuje rozpoczęcie lotów do Helsinek. Ponadto do rozkładu powróciło bardzo popularne połączenie z Gdańska do Wrocławia.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Rząd zajmie się dziś projektami ustaw związanych z wydobyciem gazu z łupków

(PAP/CIRE)

Stworzenie systemu sprzyjającego wydobyciu na szeroką skalę gazu z łupków to cel dwóch ustaw, których projektami zajmie się we wtorek rząd. Jeden z projektów reguluje kwestie poszukiwań, koncesji i interesów państwa, drugi dotyczy opodatkowania wydobycia – informuje Polska Agencja Prasowa.

San Leon Energy wykona drugi odwiert na koncesji Braniewo S

(SAN LEON ENERGY/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dublińskie San Leon Energy zdecydowało o wykonaniu drugiego odwiertu poszukiwawczego na koncesji łupkowej Braniewo S. To konsekwencja dobrych wyników z pierwszego odwiertu.

Aleksiej Miller: Gazprom nie będzie dostarczać gazu Ukrainie za darmo

(ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

Rosyjski koncern Gazprom nie otrzymał należności za gaz od ukraińskiego Naftohazu za miesiąc luty br. „Nasza firma nie dostarcza zagranicę gazu za darmo” powiedział mediom 7 marca prezes Aleksiej Miller. Wg szefa Gazpromu tego dnia minął nieprzekraczalny termin, w którym strona ukraińska powinna zrealizować płatności za dostawy surowca w lutym, zadłużenie Ukrainy za gaz znacznie wzrosła, osiągając 1,86 mld dol. „To faktycznie oznacza, że Ukraina przestała płacić za rosyjski gaz, co jest całkowicie niezgodne z przepisami i praktyką umów w handlu międzynarodowym – dodał Miller – Albo Ukraina spłaci dług i ureguluje należność za bieżące dostawy, albo istnieje ryzyko powrotu do sytuacji z początku 2009 roku, kiedy Gazprom czasowo wstrzymane dostawy dla Naftohazu”. Strona ukraińska uregulowała należność za dostawy gazu w styczniu, potwierdziły to obie strony. Niezależnie od zaostrzenia relacji z Gazpromem, Naftohaz do końca marca będzie płacić za rosyjski gaz niższą cenę, tj. 268,5 dol. za 1 tys. m.sześc. Należność za gaz dostarczony na Ukrainę przez Gazprom w lutym wynosi 400 mln dol.

Sankcje wobec Rosji zaszkodzą niemieckiej Energiewende

(OIL&GAS/ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

Niemcy nie mogą pozwolić sobie na zastosowanie sankcji wobec Rosji, gdyż odbiją się one rykoszetem na gospodarce niemieckiej. Szef niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych , Hans- Werner Sinn , powiedział w wywiadzie opublikowanym przez media Passauer Neue Presse, że obfite dostawy gazu rosyjskiego są konieczne w zanim gospodarka zostanie przestawiona zupełnie na alternatywne źródła energii, zgodnie z niemiecką polityką Energiewende. Podobnie jest z innymi krajami UE, które muszą realizować politykę ochrony klimatu. „Rosyjski gaz jest dla Niemiec i dla wszystkich krajów Unii niezbędny, bez tego surowca nie uda się zrealizować nowych celów polityki klimatycznej do 2020 r. – uważa Hans-Werner Sinn – A wszelkie próby włączenia Ukrainy w orbitę wpływów Zachodnich i oderwania jej od Rosji świadczą o ogromnej politycznej naiwności”.

Bułgaria nie przerwie budowy South Stream

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Bułgarski minister gospodarki i energetyki Dragomir Stojnew ocenił, że jego kraj będzie nadal dążył do budowy odcinka gazociągu South Stream na jego terytorium, ponieważ jest to kluczowa inwestycja z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Bułgarii. To odpowiedź na deklarację unijnego komisarza ds. energii Gunthera Oettingera, który zapowiedział, że rozmowy na temat wyłączenia inwestycji spod reżimu trzeciego pakietu energetycznego zostaną zamrożone do czasu zakończenia kryzysu na Ukrainie. Komisja Europejska twierdzi, że umowy bilateralne między krajami jak Bułgaria a Rosją ws. budowy South Stream są niezgodne z tym prawem i będą musiały zostać anulowane lub renegocjowane. Tymczasem Bułgarzy deklarują chęć budowy gazociągu bez względu na zdanie Brukseli.

Kazachstan zaprasza zagraniczne koncerny paliwowe do kolejnego projektu Kashagan

(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Kazachstan oferuje zagranicznym potentatom branży naftowej udział w eksploatacji ogromnego pola naftowego Kashagan na Morzu Kaspijskim. Rząd Kazachstanu chciałby, aby inwestorzy zagraniczni uczestniczyli w nowych projektach na warunkach podobnych do zasad przyjętych w już realizowanych energetycznych projektach w Kazachstanie. Rząd kazachski był bardzo zaniepokojony opóźnieniem jednego z tych projektów, planowanego na 13 lat. Projekt ten przewiduje dostarczanie tyle ropy, co Angola i prawie tyle, co Brazylia. Wydobycie z pola Kashagan – gdzie odkryto największe zasoby ropy w ciągu ostatnich 35 lat – rozpoczęło się we wrześniu ub.r., ale po kilku tygodniach zostało wstrzymane, ponieważ nastąpiły wycieki ropy z rurociągów. Wskutek tego nie było możliwe rozpoczęcie komercyjnej produkcji z dniem 1 października jak przewidywano. Kazachski premier Serik Achmetow powiedział w ub. tygodniu, że ma nadzieję, iż pole może rozpocząć produkcję ponownie na przełomie pierwszej i drugiej połowy b.r.

Kazachstan liczący 17 mln mieszkańców, jest najsilniejszym gospodarczo krajem w Azji Środkowe i drugim, co do wielkości producentem ropy wśród krajów byłego ZSRR. Ocenia się, że posiada ponad 3 proc. światowych zasobów wydobywalnej ropy naftowej. Państwowa firma paliwowa KazMunaiGas od 2005 r. ma udziały w konsorcjum Kashagan, w którym udziałowcami są cztery firmy zagraniczne. Udział firmy kazachskiej wynosi 16,81 proc. KazMunaiGas ma również 10-procentowy udział w polu Karaczaganak ze złożami ropy i gazu w północno-zachodnim Kazachstanie (od 2011 r). Inni uczestnicy projektu Karaczaganak to BP, Chevron oraz rosyjski Łukoil.

Władze libijskie zajęły północnokoreański tankowiec z ładunkiem ropy

(AP/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Siły wojskowe rządu libijskiego przejęły wczoraj w porcie kontrolowanym przez rebeliantów tankowiec z ładunkiem ropy. Rebelianci zamierzali rozpocząć nielegalny eksport ropy – zakomunikowała państwowa libijska firma paliwowa National Oil Corp. (NOC). Tankowiec został załadowany, ale był jeszcze w porcie Es Sider. Wartość ładunku ropy ocenia się na ok. 30 mln dol. Firma NOC zapowiedziała przed przejęciem statku przez siły wojskowe, że będzie ścigać każdego, kto chciałby nabyć ropę z tego tankowca, transakcja byłaby nielegalna w świetle prawa międzynarodowego. Jak powiedział agencji Reuters rzecznik NOC Muhamed El-Harari, tankowiec pod banderą Korei Północnej został pod strażą odstawiony do zachodniej części Libii. Przedstawiciel rządu, Abdelwaha Al-Qaim, przekazał agencji, że na tankowcu nie było uszkodzeń. Rzecznik rebeliantów początkowo zaprzeczał, że siły rządowe przejęły statek. Libijski parlament podjął decyzję w postaci dekretu przewodniczącego parlamentu o powołaniu specjalnych jednostek wojskowych, które zakończą okupowanie portów naftowych przez rebeliantów. Operacje wojskowe mają rozpocząć się w ciągu najbliższego tygodnia.  Tankowiec został załadowany, ale był jeszcze w porcie Es Sider. Wartość ładunku ropy ocenia się na ok. 30 mln dol. Firma NOC zapowiedziała przed przejęciem statku przez siły wojskowe, że będzie ścigać każdego, kto będzie próbował nabyć ropę z tego tankowca, transakcja taka będzie nielegalna w świetle prawa międzynarodowego.

LNG z USA w Europie za kilka lat

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Niezależnie od starań amerykańskich senatorów o liberalizację eksportu LNG, szybkie pojawienie się gazu skroplonego z USA w Europie, czego oczekują kraje Grupy Wyszehradzkiej zależne od surowca z Rosji, będzie niemożliwe ze względu na bariery infrastrukturalne. Pierwszy terminal eksportowy należący do Cheniere Energy zostanie uruchomiony dopiero w 2015 roku.

Trzy lata po Fukushimie dalej niebezpiecznie

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

W trzecią rocznicę tragicznej w skutkach katastrofy w elektrowni atomowej w japońskiej Fukushimie, firma odpowiedzialna za obiekt – TEPCO – dalej nie radzi sobie z wyciekiem radioaktywnym. Obecnie rozważa ona wypuszczenie setek hektolitrów skażonej wody do Pacyfiku. Takie rozwiązanie ma być bezpieczniejsze dla populacji niż utrzymywanie wody na terenie elektrowni. TEPCO przyznało już, że ze względu na niemożliwość powstrzymania wycieków, wycieka stamtąd do 300 ton skażonej wody dziennie.

INFRASTRUKTURA

Wizyta przedstawicieli Europejskiego Banku Inwestycyjnego

(ministerstwo infrastruktury)

Fundusze Europejskie 2014-2020, współpraca Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) w zakresie polityki regionalnej i transportowej – to główne tematy rozmów wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej z przedstawicielami EBI, na czele z jego prezesem, Wernerem Hoyerem. Uczestniczy spotkania dyskutowali o współpracy obu instytucji – dotychczasowej i przyszłej. – Od 1994 r. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił 38 pożyczek na inwestycje drogowe w Polsce, których wartość całkowita wynosi ok. 11,67 mld euro. Równie dobrze, współpraca układa się w zakresie projektów kolejowych i lotniczych – powiedziała wicepremier.

Wyniki natężeń ruchu na wybranych skrzyżowaniach dróg krajowych na Pomorzu

(GDDKiA)

Kolejny raport z danymi o natężeniach ruchu drogowego w 2013 r. w woj. pomorskim został opublikowany na podstronach Oddziału w Gdańsku. Łącznie są to 53 miejsca objęte monitoringiem. Na pierwszym miejscu jest skrzyżowanie ― i tu zaskoczenie ― na krajowej „szóstce” w Rumi przy dojeździe do centrum handlowego Auchan ― przejeżdża tamtędy 68.453 pojazdów na dobę. Drugie miejsce zajęła po spadku z pierwszego w 2012 r. skrzyżowanie także w Rumi z ul. Dąbrowskiego ― 57.262 samochody. Jednak, gdyby zsumować dane z dwóch punktów pomiarowych z łącznic zachodniej i wschodniej na węźle Gdynia Wielki Kack na S6 Obwodnicy Trójmiasta to właśnie ten węzeł/skrzyżowanie wysunie się na pierwszą pozycję ze średnią dobową 72.059 pojazdów.

I część remontu wiaduktów i estakad na S7 w Szczyglicach

(GDDKiA)

Kierowcom jadącym w kierunku Balic lub Krakowa drogą S7 zmieniono organizację ruchu w Szczyglicach, związaną z remontem wiaduktów i estakad. W ub.r. remontowana była jezdnia lewa na wiaduktach w tym roku remont przeniesie się na prawą jezdnię, która zostanie wyłączona z ruchu. W związku z tym na odc. ok. 700 m pojazdy poruszać się będą jezdnią lewą w dwóch kierunkach. Zjazd z A4 na S7 w kierunku Krakowa odbywać się będzie normalnie, natomiast tuż za zjazdem będzie zawężenie związane z  przełożeniem ruchu w dwóch kierunkach na lewą jezdnię. W trakcie remontu wymieniona zostanie nawierzchnia, balustrady, nastąpi wzmocnienie konstrukcji wiaduktów i wymiana dylatacji.

Informacja w sprawie publikacji Białej Księgi PKP Cargo

(PKP SA)

Biała Księga zawiera syntetyczny opis przebiegu prywatyzacji PKP Cargo w trybie pierwszej oferty publicznej. Przebieg procesu przedstawiono w porządku chronologicznym, kładąc nacisk na szczegółową charakterystykę założeń transakcji oraz istotnych zdarzeń i czynności podjętych w toku jej realizacji. Istotnym elementem Białej Księgi jest opis uwarunkowań prawnych i ekonomicznych leżących u podstaw prywatyzacji spółki, w szczególności wynikających z sytuacji PKP SA jako większościowego akcjonariusza PKP Cargo, w tym obowiązków nałożonych na PKP SA przez ustawy. Biała Księga zawiera również analizę sytuacji ekonomicznej, w tym koniunktury na rynkach kapitałowych w Polsce i na świecie w czasie trwania procesu oferty publicznej akcji PKP Cargo

Nowym torem z centrum Krakowa na lotnisko

(PLK SA)

Kraków, podobnie jak Londyn, czy Sztokholm, będzie mógł pochwalić się bezpośrednim połączeniem kolejowym z centrum miasta do lotniska. PKP PLK rozpoczęły modernizację połączenia ze stacji Kraków Główny do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Nowym torem pasażerowie pojadą już w przyszłym roku. Realizowana przez PKP PLK inwestycja zakłada budowę oraz przebudowę blisko 12 km linii kolejowej na odcinku Kraków Główny – Mydlniki – Balice, w tym: budowę drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Balice, wydłużenie połączenia do głównego terminalu o ok. 500 m, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i elektryfikację linii oraz budowę nowych i modernizację istniejących przystanków.

Parada Parowozów na majówkę

(PKP Cargo)

XXI Parada Parowozów odbędzie się w dniach 3-4 maja br. W ostatniej w Europie czynnej Parowozowni w Wolsztynie zaprezentują się parowozy z Polski i Europy, ale na fanów zabytkowych lokomotyw czekać będą atrakcje, nie tylko kolejowe. Organizatorem imprezy jest PKP Cargo w partnerstwie z Fundacją Era Parowozów i Gminą Wolsztyn. Od 1991 r. PKP Cargo na terenie Parowozowni w Wolsztynie organizuje Paradę Parowozów, która od kilku lat przyciąga ponad 20 tys. miłośników zabytkowej kolei z całego świata. – Chcemy wykorzystać ten czas, aby udostępnić możliwość odwiedzenia wolsztyńskiej parowozowni i podziwiania parowozów jeszcze większej ilości osób, stąd wybór padł na majowy weekend – mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo.

Luty: 6 proc. mniej pasażerów na Lotnisku Chopina

(Lotnisko Chopina)

Ponad 623 tys. osób odprawionych zostało na Lotnisku Chopina w lutym 2014 r. To o 5,8 proc. mniej niż w lutym 2013 r. Liczba pasażerów obsłużonych w lutym 2014 r. była jednocześnie o 6,6 proc. większa niż lutym 2012 r. Warto przypomnieć, że na rekordowy wynik 2013 r. wpłynęło nieplanowane przeniesienie na Lotnisko Chopina operacji linii Ryanair i Wizz Air, które nie mogły operować na lotnisku w Modlinie z powodu zamknięcia pasa startowego. Łącznie od początku roku na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało 1,26 mln osób, z czego 1,09 mln w ruchu międzynarodowym (spadek o 6,8 proc.) oraz 168 tys. w ruchu krajowym (wzrost o 4,9 proc). Liczba pasażerskich operacji lotniczych zmniejszyła się w lutym o 10,6 proc. i wyniosła łącznie 8 tys.

Gdańskie pierwiosnki Eurolotu

(Airport Gdańsk)

Mimo nadal trwającego sezonu zimowego, w Gdańsku pojawiły się pierwsze oznaki wiosny. W pierwszych dniach marca 2014 roku swoje regularne loty na trasach do Zurychu oraz Brukseli rozpoczęły samoloty Eurolotu. Obie nowości w gdańskiej siatce połączeń Eurolot.com oferowane są aż cztery razy w tygodniu, umożliwiając zarówno spędzanie weekendów w tych niezwykle atrakcyjnych destynacjach, jak i dogodne dopasowanie do kalendarza podróży służbowych. Zainaugurowane połączenia do Brukseli i Zurychu, to nie koniec nowości przewoźnika. Zgodnie z zapowiedziami już z końcem marca Eurolot planuje rozpoczęcie lotów do Helsinek. Ponadto do rozkładu powróciło bardzo popularne połączenie z Gdańska do Wrocławia.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły