icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

11.07.2014 ALERT

ENERGETYKA

PGNiG organizuje akcję informacyjną dla mieszkańców gminy Susiec 

(PGNiG/DZIENNIK LUBELSKI/BIZNESALERT.PL/TERESA WÓJCIK)

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA prowadzi od 10 lipca br. dyżur informacyjny dla mieszkańców gminy Susiec, gdzie planowane jest wykonanie odwiertu poszukiwawczego gazu łupkowego. Jak informuje PGNiG dyżury są częścią programu, którego celem jest przybliżanie tematyki poszukiwań gazu z łupków i przekazywanie lokalnym społecznościom informacji na temat planowanych prac na ich terenie. Według komunikatu polskiego koncernu, dotychczasowe doświadczenia dowodzą, że zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą poszukiwań węglowodorów ze źródeł niekonwencjonalnych jest wysokie. Często brak tej wiedzy jest przyczyną konfliktów, dlatego PGNiG chce dostarczyć informacje oraz tworzyć dobre relacje ze społecznościami lokalnymi, aby rozwiewać możliwe obawy. W tym celu organizowane są spotkania z władzami samorządowymi, dyżury informacyjne w gminach, duże spotkania z mieszkańcami.

W gminie Susiec PGNiG ma być na przełomie trzeciego i  czwartego kwartału br.  wykonany poszukiwawczy odwiert pionowy. Obecnie trwają procedury przetargowe wykonawców prac.

Tymczasem również wczoraj  przed urzędem gminy w Suścu odbył się protest przeciw łupkom. Organizatorami były organizacje pozarządowe, które chciały przekonać mieszkańców gminy, że nie powinni godzić się na łupkowe inwestycje. Zainteresowania protestem w społeczności gminy praktycznie nie było, ale organizatorzy zapowiedzieli następne akcje.

Davey: Polska zagraża polityce klimatycznej do 2030 roku

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretarz ds. energii Zjednoczonego Królestwa Ed Davey ocenia, że Polska będzie blokować przyjęcie ambitnych celów polityki klimatycznej na lata 2020-30 ze względu na przywiązanie do węgla. Jego zdaniem Polacy stanowią „poważne wyzwanie” na drodze do uzyskania porozumienia w sprawie nowych celów klimatycznych. Szkic Komisji Europejskiej proponuje 40-procentową redukcję emisji CO2. Davey wskazuje, że ambitna polityka w tym zakresie ma także znaczenie dla bezpiczeństwa energetycznego, na które naciskają Polacy. – Te kwestie łączy efektywność energetyczna, która jest dla obu najważniejsza. Posiadanie własne źródła energii, atomowej albo ze źródeł odnawialnych, to najlepszy sposób na zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego – twierdzi Brytyjczyk. Ocenia, że Polska ma tutaj wyjątkowe podejście. – Dla Polaków to węgiel daje im bezpieczeństwo. Należy zatem wejść w buty polskiego rządu i przemysłu – podkreśla. Zapowiedział także silne zaangażowanie w dialog na temat polityki klimatycznej z Polską i pozostałymi krajami Grupy Wyszehradzkiej.

Rozbudowa sieci elektroenergetycznych dla OZE za 204 mld dolarów

(ENSO-E/WOJCIECH JAKÓBIK)

Aby umożliwić odnawialnym źródłom energii zapewnienie do 60 procent zapotrzebowania na energię, europejscy operatorzy sieci elektroenergetycznych będą zmuszeni zainwestować 204 mld dolarów w linie wysokiego napięcia do 2030 roku. Te inwestycje przekładają się na dodatkowe 1,5-2 euro za megawatogodzinę lub 1-procentowy wzrost kosztów dostaw energii elektrycznej dla konsumenta. Zostaną one jednak przewyższone przez potencjalne oszczędności z tytułu integracji sieci w wysokości od 2 do 5 euro za megawatogodzinę w zależności od ambicji udziału OZE w miksie poszczególnych krajów.

Włoska prezydencja w UE popiera South Stream

(REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK/EU OBSERVER/WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretarz stanu ds. Unii Europejskiej Sandro Gozi powiedział w czwartek, że włoska prezydencja popiera budowę South Stream. – Uważamy, że South Stream powinien być budowany, ponieważ zwiększy dywersyfikację szlaków dostaw gazu do Europy – ocenił Włoch. To echo wcześniejszych wypowiedzi. Włochy są gotowe poprzeć gazowy dialog pomiędzy Unią Europejską o realizacji projektu South Streamu powiedziała minister spraw zagranicznych Federika Mogerini. W wywiadzie dla rosyjskiej agencji Itar-Tass powiedziała, że ta rura zawsze miała dla Włoch znaczenie strategiczne ponieważ umacnia bezpieczeństwo energetyczne zarówno Italii, jak i całej UE.  „South Stream musi naturalnie uwzględniać wszystkie normy europejskie obowiązujące w sektorze energetyki. Zaś my jesteśmy gotowi wspierać dialog Rosji i UE w tym obszarze”- cytuje Mogerini włoska agencja Ansa. Zapewniła też, że Włochy w roli przewodzącego państwa UE od 1 lipca b.r. wykorzystają wszystkie możliwości, aby ten dialog doprowadził do najlepszego efektu. Magerini rozmawiała w Moskwie z rosyjskim ministrem spraw zagranicznych Sergiejem Ławrowem, który po zakończeniu spotkania  oświadczył „Potwierdziliśmy naszą gotowość kontynuowania działań zmierzających do pozytywnego rozwiązania  istniejących problemów włącznie z dialogiem z Komisją Europejską.

Serbski i bułgarski odcinek South Stream droższe niż planowano

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według Wedomosti bułgarska część gazociągu South Stream może kosztować więcej, niż zakładane 3,5 mld dol. Ma tak być ze względu na zmianę podwykonawcy ze Strojtransgazu, którego szef Giennadij Timczenko został objęty sankcjami Zachodu i jego udział w przetargu został zakwestionowany przez Komisję Europejską, na Centrgaz – spółkę podległą Gazpromowi. Koszt rury ma wzrosnąć do 4,3 mld dol. Według rosyjskiego ministerstwa energetyki Serbski odcinek inwestycji ma kosztować 2,1 mld dolarów czyli o 23,5 procent więcej niż zakładano w zeszłym roku (1,7 mld dol.). Komisja Europejska ma zastrzeżenia do South Stream odnośnie prawidłowości przetargów i zgodności inwestycji z przepisami antymonopolowymi. Rozmowy na temat jej wyjęcie spod reżimu tych regulacji zostało zamrożone wobec kryzysu ukraińskiego.

Ukraina chce sprowadzać rosyjski gaz. Dalej nie spłaciła długów

(BLOOMBERG/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraina mogłaby sprowadzić w tym roku jeszcze 6-7 mld m3 gazu ziemnego z Rosji. Takiej możliwości nie wykluczają władze w Kijowie. Tyle będą potrzebować, by przetrwać sezon grzewczy pomimo śmiałego, długofalowego celu zmniejszenia zużycia surowca o 30 procent. Ukraińcy oczekują jednak, że Gazprom zrezygnuje z „politycznej” ceny za surowiec i zamiast $380/1000m3 zaoferować nie więcej niż $326/1000m3. Tymczasem Gazprom wskazuje, że w maju tego roku zapłacił skarbowi państwa Rosji prawie dwa razy więcej opłat podatkowych za eksport surowca na Ukrainę ale nie otrzymał zapłaty za dostarczony surowiec. Zapłacił 61,9 mld rubli (1,8 mld dolarów), a Ukraina nie zapłaciła za odebrany gaz. Gazprom sumuje jej zadłużenie z tego tytułu na 5,3 mld dolarów. Skarży się, że pobierając opłaty za eksport i nie płacąc za dostawy Ukraińcy pozbawiają firmę dochodów. Choć Gazprom apelował do Moskwy o zmniejszenie obciążenia podatkowego, ministerstwo finansów do tej pory nie odpowiedziało.

Novatek informuje o wzroście wydobycia gazu

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Moskwie Novatek poinformował, że jego produkcja w drugim kwartale b.r. wzrosła do 551 mld m. sześc. gazu oraz 9,7 mln baryłek kondensatu. W porównaniu do wyników drugiego kwartału ub.r. wzrost produkcji gazu wyniósł 2,6 proc., zaś kondensatu – 13,2 proc. W pierwszym półroczu 2014 r. produkcja gazu Novateku była prawie na tym samym poziomie, jak w pierwszym półroczu 2013 r., ale produkcja kondensatu w tym okresie wzrosła o 14, 4 proc. Stan zapasów tego koncernu na dzień 30 czerwca b.r. wynosił 56 mln m. sześc. gazu i 2,6 mln baryłek kondensatu.

Rosja wyda na poszukiwanie ropy i gazu 9,4 mld dol.

(REUTERS/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Rosja planuje do 2020 r. zainwestować w poszukiwania nowych złóż węglowodorów 9,4 mld dol. (320 mld rubli) – zapowiedział wczoraj premier Rosji Dmitrij Miedwiediew na posiedzeniu rządu. Przyznał, że to duże środki, które mają być przeznaczone na eksplorację w tych regionach kraju, gdzie szanse na znalezienie wielkich nowych zasobów są największe. Obecnie – powiedział mediom rosyjski premier – prace poszukiwawcze prowadzone są głównie na obszarach tradycyjnie znanych z wydobycia ropy i gazu, ale w następnych latach może być zupełnie inaczej i trzeba się liczyć z niespodziankami. „Minął czas tanich i łatwo dostępnych zasobów węglowodorów i innych bogactw mineralnych, które w naszym kraju były eksploatowane już przez stulecia. Obecnie muszą rosnąć wydatki finansowe oraz poziom technologii, aby utrzymać poziom wydobycia tych zasobów” – komentował Miedwiediew.

Nowe złoże węglowodorów w Kazachstanie

(PLATTS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Roxi Petroleum plc,  koncern naftowy i gazowy z Kazachstanu, ogłosił w ubiegłą środę odkrycie bogatego złoża na polu BNG. Obszar ten znajduje się w basenie Morza Kaspijskiego, w zachodnim Kazachstanie, 40 km na południowy  zachód od  Tengiz. Ma powierzchnię 1561 km kw. z czego na 1376 km kw. przeprowadzono badania sejsmiczne 3D w 2009 i 2010 roku. Roxi Petroleum ma 58.41 proc. udziału w BNG. Złoże na polu BNG znajduje się na głębokości 4,7 tys. m., zasoby ropy i gazu znaleziono na poziomie 4,332 tys. m. Pobrane próbki rdzeniowe będą poddane badaniom.

Jest kontrakt na budowę instalacji dla Jamał LNG

(REUTERS/XINHUA/TERESA WÓJCIK)

Reuters poinformował wczoraj z Hong-Kongu, że China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), spółka zależna chińskiego państwowego koncernu CNPC,  podpisała z rosyjskim koncernem  Novatek kontrakt o wartości około 1,6 mld dol. na budowę urządzeń do produkcji LNG na Syberii.  Zgodnie z kontraktem CNOOC zbuduje „podstawowe moduły” dla procesu skraplania gazu w ramach projektu Jamał LNG w rosyjskiej Arktyce. O kontrakcie informuje CNOOC  na swojej stronie internetowej. Novatek, drugi co do wielkości producent gazu w Rosji, rozpoczął realizację projektu Jamał LNG wspólnie z francuskim koncernem Total oraz chińskim CNPC. Wartość  projektu wynosi 27 mld. dol.  Pierwsza jednostka produkcyjna, o rocznej wydajności 5,5 mln ton, ma zostać uruchomiona w 2017 roku. W maju b.r. koncern CNPC podpisał umowę na zakup 3 mln ton LNG rocznie z omawianych złóż jamalskich.

Współpraca Petrofrac i Kuwait Oil Co.

(REUTERS/RIGZONE/AFP)

Brytyjska firma Petrofac Ltd  wykonująca usługi dla branży ropy i gazu, poinformowała 10 lipca b.r. o podpisaniu umowy z Kuwait Oil Co na prace usługowe wartości 700 mln dol.  Projekt, który obejmuje usługi inżynieryjne, odbiór wstępny i oddanie do użytku obiektu ma się zakończyć w ciągu trzech lat. Bliższych informacji na razie nie podano. Petrofac Ltd jest trzecią z największych w Wielkiej Brytanii firm zajmujących się usługami dla branży ropy i gazu. Ostatnio nie notował sukcesów, w maju b.r. akcje Petrofac straciły 15 proc. i od tego czasu poprawiły się tylko o 1 proc. Jednakże w połowie maja firma zapowiedziała, że oczekuje w najbliższym czasie 2 – 3 zamówień na usługi o łącznej wartości 2,5 do 3 mld dol.

Spadek cen gazu podkopuje projekty LNG

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Znaczny spadek cen gazu ziemnego w Europie i Azji sprawia, że projekty LNG na świecie znajdują się pod znaczną presją cenową. Część z nich może upaść. Niskie zapotrzebowanie wywołane ciepłą zimą obniżyło ceny w Europie. Spotowe ceny w Azji zmalały ze względu na mniejsze zapotrzebowanie i dostęp do nowych ilości surowca w rejonie pacyficznym. Spadki wystąpiły pomimo kryzysu na Ukrainie i wyłączenia atomu w Japonii. Jeżeli zostaną na niskim poziomie, projekty LNG stracą na rentowności.

Brent dalej w dół

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Cena ropy naftowej Brent na londyńskiej giełdzie London ICE spadła o 0,66 dol.do poziomu 108,28 dol. Na nowojorskim NYMEX US Light spadła o 1,11 dol. do poziomu 102,29 dol.

INFRASTRUKTURA

Harmonogram dalszych faz konsultacji Wytycznych

(Polski Kongres Drogowy)

Dotychczas zebrane uwagi do projektu „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych” stanowią zbyt małą próbę stanowisk różnych zainteresowanych środowisk, w tym zwłaszcza producentów systemów. GDDKiA i PKD, w ramach wspólnie prowadzonych konsultacji, zwracają się o dalsze nadsyłanie uwag do projektu. W drugiej połowie sierpnia odbędzie się środowiskowe otwarte spotkanie, na którym przedyskutowane będą rekomendacje wynikające z analizy tych opinii. Takie ustalenia zapadły podczas kolejnego roboczego spotkania przedstawicieli GDDKiA i PKD, które odbyło się 10 lipca. W celu umożliwienia jak najszerszemu gronu zainteresowanych wyrażenia opinii na temat projektu, uruchomiona zostaje specjalna strona internetowa pod adresem: www.konsultacje-bariery.pl i skrzynka mailowa: konsultacje-bariery@pkd.org.pl na którą można nadsyłać opinie.

Pomiary natężenia ruchu na A1

(GDDKIA)

Droga krajowa nr 1 (obecnie nr 91) pełniła do niedawna kluczową rolę dla transportu zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej. Oddanie do ruchu odcinka autostrady A1 od Czerniewic do Kowala pozwoliło przejąć ruch tranzytowy i ograniczyć ruch na istniejącej drodze krajowej nr 91 przebiegającej przez wiele terenów zabudowanych. Mniejsze natężenie ruchu w tych obszarach poprawia niewątpliwie bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności pieszych i rowerzystów. Wpłynęło też radykalnie na poprawę stanu środowiska. GDDKiA w Bydgoszczy przeprowadziła szczegółowe badania natężenia ruchu na trasie od Czerniewic do Kowala. Wyniki zostały porównane z pomiarami wykonanymi w 2013 r. w tym samych miesiącu i na tych samych punktach pomiarowych.

ZRID dla drugiej jezdni S3 Sulechów – Nowa Sól uzyskany

(GDDKiA)

Dokument pozwalający na realizację pierwszego odcinka drugiej jezdni drogi S3 Sulechów – Nowa Sól został dzisiaj podpisany przez wojewodę lubuskiego. Jest to zielone światło dla inwestora (GDDKiA) do rozpoczęcia robót. Zanim to jednak nastąpi musi zostać wyłoniony wykonawca. W drugiej połowie maja rozpoczął się drugi etap przetargu, podpisanie umowy i rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w czwartym kwartale 2014 r. Czas przewidziany na budowę 13,4 km odcinka drogi to 25 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych, przypadających między 15 grudnia a 15 marca. Planowany termin oddania drogi do użytku to III kwartał 2017 r.

Niebezpiecznie jest być rowerzystą

(portal wybrzeże24.pl)

Statystyki z roku 2013 i połowy 2014 mówią to samo – rowerzyści zajmują piąte miejsce pod względem liczby wykroczeń oraz wypadków w ruchu. W Polsce, w tym także w Trójmieście, od kilku lat panuje rowerowy boom. Dzięki temu także w miastach pojawia się coraz więcej ścieżek rowerowych. Nie oznacza to jednak, że rowerzysta nie przekracza przepisów albo, że może czuć się bezpieczny. Zdaniem Rafała Studzińskiego,  specjalisty ds. komunikacji rowerowej z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, wiele przewinień jest podyktowanych faktem, że ludzie nie znają przepisów ruchu drogowego lub po prostu boją się poruszania po ulicach. – Dlatego też planujemy w Gdyni szkolenia dla przynajmniej stu osób z zakresu wiedzy ruchu drogowego oraz jazdy z instruktorem – mówi.

Remont holu dworca w Bytomiu i przejścia na perony zakończony

(PKP SA)

Podróżni mogą już korzystać z odnowionego holu dworca i przejścia na perony na dworcu w Bytomiu. Prace zostały wykonane na zlecenie PKP SA i PKP PLK SA. Hol dworca zmienił się nie do poznania. W ramach remontu wymieniono posadzki, okładziny ścienne i zamontowano nowy sufit, a także wykonano nowe oświetlenie i automatyczne drzwi. Renowacji została poddana mozaika znajdująca się na jednej ze ścian holu. Został on wyposażony w nową małą architekturę: ławki, kosze na śmieci oraz stylowy zegar wkomponowany w malowidło przedstawiające lokomotywę. Wymieniono systemy głosowej informacji podróżnych i wizualnej, a także przebudowano instalację elektryczną. Łącznie na wykonanie tych prac PKP SA i PKP PLK wydały 1,8 mln zł.

Szybciej i wygodniej koleją dzięki rewitalizacjom

(PKP PLK)

Skrócenie czasu podróży, wygodne i funkcjonalne perony, naprawa przejazdów kolejowych, a w konsekwencji wyższy poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy pociągiem – takie korzyści dla pasażerów przynoszą prace rewitalizacyjne realizowane na zlecenie PKP PLK. 3,6 mld zł to wartość programu rewitalizacyjnego realizowanego przez tę firmę przy wsparciu środków unijnych z PO Infrastruktura i Środowisko. Obejmuje on 12 inwestycji polegających na odtworzeniu parametrów technicznych linii kolejowej po długim okresie eksploatacji, czyli zmianie prędkości przejazdowych np. z 30 km/h do 120 km/h, a także na odnowieniu peronów. Cały program rewitalizacyjny zakłada remont łącznie ponad 560 km linii kolejowych (ponad 870 km torów), a do tego odnowienie 126 peronów i 365 obiektów inżynieryjnych oraz liczne prace na przejazdach kolejowo-drogowych, które podwyższą bezpieczeństwo ruchu.

Raport PKBWK wraz z zaleceniami bezpieczeństwa w związku z wypadkiem na przejeździe kolejowym

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes UTK informuje, że Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych opublikowała Raport PKBWK/1/2014 z badania poważnego wypadku kat. A18 zaistniałego 30 września 2013 r. o godz. 07:29 na przejeździe kolejowym zlokalizowanym na szlaku Grodzisk Mazowiecki – Żyrardów. Raport zawiera zalecane środki zapobiegawcze wydane przez Komisję, mające na celu uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości lub ograniczenie ich skutków. Prezes UTK przypomina, że zarządcy infrastruktury kolejowej oraz przewoźnicy kolejowi, w oparciu o funkcjonujący w ich przedsiębiorstwach System Zarządzania Bezpieczeństwem zobowiązani są, zgodnie z kryterium Q wspólnej metody bezpieczeństwa w zakresie oceny zgodności  (rozporządzenia KE nr 1158/2010 i 1169/2010), do wdrażania zaleceń powypadkowych wynikających z dochodzeń, a także do wyciągania wniosków i przyjmowania środków zapobiegawczych.

Decyzja Prezesa UTK stwierdzająca naruszenie przepisów w zakresie utrzymania pojazdów kolejowych

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego przez przewoźnika kolejowego FHU ORION Kolej Krzysztof Warchoł. Prezes UTK stwierdził, że przewoźnik nie zapewnia zgodności procesu utrzymania z wymaganiami zawartymi w dokumentacji systemu utrzymania, tj. nieterminowo wykonuje czynności utrzymaniowe określone w Dokumentacji Systemu Utrzymania zatwierdzonej decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, co w konsekwencji wpływa na obniżenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Prezes UTK nakazał przedsiębiorcy usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne eksploatowanie pojazdu, jednocześnie na podstawie art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

PGNiG organizuje akcję informacyjną dla mieszkańców gminy Susiec 

(PGNiG/DZIENNIK LUBELSKI/BIZNESALERT.PL/TERESA WÓJCIK)

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA prowadzi od 10 lipca br. dyżur informacyjny dla mieszkańców gminy Susiec, gdzie planowane jest wykonanie odwiertu poszukiwawczego gazu łupkowego. Jak informuje PGNiG dyżury są częścią programu, którego celem jest przybliżanie tematyki poszukiwań gazu z łupków i przekazywanie lokalnym społecznościom informacji na temat planowanych prac na ich terenie. Według komunikatu polskiego koncernu, dotychczasowe doświadczenia dowodzą, że zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą poszukiwań węglowodorów ze źródeł niekonwencjonalnych jest wysokie. Często brak tej wiedzy jest przyczyną konfliktów, dlatego PGNiG chce dostarczyć informacje oraz tworzyć dobre relacje ze społecznościami lokalnymi, aby rozwiewać możliwe obawy. W tym celu organizowane są spotkania z władzami samorządowymi, dyżury informacyjne w gminach, duże spotkania z mieszkańcami.

W gminie Susiec PGNiG ma być na przełomie trzeciego i  czwartego kwartału br.  wykonany poszukiwawczy odwiert pionowy. Obecnie trwają procedury przetargowe wykonawców prac.

Tymczasem również wczoraj  przed urzędem gminy w Suścu odbył się protest przeciw łupkom. Organizatorami były organizacje pozarządowe, które chciały przekonać mieszkańców gminy, że nie powinni godzić się na łupkowe inwestycje. Zainteresowania protestem w społeczności gminy praktycznie nie było, ale organizatorzy zapowiedzieli następne akcje.

Davey: Polska zagraża polityce klimatycznej do 2030 roku

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretarz ds. energii Zjednoczonego Królestwa Ed Davey ocenia, że Polska będzie blokować przyjęcie ambitnych celów polityki klimatycznej na lata 2020-30 ze względu na przywiązanie do węgla. Jego zdaniem Polacy stanowią „poważne wyzwanie” na drodze do uzyskania porozumienia w sprawie nowych celów klimatycznych. Szkic Komisji Europejskiej proponuje 40-procentową redukcję emisji CO2. Davey wskazuje, że ambitna polityka w tym zakresie ma także znaczenie dla bezpiczeństwa energetycznego, na które naciskają Polacy. – Te kwestie łączy efektywność energetyczna, która jest dla obu najważniejsza. Posiadanie własne źródła energii, atomowej albo ze źródeł odnawialnych, to najlepszy sposób na zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego – twierdzi Brytyjczyk. Ocenia, że Polska ma tutaj wyjątkowe podejście. – Dla Polaków to węgiel daje im bezpieczeństwo. Należy zatem wejść w buty polskiego rządu i przemysłu – podkreśla. Zapowiedział także silne zaangażowanie w dialog na temat polityki klimatycznej z Polską i pozostałymi krajami Grupy Wyszehradzkiej.

Rozbudowa sieci elektroenergetycznych dla OZE za 204 mld dolarów

(ENSO-E/WOJCIECH JAKÓBIK)

Aby umożliwić odnawialnym źródłom energii zapewnienie do 60 procent zapotrzebowania na energię, europejscy operatorzy sieci elektroenergetycznych będą zmuszeni zainwestować 204 mld dolarów w linie wysokiego napięcia do 2030 roku. Te inwestycje przekładają się na dodatkowe 1,5-2 euro za megawatogodzinę lub 1-procentowy wzrost kosztów dostaw energii elektrycznej dla konsumenta. Zostaną one jednak przewyższone przez potencjalne oszczędności z tytułu integracji sieci w wysokości od 2 do 5 euro za megawatogodzinę w zależności od ambicji udziału OZE w miksie poszczególnych krajów.

Włoska prezydencja w UE popiera South Stream

(REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK/EU OBSERVER/WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretarz stanu ds. Unii Europejskiej Sandro Gozi powiedział w czwartek, że włoska prezydencja popiera budowę South Stream. – Uważamy, że South Stream powinien być budowany, ponieważ zwiększy dywersyfikację szlaków dostaw gazu do Europy – ocenił Włoch. To echo wcześniejszych wypowiedzi. Włochy są gotowe poprzeć gazowy dialog pomiędzy Unią Europejską o realizacji projektu South Streamu powiedziała minister spraw zagranicznych Federika Mogerini. W wywiadzie dla rosyjskiej agencji Itar-Tass powiedziała, że ta rura zawsze miała dla Włoch znaczenie strategiczne ponieważ umacnia bezpieczeństwo energetyczne zarówno Italii, jak i całej UE.  „South Stream musi naturalnie uwzględniać wszystkie normy europejskie obowiązujące w sektorze energetyki. Zaś my jesteśmy gotowi wspierać dialog Rosji i UE w tym obszarze”- cytuje Mogerini włoska agencja Ansa. Zapewniła też, że Włochy w roli przewodzącego państwa UE od 1 lipca b.r. wykorzystają wszystkie możliwości, aby ten dialog doprowadził do najlepszego efektu. Magerini rozmawiała w Moskwie z rosyjskim ministrem spraw zagranicznych Sergiejem Ławrowem, który po zakończeniu spotkania  oświadczył „Potwierdziliśmy naszą gotowość kontynuowania działań zmierzających do pozytywnego rozwiązania  istniejących problemów włącznie z dialogiem z Komisją Europejską.

Serbski i bułgarski odcinek South Stream droższe niż planowano

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według Wedomosti bułgarska część gazociągu South Stream może kosztować więcej, niż zakładane 3,5 mld dol. Ma tak być ze względu na zmianę podwykonawcy ze Strojtransgazu, którego szef Giennadij Timczenko został objęty sankcjami Zachodu i jego udział w przetargu został zakwestionowany przez Komisję Europejską, na Centrgaz – spółkę podległą Gazpromowi. Koszt rury ma wzrosnąć do 4,3 mld dol. Według rosyjskiego ministerstwa energetyki Serbski odcinek inwestycji ma kosztować 2,1 mld dolarów czyli o 23,5 procent więcej niż zakładano w zeszłym roku (1,7 mld dol.). Komisja Europejska ma zastrzeżenia do South Stream odnośnie prawidłowości przetargów i zgodności inwestycji z przepisami antymonopolowymi. Rozmowy na temat jej wyjęcie spod reżimu tych regulacji zostało zamrożone wobec kryzysu ukraińskiego.

Ukraina chce sprowadzać rosyjski gaz. Dalej nie spłaciła długów

(BLOOMBERG/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraina mogłaby sprowadzić w tym roku jeszcze 6-7 mld m3 gazu ziemnego z Rosji. Takiej możliwości nie wykluczają władze w Kijowie. Tyle będą potrzebować, by przetrwać sezon grzewczy pomimo śmiałego, długofalowego celu zmniejszenia zużycia surowca o 30 procent. Ukraińcy oczekują jednak, że Gazprom zrezygnuje z „politycznej” ceny za surowiec i zamiast $380/1000m3 zaoferować nie więcej niż $326/1000m3. Tymczasem Gazprom wskazuje, że w maju tego roku zapłacił skarbowi państwa Rosji prawie dwa razy więcej opłat podatkowych za eksport surowca na Ukrainę ale nie otrzymał zapłaty za dostarczony surowiec. Zapłacił 61,9 mld rubli (1,8 mld dolarów), a Ukraina nie zapłaciła za odebrany gaz. Gazprom sumuje jej zadłużenie z tego tytułu na 5,3 mld dolarów. Skarży się, że pobierając opłaty za eksport i nie płacąc za dostawy Ukraińcy pozbawiają firmę dochodów. Choć Gazprom apelował do Moskwy o zmniejszenie obciążenia podatkowego, ministerstwo finansów do tej pory nie odpowiedziało.

Novatek informuje o wzroście wydobycia gazu

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Moskwie Novatek poinformował, że jego produkcja w drugim kwartale b.r. wzrosła do 551 mld m. sześc. gazu oraz 9,7 mln baryłek kondensatu. W porównaniu do wyników drugiego kwartału ub.r. wzrost produkcji gazu wyniósł 2,6 proc., zaś kondensatu – 13,2 proc. W pierwszym półroczu 2014 r. produkcja gazu Novateku była prawie na tym samym poziomie, jak w pierwszym półroczu 2013 r., ale produkcja kondensatu w tym okresie wzrosła o 14, 4 proc. Stan zapasów tego koncernu na dzień 30 czerwca b.r. wynosił 56 mln m. sześc. gazu i 2,6 mln baryłek kondensatu.

Rosja wyda na poszukiwanie ropy i gazu 9,4 mld dol.

(REUTERS/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Rosja planuje do 2020 r. zainwestować w poszukiwania nowych złóż węglowodorów 9,4 mld dol. (320 mld rubli) – zapowiedział wczoraj premier Rosji Dmitrij Miedwiediew na posiedzeniu rządu. Przyznał, że to duże środki, które mają być przeznaczone na eksplorację w tych regionach kraju, gdzie szanse na znalezienie wielkich nowych zasobów są największe. Obecnie – powiedział mediom rosyjski premier – prace poszukiwawcze prowadzone są głównie na obszarach tradycyjnie znanych z wydobycia ropy i gazu, ale w następnych latach może być zupełnie inaczej i trzeba się liczyć z niespodziankami. „Minął czas tanich i łatwo dostępnych zasobów węglowodorów i innych bogactw mineralnych, które w naszym kraju były eksploatowane już przez stulecia. Obecnie muszą rosnąć wydatki finansowe oraz poziom technologii, aby utrzymać poziom wydobycia tych zasobów” – komentował Miedwiediew.

Nowe złoże węglowodorów w Kazachstanie

(PLATTS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Roxi Petroleum plc,  koncern naftowy i gazowy z Kazachstanu, ogłosił w ubiegłą środę odkrycie bogatego złoża na polu BNG. Obszar ten znajduje się w basenie Morza Kaspijskiego, w zachodnim Kazachstanie, 40 km na południowy  zachód od  Tengiz. Ma powierzchnię 1561 km kw. z czego na 1376 km kw. przeprowadzono badania sejsmiczne 3D w 2009 i 2010 roku. Roxi Petroleum ma 58.41 proc. udziału w BNG. Złoże na polu BNG znajduje się na głębokości 4,7 tys. m., zasoby ropy i gazu znaleziono na poziomie 4,332 tys. m. Pobrane próbki rdzeniowe będą poddane badaniom.

Jest kontrakt na budowę instalacji dla Jamał LNG

(REUTERS/XINHUA/TERESA WÓJCIK)

Reuters poinformował wczoraj z Hong-Kongu, że China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), spółka zależna chińskiego państwowego koncernu CNPC,  podpisała z rosyjskim koncernem  Novatek kontrakt o wartości około 1,6 mld dol. na budowę urządzeń do produkcji LNG na Syberii.  Zgodnie z kontraktem CNOOC zbuduje „podstawowe moduły” dla procesu skraplania gazu w ramach projektu Jamał LNG w rosyjskiej Arktyce. O kontrakcie informuje CNOOC  na swojej stronie internetowej. Novatek, drugi co do wielkości producent gazu w Rosji, rozpoczął realizację projektu Jamał LNG wspólnie z francuskim koncernem Total oraz chińskim CNPC. Wartość  projektu wynosi 27 mld. dol.  Pierwsza jednostka produkcyjna, o rocznej wydajności 5,5 mln ton, ma zostać uruchomiona w 2017 roku. W maju b.r. koncern CNPC podpisał umowę na zakup 3 mln ton LNG rocznie z omawianych złóż jamalskich.

Współpraca Petrofrac i Kuwait Oil Co.

(REUTERS/RIGZONE/AFP)

Brytyjska firma Petrofac Ltd  wykonująca usługi dla branży ropy i gazu, poinformowała 10 lipca b.r. o podpisaniu umowy z Kuwait Oil Co na prace usługowe wartości 700 mln dol.  Projekt, który obejmuje usługi inżynieryjne, odbiór wstępny i oddanie do użytku obiektu ma się zakończyć w ciągu trzech lat. Bliższych informacji na razie nie podano. Petrofac Ltd jest trzecią z największych w Wielkiej Brytanii firm zajmujących się usługami dla branży ropy i gazu. Ostatnio nie notował sukcesów, w maju b.r. akcje Petrofac straciły 15 proc. i od tego czasu poprawiły się tylko o 1 proc. Jednakże w połowie maja firma zapowiedziała, że oczekuje w najbliższym czasie 2 – 3 zamówień na usługi o łącznej wartości 2,5 do 3 mld dol.

Spadek cen gazu podkopuje projekty LNG

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Znaczny spadek cen gazu ziemnego w Europie i Azji sprawia, że projekty LNG na świecie znajdują się pod znaczną presją cenową. Część z nich może upaść. Niskie zapotrzebowanie wywołane ciepłą zimą obniżyło ceny w Europie. Spotowe ceny w Azji zmalały ze względu na mniejsze zapotrzebowanie i dostęp do nowych ilości surowca w rejonie pacyficznym. Spadki wystąpiły pomimo kryzysu na Ukrainie i wyłączenia atomu w Japonii. Jeżeli zostaną na niskim poziomie, projekty LNG stracą na rentowności.

Brent dalej w dół

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Cena ropy naftowej Brent na londyńskiej giełdzie London ICE spadła o 0,66 dol.do poziomu 108,28 dol. Na nowojorskim NYMEX US Light spadła o 1,11 dol. do poziomu 102,29 dol.

INFRASTRUKTURA

Harmonogram dalszych faz konsultacji Wytycznych

(Polski Kongres Drogowy)

Dotychczas zebrane uwagi do projektu „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych” stanowią zbyt małą próbę stanowisk różnych zainteresowanych środowisk, w tym zwłaszcza producentów systemów. GDDKiA i PKD, w ramach wspólnie prowadzonych konsultacji, zwracają się o dalsze nadsyłanie uwag do projektu. W drugiej połowie sierpnia odbędzie się środowiskowe otwarte spotkanie, na którym przedyskutowane będą rekomendacje wynikające z analizy tych opinii. Takie ustalenia zapadły podczas kolejnego roboczego spotkania przedstawicieli GDDKiA i PKD, które odbyło się 10 lipca. W celu umożliwienia jak najszerszemu gronu zainteresowanych wyrażenia opinii na temat projektu, uruchomiona zostaje specjalna strona internetowa pod adresem: www.konsultacje-bariery.pl i skrzynka mailowa: konsultacje-bariery@pkd.org.pl na którą można nadsyłać opinie.

Pomiary natężenia ruchu na A1

(GDDKIA)

Droga krajowa nr 1 (obecnie nr 91) pełniła do niedawna kluczową rolę dla transportu zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej. Oddanie do ruchu odcinka autostrady A1 od Czerniewic do Kowala pozwoliło przejąć ruch tranzytowy i ograniczyć ruch na istniejącej drodze krajowej nr 91 przebiegającej przez wiele terenów zabudowanych. Mniejsze natężenie ruchu w tych obszarach poprawia niewątpliwie bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności pieszych i rowerzystów. Wpłynęło też radykalnie na poprawę stanu środowiska. GDDKiA w Bydgoszczy przeprowadziła szczegółowe badania natężenia ruchu na trasie od Czerniewic do Kowala. Wyniki zostały porównane z pomiarami wykonanymi w 2013 r. w tym samych miesiącu i na tych samych punktach pomiarowych.

ZRID dla drugiej jezdni S3 Sulechów – Nowa Sól uzyskany

(GDDKiA)

Dokument pozwalający na realizację pierwszego odcinka drugiej jezdni drogi S3 Sulechów – Nowa Sól został dzisiaj podpisany przez wojewodę lubuskiego. Jest to zielone światło dla inwestora (GDDKiA) do rozpoczęcia robót. Zanim to jednak nastąpi musi zostać wyłoniony wykonawca. W drugiej połowie maja rozpoczął się drugi etap przetargu, podpisanie umowy i rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w czwartym kwartale 2014 r. Czas przewidziany na budowę 13,4 km odcinka drogi to 25 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych, przypadających między 15 grudnia a 15 marca. Planowany termin oddania drogi do użytku to III kwartał 2017 r.

Niebezpiecznie jest być rowerzystą

(portal wybrzeże24.pl)

Statystyki z roku 2013 i połowy 2014 mówią to samo – rowerzyści zajmują piąte miejsce pod względem liczby wykroczeń oraz wypadków w ruchu. W Polsce, w tym także w Trójmieście, od kilku lat panuje rowerowy boom. Dzięki temu także w miastach pojawia się coraz więcej ścieżek rowerowych. Nie oznacza to jednak, że rowerzysta nie przekracza przepisów albo, że może czuć się bezpieczny. Zdaniem Rafała Studzińskiego,  specjalisty ds. komunikacji rowerowej z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, wiele przewinień jest podyktowanych faktem, że ludzie nie znają przepisów ruchu drogowego lub po prostu boją się poruszania po ulicach. – Dlatego też planujemy w Gdyni szkolenia dla przynajmniej stu osób z zakresu wiedzy ruchu drogowego oraz jazdy z instruktorem – mówi.

Remont holu dworca w Bytomiu i przejścia na perony zakończony

(PKP SA)

Podróżni mogą już korzystać z odnowionego holu dworca i przejścia na perony na dworcu w Bytomiu. Prace zostały wykonane na zlecenie PKP SA i PKP PLK SA. Hol dworca zmienił się nie do poznania. W ramach remontu wymieniono posadzki, okładziny ścienne i zamontowano nowy sufit, a także wykonano nowe oświetlenie i automatyczne drzwi. Renowacji została poddana mozaika znajdująca się na jednej ze ścian holu. Został on wyposażony w nową małą architekturę: ławki, kosze na śmieci oraz stylowy zegar wkomponowany w malowidło przedstawiające lokomotywę. Wymieniono systemy głosowej informacji podróżnych i wizualnej, a także przebudowano instalację elektryczną. Łącznie na wykonanie tych prac PKP SA i PKP PLK wydały 1,8 mln zł.

Szybciej i wygodniej koleją dzięki rewitalizacjom

(PKP PLK)

Skrócenie czasu podróży, wygodne i funkcjonalne perony, naprawa przejazdów kolejowych, a w konsekwencji wyższy poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy pociągiem – takie korzyści dla pasażerów przynoszą prace rewitalizacyjne realizowane na zlecenie PKP PLK. 3,6 mld zł to wartość programu rewitalizacyjnego realizowanego przez tę firmę przy wsparciu środków unijnych z PO Infrastruktura i Środowisko. Obejmuje on 12 inwestycji polegających na odtworzeniu parametrów technicznych linii kolejowej po długim okresie eksploatacji, czyli zmianie prędkości przejazdowych np. z 30 km/h do 120 km/h, a także na odnowieniu peronów. Cały program rewitalizacyjny zakłada remont łącznie ponad 560 km linii kolejowych (ponad 870 km torów), a do tego odnowienie 126 peronów i 365 obiektów inżynieryjnych oraz liczne prace na przejazdach kolejowo-drogowych, które podwyższą bezpieczeństwo ruchu.

Raport PKBWK wraz z zaleceniami bezpieczeństwa w związku z wypadkiem na przejeździe kolejowym

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes UTK informuje, że Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych opublikowała Raport PKBWK/1/2014 z badania poważnego wypadku kat. A18 zaistniałego 30 września 2013 r. o godz. 07:29 na przejeździe kolejowym zlokalizowanym na szlaku Grodzisk Mazowiecki – Żyrardów. Raport zawiera zalecane środki zapobiegawcze wydane przez Komisję, mające na celu uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości lub ograniczenie ich skutków. Prezes UTK przypomina, że zarządcy infrastruktury kolejowej oraz przewoźnicy kolejowi, w oparciu o funkcjonujący w ich przedsiębiorstwach System Zarządzania Bezpieczeństwem zobowiązani są, zgodnie z kryterium Q wspólnej metody bezpieczeństwa w zakresie oceny zgodności  (rozporządzenia KE nr 1158/2010 i 1169/2010), do wdrażania zaleceń powypadkowych wynikających z dochodzeń, a także do wyciągania wniosków i przyjmowania środków zapobiegawczych.

Decyzja Prezesa UTK stwierdzająca naruszenie przepisów w zakresie utrzymania pojazdów kolejowych

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego przez przewoźnika kolejowego FHU ORION Kolej Krzysztof Warchoł. Prezes UTK stwierdził, że przewoźnik nie zapewnia zgodności procesu utrzymania z wymaganiami zawartymi w dokumentacji systemu utrzymania, tj. nieterminowo wykonuje czynności utrzymaniowe określone w Dokumentacji Systemu Utrzymania zatwierdzonej decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, co w konsekwencji wpływa na obniżenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Prezes UTK nakazał przedsiębiorcy usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne eksploatowanie pojazdu, jednocześnie na podstawie art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły