Najważniejsze informacje dla biznesu

11.09.2014 ALERT

ENERGETYKA

PGNiG: W środę Rosja zmniejszyła dostawy gazu do Polski o 45 procent

(PGNiG/BIZNESALERT)

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA informuje, że dostawy gazu ziemnego w ramach obowiązującego Kontraktu Jamalskiego na połączeniach międzysystemowych w Drozdowiczach (Ukraina), Kondratkach (Białoruś) i Wysokoje (Białoruś) nadal nie są realizowane zgodnie ze składanymi przez Spółkę nominacjami. Deficyt dostaw w dniu 10.09.2014 r. wyniósł ok. 45 %. Zgodnie z Kontraktem Jamalskim, PGNiG ma prawo odbierać ilości mniejsze bądź równe maksymalnej  dobie kontraktowej określonej dla poszczególnych punktów wejścia, na których realizowane są dostawy. Wolumeny zamówione przez PGNiG były mniejsze od ilości maksymalnych –  czyli zgodne z kontraktem. Mimo to, nie zostały zrealizowane przez OOO Gazprom Eksport.  Aby zabezpieczyć niedobór dostaw z kierunku wschodniego, PGNiG podjęło decyzję o realizacji dostaw uzupełniających przez punkty: Lasów (Niemcy) oraz Cieszyn (Czechy). Dodatkowo, od dnia 11.09.2014 r. uruchomione zostały dostawy gazu przez punkt Mallnow (Niemcy).  Trwa wyjaśnianie przyczyn zmniejszenia dostaw gazu z kierunku wschodniego, w szczególności czy mają one charakter techniczny czy handlowy. PGNiG nie otrzymało do chwili obecnej żadnej informacji ze strony Gazpromu o powodach zmniejszenia dostaw gazu do Polski. Dostawy gazu ziemnego do odbiorców PGNiG przebiegają bez zakłóceń. Nie ma obecnie konieczności uruchamiania odbioru gazu z podziemnych magazynów gazu, które przed sezonem zimowym zostały w pełni zatłoczone. Aktualny stan napełnienia magazynów wynosi ok. 2,6 mld metrów sześciennych – podaje spółka. Ze względu na niedobory surowca Gaz-System poinformował o zatrzymaniu rewersowych dostaw gazu na Ukrainię o 14 tamtejszego czasu. Informację tę potwierdził dyrektor ukraińskiego odpowiednika tej firmy – Ukrtransgazu – Ihor Prokopiw. Potwierdza również, że powodem było ograniczenie dostaw gazu od Gazpromu dla PGNiG. Ukrainiec podał, że Rosjanie sztucznie podwyższyli cenę surowca na Węgrzech do 400 dolarów za tysiąc metrów sześciennych, dlatego Ukrtransgaz sprowadza go ze Słowacji za 320-330 dolarów. Z tego kraju płyną jednak informacje, że dostawy dla Eustreamu z Rosji również zostały zmniejszone a Bratysława może zamknąć swój rewers. Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński zapewnił wczoraj, że Polska nie musi się obawiać niedoborów gazu ziemnego. – Nie dostaliśmy żadnych sygnałów jakoby dostawy ze Wschodu miały być zakłócone – powiedział Piechociński. Dodał, że w polskich magazynach znajdują się obecnie „rekordowe ilości surowca”. Tymczasem PGNiG poinformowało, że w środę Rosja zmniejszyła dostawy gazu do Polski o 45 procent.

KE apeluje o szybkie podpisanie TTIP z USA

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisarz ds. handlu Unii Europejskiej Karl de Gucht zaapelował do Waszyngtonu o jak najszybisze podpisanie Transatlantyckiego Partnerstwa Handlowo-Inwestycyjnego (TTIP) oraz przyspieszenia otwarcia eksportu ropy naftowej. Jego zdaniem jest to niezbędne w obliczu sytuacji geopolitycznej w Europie. Jego zdaniem zniesienie zakazu na eksport ropy naftowej poza kraje posiadające strefę wolnego handlu z USA pozwoli na stworzenie dźwigni nacisku na prezydenta Rosji Władimira Putina, który pomimo podpisania zawieszenia broni z Ukrainą, jest podejrzewany o dalsze ambicje ekspansji wojskowej w tym kraju.

SOCAR ogłasza przetargi na złoża gazowe

(REUTERS/RIGZONE/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Reuters poinformował z Baku, że państwowy azerbejdżański koncern paliwowy  SOCAR ogłosił przetarg na eksplorację dwóch dużych złóż gazu – Umid i Babek – na Morzu Kaspijskim.  Wiceprezes SOCAR Choshbacht Yusifzade powiedział dziennikarzom, że wg wstępnych badań oba złoża zawierają 600 mld m. sześc. gazu. SOCAR już w 2010 r. informował, że złoże Umid zawiera co najmniej 200 mld m. sześc. gazu, opisując je jako największe odkrycie po gigantycznym złożu Szah Deniz, oszacowanym na 1,2 bln m. sześc. surowca. SOCAR wydobył już 390 mln m. sześc. gazu i 65 tys. ton kondensatu ze złoża Umid, ale obecnie azerbejdżański koncern stanął w obliczu problemów technicznych, które powodują spadek wydobycia. Dlatego koncern zdecydował się ogłosić przetarg na wspólną  eksplorację i eksploatację obu złóż. Złoże Babek szacowane jest na 400 mld m. sześc. gazu i 80 mln ton kondensatu. Łączne rezerwy gazu w Azerbejdżanie są szacowane na 3-5 bln m. sześc. Post-sowieckie państwo Azerbejdżan jest traktowana przez Zachód jako ważny, alternatywny dostawca surowców energetycznych ze złóż Morza Kaspijskiego. Złoża te mogą pozwolić, aby Europa uzależniła się od Rosji.

Gazprom notuje spadki zysku netto

(GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Firma gazowa z Rosji Gazprom podaje, że jej zyski netto w pierwszym kwartale tego roku spadły o 41 procent do 223 mld rubli czyli około 6 mld dolarów. Powodem mają być obniżki cenowe dla Ukrainy i tańszy rubel. Dochody w tym okresie miały wynieść według prognoz 263,6 mld rubli. W miesiącach styczeń-kwiecień 2014 Ukraina otrzymała rabat gazowy za wycofanie się z umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską, płaciła $268,5/1000m3. Po Euromajdanie i zmianie władzy w Kijowie rabat został cofnięty. Obecnie, po aneksji Krymu, Rosjanie domagają się od Ukraińców $485,5/1000m3. Dopuszczają rabat w wysokości stu dolarów, którego nie uznaje Kijów.

Nowe zezwolenia na eksport LNG z USA

(DEPARTAMENT ENERGII USA/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Departament Energii USA poinformował oficjalnie w minioną środę, że wydał oficjalne zezwolenia na eksport  gazu skroplonego dla firm trzech firm: Cameron LNG, LLC (Cameron) i Energy LLC (Carib Carib), producentów LNG. Zezwolenie dotyczy eksportu  do krajów, które nie mają umowy o wolnym handlu (FTA) ze Stanami Zjednoczonymi i jest ważne przez 20 lat.  Prawo federalne USA nie wymaga zgody na eksportu gazu ziemnego do krajów, które mają umowy o wolnym handlu ze Stanami Zjednoczonymi. W przypadku krajów, które nie mają takiej umowy, ustawa o gaz ziemnym zobowiązuje Departament Energii do udzielania zezwoleń na eksport,  „o ile  eksport  te nie jest sprzeczny z interesem publicznym.” Zezwolenie wydane wspomnianym trzem firmom Departament Energii „jest zgodne z interesem publicznym”.

Irański minister ropy: dostawy gazu dla Iraku opóźnione przez walki z Państwem Islamskim

(AP/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Irański minister ropy Bidjan Zanghaneh wczoraj poinformował, że z powodu walk między irackimi siłami rządowymi a ekstremistami Państwa Islamskiego odłożone zostają zaplanowane dostawy gazu do Iraku. Informacja jest na stronie internetowej irańskiego ministerstwa ropy. Jak wiadomo, nie zostały zakończone prace przy budowie odcinka gazociągu z Iranu po stronie irackiej. Pracownicy zatrudnieni na tym odcinku w prowincji Dijala byli wielokrotnie celem ataków ekstremistów Państwa Islamskiego, którego siły kontrolują te część Iraku, przez który przechodzi gazociąg.

Saudyjczycy zmniejszają eksport ropy w odpowiedzi na malejącą cenę surowca

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wobec spadku ceny ropy naftowej poniżej poziomu stu dolarów za baryłkę królestwo Arabii Saudyjskiej zmniejszyło eksport surowca w sierpniu o 400 tysięcy baryłek dziennie. Eksport całego kartelu OPEC we wspomnianym miesiący przekroczył wymagania na 2015 rok o 1,15 mln baryłek dziennie. Kuwejt zapowiedział, że rychło cena ropy wróci do poziomu stu dolarów. Wcześniej Arabia Saudyjska zwiększyła eksport surowca, aby wyrównać niedobory spowodowane przez przerwy dostaw z Libii ogarniętej walkami. Obecnie, gdy sytuacja w tym kraju nieco się uspokoiła dynastia saudyjska postanowiła ponownie zmniejszyć ilość surowca słanego za granicę. Do tej pory OPEC nie wyraził zaniepokojenia spadającą ceną ropy. Mimo to zasoby grupy rosną a zapotrzebowanie na surowiec na świecie maleje.

John Kerry w Bagdadzie o ropie naftowej

(AP/FOX NEWS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Sekretarz Stanu USA John Kerry przybył wczoraj do Bagdadu negocjować kwestie wojskowego, politycznego I finansowego wsparcia USA dla Iraku w jego walce przeciwko islamskim ekstremistom. Siły tych zwolenników Państwa Islamskiego kontrolują znaczne obszary Iraku i Syrii.  Kerry przybył do Bagdadu z Jordanii, która była pierwszym etapem jego podróży na Bliski Wschód. Po Iraku odwiedzi Arabie Saudyjska oraz inne stolice regionu. Media zwracają uwagę na znaczenie tej podróży dla sytuacji na światowym i regionalnym rynku ropy. Kerry powiedział wczoraj dziennikarzom, że nowy rząd w Bagdadzie ma duże szanse zjednoczyć wszystkie różnorodne społeczności zamieszkujące terytorium Iraku oraz stworzyć silne i stabilne państwo równych praw dla wszystkich mieszkańców. Nowy rząd pod kierownictwem szyickiego islamisty Hajdera al-Abadi składa się z przedstawicieli irackiej większości szyickiej oraz mniejszości kurdyjskiej i sunnickiej.

Jedna z japońskich elektrowni jądrowych odpowiada wymogom bezpieczeństwa

(Bloomberg/AP/AFP/Teresa Wójcik)

Zakończona została szczegółowa kontrola bezpieczeństwa w Sendai, jednej z japońskich elektrowni nuklearnych systematycznie obowiązujących po katastrofie w Fukushimie w 2011 r. Elektrownia Sendai jako pierwsza pracuje według bardzo ostrych norm. Japoński regulator wydał pozytywną ocenę stanu reaktora w Sendai. Najnowsze normy obowiązujące w Japonii energetykę jądrową mają zapobiec nuklearnym katastrofom, do jakiej doszło w Fukushimie wskutek trzęsienia ziemi i tsunami.

INFRASTRUKTURA

Kolejne rozwiązania europejskie w Warszawie?

(ZTM Warszawa)

Jak układa się tramwajowe rozkłady jazdy w Pradze? Do czego może służyć dach galerii handlowej w Czeskich Budziejowicach? Dlaczego w Birmingham stawiają na sprint? Co to jest autobus rowerowy? Odpowiedzi na te oraz na wiele innych pytań mogli poznać uczestnicy konferencji upowszechniającej rezultaty unijnych projektów „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie” oraz „INVOLVE”, która odbyła się w Warszawie. Organizatorem konferencji był Zarząd Transportu Miejskiego. W trakcie konferencji ZTM zaprezentował projekty unijne, które realizował do tej pory. Oprócz wspomnianych wyżej dwóch na liście są również i inne projekty miękkie: „Nowa jakość usług – młodzi pracownicy motorem zmian w komunikacji miejskiej”, „Nowa kultura mobilności”, CAPRICE i Rail Baltica Growth Corridor, a także dwa projekty inwestycyjne: budowa centralnego odcinka II linii metra oraz budowa parkingów „Parkuj i Jedź”. ZTM zaprezentował także szereg innowacji w warszawskiej komunikacji, które zostały wprowadzone w wyniku zagranicznych staży pracowników: począwszy od form komunikowania się z pasażerami, poprzez działania edukacyjne skierowane do najmłodszych a skończywszy na rozwiązaniach konstrukcyjnych taboru (tramwaje dwukierunkowe) i rozwiązań w organizacji ruchu (tzw. przystanek wiedeński).

Parlamentarzyści, radni i łodzianie o A 1

(UM Łódź)

Doraźna Komisja ds. Transportu Rady Miejskiej zorganizowała w Nowosolnej posiedzenie z udziałem Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg i Transportu oraz kilkudziesięciu mieszkańców i rady osiedla. Wrócił temat od lat nierozwiązany – budowa autostrady A1 na odcinku Stryków-Tuszyn, budowa obwodnicy Nowosolnej i studium transportowego. Prawdopodobnie w najbliższych tygodniach zostanie rozpisany kolejny przetarg na opóźnioną o dwa lata budowę trasy A1. Przewidywany termin zakończenia budowy odcinka Tuszyn-Stryków to 2016-2017 r. Łącznie opóźnienie wynosić będzie około 5 lat. Obwodnica Nowosolnej zdaniem urzędników ZDiT zostanie zrealizowana najwcześniej w 2018-2019 r. Studium systemu transportowego miało być gotowe do końca czerwca, ale radni zostali poinformowani, że prawdopodobnie zostanie udostępnione Radzie Miejskiej w kolejnej kadencji na koniec tego roku.

Tunel Trasy W-Z

(UM Łódź)

Już niemal 200 metrów długości ma nowy tunel w al. Mickiewicza na wysokości budowanego przystanku centralnego trasy W-Z. Pod powierzchnią ziemi postawną dwa równoległe tunele, a w nich dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dzięki nim będzie można sprawniej przejechać pod skrzyżowaniem ul. Mickiewicza z al. Kościuszki i ul. Piotrkowską. Tunele będą miały po 246 m. długości.

Tony piachu na Średnicówce

(UM Toruń)

Na drugim odcinku Trasy Średnicowej Północnej rozpoczęła się budowa nasypu pod przyszłą estakadę. Codziennie na plac budowy ciężarówki przywożą ponad dwa i pół tysiąca ton piasku. Na ukończeniu jest palowanie podpór, w tym tygodniu rozpoczną się już pierwsze prace zbrojarskie. Estakada na wysokości Skłodowskiej-Curie to najważniejszy obiekt inżynierski na II etapie trasy. Umożliwi ona bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi i tramwajowymi. Obiekt będzie miał 456 m długości, będzie wyposażony w jedną jezdnię, chodnik i ścieżkę rowerową. To nie jedyne prace prowadzone w tym rejonie. Na Skłodowskiej- Curie cały czas trwa przebudowa torowiska. Równolegle są prowadzone  prace trakcyjne i układane są nowe podkłady betonowe wraz z szynami. Drogowcy budują także nowe perony tramwajowe. W okolicach Izby Celnej trwa budowa przepustu pod przyszłą drogę. Z kolei od strony ul. Grudziądzkiej na jezdni północnej, wzmacniane jest podłoże gruntowe.

Obwodnica Świdnicy otwarta

(Polimex-Mostostal)

Obwodnica Świdnicy połączyła drogę krajową nr 35 (Wrocław-Wałbrzych) w Słotwinie z drogą wojewódzką nr 382 w kierunku Strzegomia oraz z łącznikiem Świdnicy z autostradą A-4, poprzez rondo Solidarności. Świdnica dotychczas nie posiadała obwodnicy, a ruch samochodowy przebiegał drogami: wojewódzką nr 382 i krajową nr 35 przez centrum miasta.

Przejazd pojazdów po ulicach był uciążliwy dla mieszkańców miasta. Obwodnica wyeliminuje niedogodności, poza tym poprawia przejazd przez region świdnicki. Inwestorem Obwodnicy Świdnicy jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. Obwodnica Świdnicy liczy ok. 3,2 km długości, jej koszt, to ok. 34 mln zł z czego ok. 15 mln zł, to środki pochodzące z dofinansowania unijnego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wykonawcą jest Polimex-Mostostal SA.

Kara pieniężna za eksploatację bocznicy w Koninie bez wymaganego Świadectwa Bezpieczeństwa

(Urząd Transportu Kolejowego)

Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na Express Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną za prowadzenie działalności bez dokumentu uprawniającego, tj. eksploatację bocznicy kolejowej bez świadectwa bezpieczeństwa użytkownika. Wysokość kary wyniosła 28 574,60 zł. Kara dotyczyła bocznicy kolejowej zlokalizowanej w Koninie, odgałęziającej się od toru stacyjnego nr 25 stacji Konin w km 204,963 linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice. W ramach nadzoru nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych prezes UTK prowadzi w 2014 roku cykliczne, szczegółowe kontrole ich użytkowników.

Sierpień na lotnisku wrocławskim

(UW Wrocław)

Dopiero co, bo w ubiegłym miesiącu, Port Lotniczy Wrocław ustanowił rekord w liczbie odprawionych pasażerów, a już go pobił. Sierpień okazał się jeszcze lepszy niż lipiec i w sektorze połączeń krajowych przyniósł 62% wzrost w porównaniu do sierpnia 2013 r. W ub. miesiącu Port Lotniczy Wrocław łącznie obsłużył prawie 242 tys. pasażerów. To najlepszy wynik w historii lotniska. W żadnym miesiącu wcześniej nie odprawiono większej liczby podróżnych. To o ponad 2 tys. więcej pasażerów niż w rekordowym lipcu 2014 r. Ten wynik oznacza także wzrost całkowitego ruchu o 11,2% w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Z porównania sierpień 2014 – sierpień 2013 wynika, że procentowo najwięcej podróżnych przybyło w sektorze krajowym – aż 62%. To zasługa połączeń lotniczych z czterema polskimi miastami: Gdańskiem (Eurolot i Ryanair), Warszawą (PLL LOT), Warszawą-Modlinem (Ryanair) i Lublinem (Eurolot).

„Wielki Brat” na gdańskim lotnisku

(UM Gdańsk)

Specjalnie dla fanów awiacji na hangarze gdańskiego lotniska zawieszono dodatkowe dwie kamery. Pokazują one obraz z płyt postojowych nr 1 i 5. Obraz można oglądać na stronie internetowej Portu Lotniczego, a jak się okazuje z tej możliwości korzysta codziennie 16 tysięcy internautów. Obrazy ogląda codziennie średnio 16 tysięcy internautów (średnia z 3 miesięcy) z niemal całego świata. Port Lotniczy Gdańsk jest jedynym lotniskiem komercyjnym udostępniającym obraz w technice live stream i to aż z 8 kamer. Wraz z nowo zainstalowanymi kamerami można obecnie obserwować oba kierunki pasa startowego, płyt postojowych, a nawet wnętrze terminalu pasażerskiego. Dzięki przekazywanym w czasie rzeczywistym obrazom, możliwe jest oglądanie manewrujących samolotów, a także wysiadających i wsiadających do nich pasażerów.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

PGNiG: W środę Rosja zmniejszyła dostawy gazu do Polski o 45 procent

(PGNiG/BIZNESALERT)

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA informuje, że dostawy gazu ziemnego w ramach obowiązującego Kontraktu Jamalskiego na połączeniach międzysystemowych w Drozdowiczach (Ukraina), Kondratkach (Białoruś) i Wysokoje (Białoruś) nadal nie są realizowane zgodnie ze składanymi przez Spółkę nominacjami. Deficyt dostaw w dniu 10.09.2014 r. wyniósł ok. 45 %. Zgodnie z Kontraktem Jamalskim, PGNiG ma prawo odbierać ilości mniejsze bądź równe maksymalnej  dobie kontraktowej określonej dla poszczególnych punktów wejścia, na których realizowane są dostawy. Wolumeny zamówione przez PGNiG były mniejsze od ilości maksymalnych –  czyli zgodne z kontraktem. Mimo to, nie zostały zrealizowane przez OOO Gazprom Eksport.  Aby zabezpieczyć niedobór dostaw z kierunku wschodniego, PGNiG podjęło decyzję o realizacji dostaw uzupełniających przez punkty: Lasów (Niemcy) oraz Cieszyn (Czechy). Dodatkowo, od dnia 11.09.2014 r. uruchomione zostały dostawy gazu przez punkt Mallnow (Niemcy).  Trwa wyjaśnianie przyczyn zmniejszenia dostaw gazu z kierunku wschodniego, w szczególności czy mają one charakter techniczny czy handlowy. PGNiG nie otrzymało do chwili obecnej żadnej informacji ze strony Gazpromu o powodach zmniejszenia dostaw gazu do Polski. Dostawy gazu ziemnego do odbiorców PGNiG przebiegają bez zakłóceń. Nie ma obecnie konieczności uruchamiania odbioru gazu z podziemnych magazynów gazu, które przed sezonem zimowym zostały w pełni zatłoczone. Aktualny stan napełnienia magazynów wynosi ok. 2,6 mld metrów sześciennych – podaje spółka. Ze względu na niedobory surowca Gaz-System poinformował o zatrzymaniu rewersowych dostaw gazu na Ukrainię o 14 tamtejszego czasu. Informację tę potwierdził dyrektor ukraińskiego odpowiednika tej firmy – Ukrtransgazu – Ihor Prokopiw. Potwierdza również, że powodem było ograniczenie dostaw gazu od Gazpromu dla PGNiG. Ukrainiec podał, że Rosjanie sztucznie podwyższyli cenę surowca na Węgrzech do 400 dolarów za tysiąc metrów sześciennych, dlatego Ukrtransgaz sprowadza go ze Słowacji za 320-330 dolarów. Z tego kraju płyną jednak informacje, że dostawy dla Eustreamu z Rosji również zostały zmniejszone a Bratysława może zamknąć swój rewers. Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński zapewnił wczoraj, że Polska nie musi się obawiać niedoborów gazu ziemnego. – Nie dostaliśmy żadnych sygnałów jakoby dostawy ze Wschodu miały być zakłócone – powiedział Piechociński. Dodał, że w polskich magazynach znajdują się obecnie „rekordowe ilości surowca”. Tymczasem PGNiG poinformowało, że w środę Rosja zmniejszyła dostawy gazu do Polski o 45 procent.

KE apeluje o szybkie podpisanie TTIP z USA

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisarz ds. handlu Unii Europejskiej Karl de Gucht zaapelował do Waszyngtonu o jak najszybisze podpisanie Transatlantyckiego Partnerstwa Handlowo-Inwestycyjnego (TTIP) oraz przyspieszenia otwarcia eksportu ropy naftowej. Jego zdaniem jest to niezbędne w obliczu sytuacji geopolitycznej w Europie. Jego zdaniem zniesienie zakazu na eksport ropy naftowej poza kraje posiadające strefę wolnego handlu z USA pozwoli na stworzenie dźwigni nacisku na prezydenta Rosji Władimira Putina, który pomimo podpisania zawieszenia broni z Ukrainą, jest podejrzewany o dalsze ambicje ekspansji wojskowej w tym kraju.

SOCAR ogłasza przetargi na złoża gazowe

(REUTERS/RIGZONE/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Reuters poinformował z Baku, że państwowy azerbejdżański koncern paliwowy  SOCAR ogłosił przetarg na eksplorację dwóch dużych złóż gazu – Umid i Babek – na Morzu Kaspijskim.  Wiceprezes SOCAR Choshbacht Yusifzade powiedział dziennikarzom, że wg wstępnych badań oba złoża zawierają 600 mld m. sześc. gazu. SOCAR już w 2010 r. informował, że złoże Umid zawiera co najmniej 200 mld m. sześc. gazu, opisując je jako największe odkrycie po gigantycznym złożu Szah Deniz, oszacowanym na 1,2 bln m. sześc. surowca. SOCAR wydobył już 390 mln m. sześc. gazu i 65 tys. ton kondensatu ze złoża Umid, ale obecnie azerbejdżański koncern stanął w obliczu problemów technicznych, które powodują spadek wydobycia. Dlatego koncern zdecydował się ogłosić przetarg na wspólną  eksplorację i eksploatację obu złóż. Złoże Babek szacowane jest na 400 mld m. sześc. gazu i 80 mln ton kondensatu. Łączne rezerwy gazu w Azerbejdżanie są szacowane na 3-5 bln m. sześc. Post-sowieckie państwo Azerbejdżan jest traktowana przez Zachód jako ważny, alternatywny dostawca surowców energetycznych ze złóż Morza Kaspijskiego. Złoża te mogą pozwolić, aby Europa uzależniła się od Rosji.

Gazprom notuje spadki zysku netto

(GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Firma gazowa z Rosji Gazprom podaje, że jej zyski netto w pierwszym kwartale tego roku spadły o 41 procent do 223 mld rubli czyli około 6 mld dolarów. Powodem mają być obniżki cenowe dla Ukrainy i tańszy rubel. Dochody w tym okresie miały wynieść według prognoz 263,6 mld rubli. W miesiącach styczeń-kwiecień 2014 Ukraina otrzymała rabat gazowy za wycofanie się z umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską, płaciła $268,5/1000m3. Po Euromajdanie i zmianie władzy w Kijowie rabat został cofnięty. Obecnie, po aneksji Krymu, Rosjanie domagają się od Ukraińców $485,5/1000m3. Dopuszczają rabat w wysokości stu dolarów, którego nie uznaje Kijów.

Nowe zezwolenia na eksport LNG z USA

(DEPARTAMENT ENERGII USA/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Departament Energii USA poinformował oficjalnie w minioną środę, że wydał oficjalne zezwolenia na eksport  gazu skroplonego dla firm trzech firm: Cameron LNG, LLC (Cameron) i Energy LLC (Carib Carib), producentów LNG. Zezwolenie dotyczy eksportu  do krajów, które nie mają umowy o wolnym handlu (FTA) ze Stanami Zjednoczonymi i jest ważne przez 20 lat.  Prawo federalne USA nie wymaga zgody na eksportu gazu ziemnego do krajów, które mają umowy o wolnym handlu ze Stanami Zjednoczonymi. W przypadku krajów, które nie mają takiej umowy, ustawa o gaz ziemnym zobowiązuje Departament Energii do udzielania zezwoleń na eksport,  „o ile  eksport  te nie jest sprzeczny z interesem publicznym.” Zezwolenie wydane wspomnianym trzem firmom Departament Energii „jest zgodne z interesem publicznym”.

Irański minister ropy: dostawy gazu dla Iraku opóźnione przez walki z Państwem Islamskim

(AP/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Irański minister ropy Bidjan Zanghaneh wczoraj poinformował, że z powodu walk między irackimi siłami rządowymi a ekstremistami Państwa Islamskiego odłożone zostają zaplanowane dostawy gazu do Iraku. Informacja jest na stronie internetowej irańskiego ministerstwa ropy. Jak wiadomo, nie zostały zakończone prace przy budowie odcinka gazociągu z Iranu po stronie irackiej. Pracownicy zatrudnieni na tym odcinku w prowincji Dijala byli wielokrotnie celem ataków ekstremistów Państwa Islamskiego, którego siły kontrolują te część Iraku, przez który przechodzi gazociąg.

Saudyjczycy zmniejszają eksport ropy w odpowiedzi na malejącą cenę surowca

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wobec spadku ceny ropy naftowej poniżej poziomu stu dolarów za baryłkę królestwo Arabii Saudyjskiej zmniejszyło eksport surowca w sierpniu o 400 tysięcy baryłek dziennie. Eksport całego kartelu OPEC we wspomnianym miesiący przekroczył wymagania na 2015 rok o 1,15 mln baryłek dziennie. Kuwejt zapowiedział, że rychło cena ropy wróci do poziomu stu dolarów. Wcześniej Arabia Saudyjska zwiększyła eksport surowca, aby wyrównać niedobory spowodowane przez przerwy dostaw z Libii ogarniętej walkami. Obecnie, gdy sytuacja w tym kraju nieco się uspokoiła dynastia saudyjska postanowiła ponownie zmniejszyć ilość surowca słanego za granicę. Do tej pory OPEC nie wyraził zaniepokojenia spadającą ceną ropy. Mimo to zasoby grupy rosną a zapotrzebowanie na surowiec na świecie maleje.

John Kerry w Bagdadzie o ropie naftowej

(AP/FOX NEWS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Sekretarz Stanu USA John Kerry przybył wczoraj do Bagdadu negocjować kwestie wojskowego, politycznego I finansowego wsparcia USA dla Iraku w jego walce przeciwko islamskim ekstremistom. Siły tych zwolenników Państwa Islamskiego kontrolują znaczne obszary Iraku i Syrii.  Kerry przybył do Bagdadu z Jordanii, która była pierwszym etapem jego podróży na Bliski Wschód. Po Iraku odwiedzi Arabie Saudyjska oraz inne stolice regionu. Media zwracają uwagę na znaczenie tej podróży dla sytuacji na światowym i regionalnym rynku ropy. Kerry powiedział wczoraj dziennikarzom, że nowy rząd w Bagdadzie ma duże szanse zjednoczyć wszystkie różnorodne społeczności zamieszkujące terytorium Iraku oraz stworzyć silne i stabilne państwo równych praw dla wszystkich mieszkańców. Nowy rząd pod kierownictwem szyickiego islamisty Hajdera al-Abadi składa się z przedstawicieli irackiej większości szyickiej oraz mniejszości kurdyjskiej i sunnickiej.

Jedna z japońskich elektrowni jądrowych odpowiada wymogom bezpieczeństwa

(Bloomberg/AP/AFP/Teresa Wójcik)

Zakończona została szczegółowa kontrola bezpieczeństwa w Sendai, jednej z japońskich elektrowni nuklearnych systematycznie obowiązujących po katastrofie w Fukushimie w 2011 r. Elektrownia Sendai jako pierwsza pracuje według bardzo ostrych norm. Japoński regulator wydał pozytywną ocenę stanu reaktora w Sendai. Najnowsze normy obowiązujące w Japonii energetykę jądrową mają zapobiec nuklearnym katastrofom, do jakiej doszło w Fukushimie wskutek trzęsienia ziemi i tsunami.

INFRASTRUKTURA

Kolejne rozwiązania europejskie w Warszawie?

(ZTM Warszawa)

Jak układa się tramwajowe rozkłady jazdy w Pradze? Do czego może służyć dach galerii handlowej w Czeskich Budziejowicach? Dlaczego w Birmingham stawiają na sprint? Co to jest autobus rowerowy? Odpowiedzi na te oraz na wiele innych pytań mogli poznać uczestnicy konferencji upowszechniającej rezultaty unijnych projektów „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie” oraz „INVOLVE”, która odbyła się w Warszawie. Organizatorem konferencji był Zarząd Transportu Miejskiego. W trakcie konferencji ZTM zaprezentował projekty unijne, które realizował do tej pory. Oprócz wspomnianych wyżej dwóch na liście są również i inne projekty miękkie: „Nowa jakość usług – młodzi pracownicy motorem zmian w komunikacji miejskiej”, „Nowa kultura mobilności”, CAPRICE i Rail Baltica Growth Corridor, a także dwa projekty inwestycyjne: budowa centralnego odcinka II linii metra oraz budowa parkingów „Parkuj i Jedź”. ZTM zaprezentował także szereg innowacji w warszawskiej komunikacji, które zostały wprowadzone w wyniku zagranicznych staży pracowników: począwszy od form komunikowania się z pasażerami, poprzez działania edukacyjne skierowane do najmłodszych a skończywszy na rozwiązaniach konstrukcyjnych taboru (tramwaje dwukierunkowe) i rozwiązań w organizacji ruchu (tzw. przystanek wiedeński).

Parlamentarzyści, radni i łodzianie o A 1

(UM Łódź)

Doraźna Komisja ds. Transportu Rady Miejskiej zorganizowała w Nowosolnej posiedzenie z udziałem Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg i Transportu oraz kilkudziesięciu mieszkańców i rady osiedla. Wrócił temat od lat nierozwiązany – budowa autostrady A1 na odcinku Stryków-Tuszyn, budowa obwodnicy Nowosolnej i studium transportowego. Prawdopodobnie w najbliższych tygodniach zostanie rozpisany kolejny przetarg na opóźnioną o dwa lata budowę trasy A1. Przewidywany termin zakończenia budowy odcinka Tuszyn-Stryków to 2016-2017 r. Łącznie opóźnienie wynosić będzie około 5 lat. Obwodnica Nowosolnej zdaniem urzędników ZDiT zostanie zrealizowana najwcześniej w 2018-2019 r. Studium systemu transportowego miało być gotowe do końca czerwca, ale radni zostali poinformowani, że prawdopodobnie zostanie udostępnione Radzie Miejskiej w kolejnej kadencji na koniec tego roku.

Tunel Trasy W-Z

(UM Łódź)

Już niemal 200 metrów długości ma nowy tunel w al. Mickiewicza na wysokości budowanego przystanku centralnego trasy W-Z. Pod powierzchnią ziemi postawną dwa równoległe tunele, a w nich dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dzięki nim będzie można sprawniej przejechać pod skrzyżowaniem ul. Mickiewicza z al. Kościuszki i ul. Piotrkowską. Tunele będą miały po 246 m. długości.

Tony piachu na Średnicówce

(UM Toruń)

Na drugim odcinku Trasy Średnicowej Północnej rozpoczęła się budowa nasypu pod przyszłą estakadę. Codziennie na plac budowy ciężarówki przywożą ponad dwa i pół tysiąca ton piasku. Na ukończeniu jest palowanie podpór, w tym tygodniu rozpoczną się już pierwsze prace zbrojarskie. Estakada na wysokości Skłodowskiej-Curie to najważniejszy obiekt inżynierski na II etapie trasy. Umożliwi ona bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi i tramwajowymi. Obiekt będzie miał 456 m długości, będzie wyposażony w jedną jezdnię, chodnik i ścieżkę rowerową. To nie jedyne prace prowadzone w tym rejonie. Na Skłodowskiej- Curie cały czas trwa przebudowa torowiska. Równolegle są prowadzone  prace trakcyjne i układane są nowe podkłady betonowe wraz z szynami. Drogowcy budują także nowe perony tramwajowe. W okolicach Izby Celnej trwa budowa przepustu pod przyszłą drogę. Z kolei od strony ul. Grudziądzkiej na jezdni północnej, wzmacniane jest podłoże gruntowe.

Obwodnica Świdnicy otwarta

(Polimex-Mostostal)

Obwodnica Świdnicy połączyła drogę krajową nr 35 (Wrocław-Wałbrzych) w Słotwinie z drogą wojewódzką nr 382 w kierunku Strzegomia oraz z łącznikiem Świdnicy z autostradą A-4, poprzez rondo Solidarności. Świdnica dotychczas nie posiadała obwodnicy, a ruch samochodowy przebiegał drogami: wojewódzką nr 382 i krajową nr 35 przez centrum miasta.

Przejazd pojazdów po ulicach był uciążliwy dla mieszkańców miasta. Obwodnica wyeliminuje niedogodności, poza tym poprawia przejazd przez region świdnicki. Inwestorem Obwodnicy Świdnicy jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. Obwodnica Świdnicy liczy ok. 3,2 km długości, jej koszt, to ok. 34 mln zł z czego ok. 15 mln zł, to środki pochodzące z dofinansowania unijnego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wykonawcą jest Polimex-Mostostal SA.

Kara pieniężna za eksploatację bocznicy w Koninie bez wymaganego Świadectwa Bezpieczeństwa

(Urząd Transportu Kolejowego)

Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na Express Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną za prowadzenie działalności bez dokumentu uprawniającego, tj. eksploatację bocznicy kolejowej bez świadectwa bezpieczeństwa użytkownika. Wysokość kary wyniosła 28 574,60 zł. Kara dotyczyła bocznicy kolejowej zlokalizowanej w Koninie, odgałęziającej się od toru stacyjnego nr 25 stacji Konin w km 204,963 linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice. W ramach nadzoru nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych prezes UTK prowadzi w 2014 roku cykliczne, szczegółowe kontrole ich użytkowników.

Sierpień na lotnisku wrocławskim

(UW Wrocław)

Dopiero co, bo w ubiegłym miesiącu, Port Lotniczy Wrocław ustanowił rekord w liczbie odprawionych pasażerów, a już go pobił. Sierpień okazał się jeszcze lepszy niż lipiec i w sektorze połączeń krajowych przyniósł 62% wzrost w porównaniu do sierpnia 2013 r. W ub. miesiącu Port Lotniczy Wrocław łącznie obsłużył prawie 242 tys. pasażerów. To najlepszy wynik w historii lotniska. W żadnym miesiącu wcześniej nie odprawiono większej liczby podróżnych. To o ponad 2 tys. więcej pasażerów niż w rekordowym lipcu 2014 r. Ten wynik oznacza także wzrost całkowitego ruchu o 11,2% w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Z porównania sierpień 2014 – sierpień 2013 wynika, że procentowo najwięcej podróżnych przybyło w sektorze krajowym – aż 62%. To zasługa połączeń lotniczych z czterema polskimi miastami: Gdańskiem (Eurolot i Ryanair), Warszawą (PLL LOT), Warszawą-Modlinem (Ryanair) i Lublinem (Eurolot).

„Wielki Brat” na gdańskim lotnisku

(UM Gdańsk)

Specjalnie dla fanów awiacji na hangarze gdańskiego lotniska zawieszono dodatkowe dwie kamery. Pokazują one obraz z płyt postojowych nr 1 i 5. Obraz można oglądać na stronie internetowej Portu Lotniczego, a jak się okazuje z tej możliwości korzysta codziennie 16 tysięcy internautów. Obrazy ogląda codziennie średnio 16 tysięcy internautów (średnia z 3 miesięcy) z niemal całego świata. Port Lotniczy Gdańsk jest jedynym lotniskiem komercyjnym udostępniającym obraz w technice live stream i to aż z 8 kamer. Wraz z nowo zainstalowanymi kamerami można obecnie obserwować oba kierunki pasa startowego, płyt postojowych, a nawet wnętrze terminalu pasażerskiego. Dzięki przekazywanym w czasie rzeczywistym obrazom, możliwe jest oglądanie manewrujących samolotów, a także wysiadających i wsiadających do nich pasażerów.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły