icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

13.08.2014 ALERT

ENERGETYKA

Naftogaz uspokaja – dostawy nie zostaną przerwane. Eksperci mają wątpliwości

(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK/ITAR TASS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraiński Parlament poparł wczoraj w pierwszym czytaniu projekt ustawy wprowadzającej sankcje przeciwko rosyjskim spółkom i osobistościom. Według wypowiedzi premiera Jaceniuka sankcje będą wymierzone w 65 rosyjskich spółek włącznie z Gazpromem oraz 172 politykom. Drugie czytanie projektu ustawy o sankcjach ma odbyć się w najbliższy czwartek. Agencje podkreślają, że jeśli sankcje obejmą Gazprom, to europejskie firmy energetyczne importujące gaz z Rosji będą musiały zmienić zasadniczo swoje umowy importowe. Naftogaz uspokaja, że każda europejska firma będzie mogła podpisać kontrakt z Ukrtransgazem na dostawy surowca w ilości takiej samej, jak od Gazpromu. Cena ma również pozostać ta sama. Eksperci wskazują jednak, że zmiana warunków tranzytu wymagałaby rewizji każdej umowy dotyczącej dostaw do Europy przez Ukrainę. W ukraińskich magazynach gazowych znajduje się obecnie 15,107 mld m3. Zimą musi się tam znaleźć 17-19 mld m3 aby tranzyt do Europy był możliwy. Ministerstwo Energetyki Ukrainy szacuje, że w okresie grzewczym niedobór surowca na ukraińskim rynku może wynieść około 7 mld m3.

List niezależnych producentów gazu do premiera Ukrainy

(WOJCIECH JAKÓBIK)

W liście do Arsenija Jaceniuka obejmującego stanowisko premiera Ukrainy firmy wydobywające gaz ziemny nad Dnieprem apelują o wycofanie podatku od wydobycia wprowadzonego przez obecny rząd w celu pozyskania środków na łatanie dziury budżetowej, która szybko rośnie wraz z wydatkami na wojnę z bojownikami rosyjskimi na wschodzie kraju. Ich zdaniem nałożenie podatku w wysokości 55 procent załamie wydobycie węglowodorów na Ukrainie. Pierwotnie podatek miał obowiązywać do końca roku, aby pokryć koszty wojny. Obecnie trwają rozmowy na temat jego przedłużenia.

Problemy rosyjskiej spółki górniczej Mechel

(WIEDOMOSTI/REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Zadłużenie netto górniczej spółki  Mechel  na koniec maja 2014 wynosiło 8,3 mld dol., a jego przychód w 2013 r. wynoszący 730 mln dol. nie pokrywa nawet odsetek od kredytów ( 742 mln dol.).Wiosną b.r. kredytodawcy  Mechel  – banki: VTB, Sbierbank i  Gazprombank, dyskutowali z rządem i właścicielem spółki  Mechel( 67,42 proc.) Igorem Ziuzinem refinansowanie kredytów, konwersję zadłużenia Mechel oraz odwołania Ziuzina z funkcji prezesa oraz zmniejszenia jego udziału w Mechel do 5 proc..  W  rozmowach nie uczestniczył jeden z wierzycieli Mechel  Wnieszekonombank.  W tym samym czasie, na wiosnę, powstała propozycja, aby Mechel sprzedał swoje górnicze linie kolejowe na Syberii ( 321 km) wycenione na 70 mld rubli. Pieniądze miały zmniejszyć  zadłużenie spółki Ziuzina. Jednakże propozycja nie została zrealizowana. Inne propozycje refinansowania nie zostały akceptowane przez wierzycieli jako nieopłacalne. W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Finansów, Federalna Służba Skarbowa oraz banki wierzyciele Mechel  podjęły rozmowy o sprzedaży linii kolejowych należących do zadłużonej spółki. Należność  mogłaby zmniejszyć zadłużenie o 71 mld rubli. Jak informują Wiedomosti, jednak nie ma na razie chętnych na zakup owych linii kolejowych, ponieważ ich budowa nie została ukończona z braku środków. Są także inne przeszkody natury formalnej, uniemożliwiające sprzedaż górniczej linii kolejowej należącej do Mechel.

Morderstwo pracownika Apache Corp w Egipcie

(AP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Houston teksaska spółka paliwowa Apache Corp zakomunikowała, że śmierć jednego z jej pracowników nadzoru w Egipcie była spowodowana przez przypadek. Rzecznik spółki Bill Mintz nie poinformował, na jakiej podstawie oparte jest to stwierdzenie. Powiedział tylko, że policja prowadzi śledztwo, a spółka współpracuje z policją. Zwłoki pracownika Apache zostały znalezione w piątek w samochodzie w drodze na do Kairu. Mężczyzna został zastrzelony w ostatnią środę na pustyni między Qarun i Karama, na południowy zachód od Kairu. Nie wiadomo, w jaki sposób jego samochód z ciałem został przetransportowany w pobliże stolicy Egiptu. Mintz powiedział, że zastrzelony pracował dla Apache przez wiele lat, w tym kilka ostatnich lat w Egipcie,  gdzie spółka Apache prowadzi dość zaawansowane interesy w sektorze ropy i gazu. Rzecznik odmówił podania danych o zamordowanym z uwagi na dobro jego rodziny. Apache w Egipcie zatrudnia bezpośrednio 140 osób, głównie Amerykanów, ale w realizacji projektów spółki z Teksasu w tym kraju zaangażowanych jest pośrednio ponad 9 tys. pracowników. Apache jest obecna w Egipcie od 1994 r. Jest to jedna z największych firm energetycznych działających w  tym kraju, produkuje dziennie 198 tys. baryłek ropy i 912 mln m. sześc. gazu.

Iran omija zachodnie sankcje

(NEW YORK TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dzięki lukom prawnym w dokumentach dotycząch sankcji wobec Teheranu rośnie eksport ultralekkiej ropy irańskiej do Chin i pozostałych krajów europejskich. W ostatnich miesiącach Iran wysyłał 525 tysięcy baryłek ropy dziennie czyli dwa razy więcej niż w zeszłym roku. Zarobił na tym w ostatnich trzech miesiącach 1,5 mld dolarów. Irański eksport ropy naftowej spadł znacząco po wprowadzeniu sankcji zachodnich wobec postępów programu atomowego, który budzi niepokój w USA i Europie. Trwają negocjacje na ten temat i mają zostać zakończone w listopadzie tego roku.

W 2015 roku wzrośnie zapotrzebowanie na ropę naftową

(MAE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według Międzynarodowej Agencji Energii światowe zapotrzebowanie na ropę naftową w 2014 roku wzrośnie o 30 procent do poziomu 1,3 mln baryłek dziennie. W lipcu dostawy ropy naftowej wzrosły o 640 tysięcy baryłek dziennie dzięki wzrostowy wydobycia z krajów spoza OPEC. Dzięki temu zniwelowany został efekt spadku wydobycia krajów tej organizacji, nie licząc Arabii Saudyjskiej i Libii, gdzie zanotowano małe wzrosty.

INFRASTRUKTURA

Spotkanie wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej z branżą transportową

(MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY I ROZWOJU)

Aktualne zagadnienia związane z funkcjonowaniem branży przewoźników międzynarodowych w Polsce były tematem rozmów wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej z prezesem Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Janem Buczkiem. W czasie dyskusji poruszono kwestie ewentualnych zmian legislacyjnych w zakresie zasad odbioru odpoczynku w kabinie pojazdu – po uchwale Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2014 r. 13 sierpnia br., w siedzibie MIiR odbywa się spotkanie z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, pracodawców i związków zawodowych kierowców poświęcone omówieniu potencjalnych skutków uchwały SN. Ważnym tematem rozmowy była sytuacja przewoźników wobec znaczącego ograniczenia dostępu do rynku rosyjskiego po wprowadzeniu przez władze Federacji Rosyjskiej embarga na przywóz polskiej żywności. W czasie spotkania rozmawiano także o potrzebie stworzenia dalszych systemowych rozwiązań zwiększających przepustowość przejść granicznych na wschodzie Polski.

Przygotowania do wdrożenia elektronicznych płatności za drogi

(Polski Kongres Drogowy)

W cieniu gorących dyskusji o korkach powodowanych przez autostradowe bramki do manualnego poboru opłat, rząd przyspieszył prace nad ustawą, która umożliwi wdrożenie w Polsce Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej. Po jej wprowadzeniu, użytkownik będzie mógł podróżować po całej Unii Europejskiej z jednym urządzeniem pokładowym i rozliczać się z jednym dostawcą usługi. Projekt ustawy dostosowuje przepisy ustawy o drogach publicznych do decyzji Komisji 2009/750/WE z 6 października 2009 w sprawie definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz jej elementów technicznych. Założenia do projektu zostały przyjęte przez Radę Ministrów 3 lipca 2012 r. Nie wiadomo dlaczego projekt ujrzał światło dzienne dopiero po 2 latach. Ministerstwo oczekuje na uwagi do projektu do 1 września br.

Opinie producentów barier na temat Wytycznych

(Polski Kongres Drogowy)

W trwającym w lipcu kolejnym etapie konsultacji projektu „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych” swoje opinie przekazali czołowi producenci i dostawcy urządzeń. Polski Kongres Drogowy, w porozumieniu z GDDKiA, jest organizatorem konsultacji projektu nowych wytycznych, które mają zastąpić wytyczne z 2010 r. 6 firm, zaliczanych do największych producentów i importerów na polskim rynku barier drogowych: Saferoad RRS Polska, Consulting Road Service (przedstawiciel firmy Marcegaglia), Mostostal Zabrze, P.V. Prefabet Kluczbork, Stalprodukt oraz Volkmann & Rossbach opracowało wspólne stanowisko. Najważniejszy postulat to stworzenie jednostki do sprawdzania i zatwierdzania materiału i wpisania go na listę wyrobów dopuszczonych, na podstawie udostępnionej przez producenta pełnej dokumentacji certyfikacyjnej. Sygnatariusze akceptują wykluczenie stosowania barier o poziomie intensywności zderzenia ASI „C”. Preferowany powinien być poziom ASI „A”, a dopuszczalny – „B”. Na obiektach inżynierskich poziom „B” powinien być traktowany jako minimum. Producenci proponują wprowadzenie okresu przejściowego wynoszącego 7 lat (do końca 2021 r.) na pełne wprowadzenie wymagania poziomu powstrzymywania „L”.

CTL Logistics i Panattoni sfinalizowały umowę sprzedaży działki w Sosnowcu

(CTL)

Transakcja dotyczyła działki 4,2 ha z portfolio terenów inwestycyjnych CTL Logistics w Sosnowcu, która została kupiona przez jednego z największych w Polsce deweloperów powierzchni magazynowych – Panattoni. Sprzedana działka należy do jednego z największych na Śląsku terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w Sosnowcu bezpośrednio przy drodze ekspresowej S-1. Sprzedażą zarządza spółka CTL Maczki-Bór należąca do Grupy CTL. Na zakupionej działce Panattoni zbuduje do końca 2014 r. nowoczesny obiekt magazynowy zagospodarowując powierzchnię ok. 40 tys. m2 na potrzeby swojego klienta z branży logistycznej.  Inwestycja jest realizowana na zasadzie build-to-suit (BTS), co oznacza, że obiekt magazynowy jest zaprojektowany i budowany dla dedykowanego odbiorcy pod konkretne zamówienie.  Pannatoni, kupując grunt, dołączył do grona klientów CTL Logistics, którzy kupili nieruchomości wcześniej i zrealizowali swoje inwestycje: Jeronimo Martins Polska (16 ha) i Bene Trucks (2ha), Raben Polska (11 ha), Goodmann Polska (9 ha) czy Salzgitter Mannesmann Stahlhandel (5ha).

Koleje Mazowieckie wybrały wykonawcę myjni

(Koleje Mazowieckie)

Podpisana została umowa na budowę myjni taboru kolejowego na terenie stacji postojowej w Tłuszczu. Wykonawcą będzie firma IDS-BUD SA. Cena ofertowa zaproponowana przez warszawską spółkę to 21 648 000 zł brutto. Przewidywany czas realizacji budowy to około 10 miesięcy. Rozpoczęcie budowy nastąpi jeszcze w tym roku. Projekt obejmuje budowę myjni wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz zapleczem gospodarczo-socjalnym. W miejscu myjni sezonowej powstanie obiekt, który pozwoli na mycie taboru przez cały rok. Myjnia będzie obsługiwała cały tabor z Tłuszcza oraz w części z sekcji warszawskich – Grochowa i Ochoty.

Porozumienie ULC i PKBWL

(Urząd Lotnictwa Cywilnego)

Podpisane zostało porozumienie pomiędzy prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych, dotyczące współpracy i koordynacji działań związanych z zaistnieniem wypadku lotniczego. Zawarcie Porozumienia jest realizacją art. 12 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylającego dyrektywę 94/56/WE. Treść porozumienia obejmuje w szczególności zagadnienia dotyczące: dostępu do miejsca wypadku, zabezpieczania i dostępu do materiałów dowodowych, wymiany informacji, ochrony informacji zebranych podczas badania przed ich niewłaściwym wykorzystaniem, monitorowania wydanych zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Strony Porozumienia wyraziły nadzieję, że uzgodnienia zawarte w podpisanym dokumencie przyczynią się do poprawy jakości pracy na rzecz bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Naftogaz uspokaja – dostawy nie zostaną przerwane. Eksperci mają wątpliwości

(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK/ITAR TASS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraiński Parlament poparł wczoraj w pierwszym czytaniu projekt ustawy wprowadzającej sankcje przeciwko rosyjskim spółkom i osobistościom. Według wypowiedzi premiera Jaceniuka sankcje będą wymierzone w 65 rosyjskich spółek włącznie z Gazpromem oraz 172 politykom. Drugie czytanie projektu ustawy o sankcjach ma odbyć się w najbliższy czwartek. Agencje podkreślają, że jeśli sankcje obejmą Gazprom, to europejskie firmy energetyczne importujące gaz z Rosji będą musiały zmienić zasadniczo swoje umowy importowe. Naftogaz uspokaja, że każda europejska firma będzie mogła podpisać kontrakt z Ukrtransgazem na dostawy surowca w ilości takiej samej, jak od Gazpromu. Cena ma również pozostać ta sama. Eksperci wskazują jednak, że zmiana warunków tranzytu wymagałaby rewizji każdej umowy dotyczącej dostaw do Europy przez Ukrainę. W ukraińskich magazynach gazowych znajduje się obecnie 15,107 mld m3. Zimą musi się tam znaleźć 17-19 mld m3 aby tranzyt do Europy był możliwy. Ministerstwo Energetyki Ukrainy szacuje, że w okresie grzewczym niedobór surowca na ukraińskim rynku może wynieść około 7 mld m3.

List niezależnych producentów gazu do premiera Ukrainy

(WOJCIECH JAKÓBIK)

W liście do Arsenija Jaceniuka obejmującego stanowisko premiera Ukrainy firmy wydobywające gaz ziemny nad Dnieprem apelują o wycofanie podatku od wydobycia wprowadzonego przez obecny rząd w celu pozyskania środków na łatanie dziury budżetowej, która szybko rośnie wraz z wydatkami na wojnę z bojownikami rosyjskimi na wschodzie kraju. Ich zdaniem nałożenie podatku w wysokości 55 procent załamie wydobycie węglowodorów na Ukrainie. Pierwotnie podatek miał obowiązywać do końca roku, aby pokryć koszty wojny. Obecnie trwają rozmowy na temat jego przedłużenia.

Problemy rosyjskiej spółki górniczej Mechel

(WIEDOMOSTI/REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Zadłużenie netto górniczej spółki  Mechel  na koniec maja 2014 wynosiło 8,3 mld dol., a jego przychód w 2013 r. wynoszący 730 mln dol. nie pokrywa nawet odsetek od kredytów ( 742 mln dol.).Wiosną b.r. kredytodawcy  Mechel  – banki: VTB, Sbierbank i  Gazprombank, dyskutowali z rządem i właścicielem spółki  Mechel( 67,42 proc.) Igorem Ziuzinem refinansowanie kredytów, konwersję zadłużenia Mechel oraz odwołania Ziuzina z funkcji prezesa oraz zmniejszenia jego udziału w Mechel do 5 proc..  W  rozmowach nie uczestniczył jeden z wierzycieli Mechel  Wnieszekonombank.  W tym samym czasie, na wiosnę, powstała propozycja, aby Mechel sprzedał swoje górnicze linie kolejowe na Syberii ( 321 km) wycenione na 70 mld rubli. Pieniądze miały zmniejszyć  zadłużenie spółki Ziuzina. Jednakże propozycja nie została zrealizowana. Inne propozycje refinansowania nie zostały akceptowane przez wierzycieli jako nieopłacalne. W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Finansów, Federalna Służba Skarbowa oraz banki wierzyciele Mechel  podjęły rozmowy o sprzedaży linii kolejowych należących do zadłużonej spółki. Należność  mogłaby zmniejszyć zadłużenie o 71 mld rubli. Jak informują Wiedomosti, jednak nie ma na razie chętnych na zakup owych linii kolejowych, ponieważ ich budowa nie została ukończona z braku środków. Są także inne przeszkody natury formalnej, uniemożliwiające sprzedaż górniczej linii kolejowej należącej do Mechel.

Morderstwo pracownika Apache Corp w Egipcie

(AP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj w Houston teksaska spółka paliwowa Apache Corp zakomunikowała, że śmierć jednego z jej pracowników nadzoru w Egipcie była spowodowana przez przypadek. Rzecznik spółki Bill Mintz nie poinformował, na jakiej podstawie oparte jest to stwierdzenie. Powiedział tylko, że policja prowadzi śledztwo, a spółka współpracuje z policją. Zwłoki pracownika Apache zostały znalezione w piątek w samochodzie w drodze na do Kairu. Mężczyzna został zastrzelony w ostatnią środę na pustyni między Qarun i Karama, na południowy zachód od Kairu. Nie wiadomo, w jaki sposób jego samochód z ciałem został przetransportowany w pobliże stolicy Egiptu. Mintz powiedział, że zastrzelony pracował dla Apache przez wiele lat, w tym kilka ostatnich lat w Egipcie,  gdzie spółka Apache prowadzi dość zaawansowane interesy w sektorze ropy i gazu. Rzecznik odmówił podania danych o zamordowanym z uwagi na dobro jego rodziny. Apache w Egipcie zatrudnia bezpośrednio 140 osób, głównie Amerykanów, ale w realizacji projektów spółki z Teksasu w tym kraju zaangażowanych jest pośrednio ponad 9 tys. pracowników. Apache jest obecna w Egipcie od 1994 r. Jest to jedna z największych firm energetycznych działających w  tym kraju, produkuje dziennie 198 tys. baryłek ropy i 912 mln m. sześc. gazu.

Iran omija zachodnie sankcje

(NEW YORK TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dzięki lukom prawnym w dokumentach dotycząch sankcji wobec Teheranu rośnie eksport ultralekkiej ropy irańskiej do Chin i pozostałych krajów europejskich. W ostatnich miesiącach Iran wysyłał 525 tysięcy baryłek ropy dziennie czyli dwa razy więcej niż w zeszłym roku. Zarobił na tym w ostatnich trzech miesiącach 1,5 mld dolarów. Irański eksport ropy naftowej spadł znacząco po wprowadzeniu sankcji zachodnich wobec postępów programu atomowego, który budzi niepokój w USA i Europie. Trwają negocjacje na ten temat i mają zostać zakończone w listopadzie tego roku.

W 2015 roku wzrośnie zapotrzebowanie na ropę naftową

(MAE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według Międzynarodowej Agencji Energii światowe zapotrzebowanie na ropę naftową w 2014 roku wzrośnie o 30 procent do poziomu 1,3 mln baryłek dziennie. W lipcu dostawy ropy naftowej wzrosły o 640 tysięcy baryłek dziennie dzięki wzrostowy wydobycia z krajów spoza OPEC. Dzięki temu zniwelowany został efekt spadku wydobycia krajów tej organizacji, nie licząc Arabii Saudyjskiej i Libii, gdzie zanotowano małe wzrosty.

INFRASTRUKTURA

Spotkanie wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej z branżą transportową

(MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY I ROZWOJU)

Aktualne zagadnienia związane z funkcjonowaniem branży przewoźników międzynarodowych w Polsce były tematem rozmów wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej z prezesem Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Janem Buczkiem. W czasie dyskusji poruszono kwestie ewentualnych zmian legislacyjnych w zakresie zasad odbioru odpoczynku w kabinie pojazdu – po uchwale Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2014 r. 13 sierpnia br., w siedzibie MIiR odbywa się spotkanie z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, pracodawców i związków zawodowych kierowców poświęcone omówieniu potencjalnych skutków uchwały SN. Ważnym tematem rozmowy była sytuacja przewoźników wobec znaczącego ograniczenia dostępu do rynku rosyjskiego po wprowadzeniu przez władze Federacji Rosyjskiej embarga na przywóz polskiej żywności. W czasie spotkania rozmawiano także o potrzebie stworzenia dalszych systemowych rozwiązań zwiększających przepustowość przejść granicznych na wschodzie Polski.

Przygotowania do wdrożenia elektronicznych płatności za drogi

(Polski Kongres Drogowy)

W cieniu gorących dyskusji o korkach powodowanych przez autostradowe bramki do manualnego poboru opłat, rząd przyspieszył prace nad ustawą, która umożliwi wdrożenie w Polsce Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej. Po jej wprowadzeniu, użytkownik będzie mógł podróżować po całej Unii Europejskiej z jednym urządzeniem pokładowym i rozliczać się z jednym dostawcą usługi. Projekt ustawy dostosowuje przepisy ustawy o drogach publicznych do decyzji Komisji 2009/750/WE z 6 października 2009 w sprawie definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz jej elementów technicznych. Założenia do projektu zostały przyjęte przez Radę Ministrów 3 lipca 2012 r. Nie wiadomo dlaczego projekt ujrzał światło dzienne dopiero po 2 latach. Ministerstwo oczekuje na uwagi do projektu do 1 września br.

Opinie producentów barier na temat Wytycznych

(Polski Kongres Drogowy)

W trwającym w lipcu kolejnym etapie konsultacji projektu „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych” swoje opinie przekazali czołowi producenci i dostawcy urządzeń. Polski Kongres Drogowy, w porozumieniu z GDDKiA, jest organizatorem konsultacji projektu nowych wytycznych, które mają zastąpić wytyczne z 2010 r. 6 firm, zaliczanych do największych producentów i importerów na polskim rynku barier drogowych: Saferoad RRS Polska, Consulting Road Service (przedstawiciel firmy Marcegaglia), Mostostal Zabrze, P.V. Prefabet Kluczbork, Stalprodukt oraz Volkmann & Rossbach opracowało wspólne stanowisko. Najważniejszy postulat to stworzenie jednostki do sprawdzania i zatwierdzania materiału i wpisania go na listę wyrobów dopuszczonych, na podstawie udostępnionej przez producenta pełnej dokumentacji certyfikacyjnej. Sygnatariusze akceptują wykluczenie stosowania barier o poziomie intensywności zderzenia ASI „C”. Preferowany powinien być poziom ASI „A”, a dopuszczalny – „B”. Na obiektach inżynierskich poziom „B” powinien być traktowany jako minimum. Producenci proponują wprowadzenie okresu przejściowego wynoszącego 7 lat (do końca 2021 r.) na pełne wprowadzenie wymagania poziomu powstrzymywania „L”.

CTL Logistics i Panattoni sfinalizowały umowę sprzedaży działki w Sosnowcu

(CTL)

Transakcja dotyczyła działki 4,2 ha z portfolio terenów inwestycyjnych CTL Logistics w Sosnowcu, która została kupiona przez jednego z największych w Polsce deweloperów powierzchni magazynowych – Panattoni. Sprzedana działka należy do jednego z największych na Śląsku terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w Sosnowcu bezpośrednio przy drodze ekspresowej S-1. Sprzedażą zarządza spółka CTL Maczki-Bór należąca do Grupy CTL. Na zakupionej działce Panattoni zbuduje do końca 2014 r. nowoczesny obiekt magazynowy zagospodarowując powierzchnię ok. 40 tys. m2 na potrzeby swojego klienta z branży logistycznej.  Inwestycja jest realizowana na zasadzie build-to-suit (BTS), co oznacza, że obiekt magazynowy jest zaprojektowany i budowany dla dedykowanego odbiorcy pod konkretne zamówienie.  Pannatoni, kupując grunt, dołączył do grona klientów CTL Logistics, którzy kupili nieruchomości wcześniej i zrealizowali swoje inwestycje: Jeronimo Martins Polska (16 ha) i Bene Trucks (2ha), Raben Polska (11 ha), Goodmann Polska (9 ha) czy Salzgitter Mannesmann Stahlhandel (5ha).

Koleje Mazowieckie wybrały wykonawcę myjni

(Koleje Mazowieckie)

Podpisana została umowa na budowę myjni taboru kolejowego na terenie stacji postojowej w Tłuszczu. Wykonawcą będzie firma IDS-BUD SA. Cena ofertowa zaproponowana przez warszawską spółkę to 21 648 000 zł brutto. Przewidywany czas realizacji budowy to około 10 miesięcy. Rozpoczęcie budowy nastąpi jeszcze w tym roku. Projekt obejmuje budowę myjni wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz zapleczem gospodarczo-socjalnym. W miejscu myjni sezonowej powstanie obiekt, który pozwoli na mycie taboru przez cały rok. Myjnia będzie obsługiwała cały tabor z Tłuszcza oraz w części z sekcji warszawskich – Grochowa i Ochoty.

Porozumienie ULC i PKBWL

(Urząd Lotnictwa Cywilnego)

Podpisane zostało porozumienie pomiędzy prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych, dotyczące współpracy i koordynacji działań związanych z zaistnieniem wypadku lotniczego. Zawarcie Porozumienia jest realizacją art. 12 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylającego dyrektywę 94/56/WE. Treść porozumienia obejmuje w szczególności zagadnienia dotyczące: dostępu do miejsca wypadku, zabezpieczania i dostępu do materiałów dowodowych, wymiany informacji, ochrony informacji zebranych podczas badania przed ich niewłaściwym wykorzystaniem, monitorowania wydanych zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Strony Porozumienia wyraziły nadzieję, że uzgodnienia zawarte w podpisanym dokumencie przyczynią się do poprawy jakości pracy na rzecz bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły