icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

14.03.2014 ALERT

ENERGETYKA

Ukraina reaktywuje rozmowy nt. rewersu słowackiego

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy Jurij Prodan poinformował, że 19 marca odwiedzi Brukselę aby kontynuować rozmowy na temat uruchomienia rewersu fizycznego w połączeniu gazowym między Słowacją a Ukrainą. Kijów oczekuje, że będzie mógł za pomocą wspomnianego szlaku sprowadzać nawet 10 mld m3 gazu od niemieckiego RWE rocznie. Zgodnie z obecną umową sprowadza około 5 mld m3 rocznie za pomocą rewersów na granicy z Polską i Węgrami.

Schreder i jego związki z Gazpromem              

(AP/TERESA WÓJCIK)

Deputowani do Europarlamentu z frakcji konserwatystów i reformatorów oraz Zielonych zażądali wczoraj, aby były kanclerz Niemiec, Gerhard Schreder przestał zabierać głos na temat agresji Rosji wobec Ukrainy. Ich zdaniem, Schreder pozostający w bliskich relacjach z Gazpromem, jest w pozycji konfliktu interesów. W projekcie jednej z rezolucji PE dotyczącej kryzysu krymskiego znalazł się punkt „Parlament Europejski ubolewa z powodu oświadczeń Schredera w sprawie kryzysu ukraińskiego i uważa, że nie powinien on wypowiadać się publicznie na temat relacji z Rosją, ponieważ z powodu swoich bliskich związków z Gazpromem stanowiącym jeden z najważniejszych instrumentów polityki zagranicznej Rosji, były kanclerz jest w ostrym konflikcie interesów”.  Niektórzy eurodeputowani uważają, że niedawne oświadczenia Schredera stanowią element kampanii na rzecz Putina zwłaszcza w Niemczech. Z drugiej strony w kuluarach PE pojawiły się głosy, że pomysł, aby „uciszyć” Schredera może stanowić naruszenie praw człowieka. Deputowani z frakcji socjaldemokratów zapowiedzieli, że będą głosować przeciw rezolucji potępiającej Schredera, tym bardziej, że pozytywnie oceniają jego rolę i zasługi dla „bardzo dobrej współpracy niemieckiej gospodarki z Gazpromem”.  Schreder ma zwolenników także wśród części chadeków, wiceprzewodnicząca CDU Julia Kloeckner proponowała, aby to Schreder, jako „bliski Putinowi oraz wybitnym osobistościom rosyjskiego biznesu paliwowego, był mediatorem w sprawie kryzysu krymskiego”.

Merkel nie obawia się, że Rosja zakręci kurek

(AP/TERESA WÓJCIK)

Kanclerz Merkel oświadczyła wczoraj, że nie spodziewa się ograniczenia przez Rosję dostaw gazu do Niemiec. Niezależnie od kryzysowej sytuacji na Ukrainie. Mamy podpisane długoterminowe kontrakty na wiele lat, a Rosja dotychczas dostarczała gaz bez żadnych przerw – stwierdziła w wywiadzie udzielonym dla „Pasauer neue prese”. Kanclerz przypomniała, że nawet w latach zimnej wojny Rosja była stabilnym i solidnym dostawcą ropy i gazu. Dziś tym bardziej nie będzie blokować dostaw, gdyż oznaczałoby to duże straty finansowe. Niemcy zaś nie są energetycznie zależne od Rosji, gdyż dostawy z tego kraju to tylko 35 proc. łącznego niemieckiego zapotrzebowania na gaz. „Pasauer neue prese” zwraca uwagę, że Merkel w ten sposób odpowiada na krytyczną ocenę premiera Donalda Tuska, który w czasie ostatniego spotkania w Warszawie powiedział jej, że „uzależnienie Niemiec od rosyjskiego gazu może realnie ograniczyć suwerenność Europy wobec Moskwy”.

Gazprom i E.on świętują 40-lecie współpracy

(GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)

W Berlinie odbyła się uroczystość uświetniająca 40-tą rocznicę współpracy między rosyjskim Gazpromem a niemieckim E.onem. Rosjanie dostarczają gaz do Niemiec na mocy umowy z tą niemiecką spółką. Przedstawiciele E.onu podkreślili, że jeszcze na początku lat 70-tych powstał system umów gazowych gwarantujących pewne dostawy surowca z Rosji. W czasie współpracy z Gazpromem niemiecka firma sprowadziła jużponad 600 mld m3 gazu ziemnego z rosyjskich złóż. Podczas spotkania strony podkreśliły, że Rosja jest najważniejszym dostawcą gazu dla Niemiec, a Niemcy są największym klientem Gazpromu. Kluczowe wspólne projekty firm to gazociąg Nord Stream omijający tradycyjne kraje tranzytowe oraz wydobycie gazu ze złóż Jużno-Ruskoje.

Biznes apeluje: gaz łupkowy konieczny dla Europy

EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Markus Beyrer, sekretarz generalny organizacji pracodawców europejskich BusinessEurope wezwał przywódców UE i zainteresowane siły polityczne, aby „mniej emocjonalnie” zapatrywali się na poszukiwania i wydobycie gazu łupkowego w Europie. Jego zdaniem, trzeba pilnie wyciągnąć wnioski z kryzysu ukraińskiego i rosyjskich zagrożeń, czyli skutecznie starać się o zapewnienie niezależności energetycznej naszego kontynentu.   „Mamy prawo do zrównoważonej polityki klimatycznej, ale też musimy brać pod uwagę konkurencyjność gospodarki i bezpieczeństwo energetyczne, czyli własne zasoby gazu i ropy. Do tego ostatnio doszła konieczność uniezależnienia się od dostaw zewnętrznych – powiedział Beyrer w wywiadzie dla EurActiv – Oczywiście efektywność energetyczna i OZE mają znaczenie, ale zdecydowanie za małe, aby wystarczyły na rosnące zapotrzebowanie energetyczne. Konieczna jest więc bardziej racjonalna, a mniej emocjonalna debata o innych źródłach energii, w tym o gazie łupkowym”. Tym bardziej, że 90 proc. argumentów przeciwko łupkom jest dalekich od rzeczywistości i faktów naukowych.  Jednocześnie 64 prezesów europejskich firm z branży przemysłu stalowego skierowało list otwarty do szefów państw i rządów UE przed marcowym szczytem w Brukseli poświęconym polityce klimatyczno-energetycznej. Prezesi wzywają do przywrócenia równowagi między polityką klimatyczną, energetyczną i przemysłową, koniecznej, aby przywrócić konkurencyjność europejskiego przemysłu, który jest jądrem gospodarki.  W liście podkreślają, że nie widzą innego wyjścia, niż znalezienie miejsca dla gazu łupkowego w energetycznym mixie w Europie.

Przejmując Krym Rosja uzyska dostęp do złóż ropy i gazu

(PULS BIZNESU/CIRE)

Cytowany przez serwis pb.pl John Helmer, niezależny korespondent w Rosji, zwrócił uwagę, że w przypadku przyłączenia Krymu do Rosji kraj ten przejmie dostęp do znaczących złóż ropy i gazu. Helmer cytując dane Georhija Rudko, szefa ukraińskiej państwowej komisji surowców naturalnych przypomniał, że zidentyfikowane podmorskie złoża gazu u wybrzeży Krymu stanowią jedną trzecią ukrytych ukraińskich zasobów gazu oraz jedną piątą ukrytych zasobów ropy – czytamy w pb.pl. Przypominamy, że wczoraj rosyjska agencja prasowa RIA-Nowosti podała, że według przewodniczącego krymskiego parlamentu Wołodymyra Konstantynowa, rosyjskie koncerny takie jak Gazprom powinny włączyć się w wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na półwyspie.

Parlament Europejski – sankcje wobec Rosji

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Europejski Parlament zażądał wczoraj od UE, aby jeśli nie uspokoi się sytuacja na Krymie, jak najszybciej wprowadziła drugą fazę sankcji wobec Rosji. Druga faza to embargo na broń oraz ograniczenia ekonomiczne i technologiczne. W przyjętej wczoraj rezolucji PE postuluje „ograniczenia w udzielaniu wiz, zamrażania aktywów osób decydujących w procesie przeprowadzania inwazji na Ukrainę oraz odpowiednie kroki wobec rosyjskich przedsiębiorstw i ich firm szczególnie w sektorze energetyki”. Listy osób i firm oskarżonych o naruszenie integralności terytorialnej Ukrainy nie są jeszcze ustalone. Rezolucja została przyjęta zdecydowaną większością głosów. Na nadzwyczajnym szczycie przywódców państw UE 6 marca, przyjęto wobec agresji Rosji strategię trzech faz sankcji, przewidujących m.in. sankcje gospodarcze, w tym w sektorze energii. Sankcje UE są podobne do tych zapowiedzianych przez Waszyngton, ale będą mieć znacznie większy wpływ, ponieważ Europa importuje z Rosji ogromne ilości ropy naftowej i gazu ziemnego, podczas gdy Stany Zjednoczone są tylko drobnym partnerem handlowym. Wydane przez kraje Unii 335 mld euro w handlu z Rosją w 2012 r. to około 10 razy więcej niż wydatki USA na ten cel. Przedwczoraj odniósł się do Unijnej  strategii szef komisji zagranicznej Dumy, Aleksiej Puszkow, który zapowiedział, że Rosja zastosuje odpowiednie retorsje na te sankcje wobec państw UE. Nawet włącznie z „zamrożeniem” kontaktów politycznych, nie mówiąc już o zastosowaniu „broni energetycznej”, na którą – zdaniem strony rosyjskiej – Europa jest „bardzo wrażliwa”.

Brent w górę po wypowiedzi Merkel

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po tym jak Kanclerz Niemiec Angela Merkel powiedziała, że jeśli Rosja przejmie ukraiński Krym to Europę czeka katastrofa, cena baryłki ropy naftowej Brent, która spadła wobec uwolenienia małej części rezerw przez Stany Zjednoczone, znów podniosła się do poziomu bliskiego $108 za baryłkę. Analitycy cytowani przez agencję Reuters przekonują, że kryzys na Ukrainie to obecnie najważniejszy czynnik wpływający na wahania ceny tego rodzaju surowca.

Dziś w Wiedniu sąd rozpocznie procedurę ekstradycji Firtasza

(ITAR-TASS/AP/TERESA WÓJCIK)

Sędzia austriackiego sądu związkowego, Christina Zaltsborn, zapowiedziała wczoraj, że postępowanie w sprawie ekstradycji do USA ukraińskiego oligarchy Dmitrija Firtasza ma rozpocząć się dziś. Firtasz został zatrzymany w Wiedniu na podstawie prośby FBI o prawną pomoc. Nie wiadomo jak długo potrwa postępowanie. Jeśli sąd zdecyduje o ekstradycji, orzeczenie zostanie przesłane do ministerstwa sprawiedliwości w celu sprawdzenia zgodności z prawem międzynarodowym. Amerykański wymiar sprawiedliwości oskarża Firtasza o korupcję oraz o stworzenie sieci organizacji przestępczych. To nie wszystkie zarzuty, od 2010 r. władze Stanów Zjednoczonych podejrzewają Ukraińca o bliskie powiązania z Siemionem Mogilewiczem, jednym z dziesięciu najbardziej poszukiwanych przez FBI ludzi ze świata przestępczego. Policja austriacka stwierdza, że aresztowanie oligarchy nie ma nic wspólnego z sytuacją na Ukrainie, nie jest wobec niego prowadzone żadne postępowanie. Firtasz należący do dziesięciu najbogatszych Ukraińców uważany jest za osobę blisko związaną z Moskwą. Od 2006 jego interesy są związane z Gazpromem, m.in. należący do Firtasza Ostchem Holding dostarcza gaz dla całego ukraińskiego przemysłu chemicznego oraz do magazynów podziemnych.   Jego firmy prowadziły też spekulacje na rynku walutowym. Firtasz dzięki specyficznej prywatyzacji przejął cały sektor chemiczny na Ukrainie. Jego holding, Grupa DF z siedzibą w Szwajcarii, ma pakiety kontrolne wszystkich największych producentów nawozów na Ukrainie oraz producentów sody. Są to: Rivneazot, Styroł w Gorłówce, Stowarzysznie Azot w Czerkasach, Stowarzyszenie Azot w Siewierodoniecku. Firtasz kontroluje największych producentów nawozów w Estonii (Nitrofert) i Tadżykistanie (TadżykAzot).

Shell tnie wydatki na poszukiwania gazu łupkowego

(GAZ ŁUPKOWY/CIRE)

Koncern Shell zapowiedział ograniczenie zaangażowania w wydobycie łupków – poinformował serwis gazlupkowy.pl. Jak wynika z informacji serwisu, władze koncernu planują ograniczenie wydatków na poszukiwanie i wydobycie gazu i ropy o 20%, jednocześnie jednak zwiększone zostaną inwestycje w poszukiwanie węglowodorów na morskich koncesjach poszukiwawczo- wydobywczych. Jak podał gazlupkowy.pl, z powodu słabych wyników finansowych koncernu w 2013 roku, wystawił on na sprzedaż koncesje w Teksasie i Kansas, które umożliwiają poszukiwanie i wydobycie surowców.

Chiny przekroczą zakładany cel wydobycia gazu łupkowego

(OIL&GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Na terenie Państwa Środka mają się znajdować pokaźne zasoby gazu łupkowego. Chiny informują, ze mogą przekroczyć zakładany cel wydobycia tego surowca w 2015 roku. CNPC – spółka-matka Sinopecu – doszła do porozumienia z samorządem lokalnym odnośnie uruchomienia projektu wydobywczego na koncesji Fuling pozwalającego w 2015 roku wydobywać nawet 5 mld m3 gazu rocznie. Tymczasem Pekin założył, że do tego czasu ogólne wydobycie gazu łupkowego w Chinach wyniesie 6,5 mld m3 rocznie. Dzięki projektowi Fuling będzie musiał zrewidować to założenie.

INFRASTRUKTURA

Utrudnienia na DK 19 w rejonie Łosic i DK 2 w rejonie Zbuczyna

(GDDKiA)

Nadal trwają utrudnienia na drodze krajowej nr 19 w rejonie Łosic. Sugerowany objazd: dla jadących z Białegostoku Policja kieruje przez Puczyce i dalej do Łysowa i Łosic, zaś przez Łosice do krajowej 19- ki ulicą Targową i dalej obok szkoły rolniczej. Dodatkowo trwa blokada DK 2 przed miejscowością Zbuczyn. Ruch tranzytowy kierowany jest przez Policję na DK 63 w miejscowości Białki w stronę Łukowa. Powodem jest protest rolników związany ze skupem interwencyjnym żywca, ponieważ wschodnia część Polski znalazła się w tak zwanej strefie buforowej w związku z zagrożeniem wystąpienia afrykańskiego pomoru świń.

Bieżące informacje o sytuacji na drogach krajowych można uzyskać pod numerem infolinii GDDKiA 19 111.

Zmiana organizacji ruchu na obwodnicy Międzyrzecza

(GDDKiA)

18 marca, planowane jest wprowadzenie zmiany organizacji ruchu na północnym węźle obwodnicy Międzyrzecza. Tymczasowa organizacja ruchu będzie polegała na tym, że cały ruch relacji Zielona Góra – Gorzów Wlkp. i odwrotnie będzie poprowadzony przez nowo wybudowane rondo na węźle „Międzyrzecz Północ”. Będzie ona obowiązywać do momentu oddania do użytku nowo wybudowanej drogi ekspresowej S3 Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz.

Zmiana została wprowadzona ze względu na konieczność włączenia nowej trasy do obwodnicy Międzyrzecza. Prosimy o zwrócenie szczególnej ostrożności i uwagi na zamontowane przy drodze oznakowanie.

Dąbrowa Górnicza dba o rowerzystów

(portal edroga.pl/UM Dąbrowa-Górnicza)

Rowerzyści z Dąbrowy Górniczej będą mogli korzystać z nowych udogodnień – pasów rowerowych, stojaków i stacji napraw. Po obu stronach ul. Kosmonautów zostały wyznaczone pasy ruchu dla rowerów, dzięki którym odizolowany został ruch jednośladów od ruchu samochodów. Dodatkowo, po stronie liceum plastycznego został wyznaczony pas postojowy, gdzie zaparkować może około 20 pojazdów. W Dąbrowie pojawi się również 150 stojaków U – kształtnych. Część z nich jest już zamontowana: m.in. na pl. Wolności, przy Miejskiej Bibliotece Publicznej i Technicznych Zakładach Naukowych. Przy dąbrowskich drogach rowerowych staną także samoobsługowe stacje naprawy.

Tramwaj w krakowskich Alejach Trzech Wieszczów?

(portal edroga.pl)

Koncepcja budowy linii tramwajowej w krakowskich Alejach Trzech Wieszczów (J. Słowackiego, A. Mickiewicza, Z. Krasińskiego) od lat przewija się w koncepcjach rozwoju komunikacji publicznej małopolskiej stolicy. Linia miałaby prowadzić od Nowego Kleparza, a w perspektywie takie rozwiązanie sięgnęłoby odległych, południowych dzielnic Krakowa. Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych z Politechniki Krakowskiej przyjrzało się koncepcji tej linii tramwajowej. Podjęło się przeprowadzenia pomiarów ruchu oraz przeanalizowało techniczne możliwości realizacji takiego przedsięwzięcia. Koncepcja zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej. Zadanie równocześnie musi objąć przebudowę infrastruktury istniejącej, a więc drogowej, przystankowej czy układu skrzyżowań.

Przekazanie placu budowy na dworcu w Rawiczu

(PKP SA)

PKP SA przekazała wykonawcy plac budowy na dworcu w Rawiczu. Obiekt przejdzie gruntowną modernizację. Po remoncie Dworzec w Rawiczu będzie bardziej funkcjonalny i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Odnowiona zostanie elewacja, która odzyska pierwotny wygląd, na dworcu pojawi się również i monitoring. Ponadto w ramach modernizacji zaplanowany został remont dachu i wymiana instalacji. Odnowiony będzie także przydworcowy plac. Wykonawcą prac jest firma SKB Sp. z o.o. sp. k.. Koszt prac to ponad 4 mln zł brutto. Inwestycja będzie finansowana ze środków własnych PKP SA i budżetu państwa. Prace powinny zakończyć się do końca I kwartału 2015 r.

PKP SA odstąpiła od umowy z wykonawcą przebudowy dworca w Kaliszu

(PKP SA)

PKP SA odstąpiła od umowy z wykonawcą przebudowy dworca w Kaliszu – firmą Sento System Serwis Leszek Jędras. Przyczyną odstąpienia od umowy jest niedotrzymanie przez wykonawcę przyjętego harmonogramu prac i powstałe w związku z tym znaczne opóźnienie inwestycji. W najbliższym czasie zostanie przeprowadzona inwentaryzacja wykonanych prac. Po jej zakończeniu ogłosimy przetarg na wybór nowego wykonawcy.

Łódź – Warszawa: tania przeprawa

(Przewozy Regionalne)

Od 9 marca 2014 r. z Super Biletów, których ceny zaczynają się od 1 zł, mogą korzystać także pasażerowie podróżujący pociągami interREGIO na trasie Łódź – Warszawa! Dzięki temu podróż pociągiem Przewozów Regionalnych pomiędzy tymi miastami może być tańsza niż przejazd autobusem. Ceny Super Biletów zaczynają się już od złotówki, ale bilety znajdujące się na pozostałych „półkach” cenowych również są atrakcyjną propozycją dla pasażerów korzystających z połączeń interREGIO. Każdego dnia nasi podróżni mogą „upolować” średnio 1000 Super Biletów! Promocja działa na zasadzie systemu dynamicznej sprzedaży biletów, który doskonale znany jest pasażerom tanich linii lotniczych i autobusowych.

Koleje Mazowieckie uczestniczyły w Europejskim Forum Taborowym

(Koleje Mazowieckie)

W Warszawie odbyło się Europejskie Forum Taborowe. Głos zabrał m.in. dyr. Krzysztof Rodziewicz, z samorządu woj. mazowieckiego. Zaprezentował stanowisko władz Mazowsza w sprawie IV Pakietu Kolejowego, który jest w trakcie negocjacji na forum UE. Ma on za zadanie liberalizację rynku kolejowych przewozów pasażerskich. – Zmiany, które KE zaproponowała w styczniu ub.r., zostały nieco zmienione przez europarlament. Na obecnym etapie uzgadniania dokumentu pełna liberalizacja, proponowana przez KE została w pewnym stopniu ograniczona. Dzięki temu, gdyby obecne propozycje weszły w życie, organizatorzy transportu publicznego mieliby możliwość wyboru operatora tych usług w formie przetargu lub bezpośredniego zlecenia przewoźnikom – wyjaśnił Rodziewicz.

Nowy rozkład jazdy autobusów lotniskowych od 9 marca 2014 r.

(Koleje Mazowieckie)

Od 9 marca 2014 r. zmianie uległ rozkład jazdy autobusów obsługujących połączenie PKP Modlin – Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Z uwagi na prace modernizacyjne prowadzone przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe, pociągi lotniskowe oraz z Modlina będą rozpoczynały i kończyły bieg na stacji Warszawa Wschodnia. W związku z powyższym, bilety KM będą honorowane w pociągach SKM na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia – Legionowo Piaski, Legionowo Piaski – Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia peron 8 – Warszawa Służewiec – Warszawa Lotnisko Chopina oraz w pociągach metra na odcinku Dworzec Gdański – Centrum.

Rozpoczęcie kolejnej fazy prac modernizacyjnych na linii 207

(Arriva)

Od 9 marca, po zimowej przerwie wznowione zostały prace modernizacyjne na linii 207. Dotychczasowe prace na odcinku Chełmża – Kornatowo zostały zakończone, a efektem tego jest podniesienie prędkości szlakowej z 50 km/h do 80 km/h i skrócenie czasu przejazdu pociągu na trasie Chełmża – Kornatowo z 25 minut do 16 minut oraz 13 minut (bez postojów we Wrocławkach i Firlusie).

EIC Premium bez dynamicznego systemu sprzedaży? PKP IC unieważnia przetarg

(Rynek Kolejowy)

PKP Intercity unieważniło przetarg na wdrożenie Systemu do Dynamicznego Zarządzania Ceną, którym miały zostać objęte przede wszystkim połączenia EIC Premium, realizowane składami Pendolino. System ten miał stać się głównym czynnikiem warunkującym sukces EIC Premium. PKP Intercity zapewnia jednak, że nic złego się nie stało i żadnych opóźnień nie będzie. W uzasadnieniu przewoźnik nakreślił przyczyny, które miały przesądzić o podjęciu takiej decyzji. Dotyczą one systemu KURS, którego właścicielem jest PKP Informatyka i o który oparty jest cały obecny proces sprzedaży biletów przez przewoźników, w tym przez PKP Intercity.

Koleje Mazowieckie: 2,7 mld zł na inwestycje taborowe do 2024 r.

(Rynek Kolejowy)

Pomimo kłopotów finansowych samorządu Mazowsza, Koleje Mazowieckie w najbliższych latach nie mają zamiaru zwolnić tempa w inwestycjach taborowych. Jak można było dowiedzieć się podczas Europejskiego Forum Taborowego, od 2014 do 2024 r. przewoźnik chce zrealizować projekty inwestycyjne o łącznej wartości przekraczającej 2,7 mld zł. To przedsięwzięcia zakładające zakupy i modernizację taboru, jak również budowę zapleczy technicznych niezbędnych dla jego obsługi. Rozstrzygnięty już został przetarg na zakup 22 wagonów piętrowych, wraz z 2 lokomotywami. Wartość tego projektu to 50,2 mln euro (211 mln zł), a szacowane dofinansowanie z POIiŚ wynosi 124,5 mln zł. Pojazdy dostarczy Pesa Bydgoszcz.

DRAGON już w LOTOS Kolej

(Newag)

Spółka LOTOS Kolej roz­po­częła eks­plo­ata­cję pierw­szej z pię­ciu zamó­wio­nych loko­mo­tyw DRAGON. Pojazd wypro­du­ko­wała firma NEWAG Gli­wice. DRAGON to nowo­cze­sna i zara­zem pierw­sza od około 25 lat sze­ścio­osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna, jaką wypro­du­ko­wano w Polsce. Naj­więk­szym atu­tem tej loko­mo­tywy jest moż­li­wość pro­wa­dze­nia pocią­gów o dużej masie, nawet 5000 t, na tra­sach o róż­no­rod­nych para­me­trach tech­nicz­nych. Dla porów­na­nia loko­mo­tywy czte­ro­osiowe są w sta­nie ucią­gnąć składy o masie ok. 3,2 tys. t (wersja elek­tryczna) i 2,6 tys. t (wer­sja spalinowa). – DRAGON prze­zna­czony jest do obsługi tras dale­ko­bież­nych, trud­nych i wyma­ga­ją­cych – mówi Bar­tosz Krze­miń­ski, pre­zes NEWAG Gli­wice.

Umowa Newag – Medcom za prawie 23,5 mln zł

(Rynek Kolejowy/Newag)

Giełdowy Newag poinformował, że zawarł umowę z Medcomem na dostawę podzespołów o wartości 23 mln 480 tys. 200 zł. Przedmiotem umowy jest dostawa podzespołów układu napędowego, zasilania, sterowania elektronicznego wraz z niezbędną dokumentacją i oprogramowaniem oraz licencją na ich wykorzystanie, przeznaczonych do elektrycznych zespołów trakcyjnych. Podpisanie tej umowy oznacza, że wartość wszystkich kontraktów Newagu z Medcomem, zawartych od 2 grudnia 2013 r., czyli daty debiutu nowosądeckiego producenta na GPW do 10 marca 2014 r., wyniosła 40 mln 554 tys. 514 zł.

PR: Spadek udziału w rynku przede wszystkim przez remonty

(Rynek Kolejowy)

Przewozy Regionalne pozostają wyraźnym liderem rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce, ale ich procentowy udział w tym rynku zmniejsza się. Po raz pierwszy, może on na koniec roku wynieść poniżej 30%. Wg danych UTK ze stycznia 2014 r., prawie 6,88 mln podróżnych skorzystało z usług Przewozów Regionalnych. Było to 30,02% łącznej liczby pasażerów pociągów w Polsce. Wskaźnik za cały 2013 r. wyniósł 31,39%. Marta Milewska, rzeczniczka PR, mówi, że przyczyną zmiany udziału PR w rynku są przede wszystkim, niezależne od przewoźnika, prace remontowe na sieci PKP PLK, zniechęcające Polaków do podróżowania pociągami.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Ukraina reaktywuje rozmowy nt. rewersu słowackiego

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy Jurij Prodan poinformował, że 19 marca odwiedzi Brukselę aby kontynuować rozmowy na temat uruchomienia rewersu fizycznego w połączeniu gazowym między Słowacją a Ukrainą. Kijów oczekuje, że będzie mógł za pomocą wspomnianego szlaku sprowadzać nawet 10 mld m3 gazu od niemieckiego RWE rocznie. Zgodnie z obecną umową sprowadza około 5 mld m3 rocznie za pomocą rewersów na granicy z Polską i Węgrami.

Schreder i jego związki z Gazpromem              

(AP/TERESA WÓJCIK)

Deputowani do Europarlamentu z frakcji konserwatystów i reformatorów oraz Zielonych zażądali wczoraj, aby były kanclerz Niemiec, Gerhard Schreder przestał zabierać głos na temat agresji Rosji wobec Ukrainy. Ich zdaniem, Schreder pozostający w bliskich relacjach z Gazpromem, jest w pozycji konfliktu interesów. W projekcie jednej z rezolucji PE dotyczącej kryzysu krymskiego znalazł się punkt „Parlament Europejski ubolewa z powodu oświadczeń Schredera w sprawie kryzysu ukraińskiego i uważa, że nie powinien on wypowiadać się publicznie na temat relacji z Rosją, ponieważ z powodu swoich bliskich związków z Gazpromem stanowiącym jeden z najważniejszych instrumentów polityki zagranicznej Rosji, były kanclerz jest w ostrym konflikcie interesów”.  Niektórzy eurodeputowani uważają, że niedawne oświadczenia Schredera stanowią element kampanii na rzecz Putina zwłaszcza w Niemczech. Z drugiej strony w kuluarach PE pojawiły się głosy, że pomysł, aby „uciszyć” Schredera może stanowić naruszenie praw człowieka. Deputowani z frakcji socjaldemokratów zapowiedzieli, że będą głosować przeciw rezolucji potępiającej Schredera, tym bardziej, że pozytywnie oceniają jego rolę i zasługi dla „bardzo dobrej współpracy niemieckiej gospodarki z Gazpromem”.  Schreder ma zwolenników także wśród części chadeków, wiceprzewodnicząca CDU Julia Kloeckner proponowała, aby to Schreder, jako „bliski Putinowi oraz wybitnym osobistościom rosyjskiego biznesu paliwowego, był mediatorem w sprawie kryzysu krymskiego”.

Merkel nie obawia się, że Rosja zakręci kurek

(AP/TERESA WÓJCIK)

Kanclerz Merkel oświadczyła wczoraj, że nie spodziewa się ograniczenia przez Rosję dostaw gazu do Niemiec. Niezależnie od kryzysowej sytuacji na Ukrainie. Mamy podpisane długoterminowe kontrakty na wiele lat, a Rosja dotychczas dostarczała gaz bez żadnych przerw – stwierdziła w wywiadzie udzielonym dla „Pasauer neue prese”. Kanclerz przypomniała, że nawet w latach zimnej wojny Rosja była stabilnym i solidnym dostawcą ropy i gazu. Dziś tym bardziej nie będzie blokować dostaw, gdyż oznaczałoby to duże straty finansowe. Niemcy zaś nie są energetycznie zależne od Rosji, gdyż dostawy z tego kraju to tylko 35 proc. łącznego niemieckiego zapotrzebowania na gaz. „Pasauer neue prese” zwraca uwagę, że Merkel w ten sposób odpowiada na krytyczną ocenę premiera Donalda Tuska, który w czasie ostatniego spotkania w Warszawie powiedział jej, że „uzależnienie Niemiec od rosyjskiego gazu może realnie ograniczyć suwerenność Europy wobec Moskwy”.

Gazprom i E.on świętują 40-lecie współpracy

(GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)

W Berlinie odbyła się uroczystość uświetniająca 40-tą rocznicę współpracy między rosyjskim Gazpromem a niemieckim E.onem. Rosjanie dostarczają gaz do Niemiec na mocy umowy z tą niemiecką spółką. Przedstawiciele E.onu podkreślili, że jeszcze na początku lat 70-tych powstał system umów gazowych gwarantujących pewne dostawy surowca z Rosji. W czasie współpracy z Gazpromem niemiecka firma sprowadziła jużponad 600 mld m3 gazu ziemnego z rosyjskich złóż. Podczas spotkania strony podkreśliły, że Rosja jest najważniejszym dostawcą gazu dla Niemiec, a Niemcy są największym klientem Gazpromu. Kluczowe wspólne projekty firm to gazociąg Nord Stream omijający tradycyjne kraje tranzytowe oraz wydobycie gazu ze złóż Jużno-Ruskoje.

Biznes apeluje: gaz łupkowy konieczny dla Europy

EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Markus Beyrer, sekretarz generalny organizacji pracodawców europejskich BusinessEurope wezwał przywódców UE i zainteresowane siły polityczne, aby „mniej emocjonalnie” zapatrywali się na poszukiwania i wydobycie gazu łupkowego w Europie. Jego zdaniem, trzeba pilnie wyciągnąć wnioski z kryzysu ukraińskiego i rosyjskich zagrożeń, czyli skutecznie starać się o zapewnienie niezależności energetycznej naszego kontynentu.   „Mamy prawo do zrównoważonej polityki klimatycznej, ale też musimy brać pod uwagę konkurencyjność gospodarki i bezpieczeństwo energetyczne, czyli własne zasoby gazu i ropy. Do tego ostatnio doszła konieczność uniezależnienia się od dostaw zewnętrznych – powiedział Beyrer w wywiadzie dla EurActiv – Oczywiście efektywność energetyczna i OZE mają znaczenie, ale zdecydowanie za małe, aby wystarczyły na rosnące zapotrzebowanie energetyczne. Konieczna jest więc bardziej racjonalna, a mniej emocjonalna debata o innych źródłach energii, w tym o gazie łupkowym”. Tym bardziej, że 90 proc. argumentów przeciwko łupkom jest dalekich od rzeczywistości i faktów naukowych.  Jednocześnie 64 prezesów europejskich firm z branży przemysłu stalowego skierowało list otwarty do szefów państw i rządów UE przed marcowym szczytem w Brukseli poświęconym polityce klimatyczno-energetycznej. Prezesi wzywają do przywrócenia równowagi między polityką klimatyczną, energetyczną i przemysłową, koniecznej, aby przywrócić konkurencyjność europejskiego przemysłu, który jest jądrem gospodarki.  W liście podkreślają, że nie widzą innego wyjścia, niż znalezienie miejsca dla gazu łupkowego w energetycznym mixie w Europie.

Przejmując Krym Rosja uzyska dostęp do złóż ropy i gazu

(PULS BIZNESU/CIRE)

Cytowany przez serwis pb.pl John Helmer, niezależny korespondent w Rosji, zwrócił uwagę, że w przypadku przyłączenia Krymu do Rosji kraj ten przejmie dostęp do znaczących złóż ropy i gazu. Helmer cytując dane Georhija Rudko, szefa ukraińskiej państwowej komisji surowców naturalnych przypomniał, że zidentyfikowane podmorskie złoża gazu u wybrzeży Krymu stanowią jedną trzecią ukrytych ukraińskich zasobów gazu oraz jedną piątą ukrytych zasobów ropy – czytamy w pb.pl. Przypominamy, że wczoraj rosyjska agencja prasowa RIA-Nowosti podała, że według przewodniczącego krymskiego parlamentu Wołodymyra Konstantynowa, rosyjskie koncerny takie jak Gazprom powinny włączyć się w wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na półwyspie.

Parlament Europejski – sankcje wobec Rosji

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Europejski Parlament zażądał wczoraj od UE, aby jeśli nie uspokoi się sytuacja na Krymie, jak najszybciej wprowadziła drugą fazę sankcji wobec Rosji. Druga faza to embargo na broń oraz ograniczenia ekonomiczne i technologiczne. W przyjętej wczoraj rezolucji PE postuluje „ograniczenia w udzielaniu wiz, zamrażania aktywów osób decydujących w procesie przeprowadzania inwazji na Ukrainę oraz odpowiednie kroki wobec rosyjskich przedsiębiorstw i ich firm szczególnie w sektorze energetyki”. Listy osób i firm oskarżonych o naruszenie integralności terytorialnej Ukrainy nie są jeszcze ustalone. Rezolucja została przyjęta zdecydowaną większością głosów. Na nadzwyczajnym szczycie przywódców państw UE 6 marca, przyjęto wobec agresji Rosji strategię trzech faz sankcji, przewidujących m.in. sankcje gospodarcze, w tym w sektorze energii. Sankcje UE są podobne do tych zapowiedzianych przez Waszyngton, ale będą mieć znacznie większy wpływ, ponieważ Europa importuje z Rosji ogromne ilości ropy naftowej i gazu ziemnego, podczas gdy Stany Zjednoczone są tylko drobnym partnerem handlowym. Wydane przez kraje Unii 335 mld euro w handlu z Rosją w 2012 r. to około 10 razy więcej niż wydatki USA na ten cel. Przedwczoraj odniósł się do Unijnej  strategii szef komisji zagranicznej Dumy, Aleksiej Puszkow, który zapowiedział, że Rosja zastosuje odpowiednie retorsje na te sankcje wobec państw UE. Nawet włącznie z „zamrożeniem” kontaktów politycznych, nie mówiąc już o zastosowaniu „broni energetycznej”, na którą – zdaniem strony rosyjskiej – Europa jest „bardzo wrażliwa”.

Brent w górę po wypowiedzi Merkel

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po tym jak Kanclerz Niemiec Angela Merkel powiedziała, że jeśli Rosja przejmie ukraiński Krym to Europę czeka katastrofa, cena baryłki ropy naftowej Brent, która spadła wobec uwolenienia małej części rezerw przez Stany Zjednoczone, znów podniosła się do poziomu bliskiego $108 za baryłkę. Analitycy cytowani przez agencję Reuters przekonują, że kryzys na Ukrainie to obecnie najważniejszy czynnik wpływający na wahania ceny tego rodzaju surowca.

Dziś w Wiedniu sąd rozpocznie procedurę ekstradycji Firtasza

(ITAR-TASS/AP/TERESA WÓJCIK)

Sędzia austriackiego sądu związkowego, Christina Zaltsborn, zapowiedziała wczoraj, że postępowanie w sprawie ekstradycji do USA ukraińskiego oligarchy Dmitrija Firtasza ma rozpocząć się dziś. Firtasz został zatrzymany w Wiedniu na podstawie prośby FBI o prawną pomoc. Nie wiadomo jak długo potrwa postępowanie. Jeśli sąd zdecyduje o ekstradycji, orzeczenie zostanie przesłane do ministerstwa sprawiedliwości w celu sprawdzenia zgodności z prawem międzynarodowym. Amerykański wymiar sprawiedliwości oskarża Firtasza o korupcję oraz o stworzenie sieci organizacji przestępczych. To nie wszystkie zarzuty, od 2010 r. władze Stanów Zjednoczonych podejrzewają Ukraińca o bliskie powiązania z Siemionem Mogilewiczem, jednym z dziesięciu najbardziej poszukiwanych przez FBI ludzi ze świata przestępczego. Policja austriacka stwierdza, że aresztowanie oligarchy nie ma nic wspólnego z sytuacją na Ukrainie, nie jest wobec niego prowadzone żadne postępowanie. Firtasz należący do dziesięciu najbogatszych Ukraińców uważany jest za osobę blisko związaną z Moskwą. Od 2006 jego interesy są związane z Gazpromem, m.in. należący do Firtasza Ostchem Holding dostarcza gaz dla całego ukraińskiego przemysłu chemicznego oraz do magazynów podziemnych.   Jego firmy prowadziły też spekulacje na rynku walutowym. Firtasz dzięki specyficznej prywatyzacji przejął cały sektor chemiczny na Ukrainie. Jego holding, Grupa DF z siedzibą w Szwajcarii, ma pakiety kontrolne wszystkich największych producentów nawozów na Ukrainie oraz producentów sody. Są to: Rivneazot, Styroł w Gorłówce, Stowarzysznie Azot w Czerkasach, Stowarzyszenie Azot w Siewierodoniecku. Firtasz kontroluje największych producentów nawozów w Estonii (Nitrofert) i Tadżykistanie (TadżykAzot).

Shell tnie wydatki na poszukiwania gazu łupkowego

(GAZ ŁUPKOWY/CIRE)

Koncern Shell zapowiedział ograniczenie zaangażowania w wydobycie łupków – poinformował serwis gazlupkowy.pl. Jak wynika z informacji serwisu, władze koncernu planują ograniczenie wydatków na poszukiwanie i wydobycie gazu i ropy o 20%, jednocześnie jednak zwiększone zostaną inwestycje w poszukiwanie węglowodorów na morskich koncesjach poszukiwawczo- wydobywczych. Jak podał gazlupkowy.pl, z powodu słabych wyników finansowych koncernu w 2013 roku, wystawił on na sprzedaż koncesje w Teksasie i Kansas, które umożliwiają poszukiwanie i wydobycie surowców.

Chiny przekroczą zakładany cel wydobycia gazu łupkowego

(OIL&GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Na terenie Państwa Środka mają się znajdować pokaźne zasoby gazu łupkowego. Chiny informują, ze mogą przekroczyć zakładany cel wydobycia tego surowca w 2015 roku. CNPC – spółka-matka Sinopecu – doszła do porozumienia z samorządem lokalnym odnośnie uruchomienia projektu wydobywczego na koncesji Fuling pozwalającego w 2015 roku wydobywać nawet 5 mld m3 gazu rocznie. Tymczasem Pekin założył, że do tego czasu ogólne wydobycie gazu łupkowego w Chinach wyniesie 6,5 mld m3 rocznie. Dzięki projektowi Fuling będzie musiał zrewidować to założenie.

INFRASTRUKTURA

Utrudnienia na DK 19 w rejonie Łosic i DK 2 w rejonie Zbuczyna

(GDDKiA)

Nadal trwają utrudnienia na drodze krajowej nr 19 w rejonie Łosic. Sugerowany objazd: dla jadących z Białegostoku Policja kieruje przez Puczyce i dalej do Łysowa i Łosic, zaś przez Łosice do krajowej 19- ki ulicą Targową i dalej obok szkoły rolniczej. Dodatkowo trwa blokada DK 2 przed miejscowością Zbuczyn. Ruch tranzytowy kierowany jest przez Policję na DK 63 w miejscowości Białki w stronę Łukowa. Powodem jest protest rolników związany ze skupem interwencyjnym żywca, ponieważ wschodnia część Polski znalazła się w tak zwanej strefie buforowej w związku z zagrożeniem wystąpienia afrykańskiego pomoru świń.

Bieżące informacje o sytuacji na drogach krajowych można uzyskać pod numerem infolinii GDDKiA 19 111.

Zmiana organizacji ruchu na obwodnicy Międzyrzecza

(GDDKiA)

18 marca, planowane jest wprowadzenie zmiany organizacji ruchu na północnym węźle obwodnicy Międzyrzecza. Tymczasowa organizacja ruchu będzie polegała na tym, że cały ruch relacji Zielona Góra – Gorzów Wlkp. i odwrotnie będzie poprowadzony przez nowo wybudowane rondo na węźle „Międzyrzecz Północ”. Będzie ona obowiązywać do momentu oddania do użytku nowo wybudowanej drogi ekspresowej S3 Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz.

Zmiana została wprowadzona ze względu na konieczność włączenia nowej trasy do obwodnicy Międzyrzecza. Prosimy o zwrócenie szczególnej ostrożności i uwagi na zamontowane przy drodze oznakowanie.

Dąbrowa Górnicza dba o rowerzystów

(portal edroga.pl/UM Dąbrowa-Górnicza)

Rowerzyści z Dąbrowy Górniczej będą mogli korzystać z nowych udogodnień – pasów rowerowych, stojaków i stacji napraw. Po obu stronach ul. Kosmonautów zostały wyznaczone pasy ruchu dla rowerów, dzięki którym odizolowany został ruch jednośladów od ruchu samochodów. Dodatkowo, po stronie liceum plastycznego został wyznaczony pas postojowy, gdzie zaparkować może około 20 pojazdów. W Dąbrowie pojawi się również 150 stojaków U – kształtnych. Część z nich jest już zamontowana: m.in. na pl. Wolności, przy Miejskiej Bibliotece Publicznej i Technicznych Zakładach Naukowych. Przy dąbrowskich drogach rowerowych staną także samoobsługowe stacje naprawy.

Tramwaj w krakowskich Alejach Trzech Wieszczów?

(portal edroga.pl)

Koncepcja budowy linii tramwajowej w krakowskich Alejach Trzech Wieszczów (J. Słowackiego, A. Mickiewicza, Z. Krasińskiego) od lat przewija się w koncepcjach rozwoju komunikacji publicznej małopolskiej stolicy. Linia miałaby prowadzić od Nowego Kleparza, a w perspektywie takie rozwiązanie sięgnęłoby odległych, południowych dzielnic Krakowa. Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych z Politechniki Krakowskiej przyjrzało się koncepcji tej linii tramwajowej. Podjęło się przeprowadzenia pomiarów ruchu oraz przeanalizowało techniczne możliwości realizacji takiego przedsięwzięcia. Koncepcja zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej. Zadanie równocześnie musi objąć przebudowę infrastruktury istniejącej, a więc drogowej, przystankowej czy układu skrzyżowań.

Przekazanie placu budowy na dworcu w Rawiczu

(PKP SA)

PKP SA przekazała wykonawcy plac budowy na dworcu w Rawiczu. Obiekt przejdzie gruntowną modernizację. Po remoncie Dworzec w Rawiczu będzie bardziej funkcjonalny i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Odnowiona zostanie elewacja, która odzyska pierwotny wygląd, na dworcu pojawi się również i monitoring. Ponadto w ramach modernizacji zaplanowany został remont dachu i wymiana instalacji. Odnowiony będzie także przydworcowy plac. Wykonawcą prac jest firma SKB Sp. z o.o. sp. k.. Koszt prac to ponad 4 mln zł brutto. Inwestycja będzie finansowana ze środków własnych PKP SA i budżetu państwa. Prace powinny zakończyć się do końca I kwartału 2015 r.

PKP SA odstąpiła od umowy z wykonawcą przebudowy dworca w Kaliszu

(PKP SA)

PKP SA odstąpiła od umowy z wykonawcą przebudowy dworca w Kaliszu – firmą Sento System Serwis Leszek Jędras. Przyczyną odstąpienia od umowy jest niedotrzymanie przez wykonawcę przyjętego harmonogramu prac i powstałe w związku z tym znaczne opóźnienie inwestycji. W najbliższym czasie zostanie przeprowadzona inwentaryzacja wykonanych prac. Po jej zakończeniu ogłosimy przetarg na wybór nowego wykonawcy.

Łódź – Warszawa: tania przeprawa

(Przewozy Regionalne)

Od 9 marca 2014 r. z Super Biletów, których ceny zaczynają się od 1 zł, mogą korzystać także pasażerowie podróżujący pociągami interREGIO na trasie Łódź – Warszawa! Dzięki temu podróż pociągiem Przewozów Regionalnych pomiędzy tymi miastami może być tańsza niż przejazd autobusem. Ceny Super Biletów zaczynają się już od złotówki, ale bilety znajdujące się na pozostałych „półkach” cenowych również są atrakcyjną propozycją dla pasażerów korzystających z połączeń interREGIO. Każdego dnia nasi podróżni mogą „upolować” średnio 1000 Super Biletów! Promocja działa na zasadzie systemu dynamicznej sprzedaży biletów, który doskonale znany jest pasażerom tanich linii lotniczych i autobusowych.

Koleje Mazowieckie uczestniczyły w Europejskim Forum Taborowym

(Koleje Mazowieckie)

W Warszawie odbyło się Europejskie Forum Taborowe. Głos zabrał m.in. dyr. Krzysztof Rodziewicz, z samorządu woj. mazowieckiego. Zaprezentował stanowisko władz Mazowsza w sprawie IV Pakietu Kolejowego, który jest w trakcie negocjacji na forum UE. Ma on za zadanie liberalizację rynku kolejowych przewozów pasażerskich. – Zmiany, które KE zaproponowała w styczniu ub.r., zostały nieco zmienione przez europarlament. Na obecnym etapie uzgadniania dokumentu pełna liberalizacja, proponowana przez KE została w pewnym stopniu ograniczona. Dzięki temu, gdyby obecne propozycje weszły w życie, organizatorzy transportu publicznego mieliby możliwość wyboru operatora tych usług w formie przetargu lub bezpośredniego zlecenia przewoźnikom – wyjaśnił Rodziewicz.

Nowy rozkład jazdy autobusów lotniskowych od 9 marca 2014 r.

(Koleje Mazowieckie)

Od 9 marca 2014 r. zmianie uległ rozkład jazdy autobusów obsługujących połączenie PKP Modlin – Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Z uwagi na prace modernizacyjne prowadzone przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe, pociągi lotniskowe oraz z Modlina będą rozpoczynały i kończyły bieg na stacji Warszawa Wschodnia. W związku z powyższym, bilety KM będą honorowane w pociągach SKM na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia – Legionowo Piaski, Legionowo Piaski – Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia peron 8 – Warszawa Służewiec – Warszawa Lotnisko Chopina oraz w pociągach metra na odcinku Dworzec Gdański – Centrum.

Rozpoczęcie kolejnej fazy prac modernizacyjnych na linii 207

(Arriva)

Od 9 marca, po zimowej przerwie wznowione zostały prace modernizacyjne na linii 207. Dotychczasowe prace na odcinku Chełmża – Kornatowo zostały zakończone, a efektem tego jest podniesienie prędkości szlakowej z 50 km/h do 80 km/h i skrócenie czasu przejazdu pociągu na trasie Chełmża – Kornatowo z 25 minut do 16 minut oraz 13 minut (bez postojów we Wrocławkach i Firlusie).

EIC Premium bez dynamicznego systemu sprzedaży? PKP IC unieważnia przetarg

(Rynek Kolejowy)

PKP Intercity unieważniło przetarg na wdrożenie Systemu do Dynamicznego Zarządzania Ceną, którym miały zostać objęte przede wszystkim połączenia EIC Premium, realizowane składami Pendolino. System ten miał stać się głównym czynnikiem warunkującym sukces EIC Premium. PKP Intercity zapewnia jednak, że nic złego się nie stało i żadnych opóźnień nie będzie. W uzasadnieniu przewoźnik nakreślił przyczyny, które miały przesądzić o podjęciu takiej decyzji. Dotyczą one systemu KURS, którego właścicielem jest PKP Informatyka i o który oparty jest cały obecny proces sprzedaży biletów przez przewoźników, w tym przez PKP Intercity.

Koleje Mazowieckie: 2,7 mld zł na inwestycje taborowe do 2024 r.

(Rynek Kolejowy)

Pomimo kłopotów finansowych samorządu Mazowsza, Koleje Mazowieckie w najbliższych latach nie mają zamiaru zwolnić tempa w inwestycjach taborowych. Jak można było dowiedzieć się podczas Europejskiego Forum Taborowego, od 2014 do 2024 r. przewoźnik chce zrealizować projekty inwestycyjne o łącznej wartości przekraczającej 2,7 mld zł. To przedsięwzięcia zakładające zakupy i modernizację taboru, jak również budowę zapleczy technicznych niezbędnych dla jego obsługi. Rozstrzygnięty już został przetarg na zakup 22 wagonów piętrowych, wraz z 2 lokomotywami. Wartość tego projektu to 50,2 mln euro (211 mln zł), a szacowane dofinansowanie z POIiŚ wynosi 124,5 mln zł. Pojazdy dostarczy Pesa Bydgoszcz.

DRAGON już w LOTOS Kolej

(Newag)

Spółka LOTOS Kolej roz­po­częła eks­plo­ata­cję pierw­szej z pię­ciu zamó­wio­nych loko­mo­tyw DRAGON. Pojazd wypro­du­ko­wała firma NEWAG Gli­wice. DRAGON to nowo­cze­sna i zara­zem pierw­sza od około 25 lat sze­ścio­osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna, jaką wypro­du­ko­wano w Polsce. Naj­więk­szym atu­tem tej loko­mo­tywy jest moż­li­wość pro­wa­dze­nia pocią­gów o dużej masie, nawet 5000 t, na tra­sach o róż­no­rod­nych para­me­trach tech­nicz­nych. Dla porów­na­nia loko­mo­tywy czte­ro­osiowe są w sta­nie ucią­gnąć składy o masie ok. 3,2 tys. t (wersja elek­tryczna) i 2,6 tys. t (wer­sja spalinowa). – DRAGON prze­zna­czony jest do obsługi tras dale­ko­bież­nych, trud­nych i wyma­ga­ją­cych – mówi Bar­tosz Krze­miń­ski, pre­zes NEWAG Gli­wice.

Umowa Newag – Medcom za prawie 23,5 mln zł

(Rynek Kolejowy/Newag)

Giełdowy Newag poinformował, że zawarł umowę z Medcomem na dostawę podzespołów o wartości 23 mln 480 tys. 200 zł. Przedmiotem umowy jest dostawa podzespołów układu napędowego, zasilania, sterowania elektronicznego wraz z niezbędną dokumentacją i oprogramowaniem oraz licencją na ich wykorzystanie, przeznaczonych do elektrycznych zespołów trakcyjnych. Podpisanie tej umowy oznacza, że wartość wszystkich kontraktów Newagu z Medcomem, zawartych od 2 grudnia 2013 r., czyli daty debiutu nowosądeckiego producenta na GPW do 10 marca 2014 r., wyniosła 40 mln 554 tys. 514 zł.

PR: Spadek udziału w rynku przede wszystkim przez remonty

(Rynek Kolejowy)

Przewozy Regionalne pozostają wyraźnym liderem rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce, ale ich procentowy udział w tym rynku zmniejsza się. Po raz pierwszy, może on na koniec roku wynieść poniżej 30%. Wg danych UTK ze stycznia 2014 r., prawie 6,88 mln podróżnych skorzystało z usług Przewozów Regionalnych. Było to 30,02% łącznej liczby pasażerów pociągów w Polsce. Wskaźnik za cały 2013 r. wyniósł 31,39%. Marta Milewska, rzeczniczka PR, mówi, że przyczyną zmiany udziału PR w rynku są przede wszystkim, niezależne od przewoźnika, prace remontowe na sieci PKP PLK, zniechęcające Polaków do podróżowania pociągami.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły