ENERGETYKA
PKN Orlen kontynuuje walkę o udziały w Ceska Rafinerska
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Po przejęciu udziałów Shella, PKN Orlen walczy o akcje włoskiego ENI w Ceska Rafinerska. Spółka-córka polskiego giganta – Unipetrol – chce przejąć 32,4 procent akcji spółki naftowej należących do ENI. Po dodaniu 16 procent należących wcześniej do Shella, Orlen zyskałby pełną kontrolę nad firmą. Czesi rozważają zgodę na przejęcie w zamian za obietnicę inwestycji w rafinerie na terenie kraju.
Bałtowie o broni energetycznej Rosji
(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Kraje bałtyckie powinny dążyć do od rosyjskiego gazu – powiedział Sven Sester, członek estońskiego parlamentu w trakcie spotkania w Kłajpedzie dotyczącego kwestii bezpieczeństwa energetycznego w regionie. W trakcie debaty wszystkie strony zgodnie stwierdziły, że zależność Litwy, Łotwy i Estonii od surowca importowanego z Rosji musi zostać drastycznie zmniejszona. Zdaniem Sestera ostatnie groźby Władimira Putina dotyczące możliwego ograniczenia dostaw gazu ze względu na kryzys na Ukrainie dobitnie pokazują, że Moskwa w dalszym ciągu traktuje gaz jako instrument politycznego nacisku. Jego zdaniem ważne w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego krajów bałtyckich będzie również zwiększenie efektywności energetycznej oraz intensyfikacja współpracy w regionie.
Węgry gotowe do uruchomienia rewersu gazowego
(PORTFOLIO.HU/REUTERS/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)
Minister spraw zagranicznych Węgier Janos Martonyj stwierdził 11 kwietnia, że „Węgry są gotowe dostarczać gaz Ukrainie odwracając przepływ gazu do jej sieci w każdej chwili”. Dodał też, że wszystkie niezbędne warunki techniczne są przygotowane. Martonyi powiedział to wiceministrowi spraw zagranicznych Ukrainy Danyłowi Łubkiwskiemu w czasie jego pobytu w Budapeszcie. W czasie spotkania z Łubkiwskim, Martonyi wyraził poparcie węgierskiego rządu dla integralności terytorialnej Ukrainy oraz nazwał zajęcie Krymu przez Rosję „bezprawnym”. Pewien problem może stanowić ilość gazu, która możliwa byłaby do przetransportowania z Węgier i Słowacji na Ukrainę. Węgierski operator gazociągów FGSZ Zrt w rozmowie z EurActiv stwierdził, że Węgry mogłyby przesłać Ukrainie prawie 17 mln m. sześc. gazu dziennie. Słowacja nawet więcej – premier Fico szacuje, że jego kraj mógłby przesłać wschodnim sąsiadom niecałe 25 mln m. sześc. dziennie.
Dania niebawem wolna od CO2?
(REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Dania planuje całkowitą eliminację emisji CO2 do połowy XXI w. Do 2020 r. 70 proc. energii ma w tym kraj pochodzić z OZE. Już obecnie 43 proc. na duńskim rynku to energia ze źródeł odnawialnych. Kristofer Betcau, zastępca szefa organizacji powiedział wczoraj niemieckim mediom, że realne jest zupełne wyeliminowanie z duńskiego rynku energii węgla, ropy i gazu do 2050 roku. Jeśli chodzi o rodzaje OZE, Dania ma szczególnie dobre warunki dla energii wiatrowej. Wybrzeże morskie długie ok. 7300 km to znakomite tereny dla lokalizacji farm wiatrowych. Jednak wiele farm wiatrowych powstaje też w głębi lądu. Auta z napędem elektrycznym są częścią programu powszechnego wprowadzania energetyki z OZE. Te auta, a raczej ich akumulatory, mogą stanowić „magazyny” energii elektrycznej, gdy wiatr „wyprodukuje” jej nadmiar i mogą przekazać ją do sieci, gdy nie ma wiatru. Inne duńskie rozwiązanie to wielkie pompy ciepła. Oprócz tego Duńczycy w coraz większym stopniu korzystają z paneli słonecznych oraz produkują energię z biomasy. Ojczyzna Christiana Andersena umie też efektywnie wykorzystywać energię – od 1980 r. duńska gospodarka wzrosła o 78 proc., ale konsumpcja energii pozostała niemal na tym samym poziomie.
Europejskie firmy napełniają magazyny gazem
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
W celu możliwości świadczenia ewentualnej pomocy sąsiadom, kraje członkowskie Unii Europejskiej napełniają swoje magazyny gazowe na wypadek problemów z tranzytem surowca przez Ukrainę. Dzięki ciepłej zimie i zwiększeniu sprzedaży gazu przez Norwegów, Europejczycy nie będą mieli problemu z zebraniem zapasów. Komisja Europejska rozważa także wpompowanie pewnej ilości surowca do magazynów ukraińskich, których pojemność jest największa w Europie. W ten sposób staną się one spichlerzem dla całego kontynentu. Z danych Reutersa wynika, że Francja, Niemcy i Włochy także powiększają swoje zapasy a ich intencją jest zabezpieczenie wolumenu, który mógłby w razie potrzeby uzupełnić braki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i na Ukrainie.
Walka o piaski roponośne w Brukseli
(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)
Z informacji Euractiv.com wynika, że w Brukseli rozpoczął się lobbing przeciwko regulacjom ograniczającym ilość możliwej emisji gazów cieplarnianych z transportu. Powodem mają być negocjacje Transatlantyckiego Partnerstwa Handlowego i Przemysłowego (TTIP) między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Firmy paliwowe zajmujące się piaskami roponośnymi w Ameryce Południowej optują za brakiem ograniczeń dla transportu, europejscy ekolodzy za jak najszerszymi regulacjami. Zaitneresowani brakiem ograniczeń są także lobbyści biopaliwowi.
Gazu w ukraińskich magazynach starczy na trzy miesiące tranzytu
(NATURAL GAS EUROPE/CIRE.PL)
Około ośmiu miliardów metrów sześciennych gazu, które znajdują się w podziemnych magazynach na Ukrainie wystarczy do nieprzerwanego trzymiesięcznego tranzytu rosyjskiego gazu ziemnego do Europy – wynika z poniedziałkowej wypowiedzi ukraińskiego ministra ds. energii Jurija Prodana. Jak mówił Prodan w rozmowie z bułgarskim radiem, do czerwca Ukraina będzie w stanie realizować tranzyt gazu do Europy, ale w tym okresie konieczne będzie uzgodnienie kwestii rozliczenia z Rosją oraz warunków dalszego tranzytu. W ubiegłotygodniowym liście do przywódców krajów europejskich rosyjski prezydent Władimir Putni twierdził jednak, że aby dostawy gazu do Europy przez Ukrainę przebiegały w sposób niezakłócony, w tamtejszych magazynach powinno być zgromadzone co najmniej 11 mld m sześc. gazu. Przypominamy, że niedawno premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk poinformował, że w podziemnych magazynach gazu Naftohazu jest 7,2 mld m sześc. gazu, a zgodnie z danymi księgowymi powinno być ponad 20 mld m sześc. Dane te potwierdził ostatnio szef Naftogazu Andrij Kobolew. Natomiast według według Gazpromu gazu w ukraińskich magazynach jest jeszcze mniej, bo 6,5 mld m sześc.
Gazprombank traci klientów
(RBC NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Gazprombank stracił już 80 procent depozytów zagranicznych. Wartość wszystkich zdeponowanych funduszy spadła o 28 mld rubli od marca. Chociaż Rosjanie przekonują, że wypłaty są związane z terminarzem depozytów, analitycy wskazują, że głównym powodem może być reakcja na aneksję Krymu. Odpływ funduszy nadal stanowi jednak nie więcej niż 1 procent depozytów.
Rosja rozszerza wody terytorialne na Morzu Ochockim
(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Putin polecił w poniedziałek (14 kwietnia) ministerstwu spraw zagranicznych i ministerstwu obrony, aby do lipca b.r. przygotowały projekt granicy epikontynentalnej Rosji na Morzu Ochockim. Granica ma przebiegać 200 mil morskich od morskiej granicy ekonomicznej Rosji na tym akwenie. Ma to być zgodne z niedawną decyzją komisji ONZ ds. granic. Rosyjski minister ds. zasobów mineralnych Siergiej Donskoj zwrócił uwagę, na znaczenie tej decyzji dla rosyjskiej gospodarki – suwerenność Rosji na tym obszarze morskim obejmuje ogromne bogactwa znajdujące się pod dnem Morza Ochockiego. Dotyczy to szczególnie obfitych złóż ropy i gazu.
Aneksja Krymu zbliża Azerbejdżan i Turkmenistan
(EURASIANET/WOJCIECH JAKÓBIK)
W obliczu aneksji Krymu eksperci obserwują zbliżenie polityczne między Azerbejdżanem i Turkmenistanem. Ta zmiana ma istotne znaczenie dla realizacji projektu Gazociągu Transkaspijskiego, który mógłby dostarczać gaz z Turkmenistanu, razem z azerskim na rynki europejskie za pomocą infrastruktury Korytarza Południowego. Projekt forsuje Komisja Europejska ale blokowało go dotąd Baku obawiające się o to, że gaz z Turkmenistanu będzie konkurował z azerskim o europejskich klientów. Wobec agresji Rosji na Ukrainie dyplomacje obu krajów zintensyfikowały spotkania. Proces wspierają także Amerykanie. Przeciwnikami zbliżenia i budowy Gazociągu Transkaspijskiego są z kolei Rosja i Iran, które uznają, że decyzja o położeniu rury musi zostać zaakceptowana przez wszystkie kraje kaspijskie.
Iran rywalizuje o europejski rynek gazu z Rosją
(GŁOS ROSJI/THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Pomimo zapewnień komentatorów kremlowskiego Głosu Rosji rozpoczęła się walka Rosji z Iranem o klientów na europejskim rynku gazowym. Wiceminister ds. ropy naftowej Iranu ocenił wręcz, że żadne porozumienie z Rosją nie jest możliwe ponieważ kraje rywalizują na rynku węglowodorów. Rosjanie chcieli odkupić część irańskiej ropy w zamian za rosyjskie towary ale Teheran zamierza sprzedawać swoje surowce na nowych rynkach. Jest także zainteresowany udziałami w rynku europejskim. Minister przemysłu tego kraju zapewniał w Handelsblatt, że może on być godnym zaufania, bezpiecznym i długoterminowym dostawcą gazu do Europy. Jego surowiec mógłby w przyszłości płynąć na Zachód przez infrastrukturę Korytarza Południowego, któremu patronuje Komisja Europejska.
Rozmowy nt. poszerzenia współpracy energetycznej Chiny-Rosja
(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Według Rosjan kontrakt na dostawy rosyjskiego gazu do Chin zostanie podpisany w czasie zbliżającej się majowej wizyty w Chinach prezydenta Putina . Wicepremier Arkadij Dworkowicz poinformował, że negocjacje chińsko-rosyjskie przygotowujące ten kontrakt zostały zakończone, dokument będzie gotowy do podpisania w czasie pobytu Putina w Chinach. Wg Dworkowicza , wszystkie kwestie dotyczące dostaw gazu zostały szczegółowo omówione podczas spotkania roboczej grupy międzyrządowej ds. energii w ub. tygodniu. Główne decyzje są gotowe, ale strony muszą jeszcze dopracować kwestie szczegółowe, zwłaszcza związane z finansami. Dalsze konsultacje ze stroną chińską ma prowadzić wicepremier Dmitrij Rogozin. Będą one obejmować sprawy konieczne dla rozszerzenia współpracy w przemyśle jądrowym. Również zdaniem Rogozina Rosja może dostarczać Chinom trzy do czterech razy więcej energii elektrycznej i węgla. Ostatnią sprawą wymagająca dopracowania przed wizytą w Chinach prezydenta Rosji są wspólne projekty inwestycyjne obu państw, w tym budowa gazociągu Siła Syberii, którym miałby docierać gaz w ramach umowy.
Fukushima: błędy przy utylizacji skażonej wody
(REUTERS/TERESA WÓJCIK)
W uszkodzonej elektrowni jądrowej Fukushima około 203 tony silnie skażonej radioaktywnie wody błędnie wpompowano do suteren budynku elektrowni zamiast do specjalnego zbiornika. Pomyłkę popełniły służby inżynieryjne i komunalne Fukushimy – poinformował operator tych służb. Dodał jednak, że nie ma niebezpieczeństwa przecieku, gdyż suterena od pewnego czasu jest odcięta od systemu drenażu. Z pomiarów poziomu radiacji wynika, że nie nastąpił wzrost promieniotwórczości w podziemnych wodach w pobliżu elektrowni Fukushima. Trzy uszkodzone reaktory są chłodzone non stop wielkimi ilościami pompowanej wody, która następnie, jako skażona, jest przepompowywana do specjalnych zbiorników.
USA i Wielka Brytania razem o zmianach klimatu
(UNITED PRESS INTERNATIONAL/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Musimy zintensyfikować działania na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery w dłuższej perspektywie – zdaniem amerykańskiego sekretarza energii, Ernesta Moniza. Swoją opinię Moniz opiera na raporcie Międzynarodowego Zespołu ds. Zamian Klimatu ONZ, który stanowi, że utrzymanie stężenia dwutlenku węgla będzie trudniejsze, jeśli nie podejmiemy aktywniejszych działań w zakresie ograniczenia emisji gazów. Podobnego zdania jest brytyjski sekretarz ds. energii i zmian klimatu, który akcentował konieczność realizacji celów w zakresie energii odnawialnej. W tym zakresie istotne wydaje się ograniczenie emisji z sektora transportowego.
Conoco Phillips może dalej eksportować LNG z Alaski
(UPSTREAM ONLINE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Dzięki zgodzie Departamentu Energii USA na przedłużenie pozwolenia na eksport LNG z terminalu Kenai LNG na Alasce, Conoco Phillips będzie mogło eksportować skroplony gaz na rynki światowe poza strefami wolnego handlu ze Stanami. Obiekt został zamknięty w lutym 2011 roku ze względu na warunki rynkowe. Dziś gaz z alaskańskich terminali znów jest atrakcyjny. Stan Alaska ma luźniejsze normy przyznawania zgód na eksport LNG.
INFRASTRUKTURA
Kolejne fragmenty S8 już otwarte
(GDDKiA)
Kierowcy mają już do dyspozycji prawie 20-klm odc. nowych dróg ekspresowych. To S8 od węzła Róża do węzła Rzgów oraz S14 od węzła Dobroń do węzła Róża. Oddany fragment trasy stanowi południową obwodnicę aglomeracji łódzkiej i w przyszłości będzie częścią trasy łączącej Dolny Śląsk z centrum kraju. Do użytku oddawane są kolejne odcinki realizacyjne; „siódmy” od węzła Dobroń (S14/DK14) do węzła Róża (S8/S14), część szóstego – węzeł Róża i niemal cały „ósmy”; od węzła Róża do węzła Rzgów (S8/DK1). Dzięki temu kierowcy jadący z południa drogą krajową nr 1 i zmierzający w kierunku Łasku, Zduńskiej Woli lub Konstantynowa Łódzkiego i Zgierza będą mogli ominąć centrum 70-tys. Pabianic. To samo dotyczy przemierzających trasę Sieradz – Tomaszów Mazowiecki.
KE: Polska na końcu unijnego rankingu jakości transportu
(PZPB)
Polska zajęła ostatnie miejscu w opublikowanym przez KE rankingu jakości transportu w krajach członkowskich UE. Według ministerstwa infrastruktury to tylko statystyka z 2012 r., nie oddająca dynamiki zmian w Polsce. W przygotowanym przez KE rankingu wykorzystano dane m.in. Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska, Banku Światowego czy OECD. Zestawiono w nim wyniki państw członkowskich w 22. kategoriach związanych z transportem. W obrębie większości z tych kategorii wyróżniono pięć krajów, które osiągnęły najlepsze wyniki oraz pięć z wynikami najgorszymi. Holandia i Niemcy mogą pochwalić się najlepszymi wynikami w 11 kategoriach. Ranking zamykają Polska i Bułgaria, które to kraje aż w 9 kategoriach znalazły się w grupie pięciu najgorszych państw UE.
Kolejny krok ku poprawie dostępu do Portu w Gdańsku
(PKP PLK)
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności, które pozwoli na wskazanie optymalnego zakresu modernizacji stacji kolejowych obsługujących Port Morski w Gdańsku. Zamówienie o wartości 1 mln 749 tys. zł netto, jest kolejnym krokiem ku poprawie dostępu do gdańskiego portu. Ponadto jeszcze w czerwcu PLK podpiszą kontrakt na prace związane z modernizacją linii 226. Studium wykonalności, którego wykonanie PKP PLK zleciły firmie Wyg International jest pierwszym etapem kompleksowego przedsięwzięcia polegającego na poprawie dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdańsku. Ma ono wskazać optymalny zakres modernizacji lub przebudowy stacji kolejowych obsługujących port morski w Gdańsku.
Nowy dworzec coraz bliżej. Łódź Fabryczna nabiera kształtów
(PKP PLK)
W Łodzi powstaje jeden z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Nowy dworzec będzie główną częścią powstającego w centrum Łodzi węzła multimodalnego, czyli systemu mającego na celu połączenie najważniejszych środków komunikacji – autobusów miejskich, dalekobieżnych oraz pociągów. Powstanie on w najbliższym otoczeniu dworca i będzie się składał z ulokowanych 8 m poniżej poziomu ulic przystanków autobusów dalekobieżnych, nowoczesnego przystanku komunikacji miejskiej na powierzchni oraz parkingów podziemnych mogących pomieścić blisko 1000 pojazdów. Wartość kontraktu związanego z budową nowego dworca Łódź Fabryczna to ponad 1,75 mld złotych brutto. Zakończenie projektu jest przewidywane w 2015 r.
Przyśpieszenie na trasie Warszawa – Skierniewice – Łódź
(PKP PLK)
PKP PLK prowadzą intensywną modernizację torów Warszawa Zachodnia – Skierniewice. Inwestycja pozwoli dotrzeć pociągiem ze stolicy do Łodzi w 70 minut. W ramach inwestycji w Grodzisku Mazowieckim powstaje wiadukt kolejowy, nowe podziemne przejście dla pieszych, a przede wszystkim nowy układ torów umożliwiający obsługę składów dalekobieżnych. Dzięki modernizacji czas przejazdu ze stolicy do Skierniewic skróci się do około 30 min. Najszybsze pociągi, np. „Łodzianin” dystans z Łodzi do stacji Warszawa Centralna pokonają w około 70 min. W ramach inwestycji na stacji Grodzisk Mazowiecki zostaną zamontowane najnowocześniejsze w Polsce rozjazdy pozwalające na szybką jazdę pociągów we wszystkich kierunkach.
Nowe wagony PKP Intercity na trasie Wrocław – Trójmiasto
(PKP Intercity)
Nowoczesne, komfortowe, dostępne dla wszystkich – takie są nowe wagony PKP Intercity. Na początek na trasę Wrocław – Trójmiasto wyjedzie ich 9, a docelowo 25. W pierwszy kurs z pasażerami wyruszyły już dziś, porannym pociągiem TLK Mieszko. PKP Intercity odebrało 9 z 25 zamówionych wagonów, którymi będą podróżowali pasażerowie pociągów na trasie Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia. W pierwszej partii znalazły się 4 wagony przedziałowe 1. klasy oraz 5 przedziałowych 2. klasy, w tym wagon przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pozostałe wjadą na tory przed wakacjami. Pierwszy pociąg zestawiony z nowych wagonów, czyli TLK Mieszko ruszy w drogę z pasażerami we wtorek rano 15 kwietnia.
Eurolot uruchamia połączenie Warszawa-Bydgoszcz
(Lotnisko Chopina)
Linia lotnicza Eurolot rozpoczyna loty na trasie Warszawa-Bydgoszcz. Połączenie jest realizowane codziennie, a rozkład lotów został odpowiednio dopasowany do oczekiwań pasażerów z województwa kujawsko-pomorskiego. Przewoźnik zachęca podróżnych także atrakcyjną ofertą cenową na tej trasie – już od 99 zł za przelot w jedną stronę. – Nowe połączenie Eurolotu to kolejny krok, aby wzmocnić naszą siatkę połączeń krajowych i regionalnych. Cieszymy się ze współpracy i zaufania, jakim obdarzyli nas podróżni z regionu kujawsko-pomorskiego. Wierzę, że pasażerowie docenią dogodny dla nich rozkład lotów oraz szybkie, bezpośrednie połączenie z Warszawą, co ma znaczenie zwłaszcza dla ruchu biznesowego, jak i turystycznego – mówi Tomasz Balcerzak, prezes Eurolot SA.
Kraków Airport ponownie nagrodzony
(Port Lotniczy Kraków)
Podczas tegorocznej międzynarodowej konferencji Routes Europe 2014 w Marsylii Kraków Airport ponownie został nagrodzony i otrzymał drugą nagrodę za efektywne działania marketingowe wspierające rozwój siatki połączeń oraz współpracę z przewoźnikami w kategorii portów do 4 mln pasażerów. Zwycięzcą w tej kategorii zostało niemieckie lotnisko City Airport Bremen. Nagrody ‘Marketing Awards’ są uznawane za najbardziej prestiżowe wyróżnienia w branży, ponieważ kandydaci są nominowani i oceniani przez przedstawicieli linii lotniczych oraz ekspertów z branży. Otrzymanie przez Kraków Airport wyróżnienia drugi rok z rzędu to potwierdzenie profesjonalnej i skutecznej działalności lotniska na arenie międzynarodowej.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak