ENERGETYKA
USA wezwały Rosję do wznowienia gazowych negocjacji z Ukrainą
(FOX NEWS/AFP/TERESA WÓJCIK)
Stany Zjednoczone wezwały Rosję do wznowienia rozmów z Ukrainą o kwestii niezapłaconych należności za dostarczony gaz oraz do ponownych dostaw gazu. Rzeczniczka Departamentu Stanu Joan Psaki powiedziała wczoraj wieczorem dziennikarzom, że UE zaproponowała rozsądny kompromis, na który zgodziła się strona ukraińska. Rzeczniczka wezwała więc Kreml, aby tez coś zrobiła w tej kwestii i dodała, że wznowienie negocjacji jest „koniecznym krokiem „w kierunku rozwiązania konfliktu. Kompromis w imieniu UE zaproponował komisarz ds. energetyki Guenther Oettinger: „Ukraina w ciągu dwóch dni przekaże na konto Gazpromu kwotę w mld dol., a pozostałe zadłużenie zostanie podzielone na sześć rat miesięcznych, które będą spłacone do końca b.r. Jednocześnie Ukraina będzie realizować bieżące należności za gaz”. Propozycja Brukseli zawiera też sezonowe ceny za gaz. W sezonie letnim 300 dol. lub nieco więcej za 1 tys. m. sześc., a w sezonie zimowym 385 dol. Według Oettingera, strona ukraińska zgodziła się na te propozycje w czasie wczorajszych nocnych rozmów w Kijowie. Nie zgodzili się na nie Rosjanie, co doprowadziło do fiaska negocjacji.
Gazprom może zażądać od Ukrainy do 18 mld dol. Chce budować magazyny w Europie
(ITAR TASS/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
W rozmowie z telewizją Rossija 24 dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller ocenił, że z tytułu niezrealizowania przez Ukraińców zobowiązań wynikających z klauzuli take or pay jego firma może zarządać w Sądzie Arbitrażowym kary do 18 mld dolarów. Ukraina pobierała i płaciła za gaz mniej, niż zostało to zakontraktowane w ramach klauzuli, która wymusza opłacenie ustalonego wolumenu bez względu na to, czy zostanie on odebrany. Do tego obciążenia dochodzi 4,5 mld dolarów długu za gaz odebrany przez Kijów. Ukraiński Naftogaz również złożył swoją skargę do arbitrażu wycenioną na 6 mld dolarów z tytułu niesprawiedliwej ceny za dostawy gazu z Rosji. Jednocześnie Miller zadeklarował, że Gazprom może zainwestować w rozwój zdolności magazynowych w Europie w celu zabezpieczenia dostaw nawet w wypadku opróżnienia obiektów ukraińskich. Z kolei premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk chce zachęcić zachodnich inwestorów do modernizacji ukraińskich gazociągów. Zlecił ministerstwu energetyki napisanie odpowiedniej ustawy, która sprawiłaby, że inwestycje w ukraiński system przesyłu gazu będą atrakcyjne. Ponadto zaapelował do krajowego regulatora o szybką egzekucję nowych taryf tranzytowych dla Rosji. – Nie będziemy subsydiować Rosjan – powiedział. Kijów walczy także o zwiększenie rewersowych dostaw gazu z kierunku zachodniego, głównie ze Słowacji, która udzieliła dostępu do „małego rewersu” a może jeszcze dopuścić Ukraińców do kolejnego połączenia o dużo większej przepustowości. We wtorek delegacja ukraińska poruszy ten temat na rozmowach z Komisją Europejską w Brukseli.
Rosja rozważa nitkę South Stream na Krym
(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Pomimo kwietniowych spekulacji na temat możliwości rewizji szlaku South Stream i poprowadzenie go przez Półwysep Krymski anektowany przez Rosję, minister spraw krymskich tego kraju Oleg Sawaljew dopuszcza jedynie możliwość budowy odnogi gazociągu na Półwysep odcięty obecnie od dostaw gazu z ukraińskich gazociągów. Nitka South Stream pozwoliłaby na pobieranie gazu dla Krymu bezpośrednio z Rosji.
Exxon Mobil zostaje w Rosji
(REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)
Exxon Mobil będzie kontynuować swoje inwestycje w Rosji, pomimo pewnych „przejściowych” trudności spowodowanych kryzysem ukraińskim. Rex Tillerson dyrektor generalny tego koncernu zwrócił się do innych zachodnich potentatów paliwowych, aby przekonały rządy USA i krajów UE, że nie jest korzystne kontynuowanie nakładania sankcji wobec rosyjskich menadżerów i biznesmenów w odpowiedzi na aneksję Krymu i agresji sił prorosyjskich na terenie Ukrainy wschodniej. Zdaniem Tillersona te problemy należy rozwiązywać w negocjacjach, bo tylko takie metody nie szkodzą gospodarce. Podobne opinie przekazał dziennikarzom w kuluarach Światowego Kongresu Naftowego w Moskwie dyrektor generalny BP Bob Dudley. Stwierdził, że „BP chce nadal pracować i robić normalne interesy w Rosji.” BP posiada 19,75 proc. udziałów w państwowym koncernie Rosnieft. Również ExxonMobil współpracuje z Rosnieftem, m.in. prowadząc prace poszukiwawcze. Exxon ma udziały w projekcie Sachalin-1, zaoferował pomoc dla Rosnieftu we wdrożeniu technologii frackingu do wydobycia ropy łupkowej, ponieważ konwencjonalne złoża ropy na Syberii są w fazie schyłkowej wydobycia. Zainteresowanie rosyjskimi zasobami ropy i gazu wykazują norweski Statoil, francuski Total i China National Petroleum Corp (CNPC).
Łukoil i Gazprom wspólnie prowadzą poszukiwania na szelfie Morza Barentsa
(REUTERS/RIGZONE/AP/TERESA WÓJCIK)
Łukoil i Gazprom pod koniec b.r. utworzą spółkę joint venture w celu poszukiwania węglowodorów na szelfie Morza Barentsa – powiedział wczoraj dziennikarzom w Moskwie prezes Łukoil Wagit Alekpierow. Jego firma, największy w Rosji niepaństwowy producent ropy będzie mieć w spółce 34 proc. udziałów. Alekpierow dodał, że obie firmy będą finansować prace poszukiwawcze proporcjonalnie do wielkości swoich udziałów, ale nie podał żadnych szczegółów. Prawo rosyjskie pozwala na poszukiwania i zagospodarowanie nowych morskich złóż węglowodorów tylko firmom państwowym. Powołanie joint venture z Gazpromem umożliwia, aby Łukoil ominął to ograniczenie.
ENI i BP nie ewakuują pracowników z Iraku
(REUTERS/RIGZONE/RAI/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)
Wczoraj w Mediolanie zarząd grupy ENI poinformował, że na razie nie wycofuje swoich pracowników z Iraku, ale uważnie obserwuje rozwój wydarzeń. Islamiści oddziałów ISIL opanowali znaczne terytorium na północy Iraku, co powoduje coraz większe obawy o produkcję ropy w tym kraju. Ekipy grupy ENI mają wprawdzie koncesje w południowej części Iraku, ale z uwagi na intensywność ataku sunnickich rebeliantów ISIL należy się liczyć, że zagrożenia pojawią się też na południu. Podobną postawę przyjmuje BP. Prezes firmy Bob Dudley ocenia, że jej prace w Iraku nie zostały do tej pory zakłócone przez rebeliantów. Brytyjczycy razem z Chińczykami z CNPC wydobywają ropę naftową z irackiego pola Rumaila.
Chevron sprzedaje udziały w koncesjach naftowych w Czadzie
(RIGZONE/REUTERS/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)
Chevron, drugi co do wielkości koncern paliwowy w USA, poinformował w ubiegły piątek, że sprzedał w Czadzie swoje 25-proc. udziały w koncesjach naftowych i 21 proc. udziały w sieci gazociągów na południu tego kraju. Udziały nabył rząd Czadu za kwotę około 1,3 mld dol. Jest to kolejna rezygnacja koncernu z inwestycji zagranicznej. Jak wiadomo, niedawno Chevron wycofał się definitywnie z koncesji poszukiwawczych gazu z łupków w Bułgarii, a także z ryzykownych inwestycji w Afryce, Azji i Ameryce Południowej. Według informacji dla mediów, Chevron wybrał obecnie, jako priorytet bardzo pewne inwestycje w wydobycie ropy łupkowej z bogatych złóż permu w Texasie. W ub.r. 75 proc. ropy i gazu Chevron produkował poza Stanami Zjednoczonymi, obecnie to się zasadniczo może zmienić.
Wzrost popytu na ropę w 2013 wyższy w USA niż w Chinach
(REUTERS/RIGZONE/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)
Popyt na ropę w najszybszym tempie w 2013 r. wzrastał w USA. Wyprzedzając po raz pierwszy od 1999 r. Chiny. Zdaniem ekspertów koncernu BP, to kolejny dowód wielkiej korzyści dla gospodarki amerykańskiej z boomu łupkowego. BP podał również, że Stany Zjednoczone odnotowały w 2013 r. największy w historii roczny wzrost produkcji ropy naftowej. W stosunku rok do roku wyniósł on 13,5 proc. Ilościowo osiągnął ponad 10 mln baryłek dziennie. Zużycie ropy w USA w 2013 r. wzrosło o 400 tys. baryłek dziennie dochodząc do 18,9 mln baryłek dziennie. Chiny zanotowały wzrost o 390 tys. baryłek dziennie osiągając 10,8 mln baryłek dziennie. – Tak duży wzrost zużycia ropy w USA dowodzi dynamicznej ekspansji sektora przemysłowego kraju po wyjściu z kryzysu finansowego roku 2008 – ocenia główny ekonomista BP Christof Ruhl. W tym samym czasie niższe zużycie ropy w Chinach dowodzi znacznego spowolnienia gospodarki tego kraju. Być może dużo większego niż oficjalne wskaźniki makroekonomiczne. W każdym razie, wg Ruhla, jest dużo sprzeczności między oficjalnym wskaźnikiem wzrostu chińskiego PKB a oficjalnymi liczbami zużycia energii w Chinach.
INFRASTRUKTURA
S8 Wiśniewo- Mężenin. Przetarg rozstrzygnięty.
(GDDKiA)
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę odcinka S8 Wiśniewo – Mężenin złożyła firma ASTALDI S.p.A. z siedzibą w Rzymie. Ponad 15 km dwujezdniowej ekspresówki Włosi chcą wybudować w 22 miesiące, za 434,8 mln zł. Oferują też 10 lat gwarancji.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny, punktowany był termin wykonania prac oraz długość gwarancji. Wszyscy uczestnicy przetargu podali najkrótsze możliwe terminy wykonania tj. 22 miesiące (można było do 25 m-cy) z wyłączeniem okresów zimowych oraz najdłuższe możliwe gwarancje – 10-letnie; natomiast najniższą cenę zaproponowała firma włoska. Inwestycja obejmuje budowę dwóch jezdni po 2 pasy ruchu w każda stronę, pasów awaryjnych po 2,5 m każdy od obwodnicy Wiśniewa za obwodnicę Mężenina na dł. 15,39 km.
Płynnie i bezpiecznie. Zmiany na węźle Kwiatkowskiego na S6 Obwodnicy Trójmiasta
(GDDKiA)
Jeszcze przed wakacjami zmianom ulegnie organizacja ruchu na węźle Kwiatkowskiego na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta. Na jezdni głównej obwodnicy będą do dyspozycji kierowców dwa pasy ruchu, a z części pasa lewego zostanie wygospodarowany pas awaryjnego postoju. Dzięki temu kierowcy poruszający się Trasą Kwiatkowskiego będą włączali się w do ruchu na obwodnicy z dwóch pasów ruchu, a nie jednego, jak to ma miejsce dzisiaj. Prawy pas Trasy Kwiatkowskiego stanie się prawym pasem obwodnicy, co ma szczególne znaczenie dla samochodów ciężarowych, których w godzinach szczytu popołudniowego wyjeżdża na tą drogę szczególnie dużo. Po zmianach zdecydowanie więcej pojazdów wjedzie na obwodnicę i utrudnienia w ruchu powinny ulec zdecydowanej redukcji.
GDDKiA i PKD wspólnie przeprowadzą konsultacje
(Polski Kongres Drogowy)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Polski Kongres Drogowy wspólnie będą kontynuować proces konsultacji projektu „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych”. Do udziału w konsultacjach będą zaproszeni wszyscy zainteresowani – ustalono podczas spotkania kierownictwa GDDKiA z przedstawicielami zarządu PKD. Przygotowane przez prof. Tadeusza Sandeckiego i jego zespół wnioski i zagadnienia do dyskusji będą przedstawione uczestnikom konferencji konsultacyjnych, które odbędą się jeszcze w lipcu. Intencją Generalnego Dyrektora jest szybkie ukończenie prac, tak by nowe zasady projektowania barier ochronnych i innych urządzeń brd obowiązywały w momencie ogłaszania przetargów na drogi w nowej perspektywie budżetowej.
Manipulowanie warunkami kontraktowymi FIDIC zostanie ukrócone?
(PZPB/Rynek Infrastruktury)
GDDKiA jest znana z dokonywania zmian w warunkach kontraktowych FIDIC, jeżeli takie postanowi zastosować w danym kontrakcie. Międzynarodowa Federacja Inżynierów Konsultantów FIDIC zastanawia się nad ograniczeniem możliwości wprowadzania zmian w dokumentach. Kaj Möller, szef eksportu grupy Sweco i członek FIDIC mówi, że jest cały szereg różnych przypadków w Europie i różnych podejść do zmian i modyfikacji kontraktów. – W FIDIC-u priorytetem jest to, czy powinniśmy niejako zablokować wykorzystanie kontraktów FIDIC-owskich, by nie zabierać z nich szeregu klauzul – podkreśla Möller. Dodaje, że istnieje wiele kluczowych klauzul, które powinny być zachowane. W przypadkach, gdy pojawiają się zmiany w warunkach kontraktowych, takie umowy nie powinny nazywać się kontraktami FIDIC-owskimi.
Rodzinne przejazdy PKP Intercity z Kartą Dużej Rodziny
(PKP SA)
PKP Intercity i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej podpisały umowę, na podstawie której rodziny wielodzietne otrzymają szczególne uprawnienia do podróżowania koleją.
Umowa jest elementem realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych. Dzięki niej każdy z członków rodziny otrzyma 25% upust podczas podróży pociągami PKP Intercity w komunikacji krajowej w dowolnej klasie. Oferta łączy się z ulgami ustawowymi, a więc np.
Warunkiem otrzymania ulgi jest posiadanie Karty Dużej Rodziny oraz odbywanie podróży w grupie co najmniej trzyosobowej. O Kartę Dużej Rodziny może się starać rodzina z minimum trójką dzieci bez względu na dochód.
Czerwcowy długi weekend z PKP Intercity
(PKP SA)
Na podróżujących w czerwcowy długi weekend z PKP Intercity czekają dodatkowe pociągi. Najpopularniejsze połączenia zostaną wzmocnione, a na dworcach pojawią się mobilni informatorzy. Po przerwie, bezpośrednimi pociągami będzie można dotrzeć do Zakopanego.
Dla wszystkich, którzy zdecydują się na podróż pociągiem w czerwcowy długi weekend, PKP Intercity przygotowało 12 dodatkowych składów z/do miejscowości turystycznych, m. in.: do Zakopanego, Wisły, Koszalina czy Olsztyna. Przewoźnik przygotuje również dodatkowe wagony, które zostaną wstawione do najbardziej popularnych pociągów. Od 19 czerwca, wraz z zakończeniem pierwszego etapu prac przy budowie zapory Świnna Poręba, pasażerowie pojadą bezpośrednimi pociągami do Zakopanego.
PKP SA ogłosiła przetarg na przebudowę budynku dworca kolejowego Szczecin Główny
(PKP SA)
Dworzec Szczecin Główny zostanie gruntownie przebudowany. Będzie bardziej funkcjonalny i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Modernizacja obejmie również przyległe tory i perony. PKP SA ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy prac. Inwestycja będzie przebiegała w formule „Projektuj buduj”. Oznacza to, że wyłoniony w drodze przetargu wykonawca najpierw opracuje projekt, a następnie przeprowadzi roboty budowlane według przygotowanego przez siebie harmonogramu. Prace mają zakończyć się w IV kwartale 2015 roku. Inwestycja ma być współfinansowana ze środków UE, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. – Oprócz dworca w Szczecinie, przebudowane zostaną obiekty w Bydgoszczy i Gliwicach – mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. Nieruchomości w PKP SA.
Konferencja na temat 10. edycji pociągu „Słoneczny”
(Koleje Mazowieckie)
– Koleje Mazowieckie w br. obchodzą swoje 10-lecie. Dlatego postanowiliśmy, że cena za bilet na pociąg „Słoneczny” zostanie obniżona o 10 proc. Ale na tym nie koniec. Przygotowaliśmy też specjalną promocję – jest to tysiąc biletów za tę cenę, która obowiązywała 10 lat temu, kiedy „Słoneczny” po raz pierwszy został uruchomiony, tj. za 25 zł. Bilety będą w sprzedaży już 23 czerwca – powiedział członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda. „Słoneczny” rusza 28 czerwca i będzie kursował pomiędzy Warszawą a Trójmiastem codziennie, do 31 sierpnia. Podobnie jak w ub.r. wakacyjnemu połączeniu KM towarzyszy akcja specjalna pod hasłem „Słoneczny wysyp rabatowy”.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak