ENERGETYKA
Decyzja w sprawie gazociągu OPAL bezterminowo odroczona
(REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)
Komisja Europejska, we współpracy z niemieckim regulatorem Bundesnetzagentur (Federalna Agencja Sieci Niemieckich) odroczyła bezterminowo decyzję w sprawie gazociągu OPAL. Jako powód odroczenia podano w Brukseli konieczność rozważenia „pewnych aspektów technicznych” , na tyle „skomplikowanych, ze trudno jest określić ramy czasowe podjęcia decyzji”. Nieco wcześniej Gazprom poinformował, że nie otrzymał żadnych informacji dotyczących aukcji na przesył rurą, która jest „lądową kontynuacją gazociągu Nord Stream, łączącą Rosję z UE, z pominięciem krajów tranzytowych.” Aukcja miała się odbyć w dniu 15 lipca. Pod koniec 2013 roku Gazprom zwrócił się do KE z wnioskiem o zwolnienie gazociągu OPAL od obowiązku stosowania się do Trzeciego Pakietu Energetycznego. Zdaniem strony rosyjskiej odpowiada to interesom Niemiec i Rosji. Jak sugeruje niemiecki regulator wniosek jest uzasadniony względami technicznymi. Pierwotnie OPAL był zwolniony ze stosowania Trzeciego Pakietu Energetycznego, ale KE zmieniła decyzję i zażądała udostępnienia połowy zdolności przesyłowej rury dla firm trzecich, zgodnie z Pakietem.
Demonstracja tureckich górników w stolicy przed parlamentem
(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK)
Kilku tysięczna demonstracja górników z kopalń w okolicach miasta Some odbyła się wczoraj przed tureckim parlamentem. Górnicy żądali bezpieczniejszych warunków pracy. W jedna z kopalń w Some w maju b.r. doszło największej w historii katastrofy górniczej, w której zginęło 301 górników. Demonstranci przypomnieli, że rząd nie wyciągnął konsekwencji z tej katastrofy, także jeśli chodzi o właścicieli i menadżerów spółki Soma Komur, która nie przestrzegała i nadal nie przestrzega standardów bezpieczeństwa w należących do spółki kopalniach. Zagrozili wstrzymaniem wydobycia. Turcja należy do krajów, gdzie śmiertelne wypadki w kopalniach zdarzają się najczęściej i są najliczniejsze.
Chevron zmniejsza zatrudnienie na Morzu Północnym
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Wczoraj Reuters poinformował w Londynie, że Chevron zmniejszy zatrudnienie na na Morzu Północnym o 225 osób, współpracowników i pracowników, głównie emigrantów. Przyczyną jest konieczność zmniejszenia zbyt wysokich kosztów prac poszukiwawczych ropy i gazu. Chevron jest pod silną presją akcjonariuszy, którzy ostatnio uznali, że zyski i koszty koncernu nie są zadawalające. Prezes koncernu John Watson zapowiedział w marcu b.r.racjonalizację wydatków koncernu na poszukiwania i wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego. Obecnie Chevron poinformował, że będzie w dalszym ciągu koncentrować się na realizacji swoich sztandarowych projektów na Morzu Północnym, w tym na polach ropy i gazu Rosebank, Enochud i Alder. Jednak w listopadzie ub.r. koncern sygnalizował, że projekt Rosebank na zachód od Wysp Szetlandzkich nie jest „atrakcyjny ekonomicznie”. Chevron ma ogłosić wyniki finansowe za II kwartał b.r. 1 sierpnia.
Austriacki OMV znalazł nowe złoże ropy na rumuńskich wodach Morza Czarnego
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Austriacka grupa energetyczna OMV poinformowała wczoraj o odkryciu nowego podmorskiego złoża ropy na rumuńskich wodach Morza Czarnego. Zasoby złoża zapewniają wydobycie 1,5 tys. – 2,0 tys., baryłek ekwiwalentu ropy naftowej dziennie. Koszt poszukiwania wyniósł ok. 19 mln euro. Złoże znajduje się na płytkich wodach. Jeśli odkrycie zostanie uznane za opłacalne, to austriacka firma może rozpocząć produkcję w ciągu najbliższych trzech do czterech lat, co wymagać będzie jednak inwestycji w wysokości ponad 100 mln euro. Wydobycie z płytkich wód rumuńskich stanowi 18 proc. produkcji węglowodorów OMV.
Nowe sankcje USA przeciwko Rosji
(BLOOMBERG/AP/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Administracja Obamy nałożyła najostrzejsze dotychczas sankcje na Rosję – na grupę polityków oraz na najważniejsze firmy z branży bankowości, energetyki i zbrojeniówki, których aktywa są warte łącznie 2 bln dol. Departament Skarbu USA zakazuje jakiegokolwiek kredytowania tych firm ze źródeł amerykańskich z terminem dłuższym niż 90 dni. Sankcje obejmują: największy koncern naftowy Rosnieft, największy prywatny koncern gazowy Novatek, bank branży gazowej Gazprombank trzeci co do wielkości rosyjski bank kredytowy. Z informacji portalu Oil and Gas Eurasia wynika, że sankcje te zamrażają finansowanie ale nie wykluczają współpracy wspomnianych rosyjskich spółek z amerykańskimi firmami. Zablokowane zostały aktywa ośmiu państwowych firm obronnych, w tym Kałasznikow Concern. Profil Russian Market na Twitterze podaje dane na temat spadków rosyjskiej giełdy w reakcji na sankcje: Giełda -2,18% Sberbank -3,77% Łukoil -2,15%, Rosnieft -5,4%, Novatek -6%, Uralkali -3,41%, Surgut -1,88%, FTSE (UK) -0.35%, EUR-RUB 47.15. Prezydent Rosji Władimir Putin zagroził już, że sankcje USA odbiją się na interesie obywateli USA a ich wprowadzenie jest z nim sprzeczne. Przywódca rosyjski zapowiedział, że sankcje poważnie zagrożą relacjom jego kraju ze Stanami Zjednoczonymi. Jednocześnie Rada Europejska na wczorajszym szczycie dopisała 17 nazwisk do listy osób związanych z kryzysem ukraińskich objętych sankcjami oraz zawiesiła finansowanie ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju dla nowych inwestycji w rosyjskim sektorze publicznym.
CNPC znalazł ropę na spornych wodach. CNOOC znalazł ją w Zatoce Meksykańskiej
(RIGZONE/XINHUA/TERESA WÓJCIK/CNBC/UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)
Państwowy koncern China National Petroleum Corporation (CNPC) ogłosił, że poszukiwania ropy i gazu na Morzu Południowochińskim zostały sprawnie wykonane zgodnie z harmonogramem. Ocena wyników eksploracji zostanie dokonana po analizach zebranych próbek i danych. CNPC prowadził na tym obszarze od 2004 r kompleksowe badania geologiczne, geofizyczne i sejsmiczne na dnie morskim, na dużych głębokościach. W 2014 r., CNPC rozpoczął realizację dwóch odwiertów poszukiwawczych, zakończonych 2 i 27 maja. Następny odwiert rozpoczęty został 28 maja. Operacja jest przeprowadzana przez chińską platformę wiertniczą należącą do CNOOC. Firma ta rozważa w przyszłości budowę FLNG – ruchomego terminala LNG, który pozwoli na ładowanie wydobytego na Morzu Południowochińskim gazu do tankowców gazu skroplonego i słanie go na ląd. Wspomniane firmy dzielą się technologią z Shellem. We współpracy z tą firmą CNOOC odkrył już trzecie złoża węglowodorów w Zatoce Meksykańskiej. Złoża Rydeberg, Appomattox i Vicksburg mogą według szacunków zawierać nawet 700 mln ekwiwalentu baryłek ropy naftowej.
Putin po stronie Rosnieftu w sporze z Gazpromem
(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)
Prezydent Rosji Władimir Putin zabrał głos w sporze Rosnieftu z Gazpromem o dostęp do gazociągu doprowadzającego surowiec z Sachalinu. Zapowiedział, że Kreml rozpocznie prace nad przeniesieniem zarządzania gazociągów do Federalnej Agencji Zarządzania Mieniem Państwowym. Ma to dotyczyć projektów Sachalin 1 (Rosnieft-Shell) i Sachalin 2 (Gazprom-Mitsui-Mitsubishi). Przepustowość rury doprowadzającej surowiec z tych projektów wynosi 18,6 mld m3 rocznie. Rosnieft chciał dostępu do 8 mld m3. Jest gotów opłacić 1 mld inwestycji w nowe stacje kompresorowe. Skierował sprawę przeciwko spółce-córce Gazpromu, Sachalin Energy, do sądu arbitrażowego. Federalna Służba Antymonopolowa nakazała jej podjęcie decyzji w sprawie udostępnienia gazociągu do 31 lipca.
Powstaje Nowy Bank Rozwoju
(WESTNIK KAWKAZA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Grupa BRICS zdecydowała na swoim szczycie o powołaniu banku inwestycyjnego o kapitale 100 mld dolarów. Będzie nazywał się Nowy Bank Rozwoju a jego siedziba znajdzie się w Szanghaju. Fundusze Banku posłużą do dofinansowania strategicznych inwestycji dla państw Grupy – Brazylii, Rosji, Indii, Chin i RPA, w tym w sektorze energetycznym. Rezerwy walutowe nowej instytucji mają także chronić te państwa przed wahaniami na światowych rynkach i zależnością od amerykańskiego dolara.
Coraz tańsze LNG w Azji
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
W sierpniu ceny spotowe LNG w Azji spadły do poziomu nienotowanego od kwietnia 2011 roku i wyniosły średnio $11.365 za MMBtu. Powodem była większa płynnośc rynku wynikająca z ciepłej zimy i zmniejszonym popytem na gaz skroplony. W marcu tego roku te ceny sięgnęły rekordowego poziomu $20/MMBtu. Od tego czasu systematycznie spadają. Z kolei najniższy poziom $10,95/MMBtu został osiągnięty w marcu 2011 roku, tuż przed katastrofą atomową w Fukushimie, która doprowadziła do rezygnacji Japonii z atomu i masowy import LNG do tego kraju, który zaczął windować cenę. Obecnie Tokio rozważa odbudowę sektora atomowego.
INFRASTRUKTURA
Autostrada to włoskie słowo…
(Polski Kongres Drogowy)
Trwa ofensywa włoskich firm budowlanych na polskim rynku. Od marca 2013 r. w każdym z ogłoszonych przez GDDKiA przetargów startowała przynajmniej jedna firma z Italii, w sumie o zamówienie ubiegało się ich aż 9. W Warszawie odbyło się seminarium „Italy&Poland Building Together”, którego głównymi organizatorami były: Ambasada Włoch w Polsce i ANCE – Krajowe Stowarzyszenie Przedsiębiorców Budowlanych. W latach 2007-2013 wartość inwestycji zrealizowanych przez GDDKiA wyniosła 122 707 mln zł – przypomniał Robert Garbarczyk, radca ministra w Departamencie Dróg i Autostrad MIR. Za te pieniądze od listopada 2007 roku wybudowaliśmy 1874 km dróg szybkiego ruchu. Barbara Dzieciuchowicz, p.o. prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, przypomniała, że z badań prowadzonych w gronie firm drogowych wynika, że zdaniem połowy ich rentowność będzie dalej spadać. Na drogi przeznaczane są wciąż mniejsze środki – po rekordowym 2011 r., gdy wydaliśmy łącznie na inwestycje i remonty 46 mld zł, w 2013 r. było to tylko 28 mld, a w roku 2014 szacuje się wydatki na 30 mld zł. Przeciętna rentowność całej branży to 1,1%. Pewien promyk nadziei to spadek cen podstawowych materiałów: w 2013 r. asfalty potaniały o 4,4%, a kruszywa o 3,6%. Jest to jednak zrozumiałe w sytuacji braku zamówień. Pomimo nowej unijnej perspektywy finansowej, do 2020 r. nie należy oczekiwać spektakularnego wzrostu rynku – uważa OIGD.
Otwarcie ofert na budowę S7 i obwodnicy Ostródy
(GDDKiA)
Siedmiu wykonawców złożyło oferty w przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Ostróda Północ-Ostróda Południe o dł. 9,7 km wraz z obwodnicą Ostródy w ciągu dk 16 o dł. 8,7 km. Inwestycja obejmie budowę odc. dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Powstaną dwa węzły drogowe – „Ostróda Północ” na przecięciu z drogą wojewódzką 530 i „Ostróda Południe” na skrzyżowaniu z dk 16. Wraz z budową odcinka S7 zostanie zrealizowana w ciągu drogi krajowej nr 16 obwodnica Ostródy. Kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 1,45 mld zł brutto. Oferty sięgają kwot od: 995,9 mln zł (konsorcjum Salini Polska, Impregilo i Todini Costruzioni Generali) po 1,72 mld zł (konsorcjum Intercor, Erbedim i Pozbud T&R).
Otwarcie ofert w przetargu na zakup 5 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych
(Tramwaje Warszawskie)
Spółka Tramwaje Warszawskie otworzyła oferty w przetargu na zakup 5 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Jedyną ofertę złożyła firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Cena oferty wynosi niecałe 47,8 mln zł (brutto). Nowe tramwaje będą dwukierunkowe, niskopodłogowe, wieloczłonowe a także w pełni klimatyzowane zarówno w części pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego. Tramwaj pomieści 200 osób (w tym 28 na miejscach siedzących). Każdy z tramwajów będzie wyposażony w automat biletowy oraz w system monitoringu wizyjnego. Dostawa pierwszego planowana jest na początek lipca 2015 r., natomiast zakończenie dostaw przewidziano na koniec października tego samego roku.
Czas na VI etap Obwodnicy Śródmiejskiej
(UM Szczecin)
Na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej UM Szczecin ukazało się ogłoszenie o przetargu na „Wykonanie dokumentacji projektowej dla ,,Obwodnica Śródmieścia Szczecina – etap VI – budowa ulicy od ul. Niemierzyńskiej do ul. Wojska Polskiego z budową węzła ,,Łękno” wraz z niezbędnym odcinkiem do ul. Mickiewicza w Szczecinie” i pełnienie nadzoru autorskiego”. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 19.08.br.
Nowy prezes zarządu PKP Informatyki
(PKP Informatyka)
Krzysztof Biniek został powołany przez Zgromadzenie Wspólników na prezesa zarządu PKP Informatyki. Jest doświadczonym managerem w zakresie zarządzania dużymi organizacjami, projektami, programami oraz portfelami projektów. Doświadczenie zawodowe zdobywał w rożnych branżach, m.in. w sektorze publicznym, telekomunikacyjnym, energetycznym i finansowym, zajmując różne stanowiska: zaczynając od administratora systemów przez kierownika projektu oraz dyrektora departamentu na funkcji prezesa zarządu kończąc.
W ostatnim okresie – w latach 2009-2014 – związany z EY. Wykładowca studiów MBA na Uczelni Łazarskiego i gościnnie ekspert na Podyplomowym Studium Zarządzania Efektywnością IT w SGH.
Koleje Mazowieckie protestują przeciwko sytuacji na torach
(Koleje Mazowieckie)
Niemal codziennie na szlakach kolejowych, remontowanych przez PKP PLK, dochodzi do awarii infrastruktury, które uniemożliwiają prowadzenie rozkładowego ruchu pociągów. Najgorsza sytuacja jest na linii KM1 do Skierniewic, która jest newralgicznym szlakiem o ogromnym natężeniu ruchu. Awarie na tej linii występują notorycznie. W ub. tygodniu – codziennie. W związku z tą sytuacją zarząd Kolei Mazowieckich po raz kolejny zwrócił się do PKP Polskich Linii Kolejowych z wnioskiem o obniżenie stawek dostępu do infrastruktury o 50%, co pozwoliłoby na obniżenie cen biletów. Najbardziej dokuczliwy okres pod względem liczby awarii i ich negatywnego wpływu na kursowanie pociągów wystąpił pomiędzy 26 maja a 8 czerwca 2014 r. W tym czasie zarejestrowanych zostało 41 awarii, które wywołały poważne perturbacje w ruchu pociągów łącznie na prawie 160 godzin. W konsekwencji opóźnień pociągów KM oraz konieczności odwoływania niektórych z nich, pasażerowie nie mogli dotrzeć na czas do pracy czy szkoły.
Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów na linii kolejowej nr 272 Kluczbork – Poznań
(Urząd Transportu Kolejowego)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym i utrzymaniem infrastruktury kolejowej na odcinku linii kolejowej nr 272 Kluczbork – Poznań Główny w granicach Zakładu Linii Kolejowych, stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Przeprowadzona w czerwcu 2014 r. kontrola stanu technicznego torów, rozjazdów oraz przejazdów kolejowych, na odcinku linii kolejowej od km 194,000 (stacja Poznań Starołęka) do km 199,000 (stacja Poznań Główny), wykazała nieprawidłowości polegające na niezapewnieniu właściwego nadzoru wewnętrznego i niepodejmowaniu prac utrzymaniowych w celu zachowania pierwotnych parametrów techniczno – eksploatacyjnych kontrolowanego odcinka linii.
Barometr Polska. Maj 2014. Dobre wyniki rynku polskiego
(Polski Rynek Transportu Lotniczego)
Pomimo spadku oferowania linii rozkładowych miał miejsce dość duży wzrost ilości pasażerów obsłużonych przez polskie porty. Istotną rolę odegrały tu linie charterowe, a przewoźnicy rozkładowi dość znacznie poprawili swoje współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich. W maju 2014 polskie porty obsłużyły 2 411 011 pasażerów, co oznacza wzrost o 6,3% w stosunku do maja 2013. Ten dobry wynik został osiągnięty pomimo niewielkiego spadku oferowania linii rozkładowych. W kolejnym miesiącu sezonu letniego LOT ograniczył swoje oferowanie, w ramach zgłoszonego do UE programu restrukturyzacyjnego. Istotną rolę we wzroście ruchu odgrywają nadal przewoźnicy średniej wielkości, którzy istotnie zwiększyli oferowanie i przede wszystkim grupa Lufthansy. Niemiecki przewoźnik wchodzi w lukę rynkową powstającą po ograniczaniu oferowania LOT w portach regionalnych (rejsy międzynarodowe). Pozytywnym zjawiskiem był niewątpliwie znaczny wzrost przewozów krajowych LOT-u. Następuje on jednak po pewnej ich „zapaści” w roku 2013.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak