icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

17.10.2014 ALERT

ENERGETYKA

Wzrost sprzedaży i wydobycia ropy naftowej w trzech kwartałach 2014 roku

(PGNIG)

Grupa PGNiG zwiększyła sprzedaż ropy naftowej o 30% do 921 tys. ton w trzech kwartałach 2014 roku z 705 tys. ton w analogicznym okresie ub.r. Wydobycie ropy wzrosło o prawie 20% do 937 tys. ton w trzech kwartałach 2014 r. z 789 tys. ton w analogicznym okresie ub.r. W trzecim kwartale 2014 r. sprzedaż ropy naftowej wzrosła o 2,7% do 262 tys. ton z 255 tys. w analogicznym okresie 2013 r. Natomiast wydobycie ropy naftowej zmniejszyło się o 6,7% w trzecim kwartale br. do 305 tys. ton ze 327 tys. ton w trzecim kwartale 2013 r. Sprzedaż gazu ziemnego wyniosła 11,76 mld m sześc. w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. oraz 3,55 mld m sześc. w trzecim kwartale 2014 r. Dla PGNiG SA dane o wolumenie sprzedaży za bieżący kwartał i 9 miesięcy nie są porównywalne z odpowiednimi okresami roku ubiegłego ze względu na rozpoczęcie działalności przez PGNiG Obrót Detaliczny (1 sierpnia 2014) i zwiększenie sprzedaży poprzez Towarową Giełdę Energii. Wydobycie gazu w trzech kwartałach 2014 r. wyniosło 3,4 mld m sześc. i było na podobnym poziomie jak w analogicznym okresie ub.r. Również w trzecim kwartale 2014 r. wydobycie gazu było zbliżone do zeszłorocznego i wyniosło ok. 1,1 mld m sześc. Import gazu ziemnego w trzech kwartałach 2014 r. wyniósł 7,3 mld m sześc. gazu w tym z kierunku wschodniego – 6,35 mld m sześc. W trzecim kwartale 2014 r. import wyniósł 2,1 mld m sześc., w tym z kierunku wschodniego – 1,8 mld m sześc. Na dzień 30 września 2014 roku stan zapasu gazu należącego do PGNiG (obejmujący zapas obowiązkowy będący w gestii Ministerstwa Gospodarki) w podziemnych magazynach gazu wysokometanowego (tj. PMG Brzeźnica, PMG Husów, KPMG Mogilno, PMG Strachocina, PMG Swarzów oraz PMG Wierzchowice, KPMG Kosakowo) wynosił ok. 2,7 mld m sześc. gazu. Powyższy stan zapasów nie obejmuje wolumenu gazu ziemnego będącego w gestii Operatora Systemu Przesyłowego GAZ-SYSTEM SA. Sprzedaż ciepła PGNiG Termika wyniosła 2,9 PJ w trzecim kwartale 2014 roku wobec ok. 3,4 PJ, a jej sprzedaż energii elektrycznej była na poziomie 0,39 TWh w trzecim kwartale 2014 roku w porównaniu do 0,44 TWh w analogicznym kwartale 2013 roku. W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. sprzedaż ciepła PGNiG Termika wyniosła  23,6 PJ wobec 27,6 PJ w analogicznym okresie 2013 roku, a jej sprzedaż energii elektrycznej była na poziomie 2,4 TWh w pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 roku wobec 2,6 TWh w analogicznym okresie 2013 roku. Dane za trzeci kwartał oraz dziewięć miesięcy 2014 roku są szacunkowe i mogą różnić się od danych ostatecznych, które zostaną przedstawione 7 listopada 2014 r. podczas publikacji wyników finansowych.

Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych

Na polskich stacjach kontynuacja spadków. W środę, 15 października benzyna i olej napędowy tanieją 3 gr/l, a LPG 1 gr/l. To oczywiście efekt ostrych spadków na światowym rynku ropy. Niestety, sytuację naszych rafinerii komplikują w ostatnim czasie silne wahania na rynku walutowym i osłabianie się złotówki. Po ostatnich spadkach dolar dziś ponownie notuje wzrosty – w tabelach NBP: 3,3262 zł (+0,5%). Na rynek detaliczny wpływ ma wciąż nikły popyt, w związku z czym średnie marże stacji na sprzedawanym paliwie w ujęciu rocznym wciąż utrzymują się na poziomie niepozwalającym na stabilne prowadzenie biznesu i utrzymanie konkurencyjności rynku krajowego. Wg portalu Upstream.com na otwarciu dzisiejszej sesji giełdowej w Londynie ceny ropy Brent w kontraktach na listopad spadły do 85 USD/b. Ali al-Omair, kuwejcki minister ds. ropy, w wywiadzie udzielonym oficjalnej rządowej agencji prasowej KUNA ocenił, że ceny mogą spaść nawet do 76-77 USD/b, bo takie są koszty wydobycia w Rosji i USA. Poziom 76 USD/b przy ustabilizowanym kursie dolara ok. 3,25 zł oznaczałby spadek teoretycznych kosztów polskich rafinerii o ok. 30 groszy na litrze produkowanych paliw. Dla wielu członków OPEC, organizacji zrzeszającej kraje produkujące i eksportujące ropę, poziomem opłacalności jest jednak 100 USD/b, więc postulują cięcia wydobycia, by obniżyć podaż. Wall Street Journal cytuje opinię kuwejckiego ministra ds. ropy, że w opisywanym stanie rzeczy cięcia takie nie byłyby jednak efektywne.

W hurcie PKN Orlen:

·       benzyna Pb95 kosztuje dziś 3988 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od wczoraj -60 zł/m3, -184 zł/m3 przez ostatni tydzień; dla ostatnich 30 dni -217 zł/m3, w porównaniu z 11 stycznia (tegoroczne minimum cenowe) jest już taniej o 108 zł/m3.

·       Pb98 [benzyna premium] to 4129 zł/m3, od wczoraj -52 zł/m3, w 7 dni -121 zł/m3; w skali miesiąca -166 zł/m3 i -64 zł/m3 od 11 stycznia.

·       olej napędowy od wczoraj -14 zł/m3; -71 zł/m3 w 7 dni; -147 zł/m3 w skali miesiąca
i -149 zł/m3 od 11 stycznia; poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują dziś więc: ON (zwykły olej napędowy) 3968 zł/m3, B100 (biodiesel) 3918 zł/m3; Arktyczny 2 (ON premium) 4148 zł/m3.

·       olej opałowy (ONG Ekoterm Plus) to 2726 zł/l; od wczoraj -14 zł/m3 , -67 zł/m3 w 7 dni; -158 zł/m3 w skali miesiąca; i -234 zł/m3 od 11 stycznia.

W Lotosie benzyna na tym samym poziomie. ON 1 zł/m drożej.

·       Pb95: 3988 zł/m3, od wczoraj -60 zł/m3; 7 dni -186; 30 dni -217 i od 11 stycznia -109 zł/m3.

·       Pb98: 4119 zł/m3, czyli od wczoraj -59 zł/m3; 7 dni -142; 30 dni -176; od 11 stycznia -74 zł/m3.

·       Zwykły olej napędowy (ON) to dziś w Lotosie: 3969 zł/m3 (-13; -68; -146; -148 zł/m3); analogicznie zmieniają się ceny B100 (dziś 3919 zł/m3) i lotosowego oleju napędowego premium, czyli I Z-40 (dziś 4149 zł/m3);

·       olej napędowy do celów grzewczych Lotos Red to dziś 2726 zł/m3 (-14; -67; -158; -234 zł/m3).

Średnie ceny detaliczne na polskich stacjach w piątek, 10 października br. ukształtowały się na poziomie: ON 5,1            5 zł/l; Pb95 5,26 zł/l; LPG 2,57 zł/l*.

Najtańszy olej napędowy miało w tym tygodniu woj. śląskie: 5,10 zł/l (-2 gr/l). Najdrożej tankowali kierowcy aut z silnikami wysokoprężnymi woj. zachodniopomorskim: 5,25 zł/l (-2 gr/l). Najniższa zanotowana przez nas cena to 4,89 zł/l (-6 grl/); najwyższa: 5,49 zł/l (+9 gr/l).

Najtańsza benzyna to woj. dolnośląskie: średnia 5,20 zł/l (-3 gr/l); najdroższa z kolei w woj. podkarpackim: 5,42 zł/l (-2 gr/l). Ceny minimalne: 5,05 zł/l (+1 gr/l); maksymalne: 5,59 zł/l (-7 gr/l).

Najtańszy autogaz to woj. małopolskie: 2,48 zł/l (b.z.). Najdroższy mazowieckie: 2,66 zł/l (-4 gr/l). Ceny minimalne: 2,39 zł/l (b.z.); maksymalne: 2,72 zł/l (-5 gr/l).

MOL zainteresowany nabyciem DEA RWE, spółki zależnej RWE

(REUTERS/RIGZONE/AFP/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Reuters poinformował, że Grupa MOL byłaby zainteresowana wznowieniem rozmów o zakupie DEA RWE, spółki zależnej koncernu RWE. Dotychczasowy chętny na nabycie tej firmy rosyjski miliarder Michaił Friedman prawdopodobnie nie uzyska brytyjskiej aprobaty rządowej na przejęcie DEA. RWE zawarła w marcu br. umowę z rosyjskim oligarchą, ale jeszcze wciąż na transakcję nie wyraził zgody rząd brytyjski. Oficjalni przedstawiciele tego rządu wyrażają wątpliwość czy ostateczne zezwolenie na tę transakcję jest możliwe wobec sankcji UE przeciwko Rosji. Oprócz Friedmana nabyciem aktywów DEA RWE były zainteresowane MOL oraz BASF Wintershall. Obecnie, wobec bardzo prawdopodobnego odrzucenia oferty Friedmana, MOL chce wrócić do gry.

Oettinger: South Stream nie jest inwestycją priorytetową dla Unii

(EurActiv/Tass/ AP/Teresa Wójcik)

Europejski komisarz energetyki Guenter Oettinger powiedział wczoraj, że South Stream jest do przyjęcia dla Unii Europejskiej, ale nie jest to inwestycja priorytetowa. Przynajmniej w tym momencie – mówił dziennikarzom w Brukseli. Dla Unii – priorytetowy jest projekt alternatywnych dostaw gazu do Europy, czyli Gazowy Korytarz Południowy, którym będzie dostarczany gaz azerski systemem gazociągów omijających Rosję. Oettinger podkreślił, że w tym systemie kluczowa rola przypada rurom TANAP ( w Turcji) oraz TAP ( w Grecji i po dnie Adriatyku). AP zwraca uwagę, że obecna wizyta Putina w Serbii, Czarnogórze i we Włoszech ma w istocie na celu wywarcie presji na UE w celu wyraźnej akceptacji wyjątkowego statusu South Streamu, takiego jak ma North Stream. Oettinger powiedział o oczekiwaniach KE w związku ze zbliżającym się trójstronnym spotkaniem 21 października w Brukseli przedstawicieli UE, Rosji i Ukrainy. Spotkanie przewidziane na szczeblu ministrów ma być poświęcone rozwiązaniu kwestii dostaw rosyjskiego gazu do Europy w nadchodzącym sezonie jesienno-zimowym. Oettinger spodziewa się, że to spotkanie zakończy się podpisaniem porozumienia w sprawie dostaw gazu na okres do wiosny przyszłego roku. Zdaniem komisarza ds. energii, UE nie może być „zakładnikiem” konfliktu gazowego między Ukrainą a Rosją, który powinien zostać uregulowany w trybie porozumienia o „uczciwej cenie”. Oettinger poinformował, że w celu przygotowania spotkania ministrów w Brukseli, w niedzielę i poniedziałek odwiedzi Kijów i Moskwę.

Putin w Belgradzie o South Stream

(Bloomberg/FoxNews/Teresa Wójcik)

W czasie kilkugodzinnego pobytu w Serbii prezydent Rosji Władimir Putin na konferencji prasowej (wspólnej z serbskim premierem Aleksandrem Vučićiem) specjalnie podkreślał znaczenie i przyszłe sukcesy długo zapowiadanej przez Moskwę inwestycji: South Stream. Realizację tego projektu porównał kwieciście do miłosnego związku, który może być szczęśliwy tylko wtedy, gdy oboje partnerzy takiego związku pragną. „Nie możemy sami budować tego gazociągu kosztującego wiele miliardów dolarów, jeśli nasi partnerzy tego nie chcą” – powiedział Putin przypominając przy tym, że z podobnymi oporami spotkała się początkowo inna wielka inwestycja Gazpromu – North Stream, która obecnie cieszy się wielkim uznaniem i zainteresowaniem. Putin powiedział też, że w tym przypadku polityka szkodzi gospodarce. „Z pełną odpowiedzialnością mówię, że Rosja nie będzie winna kryzysowi w najbliższą winę” – podkreślił, ale Rosja, gdy dostrzeże, że partnerzy nielegalnie korzystają z gazu – ograniczy dostawy, tak jak to się stało w 2008 r.

Exxon Mobil inwestuje w rafinerię w Unii Europejskiej 

(Financial Time/Reuters/Teresa Wójcik)

Exxon Mobil wyda miliard dolarów na rafinerię w Unii Europejskiej bez względu na zagrożenie spadkiem popytu wskutek unijnej polityki ochrony klimatu UE i wspierania zielonej energii. Firma inwestuje w rafinerię w Antwerpii, podkreślając, że jest to element długoterminowej strategii biznesowej, która liczy na zwiększenie popytu na rynku europejskim.  Ta decyzja naftowego potentata zrobiła duże wrażenie na unijnych politykach przygotowujących przyszłotygodniowy szczyt ochrony klimatu w Brukseli, który ma rozpocząć w Europie nową dekadę polityki energetycznej i klimatycznej. Europejski przemysł ciężki i niektóre kraje, takie jak Polska zależne od energetyki węglowej, przestrzegają, że zaostrzone normy redukcji emisji, CO2 spowodują likwidację m.in. rafinerii w krajach UE.

„Nadmiernie ambitne pomysły radykalnej redukcji emisji CO2 są po prostu szkodliwe dla konkurencyjności europejskiej gospodarki i wzrostu gospodarczego” – powiedział niedawno Rafał Trzaskowski, polski wiceminister spraw zagranicznych odpowiedzialny za sprawy UE.  „Co gorsza doprowadzą one do ucieczki energochłonnych gałęzi przemysłu z Unii Europejskiej”.

Jednakże bardzo silne lobby radykalnych zwolenników ochrony klimatu wymusza skrajnie ambitną politykę ochrony klimatu, oszczędności energii i jeszcze silniejszego wspierania zielonej energetyki. Tymczasem polski wiceminister ma rację, taka polityka jest bardzo szkodliwa dla gospodarki europejskiej. Wielu przemysłowców i menadżerów zapowiada przeniesienie firm i inwestycji z Europy do krajów w innych częściach świata – do Turcji, Indii, i przede wszystkim do USA. Tym bardziej decyzja ExxonMobil jest zaskakująca.

Moskwa: będzie ustawa zakazującą reeksportu rosyjskiego gazu na Ukrainę

(Reuters/Tass/Teresa Wójcik)

Przedstawiciel rosyjskiej Dumy Państwowej zapowiedział przepisy zakazujące reeksport rosyjskiego gazu na Ukrainę.

Chodzi o nowelizację wprowadzające zmiany do ustawy o handlu zagranicznym, dotyczące eksportu gazu i chroniące przed działaniami na szkodę rosyjskich interesów państwowych i gospodarczych.

„Uważam, że wprowadzenie takich przepisów jest konieczne, prawo musi zabronić eksportu rosyjskiego gazu do krajów, które następnie odprzedają go innym krajów. Takim, które mają nieuregulowane zobowiązania wobec Rosji za dostawy naszego gazu” – powiedział deputowany do Dumy agencji Tass. Wiceprzewodniczący Dumy podkreślił przy tym, że państwa, które nie będą przestrzegać tego ustawowego przepisu będą ponosić określone konsekwencje. Gutenew zauważył, że głównym dłużnikiem Rosji za importowany gaz jest Ukraina i zakaz reeksportu w znowelizowanej ustawie dotyczyć będzie głównie tego kraju.

Cheaspeake sprzedaje część aktywów łupkowych za 5,37 mld dol.

(Reuters/Rigzone/UPI/Teresa Wójcik)

Wczoraj korporacja Chesapeake Energy Corp poinformowała, że zbywa niektóre swoje łupkowe aktywa naftowe i gazowe w basenie Marcellus i Utica w stanach Zachodnia Wirginia i Pensylwania. Nabywcą jest spółka Southwestern Energy Co. Pakiet zbywanych udziałów to 5,8 proc. całości aktywów Chesapeake, drugiego pod względem wielkości producenta gazu w USA. Jak oświadcza zarząd korporacji, transakcja jest podyktowana koniecznością obniżenia zadłużenia i generalnej poprawy rentowności.  Zbywane aktywa to 256 czynnych odwiertów produkcyjnych dających bardzo duże ilości gazu oraz 179 nieczynnych odwiertów. Wg. informacji Chesapeake średnia dzienna produkcja netto z tych odwiertów we wrześniu br. to było około 56 tys. baryłek ekwiwalentu ropy naftowej, 184 mln m. sześc. gazu, 20 tys. baryłek płynnego gazu oraz 5 tys. baryłek kondensatu. Transakcja sprzedaży nie będzie mieć negatywnego wpływu na wzrost przychodów korporacji, przeciwnie, spodziewany jest na rok 2015 wzrost produkcji i przychodów na poziomie 7-10 proc. w skali rocznej, skorygowany o sprzedaży aktywów. Akcje korporacji Chesapeake osiągnęły w ubiegłą środę cenę po 17,77 dol. za jedną na nowojorskiej giełdzie.

INFRASTRUKTURA

Umowa na budowę S7 od Jędrzejowa do granicy woj. świętokrzyskiego podpisana

(GDDKiA)

Rozpoczyna się budowa kolejnego 20-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 od Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego. W siedzibie kieleckiego Oddziału GDDKiA podpisana została umowa z wykonawcą inwestycji. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w pierwszej połowie 2017 r. Dzięki nowej drodze ekspresowej  S7 na odcinku od Jędrzejowa do granicy woj. świętokrzyskiego z małopolskim znacznie skróci się czas podróżowania między Warszawą, a Krakowem. Dwujezdniowa droga ekspresowa z bezkolizyjnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi typu węzły i wiadukty oznacza poprawę bezpieczeństwa drogowego i komfortu jazdy. W ramach inwestycji powstanie nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S7 o długości 20 kilometrów z czterema węzłami w Jędrzejowie, Łączynie, Mierzawie i Wodzisławiu. Nowa droga z 4-kilometrową obwodnicą Wodzisławia będzie biegła w przeważającej części po śladzie już istniejącej trasy. Wartość robót budowlanych – 348,6 mln zł.

Pojedziemy nowym mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego

(GDDKiA)

Jeszcze w październiku planowane jest włączenie do ruchu wyremontowanej północnej części Mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego. To półmetek prac przy przebudowie Trasy Armii Krajowej do parametrów drogi ekspresowej S8. Po oddaniu w tym tygodniu kierowcom do użytku łącznicy na węźle Wisłostrada umożliwiającej zjazd na Wisłostradę w kierunku centrum jadąc z kierunku zachodniego przyszła pora na kolejne, tym razem znacznie większe zmiany. Inwestor, wykonawca i m.st. Warszawy jako podmiot odpowiedzialny za organizację ruchu przygotowują się do przełożenia ruchu z południowej jezdni na wyremontowaną północną. Przełożenie ruchu jest procesem wieloetapowym. W pierwszej kolejności ruch zostanie przełożony na odcinku od ciągu ul. Marka Hłaski – Gdańska do węzła Modlińska. W drugiej kolejności, w ciągu najbliższych tygodni kierowcom udostępniona zostanie również część obecnie przebudowywanej trasy od węzła Powązkowska do ul. M. Hłaski. Prace na północnej nitce Mostu Grota zostały już zakończone. Obecnie trwają ostatnie odbiory.

Poprawa BRD na DK 78 na odcinku Radlin – Nakło Śląskie

(GDDKiA)

Rozpoczęto prace drogowe na DK 78 na odcinku Radlin – Nakło Śląskie. W ramach działań związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie wykonane między innymi :

budowa chodnika po prawej stronie jezdni, o szerokości 1,5 m oddzielonego od jezdni terenem zielonym na długości prawie 850 m wraz z zabudowaniem krawężnika drogowego na tym odcinku; korekta i poszerzenie do 2,5 m chodnika po lewej stronie jezdni na długości 172 m; budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych w km 20+458,52 w  Radlinie oraz przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Nakle Śląskim; budowa kanalizacji deszczowej po prawej stronie jezdni, w miejsce istniejącej w m. Radlin; budowa nowej kanalizacji deszczowej po prawej stronie jezdni na pozostałym odcinku opracowania w m. Radlin. Przewidujemy, że zakończeniem robót wraz z wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu nastąpi do końca listopada bieżącego roku.

GDDKiA gotowa do zimowych wyzwań

(GDDKiA)

Ogółem nad sytuacją na drogach tej zimy będzie czuwać ok. 2 300 pługów, ok. 150  pługów wirnikowych, ok. 1 300 solarek, 96 piaskarek i 95 unimogów. Wzdłuż dróg krajowych ustawimy 1 430 km zasłon przeciwśnieżnych. Dysponujemy ok. 250 magazynami soli o łącznej pojemności 324 tys. ton soli drogowej. Na działania związane z zimowym utrzymaniem planujemy wydać w nadchodzącym sezonie 500 mln zł.

Metro wozi ciężary

(UM Warszawa)

Pociągi Inspiro jeżdżą już centralnym odcinkiem II linii metra. Na trasie trwa sprawdzanie działania urządzeń i szkolenie pracowników metra. Trwają próby obciążeniowe pojazdów na II linii. Prowadzone są w celu potwierdzenia poprawności działania pociągów na trasie. Inspiro kursują całą trasą – pomiędzy Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. – Przeprowadzane testy są bardzo ważne i niezbędne nim pociągi rozpoczną wożenie pasażerów – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy – Musimy mieć pewność, że wszystkie systemy są sprawne i metro jest bezpieczne. Podczas prób sprawdzane jest, jak zachowuje się pociąg przy różnych prędkościach. Badany jest start i rozpędzanie się pociągu, hamowanie przy różnych prędkościach i różnym dociążeniu. Badania przeprowadza się w 2 etapach. Pierwsza próba EL7 – to jazdy przy obciążeniu 7 osób/m² i druga próba EL8 – 8 osób/m². Podczas pierwszej próby pociąg obciążono ciężarem o wadze niemalże 104 ton, zaś w drugim etapie dołożono jeszcze 12 ton. Tego typu próby potrwają jeszcze dwa dni. Ale to nie koniec testów – Inspiro będą testowo jeździły po centralnym odcinkiem aż do uruchomienia normalnych kursów metra. Sprawdzane w ten sposób są wszystkie urządzenia, zarówno pociągów jak i wyposażenie stacji i tuneli szlakowych.

Wrocławski Rower Miejski – sezon do końca listopada

(UM Wrocław)

W tym roku z Wrocławskiego Roweru Miejskiego będzie można skorzystać do końca listopada. Sezon rozpoczął się w kwietniu, czyli o miesiąc później, niż do tej pory. Wynikało to m.in. z podpisania rocznej umowy z operatorem systemu. Statystyki pokazują, że rowery cieszą się niezmiernym, wysokim zainteresowaniem. Warto podkreślić, że w roku w systemie zarejestrowało się kolejne 2,5 tysiąca osób. We Wrocławiu jest już 60 775 użytkowników, a sezon się jeszcze nie skończył – podkreśla Marek Fall ze spółki Nextbike Polska. Tegoroczny sezon WRM potrwa do 30 listopada. Do tej pory jednoślady wypożyczono już 120 tys. razy. Największym zainteresowaniem rower miejski cieszył się w maju i czerwcu. W ciągu tych dwóch miesięcy jednoślady wypożyczono blisko 46 tysięcy razy. To satysfakcjonujący wynik, bo w tym roku w systemie roweru miejskiego funkcjonuje nieco mniej prywatnych stacji, niż rok temu – dodaje Marek Fall. Dla porównania w ubiegłym z rowerów miejskich skorzystało 190 tys. użytkowników.

A na dworcu wielki ruch

(UM Łódź)

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska po raz kolejny zaprosiła dziennikarzy na teren budowy dworca Łódź Fabryczna, by przekazać informację na temat postępu prac przy realizacji największej łódzkiej inwestycji. Aktualnie na dworcu pracuje ponad 1300 osób i trwają roboty na wszystkich poziomach obiektu – przy płycie dennej, na poziomie minus 16 m i wyżej, gdzie powstają stanowiska dla 20 autobusów oraz na znacznej części konstrukcji dachu, przygotowywanej do montażu świetlików. Odtwarzana jest również w formie ścian elewacyjnych fasada, nawiązująca stylistycznie do kształtu starego dworca Łódź Fabryczna. Zmienia się również miejski pejzaż wokół, związany z terenami EC1 i projektowanego Nowego Centrum Łodzi, a także zmodernizowanego całkowicie układu komunikacyjnego wokół multimodalnego węzła kolejowego. Przypomnijmy, że łódzka inwestycja należy do jednej z największych w Europie i ma być oddana do użytku do końca 2015 roku. Ogólny koszt to ponad 1,7 mld zł.

Nowe łódzkie riksze

(UM Łódź)

Urząd Miasta Łodzi ogłosi 27 października konkurs na nowe riksze. Prace konkursowe mogą być składane do połowy grudnia. Ogłoszenie wyników nastąpi prawdopodobnie około połowy stycznia. Warunkiem konkursu jest kompleksowe opracowanie wyglądu rikszy i stroju dla rikszarza. – W konkursie może wystartować każda firma, która jest w stanie podjąć się zaprojektowania i ewentualnie wykonania samej rikszy, jak i strojów – letniego i wiosenno-jesiennego – dla rikszarzy. Zwycięzca konkursu miałby zapewnioną umowę na swoje usługi przez najbliższe 10 lat. Założono, że ma być około czterdziestu riksz – powiedział dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita. – Konstrukcja pojazdu powinna nawiązywać do antracytowej kolorystyki elementów małej architektury, czyli mebli miejskich na ulicy Piotrkowskiej – dodał plastyk Miasta Jacek Gaweł.

Informacja o planach związanych z powiększeniem czcionki rozkładów jazdy komunikacji miejskiej w Krakowie

(UM Kraków)

Prezydent Jacek Majchrowski zobowiązał MPK SA w Krakowie do zwiększenia czcionki stosowanej w rozkładach jazdy. Obecnie są rozważne dwa sposoby, które to umożliwią.

Jednym z nich jest wprowadzenie nowej wersji programu, który służy do przygotowywania rozkładów jazdy. MPK SA zaplanowało jeszcze w tym miesiącu spotkanie z dostawcą tego oprogramowania. Zostanie na nim omówiony m.in. temat przygotowania aplikacji umożliwiającej zwiększenie obecnie stosowanej czcionki w rozkładach jazdy. Zależy nam przede wszystkim na powiększeniu czcionki godzin odjazdów linii tramwajowych i autobusowych. Jednocześnie MPK SA analizuje możliwość drukowania i umieszczania na wybranych przystankach rozkładów jazdy w większym formacie. To rozwiązanie wiąże się jednak z koniecznością ograniczenia informacji, która obecnie dostępna jest dla pasażerów na przystankach oraz z koniecznością dostosowania gablot do większego formatu rozkładów jazdy. Efektem drukowania rozkładów w większym formacie będzie możliwość zdecydowanego zwiększenia rozmiarów czcionki, którą pisane są godziny odjazdów tramwajów i autobusów.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Wzrost sprzedaży i wydobycia ropy naftowej w trzech kwartałach 2014 roku

(PGNIG)

Grupa PGNiG zwiększyła sprzedaż ropy naftowej o 30% do 921 tys. ton w trzech kwartałach 2014 roku z 705 tys. ton w analogicznym okresie ub.r. Wydobycie ropy wzrosło o prawie 20% do 937 tys. ton w trzech kwartałach 2014 r. z 789 tys. ton w analogicznym okresie ub.r. W trzecim kwartale 2014 r. sprzedaż ropy naftowej wzrosła o 2,7% do 262 tys. ton z 255 tys. w analogicznym okresie 2013 r. Natomiast wydobycie ropy naftowej zmniejszyło się o 6,7% w trzecim kwartale br. do 305 tys. ton ze 327 tys. ton w trzecim kwartale 2013 r. Sprzedaż gazu ziemnego wyniosła 11,76 mld m sześc. w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. oraz 3,55 mld m sześc. w trzecim kwartale 2014 r. Dla PGNiG SA dane o wolumenie sprzedaży za bieżący kwartał i 9 miesięcy nie są porównywalne z odpowiednimi okresami roku ubiegłego ze względu na rozpoczęcie działalności przez PGNiG Obrót Detaliczny (1 sierpnia 2014) i zwiększenie sprzedaży poprzez Towarową Giełdę Energii. Wydobycie gazu w trzech kwartałach 2014 r. wyniosło 3,4 mld m sześc. i było na podobnym poziomie jak w analogicznym okresie ub.r. Również w trzecim kwartale 2014 r. wydobycie gazu było zbliżone do zeszłorocznego i wyniosło ok. 1,1 mld m sześc. Import gazu ziemnego w trzech kwartałach 2014 r. wyniósł 7,3 mld m sześc. gazu w tym z kierunku wschodniego – 6,35 mld m sześc. W trzecim kwartale 2014 r. import wyniósł 2,1 mld m sześc., w tym z kierunku wschodniego – 1,8 mld m sześc. Na dzień 30 września 2014 roku stan zapasu gazu należącego do PGNiG (obejmujący zapas obowiązkowy będący w gestii Ministerstwa Gospodarki) w podziemnych magazynach gazu wysokometanowego (tj. PMG Brzeźnica, PMG Husów, KPMG Mogilno, PMG Strachocina, PMG Swarzów oraz PMG Wierzchowice, KPMG Kosakowo) wynosił ok. 2,7 mld m sześc. gazu. Powyższy stan zapasów nie obejmuje wolumenu gazu ziemnego będącego w gestii Operatora Systemu Przesyłowego GAZ-SYSTEM SA. Sprzedaż ciepła PGNiG Termika wyniosła 2,9 PJ w trzecim kwartale 2014 roku wobec ok. 3,4 PJ, a jej sprzedaż energii elektrycznej była na poziomie 0,39 TWh w trzecim kwartale 2014 roku w porównaniu do 0,44 TWh w analogicznym kwartale 2013 roku. W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. sprzedaż ciepła PGNiG Termika wyniosła  23,6 PJ wobec 27,6 PJ w analogicznym okresie 2013 roku, a jej sprzedaż energii elektrycznej była na poziomie 2,4 TWh w pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 roku wobec 2,6 TWh w analogicznym okresie 2013 roku. Dane za trzeci kwartał oraz dziewięć miesięcy 2014 roku są szacunkowe i mogą różnić się od danych ostatecznych, które zostaną przedstawione 7 listopada 2014 r. podczas publikacji wyników finansowych.

Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych

Na polskich stacjach kontynuacja spadków. W środę, 15 października benzyna i olej napędowy tanieją 3 gr/l, a LPG 1 gr/l. To oczywiście efekt ostrych spadków na światowym rynku ropy. Niestety, sytuację naszych rafinerii komplikują w ostatnim czasie silne wahania na rynku walutowym i osłabianie się złotówki. Po ostatnich spadkach dolar dziś ponownie notuje wzrosty – w tabelach NBP: 3,3262 zł (+0,5%). Na rynek detaliczny wpływ ma wciąż nikły popyt, w związku z czym średnie marże stacji na sprzedawanym paliwie w ujęciu rocznym wciąż utrzymują się na poziomie niepozwalającym na stabilne prowadzenie biznesu i utrzymanie konkurencyjności rynku krajowego. Wg portalu Upstream.com na otwarciu dzisiejszej sesji giełdowej w Londynie ceny ropy Brent w kontraktach na listopad spadły do 85 USD/b. Ali al-Omair, kuwejcki minister ds. ropy, w wywiadzie udzielonym oficjalnej rządowej agencji prasowej KUNA ocenił, że ceny mogą spaść nawet do 76-77 USD/b, bo takie są koszty wydobycia w Rosji i USA. Poziom 76 USD/b przy ustabilizowanym kursie dolara ok. 3,25 zł oznaczałby spadek teoretycznych kosztów polskich rafinerii o ok. 30 groszy na litrze produkowanych paliw. Dla wielu członków OPEC, organizacji zrzeszającej kraje produkujące i eksportujące ropę, poziomem opłacalności jest jednak 100 USD/b, więc postulują cięcia wydobycia, by obniżyć podaż. Wall Street Journal cytuje opinię kuwejckiego ministra ds. ropy, że w opisywanym stanie rzeczy cięcia takie nie byłyby jednak efektywne.

W hurcie PKN Orlen:

·       benzyna Pb95 kosztuje dziś 3988 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od wczoraj -60 zł/m3, -184 zł/m3 przez ostatni tydzień; dla ostatnich 30 dni -217 zł/m3, w porównaniu z 11 stycznia (tegoroczne minimum cenowe) jest już taniej o 108 zł/m3.

·       Pb98 [benzyna premium] to 4129 zł/m3, od wczoraj -52 zł/m3, w 7 dni -121 zł/m3; w skali miesiąca -166 zł/m3 i -64 zł/m3 od 11 stycznia.

·       olej napędowy od wczoraj -14 zł/m3; -71 zł/m3 w 7 dni; -147 zł/m3 w skali miesiąca
i -149 zł/m3 od 11 stycznia; poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują dziś więc: ON (zwykły olej napędowy) 3968 zł/m3, B100 (biodiesel) 3918 zł/m3; Arktyczny 2 (ON premium) 4148 zł/m3.

·       olej opałowy (ONG Ekoterm Plus) to 2726 zł/l; od wczoraj -14 zł/m3 , -67 zł/m3 w 7 dni; -158 zł/m3 w skali miesiąca; i -234 zł/m3 od 11 stycznia.

W Lotosie benzyna na tym samym poziomie. ON 1 zł/m drożej.

·       Pb95: 3988 zł/m3, od wczoraj -60 zł/m3; 7 dni -186; 30 dni -217 i od 11 stycznia -109 zł/m3.

·       Pb98: 4119 zł/m3, czyli od wczoraj -59 zł/m3; 7 dni -142; 30 dni -176; od 11 stycznia -74 zł/m3.

·       Zwykły olej napędowy (ON) to dziś w Lotosie: 3969 zł/m3 (-13; -68; -146; -148 zł/m3); analogicznie zmieniają się ceny B100 (dziś 3919 zł/m3) i lotosowego oleju napędowego premium, czyli I Z-40 (dziś 4149 zł/m3);

·       olej napędowy do celów grzewczych Lotos Red to dziś 2726 zł/m3 (-14; -67; -158; -234 zł/m3).

Średnie ceny detaliczne na polskich stacjach w piątek, 10 października br. ukształtowały się na poziomie: ON 5,1            5 zł/l; Pb95 5,26 zł/l; LPG 2,57 zł/l*.

Najtańszy olej napędowy miało w tym tygodniu woj. śląskie: 5,10 zł/l (-2 gr/l). Najdrożej tankowali kierowcy aut z silnikami wysokoprężnymi woj. zachodniopomorskim: 5,25 zł/l (-2 gr/l). Najniższa zanotowana przez nas cena to 4,89 zł/l (-6 grl/); najwyższa: 5,49 zł/l (+9 gr/l).

Najtańsza benzyna to woj. dolnośląskie: średnia 5,20 zł/l (-3 gr/l); najdroższa z kolei w woj. podkarpackim: 5,42 zł/l (-2 gr/l). Ceny minimalne: 5,05 zł/l (+1 gr/l); maksymalne: 5,59 zł/l (-7 gr/l).

Najtańszy autogaz to woj. małopolskie: 2,48 zł/l (b.z.). Najdroższy mazowieckie: 2,66 zł/l (-4 gr/l). Ceny minimalne: 2,39 zł/l (b.z.); maksymalne: 2,72 zł/l (-5 gr/l).

MOL zainteresowany nabyciem DEA RWE, spółki zależnej RWE

(REUTERS/RIGZONE/AFP/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Reuters poinformował, że Grupa MOL byłaby zainteresowana wznowieniem rozmów o zakupie DEA RWE, spółki zależnej koncernu RWE. Dotychczasowy chętny na nabycie tej firmy rosyjski miliarder Michaił Friedman prawdopodobnie nie uzyska brytyjskiej aprobaty rządowej na przejęcie DEA. RWE zawarła w marcu br. umowę z rosyjskim oligarchą, ale jeszcze wciąż na transakcję nie wyraził zgody rząd brytyjski. Oficjalni przedstawiciele tego rządu wyrażają wątpliwość czy ostateczne zezwolenie na tę transakcję jest możliwe wobec sankcji UE przeciwko Rosji. Oprócz Friedmana nabyciem aktywów DEA RWE były zainteresowane MOL oraz BASF Wintershall. Obecnie, wobec bardzo prawdopodobnego odrzucenia oferty Friedmana, MOL chce wrócić do gry.

Oettinger: South Stream nie jest inwestycją priorytetową dla Unii

(EurActiv/Tass/ AP/Teresa Wójcik)

Europejski komisarz energetyki Guenter Oettinger powiedział wczoraj, że South Stream jest do przyjęcia dla Unii Europejskiej, ale nie jest to inwestycja priorytetowa. Przynajmniej w tym momencie – mówił dziennikarzom w Brukseli. Dla Unii – priorytetowy jest projekt alternatywnych dostaw gazu do Europy, czyli Gazowy Korytarz Południowy, którym będzie dostarczany gaz azerski systemem gazociągów omijających Rosję. Oettinger podkreślił, że w tym systemie kluczowa rola przypada rurom TANAP ( w Turcji) oraz TAP ( w Grecji i po dnie Adriatyku). AP zwraca uwagę, że obecna wizyta Putina w Serbii, Czarnogórze i we Włoszech ma w istocie na celu wywarcie presji na UE w celu wyraźnej akceptacji wyjątkowego statusu South Streamu, takiego jak ma North Stream. Oettinger powiedział o oczekiwaniach KE w związku ze zbliżającym się trójstronnym spotkaniem 21 października w Brukseli przedstawicieli UE, Rosji i Ukrainy. Spotkanie przewidziane na szczeblu ministrów ma być poświęcone rozwiązaniu kwestii dostaw rosyjskiego gazu do Europy w nadchodzącym sezonie jesienno-zimowym. Oettinger spodziewa się, że to spotkanie zakończy się podpisaniem porozumienia w sprawie dostaw gazu na okres do wiosny przyszłego roku. Zdaniem komisarza ds. energii, UE nie może być „zakładnikiem” konfliktu gazowego między Ukrainą a Rosją, który powinien zostać uregulowany w trybie porozumienia o „uczciwej cenie”. Oettinger poinformował, że w celu przygotowania spotkania ministrów w Brukseli, w niedzielę i poniedziałek odwiedzi Kijów i Moskwę.

Putin w Belgradzie o South Stream

(Bloomberg/FoxNews/Teresa Wójcik)

W czasie kilkugodzinnego pobytu w Serbii prezydent Rosji Władimir Putin na konferencji prasowej (wspólnej z serbskim premierem Aleksandrem Vučićiem) specjalnie podkreślał znaczenie i przyszłe sukcesy długo zapowiadanej przez Moskwę inwestycji: South Stream. Realizację tego projektu porównał kwieciście do miłosnego związku, który może być szczęśliwy tylko wtedy, gdy oboje partnerzy takiego związku pragną. „Nie możemy sami budować tego gazociągu kosztującego wiele miliardów dolarów, jeśli nasi partnerzy tego nie chcą” – powiedział Putin przypominając przy tym, że z podobnymi oporami spotkała się początkowo inna wielka inwestycja Gazpromu – North Stream, która obecnie cieszy się wielkim uznaniem i zainteresowaniem. Putin powiedział też, że w tym przypadku polityka szkodzi gospodarce. „Z pełną odpowiedzialnością mówię, że Rosja nie będzie winna kryzysowi w najbliższą winę” – podkreślił, ale Rosja, gdy dostrzeże, że partnerzy nielegalnie korzystają z gazu – ograniczy dostawy, tak jak to się stało w 2008 r.

Exxon Mobil inwestuje w rafinerię w Unii Europejskiej 

(Financial Time/Reuters/Teresa Wójcik)

Exxon Mobil wyda miliard dolarów na rafinerię w Unii Europejskiej bez względu na zagrożenie spadkiem popytu wskutek unijnej polityki ochrony klimatu UE i wspierania zielonej energii. Firma inwestuje w rafinerię w Antwerpii, podkreślając, że jest to element długoterminowej strategii biznesowej, która liczy na zwiększenie popytu na rynku europejskim.  Ta decyzja naftowego potentata zrobiła duże wrażenie na unijnych politykach przygotowujących przyszłotygodniowy szczyt ochrony klimatu w Brukseli, który ma rozpocząć w Europie nową dekadę polityki energetycznej i klimatycznej. Europejski przemysł ciężki i niektóre kraje, takie jak Polska zależne od energetyki węglowej, przestrzegają, że zaostrzone normy redukcji emisji, CO2 spowodują likwidację m.in. rafinerii w krajach UE.

„Nadmiernie ambitne pomysły radykalnej redukcji emisji CO2 są po prostu szkodliwe dla konkurencyjności europejskiej gospodarki i wzrostu gospodarczego” – powiedział niedawno Rafał Trzaskowski, polski wiceminister spraw zagranicznych odpowiedzialny za sprawy UE.  „Co gorsza doprowadzą one do ucieczki energochłonnych gałęzi przemysłu z Unii Europejskiej”.

Jednakże bardzo silne lobby radykalnych zwolenników ochrony klimatu wymusza skrajnie ambitną politykę ochrony klimatu, oszczędności energii i jeszcze silniejszego wspierania zielonej energetyki. Tymczasem polski wiceminister ma rację, taka polityka jest bardzo szkodliwa dla gospodarki europejskiej. Wielu przemysłowców i menadżerów zapowiada przeniesienie firm i inwestycji z Europy do krajów w innych częściach świata – do Turcji, Indii, i przede wszystkim do USA. Tym bardziej decyzja ExxonMobil jest zaskakująca.

Moskwa: będzie ustawa zakazującą reeksportu rosyjskiego gazu na Ukrainę

(Reuters/Tass/Teresa Wójcik)

Przedstawiciel rosyjskiej Dumy Państwowej zapowiedział przepisy zakazujące reeksport rosyjskiego gazu na Ukrainę.

Chodzi o nowelizację wprowadzające zmiany do ustawy o handlu zagranicznym, dotyczące eksportu gazu i chroniące przed działaniami na szkodę rosyjskich interesów państwowych i gospodarczych.

„Uważam, że wprowadzenie takich przepisów jest konieczne, prawo musi zabronić eksportu rosyjskiego gazu do krajów, które następnie odprzedają go innym krajów. Takim, które mają nieuregulowane zobowiązania wobec Rosji za dostawy naszego gazu” – powiedział deputowany do Dumy agencji Tass. Wiceprzewodniczący Dumy podkreślił przy tym, że państwa, które nie będą przestrzegać tego ustawowego przepisu będą ponosić określone konsekwencje. Gutenew zauważył, że głównym dłużnikiem Rosji za importowany gaz jest Ukraina i zakaz reeksportu w znowelizowanej ustawie dotyczyć będzie głównie tego kraju.

Cheaspeake sprzedaje część aktywów łupkowych za 5,37 mld dol.

(Reuters/Rigzone/UPI/Teresa Wójcik)

Wczoraj korporacja Chesapeake Energy Corp poinformowała, że zbywa niektóre swoje łupkowe aktywa naftowe i gazowe w basenie Marcellus i Utica w stanach Zachodnia Wirginia i Pensylwania. Nabywcą jest spółka Southwestern Energy Co. Pakiet zbywanych udziałów to 5,8 proc. całości aktywów Chesapeake, drugiego pod względem wielkości producenta gazu w USA. Jak oświadcza zarząd korporacji, transakcja jest podyktowana koniecznością obniżenia zadłużenia i generalnej poprawy rentowności.  Zbywane aktywa to 256 czynnych odwiertów produkcyjnych dających bardzo duże ilości gazu oraz 179 nieczynnych odwiertów. Wg. informacji Chesapeake średnia dzienna produkcja netto z tych odwiertów we wrześniu br. to było około 56 tys. baryłek ekwiwalentu ropy naftowej, 184 mln m. sześc. gazu, 20 tys. baryłek płynnego gazu oraz 5 tys. baryłek kondensatu. Transakcja sprzedaży nie będzie mieć negatywnego wpływu na wzrost przychodów korporacji, przeciwnie, spodziewany jest na rok 2015 wzrost produkcji i przychodów na poziomie 7-10 proc. w skali rocznej, skorygowany o sprzedaży aktywów. Akcje korporacji Chesapeake osiągnęły w ubiegłą środę cenę po 17,77 dol. za jedną na nowojorskiej giełdzie.

INFRASTRUKTURA

Umowa na budowę S7 od Jędrzejowa do granicy woj. świętokrzyskiego podpisana

(GDDKiA)

Rozpoczyna się budowa kolejnego 20-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 od Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego. W siedzibie kieleckiego Oddziału GDDKiA podpisana została umowa z wykonawcą inwestycji. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w pierwszej połowie 2017 r. Dzięki nowej drodze ekspresowej  S7 na odcinku od Jędrzejowa do granicy woj. świętokrzyskiego z małopolskim znacznie skróci się czas podróżowania między Warszawą, a Krakowem. Dwujezdniowa droga ekspresowa z bezkolizyjnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi typu węzły i wiadukty oznacza poprawę bezpieczeństwa drogowego i komfortu jazdy. W ramach inwestycji powstanie nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S7 o długości 20 kilometrów z czterema węzłami w Jędrzejowie, Łączynie, Mierzawie i Wodzisławiu. Nowa droga z 4-kilometrową obwodnicą Wodzisławia będzie biegła w przeważającej części po śladzie już istniejącej trasy. Wartość robót budowlanych – 348,6 mln zł.

Pojedziemy nowym mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego

(GDDKiA)

Jeszcze w październiku planowane jest włączenie do ruchu wyremontowanej północnej części Mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego. To półmetek prac przy przebudowie Trasy Armii Krajowej do parametrów drogi ekspresowej S8. Po oddaniu w tym tygodniu kierowcom do użytku łącznicy na węźle Wisłostrada umożliwiającej zjazd na Wisłostradę w kierunku centrum jadąc z kierunku zachodniego przyszła pora na kolejne, tym razem znacznie większe zmiany. Inwestor, wykonawca i m.st. Warszawy jako podmiot odpowiedzialny za organizację ruchu przygotowują się do przełożenia ruchu z południowej jezdni na wyremontowaną północną. Przełożenie ruchu jest procesem wieloetapowym. W pierwszej kolejności ruch zostanie przełożony na odcinku od ciągu ul. Marka Hłaski – Gdańska do węzła Modlińska. W drugiej kolejności, w ciągu najbliższych tygodni kierowcom udostępniona zostanie również część obecnie przebudowywanej trasy od węzła Powązkowska do ul. M. Hłaski. Prace na północnej nitce Mostu Grota zostały już zakończone. Obecnie trwają ostatnie odbiory.

Poprawa BRD na DK 78 na odcinku Radlin – Nakło Śląskie

(GDDKiA)

Rozpoczęto prace drogowe na DK 78 na odcinku Radlin – Nakło Śląskie. W ramach działań związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie wykonane między innymi :

budowa chodnika po prawej stronie jezdni, o szerokości 1,5 m oddzielonego od jezdni terenem zielonym na długości prawie 850 m wraz z zabudowaniem krawężnika drogowego na tym odcinku; korekta i poszerzenie do 2,5 m chodnika po lewej stronie jezdni na długości 172 m; budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych w km 20+458,52 w  Radlinie oraz przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Nakle Śląskim; budowa kanalizacji deszczowej po prawej stronie jezdni, w miejsce istniejącej w m. Radlin; budowa nowej kanalizacji deszczowej po prawej stronie jezdni na pozostałym odcinku opracowania w m. Radlin. Przewidujemy, że zakończeniem robót wraz z wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu nastąpi do końca listopada bieżącego roku.

GDDKiA gotowa do zimowych wyzwań

(GDDKiA)

Ogółem nad sytuacją na drogach tej zimy będzie czuwać ok. 2 300 pługów, ok. 150  pługów wirnikowych, ok. 1 300 solarek, 96 piaskarek i 95 unimogów. Wzdłuż dróg krajowych ustawimy 1 430 km zasłon przeciwśnieżnych. Dysponujemy ok. 250 magazynami soli o łącznej pojemności 324 tys. ton soli drogowej. Na działania związane z zimowym utrzymaniem planujemy wydać w nadchodzącym sezonie 500 mln zł.

Metro wozi ciężary

(UM Warszawa)

Pociągi Inspiro jeżdżą już centralnym odcinkiem II linii metra. Na trasie trwa sprawdzanie działania urządzeń i szkolenie pracowników metra. Trwają próby obciążeniowe pojazdów na II linii. Prowadzone są w celu potwierdzenia poprawności działania pociągów na trasie. Inspiro kursują całą trasą – pomiędzy Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. – Przeprowadzane testy są bardzo ważne i niezbędne nim pociągi rozpoczną wożenie pasażerów – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy – Musimy mieć pewność, że wszystkie systemy są sprawne i metro jest bezpieczne. Podczas prób sprawdzane jest, jak zachowuje się pociąg przy różnych prędkościach. Badany jest start i rozpędzanie się pociągu, hamowanie przy różnych prędkościach i różnym dociążeniu. Badania przeprowadza się w 2 etapach. Pierwsza próba EL7 – to jazdy przy obciążeniu 7 osób/m² i druga próba EL8 – 8 osób/m². Podczas pierwszej próby pociąg obciążono ciężarem o wadze niemalże 104 ton, zaś w drugim etapie dołożono jeszcze 12 ton. Tego typu próby potrwają jeszcze dwa dni. Ale to nie koniec testów – Inspiro będą testowo jeździły po centralnym odcinkiem aż do uruchomienia normalnych kursów metra. Sprawdzane w ten sposób są wszystkie urządzenia, zarówno pociągów jak i wyposażenie stacji i tuneli szlakowych.

Wrocławski Rower Miejski – sezon do końca listopada

(UM Wrocław)

W tym roku z Wrocławskiego Roweru Miejskiego będzie można skorzystać do końca listopada. Sezon rozpoczął się w kwietniu, czyli o miesiąc później, niż do tej pory. Wynikało to m.in. z podpisania rocznej umowy z operatorem systemu. Statystyki pokazują, że rowery cieszą się niezmiernym, wysokim zainteresowaniem. Warto podkreślić, że w roku w systemie zarejestrowało się kolejne 2,5 tysiąca osób. We Wrocławiu jest już 60 775 użytkowników, a sezon się jeszcze nie skończył – podkreśla Marek Fall ze spółki Nextbike Polska. Tegoroczny sezon WRM potrwa do 30 listopada. Do tej pory jednoślady wypożyczono już 120 tys. razy. Największym zainteresowaniem rower miejski cieszył się w maju i czerwcu. W ciągu tych dwóch miesięcy jednoślady wypożyczono blisko 46 tysięcy razy. To satysfakcjonujący wynik, bo w tym roku w systemie roweru miejskiego funkcjonuje nieco mniej prywatnych stacji, niż rok temu – dodaje Marek Fall. Dla porównania w ubiegłym z rowerów miejskich skorzystało 190 tys. użytkowników.

A na dworcu wielki ruch

(UM Łódź)

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska po raz kolejny zaprosiła dziennikarzy na teren budowy dworca Łódź Fabryczna, by przekazać informację na temat postępu prac przy realizacji największej łódzkiej inwestycji. Aktualnie na dworcu pracuje ponad 1300 osób i trwają roboty na wszystkich poziomach obiektu – przy płycie dennej, na poziomie minus 16 m i wyżej, gdzie powstają stanowiska dla 20 autobusów oraz na znacznej części konstrukcji dachu, przygotowywanej do montażu świetlików. Odtwarzana jest również w formie ścian elewacyjnych fasada, nawiązująca stylistycznie do kształtu starego dworca Łódź Fabryczna. Zmienia się również miejski pejzaż wokół, związany z terenami EC1 i projektowanego Nowego Centrum Łodzi, a także zmodernizowanego całkowicie układu komunikacyjnego wokół multimodalnego węzła kolejowego. Przypomnijmy, że łódzka inwestycja należy do jednej z największych w Europie i ma być oddana do użytku do końca 2015 roku. Ogólny koszt to ponad 1,7 mld zł.

Nowe łódzkie riksze

(UM Łódź)

Urząd Miasta Łodzi ogłosi 27 października konkurs na nowe riksze. Prace konkursowe mogą być składane do połowy grudnia. Ogłoszenie wyników nastąpi prawdopodobnie około połowy stycznia. Warunkiem konkursu jest kompleksowe opracowanie wyglądu rikszy i stroju dla rikszarza. – W konkursie może wystartować każda firma, która jest w stanie podjąć się zaprojektowania i ewentualnie wykonania samej rikszy, jak i strojów – letniego i wiosenno-jesiennego – dla rikszarzy. Zwycięzca konkursu miałby zapewnioną umowę na swoje usługi przez najbliższe 10 lat. Założono, że ma być około czterdziestu riksz – powiedział dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita. – Konstrukcja pojazdu powinna nawiązywać do antracytowej kolorystyki elementów małej architektury, czyli mebli miejskich na ulicy Piotrkowskiej – dodał plastyk Miasta Jacek Gaweł.

Informacja o planach związanych z powiększeniem czcionki rozkładów jazdy komunikacji miejskiej w Krakowie

(UM Kraków)

Prezydent Jacek Majchrowski zobowiązał MPK SA w Krakowie do zwiększenia czcionki stosowanej w rozkładach jazdy. Obecnie są rozważne dwa sposoby, które to umożliwią.

Jednym z nich jest wprowadzenie nowej wersji programu, który służy do przygotowywania rozkładów jazdy. MPK SA zaplanowało jeszcze w tym miesiącu spotkanie z dostawcą tego oprogramowania. Zostanie na nim omówiony m.in. temat przygotowania aplikacji umożliwiającej zwiększenie obecnie stosowanej czcionki w rozkładach jazdy. Zależy nam przede wszystkim na powiększeniu czcionki godzin odjazdów linii tramwajowych i autobusowych. Jednocześnie MPK SA analizuje możliwość drukowania i umieszczania na wybranych przystankach rozkładów jazdy w większym formacie. To rozwiązanie wiąże się jednak z koniecznością ograniczenia informacji, która obecnie dostępna jest dla pasażerów na przystankach oraz z koniecznością dostosowania gablot do większego formatu rozkładów jazdy. Efektem drukowania rozkładów w większym formacie będzie możliwość zdecydowanego zwiększenia rozmiarów czcionki, którą pisane są godziny odjazdów tramwajów i autobusów.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły