icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

19.05.2014 ALERT

ENERGETYKA

Pierwsze prace w Opolu

(CIRE)

Prawie sto dni od symbolicznego rozpoczęcia budowy bloków 5 i 6 w Elektrowni Opole na placu budowy pojawiły się pierwsze maszyny i rozpoczęto prace ziemne związane z niwelowaniem terenu pod budowę zaplecza inwestycji. W miejscu zaplecza inwestycji powstanie miasteczko kontenerowe dla administracji budowy. Aktualnie na budowie pracuje kilkadziesiąt osób. Montaż kontenerów rozpocznie się za około dwa miesiące po zakończeniu niwelowania terenu.

Trwa spór o wspólne negocjacje gazowe w ramach Unii Energetycznej

(PAP)

– Jest akceptacja dla czterech punktów unii energetycznej, pozostaje spór co do piątego, czyli wspólnej negocjacji ceny gazu – stwierdził Donald Tusk. Premier dodał, że „jesteśmy blisko” porozumienia – donosi Polska Agencja Prasowa.

Litwa nie wycofa się z arbitrażu przeciwko Gazpromowi

(THE LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo udzielonej przez rosyjski Gazprom obniżki cenowej w ramach umowy na dostawy gazu dla Litwy, Wilno nie zamierza wycofywać sprawy przeciwko tej firmie toczącej się w Sądzie Arbitrażowym w Sztokholmie – informuje minister energetyki Litwy Jarosław Niewierowicz. Ocenia on, że porozumienie o obniżce dotyczy firm Lietuvos Dujos i Gazprom ale nie ma znaczenia dla skargi rządu litewskiego skierowanej do arbitrażu. Została ona skierowana w 2012 roku przez poprzedniego ministra energetyki Arwydasa Sekmokasa, który domagał się 5 mld litów za niesprawiedliwą cenę dostaw w kontrakcie z Rosją. Według nieoficjalnych informacji wyrok może zapaść dopiero jesienią 2015 roku. Litwa liczyła na rozstrzygnięcie jeszcze w styczniu 2015 roku.

Walka o klientów dla terminalu w Kłajpedzie

(THE BALTIC COURSE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Firma LitGas, która będzie odpowiedzialna za sprzedaż gazu skroplonego importowanego do terminalu LNG w litewskiej Kłajpedzie, ma znaleźć przynajmniej jednego klienta na 5-letni kontrakt na dostawy z obiektu – informuje premier Litwy Algirdas Butkevicius. Jego zdaniem projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i zostanie uruchomiony do końca 2015 roku.

Bułgaria dopuszcza dyskusję z KE na temat kontrowersyjnej noweli

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według premiera Bułgarii Plamena Oreszarskiego dyskusja z Komisją Europejską na temat nowelizacji prawa energetycznego wyłączającej podmorskie gazociągi spod jurysdykcji prawa antymonopolowego Unii Europejskiej będzie możliwa między pierwszym a drugim czytaniem aktu. Komisja Europejska podejrzewa, że nowela ma na celu jedynie wyłączenie bułgarskiego odcinka South Stream spod regulacji ograniczających wpływ Gazpromu na infrastrukturę gazową. Bułgaria przyznaje, że konsultowała nowelizację z Rosjanami. Oreszarski zapewnia, że projekt skierowany do drugiego czytania uwzględni zastrzeżenia Brukseli. Tymczasem opozycyjny Blok Reform podtrzymuje zarzut, że ustawę pisali eksperci Gazpromu.

Wzrost cen ropy wskutek napięcia na Ukrainie  

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK/RBTH)

Ceny ropy WTI w USA wzrosły do 102 dol. za baryłkę w miniony piątek wskutek wzrostu napięcia na Ukrainie oraz silnej aktywności na amerykańskim rynku budowlanym. Wzrost w kontraktach na dostawy w czerwcu na giełdzie w Nowym Jorku wyniósł 52 centów. W skali tygodnia ropa zdrożała o 2 proc. Ropa Brent na dostawy w lipcu zwyżkowała na londyńskiej giełdzie o 60 centów i na zamknięciu tygodnia osiągnęła 109,75 dol. za baryłkę. Departament Handlu USA poinformował 17 maja, że aktywność budowlana na rynku nieruchomości wzrosła do najwyższego poziomu od sześciu miesięcy, co może wpłynąć na znaczny wzrost popytu na benzynę, oleje napędowe oraz ropę naftową, jako surowiec podstawowy paliw płynnych. Międzynarodowa Agencja Energii potwierdziła prognozę globalnego popytu na ropę. Napięcia na Ukrainie nadal negatywnie wpływają na rynek ropy naftowej. Handlowcy obawiają się, że narastający konflikt przyniesie nowe sankcje nałożone przez Zachód, które mogłyby spowodować spadek dostaw rosyjskiej ropy i gazu na rynki światowe. Tymczasem dzisiaj, 19 maja 2014 roku, w Berlinie odbędzie się kolejna tura rozmów gazowych Komisja Europejska-Ukraina-Rosja na temat dostaw gazu nad Dniepr. Po niej zaplanowano na koniec maja finalne spotkanie.

Gazprom: Ukraina jest bankrutem

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

– Ukraina to bankrut, który niezależnie do wysokości ceny gazu nie jest stanie regulować swoich zobowiązań, ocenił rozmowie rosyjską państwową telewizją szef Gazpromu Aleksiej Miller – relacjonuje „Rzeczpospolita”. Miller podkreślał, że problemy jakie z płatnościami za gaz ma Naftogaz wynikają z kondycji całej gospodarki Ukrainy, która w jego ocenie jest bankrutem. Jak podkreśla szef Gazpromu, niezależnie do wysokości ceny gazu Naftogaz nie będzie w stanie rulować zobowiązań, ze względu na słabą wypłacalność ukraińskich odbiorców i jak to ujął „spadającą dyscyplinę płatniczą”. Jak wynika z relacji „Rz”, w rozmowie Miller zapewniał również, że negocjowany od wielu lat kontrakt z Chinami jest już na ostatniej prostej, ale jak podkreśla dziennik, to samo szef Gazpromu mówił już dwa lata temu. Odniósł się on również do kwestii wymagań związanych z unijnym trzecim pakietem energetycznym. W jego ocenie KE zmieni zadanie odnośnie wyłączenia takich gazociągów jak Nord Stream, South Stream, czy Opal spod jurysdykcji trzeciego pakietu, kiedy zaczną się problemy z tranzytem gazu przez Ukrainę.

Uzbrojona grupa zatrzymana w pobliżu elektrowni atomowej

(ZIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

W zeszły piątek grupa zamaskowanych, uzbrojonych mężczyzn została zatrzymana przez policję w miejscowości na Zaporożu w okolicach tamtejszej elektrowni atomowej – podaje dziennik Segodnja. Grupa podaje się za aktywistów Prawego Sektora ale lokalne służby porządkowe nie wykluczają prowokacji rosyjskiej.

Turcja – zatrzymano 18 osób w związku z katastrofą górniczą

(FOX NEWS/BBC/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Turecka policja zatrzymała w niedzielę (18 maja) osiemnaście osób, w tym kierownictwo firmy Soma Holding, która jest właścicielem kopalni węgla brunatnego, gdzie 13 maja doszło do ogromnego wybuchu i następnie pożaru. Fox News, powołując się na tureckie media podaje, że prokuratorzy przesłuchali w niedziele pięć pierwszych osób nie podając na razie ich personaliów.

W największej tureckiej katastrofie górniczej straciło życie 301 ludzi. Katastrofa spowodowała w całej Turcji masowe protesty uliczne, demonstranci oskarżali kierownictwo i właścicieli kopalni o ciężkie lekceważenie standardów bezpieczeństwa w celu maksymalizacji zysku. Oskarżali też premiera Turcji Erdogena o bliskie kontakty osobiste z przemysłowcami oraz o „zupełny brak wrażliwości wobec tragedii”. Dyrektor kopalni Soma, Komur Isletmeleri, powiedział, że jeszcze na razie nie wiadomo, co wywołało pożar, ale przyczyną śmierci górników jest najprawdopodobniej tlenek węgla, „z niejasnego źródła”. Władze nakazały zakończenie operacji ratowniczej w podziemiach kopalni po tym, jak znaleziono w niedzielę po południu jeszcze dwa ciała zmarłych górników. Uważa się, że na dole nie ma już ani żywych, ani martwych. Tak potwierdził to minister energetyki Taner Yildiz. Agencja AP cytuje jednego z ocalałych górników, który uważa, że do nieszczęścia doszło z winy kierownictwa kopalni. Poziom gazu w chodnikach i wyrobiskach był o wiele za wysoki, co kierownictwo zlekceważyło i nie poinformowało zmiany pracującej na dole. Ten sam górnik powiedział, że inspektorzy ds. bezpieczeństwa nigdy nie sprawdzali stanu bezpieczeństwa na niższych poziomach kopalni i nie sprawdzali, w jakich warunkach pracują ludzie. Z kolei przedstawiciele rządu oraz właściciele kopalni twierdzą, że katastrofa nie jest zawiniona przez kierownictwo kopalni i holdingu. Jednakże wobec bardzo negatywnych reakcji opinii publicznej władze zobowiązały się dokładnie zbadać przyczyny katastrofy. Według tureckich mediów, wstępny raport stwierdza, że obudowy były wykonane z drewna zamiast z metalu. Było też o wiele za mało czujników gazu. W Turcji nadal trwają demonstracje w miejscowościach sąsiadujących z Soma oraz w innych miastach. Władze lokalne rozpędziły demonstrację w samym Soma.

Gaz z izraelskiego pola Lewiatan bez lądowych terminali

(GLOBES/OIL&TRADE/TERESA WÓJCIK)

Gaz wydobywany z pola gazowego Lewiatan będzie transportowany do krajowej sieci gazociągów w Izraelu bez wykorzystania terminalu LNG. Tak wynika z planów operatora złoża, Noble Energy. Wszystkie operacje dostawcze gazu będą przeprowadzane na morzu, zgodnie z wnioskami mieszkańców na wybrzeżu Dor, którzy protestowali przeciwko budowie infrastruktury lądowej, szczególnie gazociągów. Tymczasem rząd izraelski realizuje strategiczny krajowy projekt terminali gazowych, rozpoczęty w 2010 roku, choć nie jest jeszcze jasne, kiedy zostanie on ukończony. Premier Benjamin Netanjahu zapowiedział, że będzie nadzorować osobiście postęp tego projektu.

W Wietnamie zamieszki przeciwko chińskiemu wydobyciu ropy na Morzu Południowochińskim

(BBC/AP/TERESA WÓJCIK)

Chińska firma zakończyła prace przy platformie wydobywczej na szelfie Wysp Paracelskich na Morzu Południowochińskim ok. 325 km na wschód od Wietnamu. Morskie otoczenie wysp obfituje w bogate złoża ropy naftowej i gazu. Wyspy są przedmiotem sporu między Chinami a Wietnamem. Po ukończeniu platformy w Wietnamie wybuchły zamieszki, a oba państwa skierowały do tego regionu okręty, które krążą wokół platformy. Chiński rząd zapowiedział, że będzie kontynuować prace na tym obszarze i budować następne platformy, ponieważ ma suwerenne prawo do eksploatacji podmorskich złóż węglowodorów. Władze wietnamskie zezwoliły w ubiegły weekend na antychińskie demonstracje, w których uczestniczyło wiele tysięcy Wietnamczyków. Demonstracje przekształciły się poważne zamieszki i żywiołowe ataki na fabryki należące – jak sądziły tłumy – do chińskich spółek. Tymczasem wiele z nich było własnością firm z Tajwanu i Korei Południowej. Brak informacji ile fabryk zostało zaatakowanych. Zabito dwóch obywateli chińskich, a ponad stu zostało rannych. Rząd wietnamski w sobotę (17 maja) zakazał demonstracji. Jednakże grupy dysydenckie wezwały do kontynuacji antychińskich protestów w wielkich miastach. W niedzielę kilka takich protestów w Hanoi i w Ho Shi-Min zostało rozpędzonych przez policję. Rząd chiński wezwał władze Wietnamu do zastosowania surowych środków przeciwko uczestnikom zamieszek oraz podkreślił, że ma prawo do eksploatacji złóż przy Wyspach Paracelskich. Do wietnamskich portów przypłynęły statki chińskie, aby ewakuować chińskich obywateli do kraju. Dotychczas Wietnam opuściło ponad 3 tys. Chińczyków.

Łukoil będzie szukać gazu zamkniętego w Arabii Saudyjskiej

(REUTERS/RIGZONE/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Rosyjski Łukoil jest gotowy do głębokich odwiertów poszukiwawczych niekonwencjonalnego gazu w Arabii Saudyjskiej. Obszar poszukiwań to pustynny region w południowowschodniej części kraju. Prace według zapowiedzi mają się rozpocząć na początku przyszłego roku po bezowocnych, trwających dziesięć lat poszukiwaniach gazu konwencjonalnego na tych terenach.

Lider światowego wydobycia ropy naftowej, Arabia Saudyjska dziesięć lat temu postanowiła rozwinąć także sektor gazowy i zaprosiła do poszukiwań gazu takich potentatów, jak Łukoil, Royal Dutch Shell i Sinopec. Poszukiwania były prowadzone na obszarach południowo-wschodniej części kraju, w rejonie pustyni Rub al Khali. Arabia Saudyjska zamierza rozpocząć wydobycie gazu na potrzeby krajowe, aby dla potrzeb energetyki zastąpić nim ropę, której eksport staje się coraz bardziej opłacalny. Łukoil jest jedyną firmą, która podjęła się poszukiwań gazu niekonwencjonalnego dla Saudyjczyków. Będzie prowadzić rozpoznanie złóż gazu zamkniętego (tight gas) na terenie Musami w regionie wspomnianej pustyni. Wspólnie z koncernem Saudi Aramco Łukoil planuje na początek dwa bardzo głębokie odwierty pionowe- ponad 5 tys. m. Prace przy pierwszym odwiercie mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2015 r. Planowanego terminu frackingu nie podano, jednak usługi szczelinowania mogą zaoferować Schlumberger, Halliburton i kilka innych firm.

Jutro podpisanie rosyjsko-chińskiej umowy gazowej?

(RZECZPOSPOLITA/NEW EUROPE/ITAR TASS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po jedenastu latach negocjacji Gazprom podpisze jutro kontrakt z Chinami. Cena sprzedaży ma wynieść 350-380 dol./1000 m3 – przekonują dziennikarze rosyjskiej Izwiestii cytowani przez Rzeczpospolitą. Przed jutrzejszą wizytą w Szanghaju, prezydent Władimir Putin zapowiedział, że dla Rosji relacje z Chinami mają najwyższy priorytet. Potwierdził wielokrotnie powtarzane stanowisko Kremla, że umowa gazowa jest „bliska podpisania”. Takie wypowiedzi ze strony Rosjan pojawiają się regularnie w toku przewlekłych negocjacji z Chińczykami. Dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller przyznaje, że jeśli jutro dojdzie do podpisania umowy gazowej z Chinami, natychmiast potem rozpoczną się rozmowy na temat uruchomienia tzw. wschodniego szlaku czyli budowy infrastruktury niezbędnej do słania gazu do Chin ze złóż, z których płynie surowiec dla klientów europejskich. Dopiero dzięki niej będzie możliwa dywersyfikacja klientów Gazpromu, ponieważ ewentualne dostawy w ramach negocjowanego obecnie kontraktu dotyczą złóż azjatyckich, które miałyby dotrzeć do Państwa Środka za pomocą gazociągu Siła Syberii. Koszt budowy infrastruktury dla uruchomienia tych dostaw wyniesie około 59 mld dolarów. Budowa potrwa do 2019 roku, jeżeli umowa zostanie podpisana jutro. Kluczowym punktem rozmów jest cena dostaw. Według Rosjan spór dotyczy ostatniej liczby w bazie formuły cenowej. Chińczycy odmawiają komentarza na ten temat. Z przecieków medialnych wynika, że mogą domagać się w zamian za wyższą cenę dostępu do rosyjskich złóż na Syberii.

Kuwejt kupi LNG od Shella, BP i Qatargasu

(REUTERS/CIRE)

Kuwejt podpisał z Shellem sześcioletni kontrakt na dostawy LNG o wartości około 12 mld dol. oraz pięcioletni kontrakt z BP na dostawy tego paliwa o wartości około 3 mld dol. Podpisane umowy mają zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na energię do pracy urządzeń klimatyzacyjnych podczas letnich upałów. Kuwejt będzie kupował również LNG od katarskiego Qatargasu. Umowy podpisane z tymi trzema fimami zapewnią nam dostawy do 2,5 mln ton LNG rocznie powiedział Reutersowi szef Kuwait Petroleum Corp Nasser al-Mudaf. Import LNG realizowany będzie łącznie w formie 32 dostaw rocznie gazowcami o ładowności 80 tys. ton skoplonego gazu. 18 dostaw zrealizuje Shell, 8 Qatargas i 6 BP.

Energetyka boi się zainfekowanych maili

(RIGZONE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z badań ThreatTrack Security wynika, że 61 procent ankietowanych firm energetycznych postrzega zarażoną wirusami pocztę elektroniczną jako największe zagrożenie cybernetyczne dla ich branży. Zauważają także rosnące zagrożenie ze strony tzw. hacktywistów. Obok sektora finansowego, energetyka jest branżą najczęściej atakowaną przez przestępców internetowych ze względu na wartościowe informacje i nieruchomości w jej dyspozycji. 72 procent badanych stwierdza, że jest pewna bliskiego ataku cybernetycznego w ciągu najbliższego roku. Maile stwarzają zagrożenie poprzez łącza przenoszące użytkownika do zainfekowanych stron lub załączniki zawierające wrogie programy. Są także często wykorzystywane do phishingu czyli wymuszania na użytkowniku podania wrażliwych danych.

Ekolodzy uderzają w eksport LNG z USA

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Grupy ekologów przekonują, że Federalna Komisja Regulacji Energetycznej (FERC), która oprócz Departamentu Energii USA, wydaje zezwolenia na eksport gazu skroplonego poza strefę wolnego handlu ze Stanami Zjednoczonymi, musi ponownie przyjrzeć się licencji udzielonej projektowi Cove Point LNG w stanie Maryland. Firma Dominion Energy chce za pomocą tamtejszego terminala LNG słać surowiec do klientów na całym świecie. Ekolodzy utrzymują, że budowa niezbędnej infrastruktury może zagrażać środowisku. Dominion Energy przekonuje, że dotrzyma najwyższych standardów bezpieczeństwa.

INFRASTRUKTURA

Autostrady bez bramek, opłaty za AOW

(UM Wrocław)

W mediach pojawiły się informacje o możliwości wprowadzenia opłat za przejazd Autostradową Obwodnicą Wrocławia od 2016 r. Wszystko za sprawą pomysłu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, by za dwa lata zlikwidować bramki na autostradach szacuje się, że budżet państwa zyska na tym 1,5 mld zł). Ma je zastąpić system automatycznego pobierania opłat. Dla kierowców to dobre rozwiązanie, bo nie trzeba się zatrzymywać i znikną korki na bramkach np. na A4. Ale gdy nie będzie bramek na autostradach mogą zostać wprowadzone opłaty na AOW. Mogą, bo nic nie jest jeszcze przesądzone. Samochody powyżej 3,5 t już płacą za przejazd AOW za sprawą tzw. viabox. Tak samo mogliby płacić kierowcy samochodów osobowych.

Ulica Bogumińska do przebudowy

(UM Szczecin)

Duże ułatwienia w ruchu zostaną wprowadzone w drugiej połowie tego roku na ulicy Bogumińskiej. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na wykonanie modernizacji tej ulicy i skrzyżowania z ul. Hożą. Przebudowany zostanie fragment ulicy o dł. ok. 200 m od skrzyżowania z ul. Hożą do wjazdu do stacji benzynowej . Kierowcy jadący w kierunku Polic będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu. Wykonane będą nowe zatoki przystankowe w obu kierunkach, chodniki a perony przystankowe dostosowane zostaną do obsługi osób niepełnosprawnych. Takie rozwiązania zastosowane zostały m.in. na przystankach w al. Piastów czy na Bramie Portowej. Wymieniona będzie także nawierzchnia na przebudowywanym odcinku.

Szybciej, bezpieczniej i komfortowo czyli ciąg dalszy modernizacji linii E20

(PKP PLK)

W Międzyrzecu Podlaskim rozebrano kładkę dla pieszych i rozpoczęto budowę przejścia podziemnego, w Łukowie powstaje nowy wiadukt kolejowy, w Siedlcach przebudowywana jest przeprawa nad ul. Partyzantów – to tylko część prac, które są związane z realizowanym przez PKP PLK SA drugim etapem modernizacji linii kolejowej na odcinku Siedlce – Terespol. Modernizowana trasa kolejowa pomiędzy Siedlcami i Terespolem to bardzo istotna część międzynarodowej linii należącej do Transeuropejskiego Korytarza łączącego Berlin z Moskwą. Trwające prace są kontynuacją pierwszego etapu projektu „Modernizacja linii kolejowej E20/CE20 na odcinku Siedlce – Terespol” w ramach, którego  przebudowano tory, sieć trakcyjną, przejazdy kolejowe, a także obiekty inżynieryjne.

Za miesiąc pierwszy nowy peron i nowe tory na stacji Łódź Widzew

(PKP PLK)

Nowe wygodniejsze perony, czytelna informacja pasażerska i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. To tylko część efektów przebudowy stacji Łódź Widzew. Już 14 czerwca pierwsze pociągi pojadą po nowych torach i zatrzymają się przy pierwszym nowym peronie. Po kilku miesiącach intensywnych robót prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA widoczne są duże zmiany. Wykonawca rozebrał już większość z niemal 49 km torów. 14 czerwca do użytku oddana zostanie część zmodernizowanych i nowo położonych torów (m. in. do stacji Łódź Chojny i do Andrzejowa) wraz z rozjazdami i siecią trakcyjną oraz nowy, zadaszony peron. Ruch pociągów zostanie przeniesiony na nowe tory i nowy peron, co zdecydowanie zwiększy komfort podróży.

Więcej tanich biletów na trasie Olsztyn – Warszawa

(PKP Intercity)

Chcesz odkryć uroki Warmii lub wyskoczyć do stolicy? Już od tego weekendu więcej tanich biletów na dla osób planujących podróż do Olsztyna lub Warszawy. Można je kupić w dobrych cenach: 29 zł na TLK i 49 zł na EIC. Od marca, w każdy kolejny weekend, PKP Intercity oferuje w internecie pulę tanich biletów – 29 zł na pociągi TLK i 49 zł na Expressy InterCity. Oferta obejmuje przejazdy na dowolnej trasie, w wybranym przez pasażera terminie. Bilet kupuje się w weekend, ale można na nim podróżować w dowolny dzień tygodnia, od poniedziałku do niedzieli. Od najbliższej soboty zwiększy się pula tanich biletów w pociągach kursujących w relacji Warszawa – Olsztyn – Warszawa. Osoby korzystające z np. z pociągu TLK Mazury czy TLK Kormoran kupią bilet już o ponad 40% taniej.

Grupa PKP Cargo wypracowała 57,5 mln zł zysku netto

(PKP Cargo)

Umiejętne wykorzystanie polepszającej się sytuacji gospodarczej, dywersyfikacja usług
w obliczu zastoju na rynku przewozu węgla oraz kontrola kosztów nastawiona
na zwiększanie efektywności  – to czynniki, które pozwoliły Grupie PKP Cargo osiągnąć zysk w pierwszym kwartale 2014 r. na poziomie 57,5 mln zł netto, wobec 1,4 mln zł rok wcześniej. Na koniec pierwszego kwartału firma miała 58 proc. udziału w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem wykonanej pracy przewozowej oraz 47 proc. pod względem masy. W ujęciu rocznym praca przewozowa wzrosła o 4 proc., do poziomu 6,6 mld tkm w pierwszym kwartale 2014 r., a przewieziona masa o 2 proc., do 25,3 mln t. Wzrosła także średnia odległość przewozu: do 259,6 km, wobec 252,5 km przed rokiem.

Konferencja prasowa nt. zmian w rozkładzie jazdy oraz obchodów 10-lecia Kolei Mazowieckich

(Koleje Mazowieckie)

Podczas spotkania z dziennikarzami Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy KM, poinformował przedstawicieli mediów o kolejnej zmianie rozkładu jazdy pociągów.

– Wiemy, że utrudnienia towarzyszące modernizacji nie są dobrą wiadomością dla naszych podróżnych. Tym bardziej, że trwają one już stosunkowo długo, a ten rok jest pod tym względem wyjątkowo intensywny. Musimy uzbroić się w cierpliwość – mówił Grajda. Najwięcej zmian dotyczy jak zwykle linii do Skierniewic, gdzie prace remontowe już od wielu miesięcy są dość uciążliwe dla podróżnych. Następnie Dariusz przedstawił informację nt. rozpoczęcia montażu terminali do obsługi kart płatniczych w kasach KM. Docelowo będzie 98 takich terminali w 76 lokalizacjach na Mazowszu.

Biznesowy Oskar dla prezesa Pesy

(Pesa SA)

Podczas uroczystej gali z udziałem ponad 400 przedstawicieli świata biznesu, kultury, nauki i administracji oraz widzów TVN24, TVN24Bis i Onet.pl, wręczono „biznesowe Oscary”, czyli Nagrody Polskiej Rady Biznesu im. Jana Wejcherta. Laureatem w kategorii „Sukces’ został Tomasz Zaboklicki, Prezes PESA Bydgoszcz SA. Nagrody wręczono jeszcze w dwóch innych kategoriach: Wizja i Innowacja oraz Działalność Społeczna. Proces selekcji zwycięzców trwał 6 miesięcy, uczestniczyło w nim prawie 700 Instytucji Nominujących z całego kraju, a następnie 21 osobowa Kapituła Nagrody.

Kara dla Kolei Śląskich za nieprawidłowe oznakowanie pociągów

(UTK)

Prezes UTK nałożył na Koleje Śląskie karę w wysokości 204 062,67 za niewykonanie decyzji z 19 kwietnia 2013 r., tj. 175 euro za każdy dzień niewykonania decyzji. Prezes UTK uznał, że spółka nie wykonała decyzji w zakresie usunięcia stwierdzonych w toku postępowania administracyjnego nieprawidłowości. Przewoźnik zobowiązany był doprowadzić do prawidłowego oznakowania pociągów Kolei Śląskich. Skutkiem naruszenia przepisów była dezorientacja podróżnych i chaos towarzyszący zajmowaniu przez pasażerów miejsc. W powyższej decyzji ustalono, że spółka musi usunąć nieprawidłowości i dostosować oznakowanie do wymagań zawartych w rozporządzeniu ministra transportu ws. sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych.

Nadzór prezesa UTK nad osobami wykonującymi czynności na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzących pojazdy kolejowe

(UTK)

W wyniku dotychczasowych działań nadzorczych, prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził w kilkunastu przypadkach nieprawidłowości, które wymagały natychmiastowego odsunięcia pracowników podmiotów rynku od wykonywanych czynności związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Nieprawidłowości polegały na zatrudnianiu przez przedsiębiorców pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, bez odpowiednich kwalifikacji zawodowych lub bez potwierdzenia spełniania wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych wydanych przez podmiot uprawniony do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych oraz orzekania, w celu sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych.

Naruszenie przepisów przez przewoźnika Hagans Logistic w zakresie wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem

(UTK)

Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez Hagans Logistic Sp. z o.o. przepisów dotyczących obowiązków przewoźnika kolejowego, poprzez niewdrożenie w pełnym zakresie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 30 maja 2014 r. Nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Nieprawidłowości polegały na niewdrożeniu w pełnym zakresie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, w skład którego wchodzą procesy i procedury służące do określenia wszystkich niezbędnych wymogów bezpieczeństwa, gwarantujących spełnianie przez przewoźnika kolejowego określonych wymagań dostosowanych do charakteru, rozmiaru i warunków prowadzonej działalności.

Oświadczenie prezesa UTK w związku z informacją RMF FM

(UTK)

W związku z publikacją na stronie rmf24.pl informacji pt. „Nie kończą się kłopoty z Pendolino”, prezes UTK oświadcza, że Urząd Transportu Kolejowego nie zwrócił producentowi pociągu Pendolino wniosku homologacyjnego. Wniosek homologacyjny złożony przez firmę Alstom do UTK dotyczący przedmiotowej sprawy podlega w dalszym ciągu weryfikacji w ramach postępowania administracyjnego. W toku tego postępowania, firma została wezwana do uzupełnienia dokumentacji.

Prezes UTK nakazał PKP PLK S.A. usunięcie nieprawidłowości

(UTK)

W wyniku działań kontrolnych oraz po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do końca br. Nieprawidłowości polegały na niespełnianiu przez zarządcę infrastruktury warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, w związku z uszkodzeniami powstałymi w teletechnicznym kablu dalekosiężnym (TKD) na 3. szlakach kolejowych: Godków – Mieszkowice, Boleszkowice – Namyślin oraz Namyślin – Kostrzyn.

Zwolnienia infrastruktury kolejowej z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste oraz podatku od nieruchomości

(UTK)

W związku z zapytaniami napływającymi do prezesa UTK od organów jednostek samorządu terytorialnego, dotyczącymi zarządców infrastruktury kolejowej w świetle interpretacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ustawy o transporcie kolejowym prezes UTK przedstawia swoje stanowisko odnośnie przedmiotowej kwestii. W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, przewidziane zostały wyłączenia z obowiązku podatkowego dla infrastruktury kolejowej. Tak więc podatnicy tego podatku, tj. osoby fizyczne i prawne, jednostki organizacyjne będące właścicielem, samoistnym posiadaczem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem gruntów, budynków i budowli, stanowiących infrastrukturę kolejową w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym, nie płacą podatków od nieruchomości od tej infrastruktury w przypadku zaistnienia jednej z wyżej wymienionych przesłanek.

Lotnisko Chopina przyjazne osobom niepełnosprawnym

(Lotnisko Chopina)

Ponad 47 tys. osób niepełnosprawnych zostało obsłużonych w 2013 r. na Lotnisku Chopina. Warszawski port należy do europejskiej czołówki lotnisk przyjaznych osobom niepełnosprawnym. Każdy niepełnosprawny pasażer ma prawo bezpłatnie skorzystać na lotnisku z usługi, która polega na asyście wyszkolonego pracownika od wejścia do terminala aż po wejście na pokład samolotu lub w drugim kierunku, dla pasażerów przylatujących.

– W zeszłym roku obsłużyliśmy 47 394 pasażerów oczekujących od portu pomocy. To o 12 proc. więcej niż w 2012 r. Niepełnosprawni stanowili niespełna 0,5 proc. wszystkich pasażerów obsłużonych na Lotnisku Chopina – informuje  p. Michał Hofman – Szef Służby Obsługi Pasażerów.

Współpraca 4YOU Airlines i Eurolotu

(Polski Rynek Transportu Lotniczego)

Eurolot nawiązał współpracę z nową polską linią lotniczą 4YOU Airlines w zakresie wykonywania rejsów czarterowych. Loty będą realizowane przez trzy Airbusy A320, które zabiorą pasażerów na wakacje z 9 polskich miast do najpopularniejszych kurortów zagranicznych. Pierwsze rejsy z turystami zostaną wykonane na początku czerwca br. Samoloty będą latać z Gdańska, Katowic, Warszawy, Poznania, Wrocławia, Łodzi, Krakowa, Rzeszowa oraz Bydgoszczy do takich wakacyjnych kierunków jak Egipt, Tunezja, Grecja i Turcja. Wycieczki do tych miejsc będą sprzedawane m.in. przez jedno z największych biur podróży w Polsce – Alfa Star oraz przez inne wiodące biura podróży przy współpracy z firmą Globe Travel Services.

Radom: Port lotniczy otrzymał certyfikat

(Polski Rynek Transportu Lotniczego)

Port Lotniczy w Radomiu odebrał certyfikat lotniska cywilnego, który daje możliwość uruchomienia cywilnego portu lotniczego w tym mieście. Według prezesa radomskiego portu Tomasza Siwaka lotnisko ma zostać uruchomione na początku czerwca. Pierwszy samolot pasażerski ma wylądować 19 czerwca. Loty czarterowe egipskich linii lotniczych do Egiptu dla biura podróży Alfa Star mają być obsługiwane raz w tygodniu. Spółka prowadzi aktualnie rozmowy z trzema przewoźnikami, którzy są zainteresowani lotami z lotniska w Radomiu.

Ruch pasażerski w kwietniu 2014 roku

(Port Lotniczy Poznań-Ławica)

W kwietniu 2014 roku z usług poznańskiego lotniska skorzystało 94 988 osób.  Poziom ruchu pasażerskiego jest o 1,3% mniejszy niż w kwietniu 2013 roku, kiedy na Ławicy odprawiono

96 217 pasażerów. W podziale na segmenty, statystyki ruchu (kwiecień 2013 do kwietnia 2014)  kształtują się następująco: ruch obsługiwany przez tzw. linie tradycyjne – wzrost o 17,8%; ruch obsługiwany przez tzw. linie niskokosztowe – spadek o 9,8%; ruch czarterowy

– wzrost o 5,4%. Liczba obsłużonych operacji lotniczych wzrosła o 1,9%. W ciągu czterech

pierwszych miesięcy 2014 roku – w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2013 –

liczba obsłużonych pasażerów jest mniejsza o 2,9%.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Pierwsze prace w Opolu

(CIRE)

Prawie sto dni od symbolicznego rozpoczęcia budowy bloków 5 i 6 w Elektrowni Opole na placu budowy pojawiły się pierwsze maszyny i rozpoczęto prace ziemne związane z niwelowaniem terenu pod budowę zaplecza inwestycji. W miejscu zaplecza inwestycji powstanie miasteczko kontenerowe dla administracji budowy. Aktualnie na budowie pracuje kilkadziesiąt osób. Montaż kontenerów rozpocznie się za około dwa miesiące po zakończeniu niwelowania terenu.

Trwa spór o wspólne negocjacje gazowe w ramach Unii Energetycznej

(PAP)

– Jest akceptacja dla czterech punktów unii energetycznej, pozostaje spór co do piątego, czyli wspólnej negocjacji ceny gazu – stwierdził Donald Tusk. Premier dodał, że „jesteśmy blisko” porozumienia – donosi Polska Agencja Prasowa.

Litwa nie wycofa się z arbitrażu przeciwko Gazpromowi

(THE LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo udzielonej przez rosyjski Gazprom obniżki cenowej w ramach umowy na dostawy gazu dla Litwy, Wilno nie zamierza wycofywać sprawy przeciwko tej firmie toczącej się w Sądzie Arbitrażowym w Sztokholmie – informuje minister energetyki Litwy Jarosław Niewierowicz. Ocenia on, że porozumienie o obniżce dotyczy firm Lietuvos Dujos i Gazprom ale nie ma znaczenia dla skargi rządu litewskiego skierowanej do arbitrażu. Została ona skierowana w 2012 roku przez poprzedniego ministra energetyki Arwydasa Sekmokasa, który domagał się 5 mld litów za niesprawiedliwą cenę dostaw w kontrakcie z Rosją. Według nieoficjalnych informacji wyrok może zapaść dopiero jesienią 2015 roku. Litwa liczyła na rozstrzygnięcie jeszcze w styczniu 2015 roku.

Walka o klientów dla terminalu w Kłajpedzie

(THE BALTIC COURSE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Firma LitGas, która będzie odpowiedzialna za sprzedaż gazu skroplonego importowanego do terminalu LNG w litewskiej Kłajpedzie, ma znaleźć przynajmniej jednego klienta na 5-letni kontrakt na dostawy z obiektu – informuje premier Litwy Algirdas Butkevicius. Jego zdaniem projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i zostanie uruchomiony do końca 2015 roku.

Bułgaria dopuszcza dyskusję z KE na temat kontrowersyjnej noweli

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według premiera Bułgarii Plamena Oreszarskiego dyskusja z Komisją Europejską na temat nowelizacji prawa energetycznego wyłączającej podmorskie gazociągi spod jurysdykcji prawa antymonopolowego Unii Europejskiej będzie możliwa między pierwszym a drugim czytaniem aktu. Komisja Europejska podejrzewa, że nowela ma na celu jedynie wyłączenie bułgarskiego odcinka South Stream spod regulacji ograniczających wpływ Gazpromu na infrastrukturę gazową. Bułgaria przyznaje, że konsultowała nowelizację z Rosjanami. Oreszarski zapewnia, że projekt skierowany do drugiego czytania uwzględni zastrzeżenia Brukseli. Tymczasem opozycyjny Blok Reform podtrzymuje zarzut, że ustawę pisali eksperci Gazpromu.

Wzrost cen ropy wskutek napięcia na Ukrainie  

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK/RBTH)

Ceny ropy WTI w USA wzrosły do 102 dol. za baryłkę w miniony piątek wskutek wzrostu napięcia na Ukrainie oraz silnej aktywności na amerykańskim rynku budowlanym. Wzrost w kontraktach na dostawy w czerwcu na giełdzie w Nowym Jorku wyniósł 52 centów. W skali tygodnia ropa zdrożała o 2 proc. Ropa Brent na dostawy w lipcu zwyżkowała na londyńskiej giełdzie o 60 centów i na zamknięciu tygodnia osiągnęła 109,75 dol. za baryłkę. Departament Handlu USA poinformował 17 maja, że aktywność budowlana na rynku nieruchomości wzrosła do najwyższego poziomu od sześciu miesięcy, co może wpłynąć na znaczny wzrost popytu na benzynę, oleje napędowe oraz ropę naftową, jako surowiec podstawowy paliw płynnych. Międzynarodowa Agencja Energii potwierdziła prognozę globalnego popytu na ropę. Napięcia na Ukrainie nadal negatywnie wpływają na rynek ropy naftowej. Handlowcy obawiają się, że narastający konflikt przyniesie nowe sankcje nałożone przez Zachód, które mogłyby spowodować spadek dostaw rosyjskiej ropy i gazu na rynki światowe. Tymczasem dzisiaj, 19 maja 2014 roku, w Berlinie odbędzie się kolejna tura rozmów gazowych Komisja Europejska-Ukraina-Rosja na temat dostaw gazu nad Dniepr. Po niej zaplanowano na koniec maja finalne spotkanie.

Gazprom: Ukraina jest bankrutem

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

– Ukraina to bankrut, który niezależnie do wysokości ceny gazu nie jest stanie regulować swoich zobowiązań, ocenił rozmowie rosyjską państwową telewizją szef Gazpromu Aleksiej Miller – relacjonuje „Rzeczpospolita”. Miller podkreślał, że problemy jakie z płatnościami za gaz ma Naftogaz wynikają z kondycji całej gospodarki Ukrainy, która w jego ocenie jest bankrutem. Jak podkreśla szef Gazpromu, niezależnie do wysokości ceny gazu Naftogaz nie będzie w stanie rulować zobowiązań, ze względu na słabą wypłacalność ukraińskich odbiorców i jak to ujął „spadającą dyscyplinę płatniczą”. Jak wynika z relacji „Rz”, w rozmowie Miller zapewniał również, że negocjowany od wielu lat kontrakt z Chinami jest już na ostatniej prostej, ale jak podkreśla dziennik, to samo szef Gazpromu mówił już dwa lata temu. Odniósł się on również do kwestii wymagań związanych z unijnym trzecim pakietem energetycznym. W jego ocenie KE zmieni zadanie odnośnie wyłączenia takich gazociągów jak Nord Stream, South Stream, czy Opal spod jurysdykcji trzeciego pakietu, kiedy zaczną się problemy z tranzytem gazu przez Ukrainę.

Uzbrojona grupa zatrzymana w pobliżu elektrowni atomowej

(ZIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

W zeszły piątek grupa zamaskowanych, uzbrojonych mężczyzn została zatrzymana przez policję w miejscowości na Zaporożu w okolicach tamtejszej elektrowni atomowej – podaje dziennik Segodnja. Grupa podaje się za aktywistów Prawego Sektora ale lokalne służby porządkowe nie wykluczają prowokacji rosyjskiej.

Turcja – zatrzymano 18 osób w związku z katastrofą górniczą

(FOX NEWS/BBC/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Turecka policja zatrzymała w niedzielę (18 maja) osiemnaście osób, w tym kierownictwo firmy Soma Holding, która jest właścicielem kopalni węgla brunatnego, gdzie 13 maja doszło do ogromnego wybuchu i następnie pożaru. Fox News, powołując się na tureckie media podaje, że prokuratorzy przesłuchali w niedziele pięć pierwszych osób nie podając na razie ich personaliów.

W największej tureckiej katastrofie górniczej straciło życie 301 ludzi. Katastrofa spowodowała w całej Turcji masowe protesty uliczne, demonstranci oskarżali kierownictwo i właścicieli kopalni o ciężkie lekceważenie standardów bezpieczeństwa w celu maksymalizacji zysku. Oskarżali też premiera Turcji Erdogena o bliskie kontakty osobiste z przemysłowcami oraz o „zupełny brak wrażliwości wobec tragedii”. Dyrektor kopalni Soma, Komur Isletmeleri, powiedział, że jeszcze na razie nie wiadomo, co wywołało pożar, ale przyczyną śmierci górników jest najprawdopodobniej tlenek węgla, „z niejasnego źródła”. Władze nakazały zakończenie operacji ratowniczej w podziemiach kopalni po tym, jak znaleziono w niedzielę po południu jeszcze dwa ciała zmarłych górników. Uważa się, że na dole nie ma już ani żywych, ani martwych. Tak potwierdził to minister energetyki Taner Yildiz. Agencja AP cytuje jednego z ocalałych górników, który uważa, że do nieszczęścia doszło z winy kierownictwa kopalni. Poziom gazu w chodnikach i wyrobiskach był o wiele za wysoki, co kierownictwo zlekceważyło i nie poinformowało zmiany pracującej na dole. Ten sam górnik powiedział, że inspektorzy ds. bezpieczeństwa nigdy nie sprawdzali stanu bezpieczeństwa na niższych poziomach kopalni i nie sprawdzali, w jakich warunkach pracują ludzie. Z kolei przedstawiciele rządu oraz właściciele kopalni twierdzą, że katastrofa nie jest zawiniona przez kierownictwo kopalni i holdingu. Jednakże wobec bardzo negatywnych reakcji opinii publicznej władze zobowiązały się dokładnie zbadać przyczyny katastrofy. Według tureckich mediów, wstępny raport stwierdza, że obudowy były wykonane z drewna zamiast z metalu. Było też o wiele za mało czujników gazu. W Turcji nadal trwają demonstracje w miejscowościach sąsiadujących z Soma oraz w innych miastach. Władze lokalne rozpędziły demonstrację w samym Soma.

Gaz z izraelskiego pola Lewiatan bez lądowych terminali

(GLOBES/OIL&TRADE/TERESA WÓJCIK)

Gaz wydobywany z pola gazowego Lewiatan będzie transportowany do krajowej sieci gazociągów w Izraelu bez wykorzystania terminalu LNG. Tak wynika z planów operatora złoża, Noble Energy. Wszystkie operacje dostawcze gazu będą przeprowadzane na morzu, zgodnie z wnioskami mieszkańców na wybrzeżu Dor, którzy protestowali przeciwko budowie infrastruktury lądowej, szczególnie gazociągów. Tymczasem rząd izraelski realizuje strategiczny krajowy projekt terminali gazowych, rozpoczęty w 2010 roku, choć nie jest jeszcze jasne, kiedy zostanie on ukończony. Premier Benjamin Netanjahu zapowiedział, że będzie nadzorować osobiście postęp tego projektu.

W Wietnamie zamieszki przeciwko chińskiemu wydobyciu ropy na Morzu Południowochińskim

(BBC/AP/TERESA WÓJCIK)

Chińska firma zakończyła prace przy platformie wydobywczej na szelfie Wysp Paracelskich na Morzu Południowochińskim ok. 325 km na wschód od Wietnamu. Morskie otoczenie wysp obfituje w bogate złoża ropy naftowej i gazu. Wyspy są przedmiotem sporu między Chinami a Wietnamem. Po ukończeniu platformy w Wietnamie wybuchły zamieszki, a oba państwa skierowały do tego regionu okręty, które krążą wokół platformy. Chiński rząd zapowiedział, że będzie kontynuować prace na tym obszarze i budować następne platformy, ponieważ ma suwerenne prawo do eksploatacji podmorskich złóż węglowodorów. Władze wietnamskie zezwoliły w ubiegły weekend na antychińskie demonstracje, w których uczestniczyło wiele tysięcy Wietnamczyków. Demonstracje przekształciły się poważne zamieszki i żywiołowe ataki na fabryki należące – jak sądziły tłumy – do chińskich spółek. Tymczasem wiele z nich było własnością firm z Tajwanu i Korei Południowej. Brak informacji ile fabryk zostało zaatakowanych. Zabito dwóch obywateli chińskich, a ponad stu zostało rannych. Rząd wietnamski w sobotę (17 maja) zakazał demonstracji. Jednakże grupy dysydenckie wezwały do kontynuacji antychińskich protestów w wielkich miastach. W niedzielę kilka takich protestów w Hanoi i w Ho Shi-Min zostało rozpędzonych przez policję. Rząd chiński wezwał władze Wietnamu do zastosowania surowych środków przeciwko uczestnikom zamieszek oraz podkreślił, że ma prawo do eksploatacji złóż przy Wyspach Paracelskich. Do wietnamskich portów przypłynęły statki chińskie, aby ewakuować chińskich obywateli do kraju. Dotychczas Wietnam opuściło ponad 3 tys. Chińczyków.

Łukoil będzie szukać gazu zamkniętego w Arabii Saudyjskiej

(REUTERS/RIGZONE/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Rosyjski Łukoil jest gotowy do głębokich odwiertów poszukiwawczych niekonwencjonalnego gazu w Arabii Saudyjskiej. Obszar poszukiwań to pustynny region w południowowschodniej części kraju. Prace według zapowiedzi mają się rozpocząć na początku przyszłego roku po bezowocnych, trwających dziesięć lat poszukiwaniach gazu konwencjonalnego na tych terenach.

Lider światowego wydobycia ropy naftowej, Arabia Saudyjska dziesięć lat temu postanowiła rozwinąć także sektor gazowy i zaprosiła do poszukiwań gazu takich potentatów, jak Łukoil, Royal Dutch Shell i Sinopec. Poszukiwania były prowadzone na obszarach południowo-wschodniej części kraju, w rejonie pustyni Rub al Khali. Arabia Saudyjska zamierza rozpocząć wydobycie gazu na potrzeby krajowe, aby dla potrzeb energetyki zastąpić nim ropę, której eksport staje się coraz bardziej opłacalny. Łukoil jest jedyną firmą, która podjęła się poszukiwań gazu niekonwencjonalnego dla Saudyjczyków. Będzie prowadzić rozpoznanie złóż gazu zamkniętego (tight gas) na terenie Musami w regionie wspomnianej pustyni. Wspólnie z koncernem Saudi Aramco Łukoil planuje na początek dwa bardzo głębokie odwierty pionowe- ponad 5 tys. m. Prace przy pierwszym odwiercie mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2015 r. Planowanego terminu frackingu nie podano, jednak usługi szczelinowania mogą zaoferować Schlumberger, Halliburton i kilka innych firm.

Jutro podpisanie rosyjsko-chińskiej umowy gazowej?

(RZECZPOSPOLITA/NEW EUROPE/ITAR TASS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po jedenastu latach negocjacji Gazprom podpisze jutro kontrakt z Chinami. Cena sprzedaży ma wynieść 350-380 dol./1000 m3 – przekonują dziennikarze rosyjskiej Izwiestii cytowani przez Rzeczpospolitą. Przed jutrzejszą wizytą w Szanghaju, prezydent Władimir Putin zapowiedział, że dla Rosji relacje z Chinami mają najwyższy priorytet. Potwierdził wielokrotnie powtarzane stanowisko Kremla, że umowa gazowa jest „bliska podpisania”. Takie wypowiedzi ze strony Rosjan pojawiają się regularnie w toku przewlekłych negocjacji z Chińczykami. Dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller przyznaje, że jeśli jutro dojdzie do podpisania umowy gazowej z Chinami, natychmiast potem rozpoczną się rozmowy na temat uruchomienia tzw. wschodniego szlaku czyli budowy infrastruktury niezbędnej do słania gazu do Chin ze złóż, z których płynie surowiec dla klientów europejskich. Dopiero dzięki niej będzie możliwa dywersyfikacja klientów Gazpromu, ponieważ ewentualne dostawy w ramach negocjowanego obecnie kontraktu dotyczą złóż azjatyckich, które miałyby dotrzeć do Państwa Środka za pomocą gazociągu Siła Syberii. Koszt budowy infrastruktury dla uruchomienia tych dostaw wyniesie około 59 mld dolarów. Budowa potrwa do 2019 roku, jeżeli umowa zostanie podpisana jutro. Kluczowym punktem rozmów jest cena dostaw. Według Rosjan spór dotyczy ostatniej liczby w bazie formuły cenowej. Chińczycy odmawiają komentarza na ten temat. Z przecieków medialnych wynika, że mogą domagać się w zamian za wyższą cenę dostępu do rosyjskich złóż na Syberii.

Kuwejt kupi LNG od Shella, BP i Qatargasu

(REUTERS/CIRE)

Kuwejt podpisał z Shellem sześcioletni kontrakt na dostawy LNG o wartości około 12 mld dol. oraz pięcioletni kontrakt z BP na dostawy tego paliwa o wartości około 3 mld dol. Podpisane umowy mają zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na energię do pracy urządzeń klimatyzacyjnych podczas letnich upałów. Kuwejt będzie kupował również LNG od katarskiego Qatargasu. Umowy podpisane z tymi trzema fimami zapewnią nam dostawy do 2,5 mln ton LNG rocznie powiedział Reutersowi szef Kuwait Petroleum Corp Nasser al-Mudaf. Import LNG realizowany będzie łącznie w formie 32 dostaw rocznie gazowcami o ładowności 80 tys. ton skoplonego gazu. 18 dostaw zrealizuje Shell, 8 Qatargas i 6 BP.

Energetyka boi się zainfekowanych maili

(RIGZONE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z badań ThreatTrack Security wynika, że 61 procent ankietowanych firm energetycznych postrzega zarażoną wirusami pocztę elektroniczną jako największe zagrożenie cybernetyczne dla ich branży. Zauważają także rosnące zagrożenie ze strony tzw. hacktywistów. Obok sektora finansowego, energetyka jest branżą najczęściej atakowaną przez przestępców internetowych ze względu na wartościowe informacje i nieruchomości w jej dyspozycji. 72 procent badanych stwierdza, że jest pewna bliskiego ataku cybernetycznego w ciągu najbliższego roku. Maile stwarzają zagrożenie poprzez łącza przenoszące użytkownika do zainfekowanych stron lub załączniki zawierające wrogie programy. Są także często wykorzystywane do phishingu czyli wymuszania na użytkowniku podania wrażliwych danych.

Ekolodzy uderzają w eksport LNG z USA

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Grupy ekologów przekonują, że Federalna Komisja Regulacji Energetycznej (FERC), która oprócz Departamentu Energii USA, wydaje zezwolenia na eksport gazu skroplonego poza strefę wolnego handlu ze Stanami Zjednoczonymi, musi ponownie przyjrzeć się licencji udzielonej projektowi Cove Point LNG w stanie Maryland. Firma Dominion Energy chce za pomocą tamtejszego terminala LNG słać surowiec do klientów na całym świecie. Ekolodzy utrzymują, że budowa niezbędnej infrastruktury może zagrażać środowisku. Dominion Energy przekonuje, że dotrzyma najwyższych standardów bezpieczeństwa.

INFRASTRUKTURA

Autostrady bez bramek, opłaty za AOW

(UM Wrocław)

W mediach pojawiły się informacje o możliwości wprowadzenia opłat za przejazd Autostradową Obwodnicą Wrocławia od 2016 r. Wszystko za sprawą pomysłu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, by za dwa lata zlikwidować bramki na autostradach szacuje się, że budżet państwa zyska na tym 1,5 mld zł). Ma je zastąpić system automatycznego pobierania opłat. Dla kierowców to dobre rozwiązanie, bo nie trzeba się zatrzymywać i znikną korki na bramkach np. na A4. Ale gdy nie będzie bramek na autostradach mogą zostać wprowadzone opłaty na AOW. Mogą, bo nic nie jest jeszcze przesądzone. Samochody powyżej 3,5 t już płacą za przejazd AOW za sprawą tzw. viabox. Tak samo mogliby płacić kierowcy samochodów osobowych.

Ulica Bogumińska do przebudowy

(UM Szczecin)

Duże ułatwienia w ruchu zostaną wprowadzone w drugiej połowie tego roku na ulicy Bogumińskiej. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na wykonanie modernizacji tej ulicy i skrzyżowania z ul. Hożą. Przebudowany zostanie fragment ulicy o dł. ok. 200 m od skrzyżowania z ul. Hożą do wjazdu do stacji benzynowej . Kierowcy jadący w kierunku Polic będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu. Wykonane będą nowe zatoki przystankowe w obu kierunkach, chodniki a perony przystankowe dostosowane zostaną do obsługi osób niepełnosprawnych. Takie rozwiązania zastosowane zostały m.in. na przystankach w al. Piastów czy na Bramie Portowej. Wymieniona będzie także nawierzchnia na przebudowywanym odcinku.

Szybciej, bezpieczniej i komfortowo czyli ciąg dalszy modernizacji linii E20

(PKP PLK)

W Międzyrzecu Podlaskim rozebrano kładkę dla pieszych i rozpoczęto budowę przejścia podziemnego, w Łukowie powstaje nowy wiadukt kolejowy, w Siedlcach przebudowywana jest przeprawa nad ul. Partyzantów – to tylko część prac, które są związane z realizowanym przez PKP PLK SA drugim etapem modernizacji linii kolejowej na odcinku Siedlce – Terespol. Modernizowana trasa kolejowa pomiędzy Siedlcami i Terespolem to bardzo istotna część międzynarodowej linii należącej do Transeuropejskiego Korytarza łączącego Berlin z Moskwą. Trwające prace są kontynuacją pierwszego etapu projektu „Modernizacja linii kolejowej E20/CE20 na odcinku Siedlce – Terespol” w ramach, którego  przebudowano tory, sieć trakcyjną, przejazdy kolejowe, a także obiekty inżynieryjne.

Za miesiąc pierwszy nowy peron i nowe tory na stacji Łódź Widzew

(PKP PLK)

Nowe wygodniejsze perony, czytelna informacja pasażerska i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. To tylko część efektów przebudowy stacji Łódź Widzew. Już 14 czerwca pierwsze pociągi pojadą po nowych torach i zatrzymają się przy pierwszym nowym peronie. Po kilku miesiącach intensywnych robót prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA widoczne są duże zmiany. Wykonawca rozebrał już większość z niemal 49 km torów. 14 czerwca do użytku oddana zostanie część zmodernizowanych i nowo położonych torów (m. in. do stacji Łódź Chojny i do Andrzejowa) wraz z rozjazdami i siecią trakcyjną oraz nowy, zadaszony peron. Ruch pociągów zostanie przeniesiony na nowe tory i nowy peron, co zdecydowanie zwiększy komfort podróży.

Więcej tanich biletów na trasie Olsztyn – Warszawa

(PKP Intercity)

Chcesz odkryć uroki Warmii lub wyskoczyć do stolicy? Już od tego weekendu więcej tanich biletów na dla osób planujących podróż do Olsztyna lub Warszawy. Można je kupić w dobrych cenach: 29 zł na TLK i 49 zł na EIC. Od marca, w każdy kolejny weekend, PKP Intercity oferuje w internecie pulę tanich biletów – 29 zł na pociągi TLK i 49 zł na Expressy InterCity. Oferta obejmuje przejazdy na dowolnej trasie, w wybranym przez pasażera terminie. Bilet kupuje się w weekend, ale można na nim podróżować w dowolny dzień tygodnia, od poniedziałku do niedzieli. Od najbliższej soboty zwiększy się pula tanich biletów w pociągach kursujących w relacji Warszawa – Olsztyn – Warszawa. Osoby korzystające z np. z pociągu TLK Mazury czy TLK Kormoran kupią bilet już o ponad 40% taniej.

Grupa PKP Cargo wypracowała 57,5 mln zł zysku netto

(PKP Cargo)

Umiejętne wykorzystanie polepszającej się sytuacji gospodarczej, dywersyfikacja usług
w obliczu zastoju na rynku przewozu węgla oraz kontrola kosztów nastawiona
na zwiększanie efektywności  – to czynniki, które pozwoliły Grupie PKP Cargo osiągnąć zysk w pierwszym kwartale 2014 r. na poziomie 57,5 mln zł netto, wobec 1,4 mln zł rok wcześniej. Na koniec pierwszego kwartału firma miała 58 proc. udziału w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem wykonanej pracy przewozowej oraz 47 proc. pod względem masy. W ujęciu rocznym praca przewozowa wzrosła o 4 proc., do poziomu 6,6 mld tkm w pierwszym kwartale 2014 r., a przewieziona masa o 2 proc., do 25,3 mln t. Wzrosła także średnia odległość przewozu: do 259,6 km, wobec 252,5 km przed rokiem.

Konferencja prasowa nt. zmian w rozkładzie jazdy oraz obchodów 10-lecia Kolei Mazowieckich

(Koleje Mazowieckie)

Podczas spotkania z dziennikarzami Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy KM, poinformował przedstawicieli mediów o kolejnej zmianie rozkładu jazdy pociągów.

– Wiemy, że utrudnienia towarzyszące modernizacji nie są dobrą wiadomością dla naszych podróżnych. Tym bardziej, że trwają one już stosunkowo długo, a ten rok jest pod tym względem wyjątkowo intensywny. Musimy uzbroić się w cierpliwość – mówił Grajda. Najwięcej zmian dotyczy jak zwykle linii do Skierniewic, gdzie prace remontowe już od wielu miesięcy są dość uciążliwe dla podróżnych. Następnie Dariusz przedstawił informację nt. rozpoczęcia montażu terminali do obsługi kart płatniczych w kasach KM. Docelowo będzie 98 takich terminali w 76 lokalizacjach na Mazowszu.

Biznesowy Oskar dla prezesa Pesy

(Pesa SA)

Podczas uroczystej gali z udziałem ponad 400 przedstawicieli świata biznesu, kultury, nauki i administracji oraz widzów TVN24, TVN24Bis i Onet.pl, wręczono „biznesowe Oscary”, czyli Nagrody Polskiej Rady Biznesu im. Jana Wejcherta. Laureatem w kategorii „Sukces’ został Tomasz Zaboklicki, Prezes PESA Bydgoszcz SA. Nagrody wręczono jeszcze w dwóch innych kategoriach: Wizja i Innowacja oraz Działalność Społeczna. Proces selekcji zwycięzców trwał 6 miesięcy, uczestniczyło w nim prawie 700 Instytucji Nominujących z całego kraju, a następnie 21 osobowa Kapituła Nagrody.

Kara dla Kolei Śląskich za nieprawidłowe oznakowanie pociągów

(UTK)

Prezes UTK nałożył na Koleje Śląskie karę w wysokości 204 062,67 za niewykonanie decyzji z 19 kwietnia 2013 r., tj. 175 euro za każdy dzień niewykonania decyzji. Prezes UTK uznał, że spółka nie wykonała decyzji w zakresie usunięcia stwierdzonych w toku postępowania administracyjnego nieprawidłowości. Przewoźnik zobowiązany był doprowadzić do prawidłowego oznakowania pociągów Kolei Śląskich. Skutkiem naruszenia przepisów była dezorientacja podróżnych i chaos towarzyszący zajmowaniu przez pasażerów miejsc. W powyższej decyzji ustalono, że spółka musi usunąć nieprawidłowości i dostosować oznakowanie do wymagań zawartych w rozporządzeniu ministra transportu ws. sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych.

Nadzór prezesa UTK nad osobami wykonującymi czynności na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzących pojazdy kolejowe

(UTK)

W wyniku dotychczasowych działań nadzorczych, prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził w kilkunastu przypadkach nieprawidłowości, które wymagały natychmiastowego odsunięcia pracowników podmiotów rynku od wykonywanych czynności związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Nieprawidłowości polegały na zatrudnianiu przez przedsiębiorców pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, bez odpowiednich kwalifikacji zawodowych lub bez potwierdzenia spełniania wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych wydanych przez podmiot uprawniony do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych oraz orzekania, w celu sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych.

Naruszenie przepisów przez przewoźnika Hagans Logistic w zakresie wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem

(UTK)

Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez Hagans Logistic Sp. z o.o. przepisów dotyczących obowiązków przewoźnika kolejowego, poprzez niewdrożenie w pełnym zakresie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 30 maja 2014 r. Nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Nieprawidłowości polegały na niewdrożeniu w pełnym zakresie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, w skład którego wchodzą procesy i procedury służące do określenia wszystkich niezbędnych wymogów bezpieczeństwa, gwarantujących spełnianie przez przewoźnika kolejowego określonych wymagań dostosowanych do charakteru, rozmiaru i warunków prowadzonej działalności.

Oświadczenie prezesa UTK w związku z informacją RMF FM

(UTK)

W związku z publikacją na stronie rmf24.pl informacji pt. „Nie kończą się kłopoty z Pendolino”, prezes UTK oświadcza, że Urząd Transportu Kolejowego nie zwrócił producentowi pociągu Pendolino wniosku homologacyjnego. Wniosek homologacyjny złożony przez firmę Alstom do UTK dotyczący przedmiotowej sprawy podlega w dalszym ciągu weryfikacji w ramach postępowania administracyjnego. W toku tego postępowania, firma została wezwana do uzupełnienia dokumentacji.

Prezes UTK nakazał PKP PLK S.A. usunięcie nieprawidłowości

(UTK)

W wyniku działań kontrolnych oraz po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do końca br. Nieprawidłowości polegały na niespełnianiu przez zarządcę infrastruktury warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, w związku z uszkodzeniami powstałymi w teletechnicznym kablu dalekosiężnym (TKD) na 3. szlakach kolejowych: Godków – Mieszkowice, Boleszkowice – Namyślin oraz Namyślin – Kostrzyn.

Zwolnienia infrastruktury kolejowej z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste oraz podatku od nieruchomości

(UTK)

W związku z zapytaniami napływającymi do prezesa UTK od organów jednostek samorządu terytorialnego, dotyczącymi zarządców infrastruktury kolejowej w świetle interpretacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ustawy o transporcie kolejowym prezes UTK przedstawia swoje stanowisko odnośnie przedmiotowej kwestii. W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, przewidziane zostały wyłączenia z obowiązku podatkowego dla infrastruktury kolejowej. Tak więc podatnicy tego podatku, tj. osoby fizyczne i prawne, jednostki organizacyjne będące właścicielem, samoistnym posiadaczem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem gruntów, budynków i budowli, stanowiących infrastrukturę kolejową w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym, nie płacą podatków od nieruchomości od tej infrastruktury w przypadku zaistnienia jednej z wyżej wymienionych przesłanek.

Lotnisko Chopina przyjazne osobom niepełnosprawnym

(Lotnisko Chopina)

Ponad 47 tys. osób niepełnosprawnych zostało obsłużonych w 2013 r. na Lotnisku Chopina. Warszawski port należy do europejskiej czołówki lotnisk przyjaznych osobom niepełnosprawnym. Każdy niepełnosprawny pasażer ma prawo bezpłatnie skorzystać na lotnisku z usługi, która polega na asyście wyszkolonego pracownika od wejścia do terminala aż po wejście na pokład samolotu lub w drugim kierunku, dla pasażerów przylatujących.

– W zeszłym roku obsłużyliśmy 47 394 pasażerów oczekujących od portu pomocy. To o 12 proc. więcej niż w 2012 r. Niepełnosprawni stanowili niespełna 0,5 proc. wszystkich pasażerów obsłużonych na Lotnisku Chopina – informuje  p. Michał Hofman – Szef Służby Obsługi Pasażerów.

Współpraca 4YOU Airlines i Eurolotu

(Polski Rynek Transportu Lotniczego)

Eurolot nawiązał współpracę z nową polską linią lotniczą 4YOU Airlines w zakresie wykonywania rejsów czarterowych. Loty będą realizowane przez trzy Airbusy A320, które zabiorą pasażerów na wakacje z 9 polskich miast do najpopularniejszych kurortów zagranicznych. Pierwsze rejsy z turystami zostaną wykonane na początku czerwca br. Samoloty będą latać z Gdańska, Katowic, Warszawy, Poznania, Wrocławia, Łodzi, Krakowa, Rzeszowa oraz Bydgoszczy do takich wakacyjnych kierunków jak Egipt, Tunezja, Grecja i Turcja. Wycieczki do tych miejsc będą sprzedawane m.in. przez jedno z największych biur podróży w Polsce – Alfa Star oraz przez inne wiodące biura podróży przy współpracy z firmą Globe Travel Services.

Radom: Port lotniczy otrzymał certyfikat

(Polski Rynek Transportu Lotniczego)

Port Lotniczy w Radomiu odebrał certyfikat lotniska cywilnego, który daje możliwość uruchomienia cywilnego portu lotniczego w tym mieście. Według prezesa radomskiego portu Tomasza Siwaka lotnisko ma zostać uruchomione na początku czerwca. Pierwszy samolot pasażerski ma wylądować 19 czerwca. Loty czarterowe egipskich linii lotniczych do Egiptu dla biura podróży Alfa Star mają być obsługiwane raz w tygodniu. Spółka prowadzi aktualnie rozmowy z trzema przewoźnikami, którzy są zainteresowani lotami z lotniska w Radomiu.

Ruch pasażerski w kwietniu 2014 roku

(Port Lotniczy Poznań-Ławica)

W kwietniu 2014 roku z usług poznańskiego lotniska skorzystało 94 988 osób.  Poziom ruchu pasażerskiego jest o 1,3% mniejszy niż w kwietniu 2013 roku, kiedy na Ławicy odprawiono

96 217 pasażerów. W podziale na segmenty, statystyki ruchu (kwiecień 2013 do kwietnia 2014)  kształtują się następująco: ruch obsługiwany przez tzw. linie tradycyjne – wzrost o 17,8%; ruch obsługiwany przez tzw. linie niskokosztowe – spadek o 9,8%; ruch czarterowy

– wzrost o 5,4%. Liczba obsłużonych operacji lotniczych wzrosła o 1,9%. W ciągu czterech

pierwszych miesięcy 2014 roku – w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2013 –

liczba obsłużonych pasażerów jest mniejsza o 2,9%.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły